TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

סקירת ארה"ב - 22-2-08

אומנם שבוע המסחר שעבר היה מקוצר בגלל יום הנשיאים שחל ביום שני אך הוא היה מעניין בעיקר בגלל נתוני המקרו שפורסמו ביום רביעי (בהמשך). ביום שלישי וול מארט – הקמעונאית הגדולה בעולם – פרסמה תוצאות, ולמרות שעלתה על צפי האנליסטים היא הורידה תחזיות להמשך (כמו חברות רבות אחרות) ולכן סיימה בירידות שערים. חברת HP (יצרנית המחשבים, מדפסות, שרתים וכו') פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון בסיום המסחר ביום רביעי. הדוחות שלה היו טובים מהצפוי וגם היא העלתה צפי ובכך נתנה קצת דלק למסחר ביום רביעי - אשר למרות נתוני המקרו הרעים הסתיים בעליות שערים - כנראה על רקע הציפייה להורדת ריבית נוספת.
מערכת טלנירי | 21/2/08, 00:00

הסקירה הראשונה על וול סטריט תעסוק בעיקר בנתוני המקרו שפורסמו השבוע ובסיכום השבוע שהיה. בגלל בעיות עריכה (הניזולטר נדרש להיות מוכן ביום חמישי ערב) הפינה תכלול נתונים עד יום רביעי. שני ימי המסחר האחרונים של השבוע יכללו בפינה בשבוע הבא.

 

תקציר השבוע

אומנם שבוע המסחר שעבר היה מקוצר בגלל יום הנשיאים שחל ביום שני אך הוא היה מעניין בעיקר בגלל נתוני המקרו שפורסמו ביום רביעי (בהמשך). ביום שלישי וול מארט – הקמעונאית הגדולה בעולם – פרסמה תוצאות, ולמרות שעלתה על צפי האנליסטים היא הורידה תחזיות להמשך (כמו חברות רבות אחרות) ולכן סיימה בירידות שערים. חברת HP (יצרנית המחשבים, מדפסות, שרתים וכו') פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון בסיום המסחר ביום רביעי. הדוחות שלה היו טובים מהצפוי וגם היא העלתה צפי ובכך נתנה קצת דלק למסחר ביום רביעי - אשר למרות נתוני המקרו הרעים הסתיים בעליות שערים - כנראה על רקע הציפייה להורדת ריבית נוספת.

 

ניתוח מקרו

 

"הסיפור האמיתי" של השבוע הינו דווקא נתוני המקרו אשר התפרסמו בארה"ב ומקרינים תמונה לא טובה על הכלכלה האמריקאית. מעבר למספרים היבשים אני מעוניין לתאר את הנתונים כתהליך ולנסות להבין איך זה משפיע על השווקים.

 

הבעיה: משבר ה"סאב פריים" אינו המשבר היחיד כיום בשוק, הצטרף עליו "משבר אשראי" (או "דחיקות" אשראי – Credit Crunch). בעקבות שנים רבות שבהן הציבור האמריקאי צרך יותר ממה שיכל להרשות לעצמו יש חשש אמיתי שלא יוכל להמשיך לצרוך באותו קצב וכמות ועל כן הכלכלה האמריקאית תאט. ההאטה בצריכה הפרטית תקשה על הסביבה העסקית ועל כן פרמיית הסיכון לחברות שלוקחות הלוואות עולה, וקשה יותר לקבל הלוואות. בעצם קטן היצע הכסף הזמין לחברות ולכן "עלות הכסף" עלתה (דבר אשר יתבטא בעיקר בסעיפי הוצאות מימון ובהאטת הצמיחה של החברות).

 

הפיתרון: הורדת ריבית וחלוקת כסף לציבור האמריקאי על מנת שימשיך לצרוך. הריבית בארה"ב ירדה כבר 1.25% והשוק צופה ירידות ריבית נוספות. כמו כן תוכנית התמריצים אושרה כבר בקונגרס. הפעולות הללו נועדו להניע את הכלכלה על ידי דחיפת כל הגורמים (חברות ופרטים) לצריכה ולא לחיסכון (פחות משתלם לחסוך).

 

החשש: ראשית, הבעיה המקורית נגרמה בגלל צריכה על חשבון העתיד (על ידי אשראי ומשכנתאות) וללא התחשבות ביכולת ההשתכרות. כך שברור שהפיתרון המוצע הוא זמני לכל היותר. בנוסף הורדת ריבית  מחזקת את האינפלציה אשר משפיעה לרעה על הכלכלה ומחלישה את הדולר ומייקרת את היבוא לארה"ב. כלומר גם נשק הורדת הריבית הינו זמני.

האם הכל שחור? לא. אם המצב היה רק שחור השוק היה מגיע למחיר ה"נכון" מיידית ונשאר שם עד שהיו מגיעים נתונים חדשים. למרות זאת הנתונים של יום רביעי מקרינים שכלכלה מאיטה (עדיין לא מיתון) אבל בהחלט הנתונים מקרינים חולשה.

 

נתוני המקרו של יום רביעי – ביום רביעי פורסם מדד המחירים לצרכן אשר היה גרוע מהצפוי (עלה 0.4% לעומת צפי של 0.3%) ומרמז שהאינפלציה תהיה גבוהה מהצפוי. כמו כן בפרוטוקולים ששחרר הפד שינה הבנק המרכזי את התחזית שלו –

צמיחה של הכלכלה תהיה בין 1.3%-2% (ירידה מהצפי הקודם). 

תחזית האינפלציה עלתה ל-2.1% - 2.4% זה אומנם אינפלציה נמוכה יחסית אבל שני הנתונים הללו ביחד מצביעים על צמיחה ריאלית שלילית במשק האמריקאי.

תחזית האבטלה עלתה גם היא והצפי הוא בין 5.3% ל-5.2%

בסה"כ הפד אמר כי הורדות הריבית הייתה "הולמות לזמנם" ורמז בכך שאולי יהיו הורדות נוספות (סה"כ לחצי המיתון – אבטלה וצמיחה שלילית – אמורים לקזז את לחצי האינפלציה).

 

 


תחזית מקרו לשווקים:

  1. שוק הסחורות – שוק הסחורות מגלה חוזק מסוים מכמה סיבות – ראשית יש הרבה כסף אשר מחפש הזדמנויות השקעה, השוק קטן יחסית לשווקי האג"ח והמניות ולכן מושפע יותר מהביקוש. שנית מחירי הסחורות נקוב בדולרים. מכוון שהסחורות נקובות בדולרים אם הוא נחלש הסחורות עולות יותר ובכך ניתן להגן חלקית מאינפלציה (שכאמור מתחילה להרים את ראשה). להערכתי נמשיך לראות עליות בטווח הבינוני-קצר אבל בטווח הארוך, אם יהיה מיתון, הביקוש לסחורות ירד ואיתו גם המחיר. זכרו – בהסתכלות ארוכת מחירי הסחורות הינם מחזוריים ואינם מתאימים להשקעות ארוכות טווח.

 

  1. שוק האג"ח – לאחר ריצה חדה לאג"ח ממשלתי (משקיעים אשר רוצים ביטחון) בירידות האחרונות, הציפיות לאינפלציה הובילו לירידות במחירי האג"ח הממשלתי. לדוגמה אג"ח ממשלתי ל-10 שנים נסחר בתשואה שנתית של 3.8% שבוע שעבר והיום בתשואה של 3.89%. שימו לב שתשואה ריאלית שנתית הינה 1.64%. להערכתי בגלל הצפי להורדות ריבית נוספות נראה את מחירי האג"ח עולים עוד (והתשואה הנמוכה גם ככה יורדת עוד). בנוסף ככל שיהיה יותר פאניקה בשווקים כך נראה ריצה חזקה יותר לאג"ח. תיק השקעות מאוזן גם ככה חייב לכלול רכיב אג"ח אך אני לא בטוח שהייתי מחפש מציאות דווקא באג"ח הממשלתי, אולי כדאי לחפש בקרב החברות הגדולות. משקיע ישראלי שמאמין שהדולר יתחזק יכול להרוויח כפול (או להפסיד) משינוי שער החליפין דולר-שקל. בכל מקרה "מזומן הוא המלך" ולהערכתי יהיו מציאות טובות מאלו.

 

  1. שוק המניות – שוק המניות דשדש השבוע ונכון לכתיבת שורות אלו עדיין לא הראה כיוון ברור. לא ראינו את נקודות הקיצון בעליות או בירידות לדעתי ולכן כדאי לפעול בזהירות. הסתכלות על המדדים יכולה להיות מטעה שכן יש חברות אשר הראו ירידה גבוהה בהרבה מהמדד. מי שמחפש אולי יוכל למצוא מציאות, או להיות מופתע מירידות נוספות. בגרף המצורף הבאתי דוגמה של קמעונאיות מול מדד הדאו ג'ונס. מול עליה שנתית של 8% בדאו הקמעונאיות מציגות הפסד של בין 27%-40%. העובדה שהן ירדו הרבה לא אומרת שהן יעלו, אבל זה רק דוגמה שניתן למצוא חברות ספציפיות שאולי יהיה בהן הזדמנויות השקעה. מי שמחפש שיזכור שהוא יכול להיכנס במנות.

                                         לחץ על הגרף לתמונה בגודל מלא

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il