TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

מעוף בגריל 27/4

פקיעה שלא הפתיעה, יתרונות "חוזה סינטטי" וקצת על ארביטראז'.
רוני1 | 27/4/08, 12:32

פקיעה צפויה / roni1

שבוע המסחר המקוצר של חול המועד המשיך את מגמת העליות של השבועות האחרונים: השבוע נפתח בזינוק אל עבר רמת ה- 1110 ביום ב' שלאחר החג, אך מה שהחל ביום זה בשיא יומי של כ- 1.8%, הסתיים בקול ענות חלושה ב- 1095 ובעליה של 0.42% בלבד. ב- 3 הימים שנותרו בהמשך השבוע נסחר המעו"ף פחות או יותר בטווח הצר של יום זה וסיים את השבוע בעליה של 0.82% ל- 1099.61 לאחר פקיעה בבוקר יום ה' ללא דרמות מיוחדות, בעליה של 1.01% ל- 1106.01 ובמחזור פקיעה של 1074 מליון ש"ח במניות המעו"ף.
ניתן לראות בימים האחרונים לפני הפקיעה כתיבת אוכפים מאסיבית לאפריל באזור 1100-1110 (תרשים 1 - לפי מפת הפוזיציות הפתוחות), כמו כן גם אינדיקטורים נוספים ביומיים שלפני הפקיעה רמזו על פקיעה בטווח זה, כך שהפתעה גדולה אי אפשר להגיד שהיתה הפעם...
אוכפים למאי נכתבו עד כה בעיקר סביב 1100 וגם מעט נמוך יותר עד 1050 אך בכמויות לא גדולות במיוחד בינתיים - האם הטיית האוכפים כלפי מטה רומזת על ציפיות לחידוש המגמה היורדת החודש? נמתין ונראה בשבוע הבא ובהמשך החודש כיצד הדברים מתפתחים.
לאחר שבשבוע הקודם שאופיין בפריצת רמת 1070 סטיות התקן לאפריל ירדו מ- 25% עד 17.5% בסוף השבוע ואלו של מאי ל- 18.1%, שבוע הפקיעה כאמור התאפיין ברגיעה לא אופיינית לו בד"כ וכך בהתאם גם סטיות התקן התייצבו במשך כל השבוע סביב 20.8% לאפריל (לאופציות בכסף) ממש עד הפקיעה ולאופציות מאי סביב 19% וכך נשאר גם בסוף השבוע










מהו "חוזה סינטטי" ואיך הוא קשור ל-"קופסא" ?

בשבועות קודמים של "מעוף בגריל" ראינו מספר דוגמאות לנעילת רווח חלקית באופציות ואף נעילה טוטאלית של רווח באסטרטגיית "קופסא" (http://www.talniri.co.il/selftrading/articles.asp?cat=1 ). הפעם נתרשם מהיתרונות והחסרונות של "חוזה סינטטי" ונראה כיצד ניתן לנעול גם אותו ל-"קופסא".
בתרשים 2 המצורף, אותו הבאתי כ"פרומו" בשבוע שעבר - ניתן לראות כי משקיע או סוחר שהאמין בעליות היה יכול למשל לקנות אופציית קול 1060 בתחילת השבוע הקודם באזור מדד 1050 במחיר 1380 ₪ (ב- 13 באפריל). במידה והזמן עובר ומדד המעו"ף מדשדש ולמעשה נשאר פחות או יותר ברמת 1050, אופציית קול כזו סובלת למעשה משחיקת הזמן ככל שמתקרבים לפקיעה. בגרף השמאלי התחתון ניתן לראות שלמעשה במצב כזה אם מגיעים לפקיעה והמדד עומד במקום או כאמור מדשדש וחוזר ל-1050 מפסיד המשקיע שלנו בדוגמא הנ"ל את מלוא השקעתו באופציית הרכש ("קול") בסך 1380 ₪ בשל שחיקת הזמן. בגרף השמאלי באמצע ניתן לראות את השפעת הזמן בטווח הקרוב. התיטא אומרת לנו למעשה כמה אמור תאורטית המשקיע להפסיד ביום הקרוב על האופציה בשל שחיקת הזמן. יש לזכור שהמציאות לרוב שונה - במיוחד במה שנוגע לתיטא וזו תבוא לרוב לידי ביטוי חזק יותר דווקא לקראת סופשבוע ובמיוחד בכניסה לשבוע הפקיעה או ביום המסחר האחרון שלפני הפקיעה וכמובן שאם אופציה או תיק אופציות שאנחנו מחזיקים אינם אדישים לתנודת השוק לכיוון מסויים הרי שבמידה והשוק אכן יזוז - התיטא תורגש עוד פחות.
בכל אופן ניתן לראות כאמור לפי הגרף השמאלי-אמצעי כי אופציית הקול 1060 שלנו סובלת משחיקת הזמן בטווח הקצר בעיקר כל עוד היא איננה "עמוק בכסף" כלומר כאשר מדד המעו"ף קרוב יחסית למחיר המימוש של האופציה (שהוא 1060)
במידה והמשקיע שלנו שילב עם קניית הקול גם כתיבת פוט באותו סטרייק (=מחיר מימוש) קרי 1060 הרי שמלבד 1380 ₪ שהוא שילם הוא קיבל לחשבונו 2400 ₪ כתקבול לכתיבת הפוט ובכך למעשה ביצע אסטרטגייה של קניית "חוזה סינטטי" שהוא למעשה חוזה עתידי אשר "מסונתז" מ- 2 פעולות שונות על 2 אופציות שונות.
ניתן לראות גם לפי הגרף השמאלי העליון בתרשים 2 המציג את התיטא עבור החוזה הסינטטי (כלומר שחיקת הזמן התיאורטית ביום המסחר הקרוב של חוזה סינטטי זה המשלב את 2 האופציות) וגם לפי גרף הרווח / הפסד של החוזה הסינטטי כתלות במדד המעו"ף (ת"א25) בגרף הימני-תחתון בתרשים 2, כי השפעת הזמן במקרה זה הינה זניחה ביותר (ומושפעת למעשה רק מהריבית שנוכל לקבל על הפקדת שאר המזומן שברשותנו כיוון שהחוזה הסינטטי שלנו הוא למעשה תחליף לרכישת סל מניות מעו"ף בסכום של 100 מדדים כלומר 105,000 ₪ במדד 1050 ובמקרה הנוכחי אפילו לא שילמנו סכום קטן ברכישת החוזה הסינטטי אלא דווקא קיבלנו כסף כיוון שהתקבול על כתיבת הפוט גדול ממחיר הקנייה של הקול... יש לזכור כמובן שכסף זה אינו שלנו בדיוק כפי שאם רק קנינו "קול" הכסף ששילמנו למוכר הוא רק זמנית אצלו ויישאר אצלו רק אם אכן ירוויח בפועל שהרי אחרת יחזור אלינו ואולי אף עם רווח)
הסיבה לאדישות זו של החוזה הסינטטי לשחיקת הזמן נובעת מהסיבה הפשוטה שבמקביל לכך שנפסיד על שחיקת הזמן באופציית הקול שקנינו - אופציית הפוט שעם כתיבתה השלמנו אסטרטגיה של קניית חוזה סינטטי, תניב לנו דווקא רווח ככל שתישחק בחלוף הזמן לפקיעה.
מלבד יתרון החוזה הסינטטי על פני קול חשוף במה שקשור לשחיקת הזמן יש לו גם יתרון על פני רכישת חוזה עתידי ממש (חוזה עתידי לאפריל מסומן "F APR") כיוון שהאופציות המרכיבות את החוזה הסינטטי בד"כ סחירות יותר ולא סובלות מבעיות סחירות כמו החוזה העתידי, מה גם שבניגוד לחוזה העתידי עבורו מתבצעת סליקה יומיומית - האופציות המרכיבות את החוזה הסינטטי יושבות כמובן כמו אופציות אחרות בחשבון נ"ע והסליקה מתבצעת רק ברגע שנקנה או נמכור את האופציות שלנו חזרה (נמכור את הקול הקנוי ו"נתכסה" על הפוט הכתוב) או לאחר הפקיעה אם לא נסגור את הפוזיציה שלנו קודם לכן.
החיסרון העיקרי של החוזה הסינטטי דומה לזה של החוזה העתידי הרגיל והוא העובדה שאנחנו חשופים לירידה של השוק וזאת כאילו אנחנו מחזיקים מניות בסכום גדול.




אם השוק עלה ואנחנו ברווח על החוזה הסינטטי כמובן שנוכל למכור אותו ברווח אבל מה נעשה אם השוק עלה כך שקשה לנו למכור את הקול של החוזה הסינטטי עקב סחירות נמוכה באופציות הקול העמוקות בכסף או שניתן למכור רק במחיר שיקלקל לנו את הרווח - שוב עקב סחירות נמוכה ולכן הפרשים גדולים בין מחיר ביקוש להיצע? למעשה נוכל לנעול רווח באותו אופן שהצגתי בשבועות קודמים עבור אסטרטגיות אחרות ע"י אסטרטגיית "קופסא". הדרך להפוך חוזה סינטטי ל"קופסא" היא בפשטות - אם יש לנו חוזה קנוי אזי למכור חוזה בסטרייק (מחיר מימוש) אחר ולהיפך. למעשה זו גם תמצית הפעילות של שחקני ארביטראז' בשוק אם כי הם בד"כ לא בוחרים כיוון וממתינים זמן רב להפיכת חוזה סינטטי ל"קופסא" אלא עושים זאת הרבה יותר מהר תוך ניצול עיוותי מחיר רגעיים בשוק ובד"כ ע"י "מכונות" כלומר מחשבים שתוכנתו מראש על מנת לתפוס עיוותים אלה בשוק. פעילות זו מאפשרת להם לגרוף רווחים קטנים מאד אך חסרי סיכון אך בד"כ פעילים מסוג זה יקבלו אשראי בהיקף גבוה אשר יאפשר להם למקסם רווחים לרמה שפעילות זו בכלל תשתלם להם.

לתגובות, שאלות או הצעות: roni1@talniri.co.il


אזהרה: הכותב אינו יועץ השקעות מורשה ע"י רשות נ"ע ויתכן כי מחזיק פוזיציה שונה מהמתואר לעיל, המתואר כאן לא מכסה את כל האפשרויות הקיימות ואינו מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם, אין באמור לעיל להוות המלצה לפעולה או אי פעולה בנ"ע המוזכרים, יש לזכור כי הפעילות בשוק הנגזרים טומנת בחובה סיכון לאבד את מלוא כספי ההשקעה ולעתים אף מעבר לכך

מושגים:

אופציה "בתוך הכסף": אופציה שמחיר המימוש שלה יחסית למדד הנוכחי הוא כזה שנראה כי "בטוח" שתשלם בפקיעה (כמובן שאין דבר כזה "בטוח" והשאלה מה מרחק המדד ממחיר המימוש וכמה זמן נשאר לפקיעה אבל...) למשל במדד 1053: קול 1050+1060 הן אופציות "בכסף" או "קרוב לכסף", קול 1070 וגבוהים יותר הם "מחוץ לכסף" אבל קול 1040 ונמוכים יותר הם כבר "בתוך הכסף". באותה מידה במדד 1053 פוט 1070 וגבוהים יותר הן אופציות "בתוך הכסף"

אופציה "עמוק בתוך הכסף" / "עמוק בכסף": אופציות בתוך הכסף שגם הדלתא שלהן שווה ל- 100 או קרוב ל- 100 (לפוטים בסימן מינוס) כך שלמעשה מתנהגות כבר פחות כמו אופציה ויותר כמו מניה או למעשה חוזה עתידי כך ששחיקת הזמן בהן זניחה והדלתא שלהן גם כמעט לא תשתנה עם תנועה של השוק להבדיל מאופציות אחרות. בדוגמא הקודמת (מדד 1053) קול 990 ופוט 1130 הן דוגמאות לאופציות עמוק בתוך הכסף

27/4/08
1. סקירה מרשימה - מנחם
כל הכבוד רוני
[סגור תגובה]
28/4/08
2. תודה רבה, הסבר מאלף - samuel a
לומד ממך המון.
[סגור תגובה]
28/4/08
3. ממשיכים ללמוד כל יום משהו חדש - ברוכי פלד
סחתיין רוני כיף לקרוא
[סגור תגובה]

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il