TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

מאמרים

סקירה שבועית


סקירת השבוע שחלף
חזי קלפקה | 15/2/09, 13:16

עוד שבוע חיובי עבר על הבורסה בתל אביב, כולל שבוע שבו התקיימו הבחירות לכנסת ה- 18 .שבוע שבו ממוצע המסחר היומי  עלה מעל 1.2 מיליארד שקל ליום,שהינה עובדה מאוד מענינת ומעודת. כל העליות במדדי הבורסה בת"א , בשבוע האחרון, ומתחילת השנה היו בניגוד גמור למה שקורה בשוקי העולם ובעיקר בניגוד למה שקורה בארה"ב.מדד המעוף עלה השבוע ב- 0.76 אחוז (5.01 אחוז מתחילת השנה), מדד 100 עלה ב- 0.36 אחוז (10.9 אחוז עליה מתחילת השנה) , מדד הנדל"ן ירד השבוע ב- 1.14 אחוז, אולם מתחילת השנה עלה ב- 28.56 אחוזים.מדד הבנקים ירד השבוע ב- 0.37 אחוז, אולם מתחילת השנה עלה ב- 0.02 אחוז. מדד התל טק עלה השבוע ב- 0.9 אחוז ומתחילת השנה עלה ב- 17.2 אחוז.

לעומת עליות אלה בתל אביב ירד השבוע מדד הדאו ב- 5.2 אחוז(10.6 אחוז ירידה מתחילת השנה), מדד הנאסדק ירד השבוע ב- 3.6 אחוז (2.7 אחוז ירידה מתחילת השנה),האס אם פי 500 ירד השבוע ב- 4.8 אחוז ( 8.5 אחוז ירידה מתחילת השנה ),ומדד ראסל 2000 ירד השבוע ב- 4.7 אחוז (ירידה של 10.2 אחוז מתחילת השנה).

גם באירופה ירדו השבוע המדדים בכ- 5 אחוז בדקס  הגרמני,הפוטסי השיל עוד כ- 2.5 אחוז השבוע, והקאק הצרפתי צנח השבוע בכ- 4 אחוז. מתחילת השנה גם מדדים אלה מצביעים על ירידה דומה לשיעורי הירידה בארה"ב.

תופעה נוספת השבוע הינה ירידת סטיות התקן באופציות המעוף ( מדד הפחד הישראלי), לרמה של פחות מ- 3, בעוד מדד הפחד האמריקאי הויקס נשאר ללא שינוי ברמה של 41-42 אחוזים.

מתקבל הרושם, כי גם חודש פברואר בדומה לחודש ינואר עומד להיות חודש שני רצוף חיובי בשונה מהעולם אשר יסיים חודש שני רצוף ב- 2009 בסימן ירידות. מה יכול לשנות מצב זה?
ירידות אצלנו עד סוף החודש , שיקזזו את העליות בישראל לעומת העולם, או שמא העולם ילמד מישראל ויעלה גם הוא בשיעורים כפולים מזה של ישראל, בכדי שעד סוף פברואר כל שוקי העולם יראו תמונה חיובית.

השאלה הנשאלת הינה : האם כלכלת ישראל הינה כה איתנה? האם המשקיעים והזרים חוזרים להשקיע בצורה מסיבית בבורסה בישראל?

הכלכלה הישראלית איננה כה איתנה בהשוואה לעולם, ואנו צפויים לשנה קשה מאוד בשוק הריאלי, של שכר, צמיחה, אבטלה, ושיעורי יצוא. מאידך הריבית הכה נמוכה בישראל, בשיעור של 1 אחוז, כאשר אולי מחר בערב עקב ירידת המדד יעריכו כי היא אף תרד, מזיזה באופן מסיבי את כספי המשקיעים לכיוון השקעה באג"ח ובמניות במקום להשאר בהשקעות השקליות. כי מה זה לקבל בבנק אחוז או פחות לשנה- זה אומר שהסיכוי לנצח שיעור זה בהשקעה בבורסה הולך וגדל מיום ליום.גם הגופים המוסדיים מתחילים למלא שקיהם במניות ואג"ח, מחשש שיפסידו את העליה לרכבת העליות, וקונים בכמויות הולכות וגדלות.

המשקיעים הזרים שקצת היססו לאחרונה להשקיע בשווקים וישבו על הגדר חוזרים להשקיע , כי הרי תשואות כפי שמקבלים בשוק בארץ (לפחות בטווח הקצר) היכן ישיגו בעולם? בעוד שבכל השווקים בעולם הם מפסידים, הרי בישראל מרוויחים, ולכן כדאי להגדיל ההשקעה בישראל על חשבון ההשקעות בארה"ב ובאירופה.

אלה הן הסיבות העיקריות לדעתי לגידול במחזורי המסחר, ולעליות במדדים. נכונו לנו עוד ימים נוספים של עליות , כי מגמות אלה שציינתי עד שלא ישתנו ימשכו השקעות לבורסה בתל אביב , יעלו המחזורים מעל 1.5-1.7 מיליארד שקל ביום, ויסמנו על על עליות בטווח הקצר.

מה יכול לשנות מצב זה ?

ובכן השבוע קרו שני דברים , אחד בישראל ואחד בארה"ב אשר לדעתי ישפיעו על הכיוון לסגירת הפער בין השערים בישראל לארה"ב.

ראשית בארה"ב, אושרה תוכניתו של אובמה שהקטעים המענינים בה הינם הקטע ליצירת מקומות עבודה חדשים למיליוני המובטלים, והקטע השני והחשוב הינו התמיכה שהולכת תוכנית אובמה להעניק לאלה שנתקעו באי יכולת לשלם את המשכנתא, ולעודד קנית רכבים חדשים מתוצרת ארה"ב. צעדי אובמה עומדים להתחיל לחלחל לתוך הכלכלה האמריקאית והכסף הגדול הוא הקטליזטור שיעשה זאת. התוצאה תהיה בין השאר עליות במדדי המניות ושיפור בסנטימנט הכלכלי, ויותר מאוחר השנה בנתונים הכלכליים.

בישראל לעומת זאת התקיימו השבוע בחירות לכנסת, ובפעם הראשונה בבחירות בישראל אין מנצח ברור.נראה באמת שהפעם בבחירות כולם הפסידו. ללא קשר לפוליטיקה בואו ונודה על העובדה כי הבחירות שבדרך כלל מביאות ליציבות , לממשלה בתחילת דרכה שקובעת מדיניות כלכלית ברורה ופועלת לפיה, לא מתקיימת הפעם. הפעם הבחירות הגדילו את רמת האי וודאות בקשר למדניות הכלכלית ועל הצעדים שיש לנקוט במצב הכלכלי השורר היום בארץ ובעולם.לא רק שלא יודעים איזו ממשלה תיווצר לנו, אלא גם מתגבר החשש שאי אפשר יהיה לאשר תקציב נורמלי, ובכלל מי יהיה שר האוצר: נתניהו, ליברמן, בר און או אולי דליה איציק , ואולי גם חיים רמון.הבורסה לא אוהבת אי וודאות  וזה משפיע על כיוון המסחר בטווח הקצר, ואילו בטווח הארוך, במידה ותקום לנו ממשלה ימנית למשל , בלי קדימה והעבודה, הרי שאנו צפויים אולי לבריחת משקיעים מישראל, הורדת דירוגים, ירידה בערבויות הממשל האמריקאי , דבר שבוודאי יובילנו לירידות שערים בישראל.

לכן המעקב צריך להיות כפול. ראשית על ההתפתחויות בארה"ב, ועל ההתפתחויות הפוליטיות בישראל.

לגבי השבוע הקרוב, הרי שביום שני אין מסחר בארה"ב ( חג הנשיאים), ולכן מדד המעוף יהיה מושפע מהקורה בפוליטיקה הפנימית שלנו ביומיים הקרובים, וכן מהמשך הדוחות העגומים לגבי שנת 2008. מד'ד המעוף ימשיך השבוע במסחר התנודתי שלו בין 650 ל- 710 , כאשר יש לראות ב- 670 תמיכה ראשונית חשובה, ואילו שבירת ה- 650 תאשר שהחשש הפוליטי השפיע על השוק בארץ. מאידך רק שבירת רמת ה- 710  והתבססות מעליה תאותת לנו שהבורסה מאמינה יותר בתוכנית אובמה ותוצאותיה, ולא שמה על הפוליטיקה בישראל.

איך נסיים את שבוע הבא? קשה להגיד ויש צורך לעקוב בעיקר החל מיום שלישי עת תחזור להסחר הבורסה בארה"ב. בכל מקרה  לנאסדק נקודת התמיכה הינה 1440 והתנגדות 1600 ואילו לגבי הדאו נקודת התמיכה נמצאת ברמת ה- 7800 נקודות , ושבירתה תאותת על הדרך ל- 7600, ואילו שבירת ההתנגדות ב- 8400 תבשר על ריצה לעבר רמת ה- 10000 נקודות.

לסיכום: שבוע מבחן חשוב , בו ישפיעו הפוליטיקה הישראלית, ועיכול תוכנית אובמה בארה"ב, והכיוונים  ואיתותי הכיוונים ידועים למשקיעים, שמחכים רק לראות להיכן  נוסעת רכבת ההפתעות.

הדולר צפוי להתחזק ולגעת ברמת ה- 4.10 , עקב הירידה הצפויה במדד , והציפיות להורדת ריבית.

שבוע טוב.

 הכותב הינו מנהל תיקים ברישיון הרשות בחברה לניהול תיקים, ויתכן והינו משקיע בניירות ערך ובאופציות שונות , לכן אין לראות בסקירה זו משום המלצה לפעולה כל שהיא בשוק ההון.

לסיוע , הדרכה ולימוד מעוף ושוק ההון , ולניהול תיקים   טל:050-5510082

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il