TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

מאמרים

סקירתו של דני שי

מפת הדרכים - מדד S&P500
דני שי | 8/2/09, 15:12

תקציר הסקירה
תוכנית ההצלה האמריקאית, שנולדה השבוע כמענה למצבה הקשה של הכלכלה האמריקאית הסיטה, לפחות זמנית את שוק ההון האמריקאי ואת מדד SP500 מהמסלול בו נראה שהוא נע. האם הסטה זו הינה "רעש" בלבד או כזו שתעכב את התהליך רק ימים יגידו. רמות המבחן של המדד לטווח הקצר הן 878 ו 944. בכל מקרה בטווח הבינוני (שבועות) יחזור המדד למתווה המקורי שלו לפחות אל עבר השפל של נובמבר 2008 – 740.

כללי
בסקירה הקודמת הנחתי שגל 1.4 (בספירת גלי אליוט) הסתיים וכי אנו בפתחו של גל 1.5 שאמור לקחת אותנו לפחות אל עבר 740 - השפל של נובמבר 2008. השבוע, הכריז הממשל האמריקאי על תוכנית הצלה חדשה ונראה שהשווקים קיבלו אותה בהתלהבות מרובה. האם התוכנית החדשה תסיט את השווקים מהמתווה שתיארתי בשבוע שעבר או שגל האופטימיות שחווינו השבוע הינו בבחינת "רעש" שיתפוגג ושלא ישנה את המתווה בו השוק נע ? על כך בסקירה זו.

שבוע "אופטימי" למדי עבר על מדד האס אנד פי , אופטימיות שנבעה מהסיכוי הגבוה לאישור תוכנית ההצלה בהיקף של 750 מיליארד דולר. במהלך השבוע הוסיף המדד כ 5.7% לערכו כשלאורך כל השבוע היו אלו הקונים שנתנו את הטון. לכאורה, הכל נראה אופטימי, הממשל מתגייס לעזרת הכלכלה, והמשקיעים ש"חוזרים" אל השוק ב"המוניהם". שבוע אופטימי זה הגיע לאחר שבוע פסימי למדי בו שלטו המוכרים ביד רמה. גם בשבוע זה (הקודם), בשלב מסוים היו אלו הקונים אשר יצרו לחץ קניה שהביא את המדד אל עבר אזור 878. ברמה זו נמצאו מוכרים רבים שניצלו את השערים הגבוהים ויצרו לחץ מכירה שהוריד את המחיר חזרה אל עבר אזור 820. השבוע, ניזונים מהשמועות האופטימיות לגבי תוכנית ההצלה הקרובה, הסתערו הקונים שוב על השוק והרימו את המדד אל עבר אזור 871.



מבט מעמיק יותר על התנהלות המסחר במהלך השבוע מלמד שעם כל האופטימיות ששררה בשוק, השער הגבוה של שבוע שעבר (877.86) לא עמד למבחן, כלומר כל אותם מוכרים שהתייצבו בשבוע שעבר בשער זה והחלו ליצור לחץ מכירה עדיין לא הועמדו במבחן חוזר. מעבר לכך, מבט על מחזור המסחר השבוע מלמד שהיקף המחזור היה בינוני למדי , בדומה לשבועות שקדמו לו, ובוודאי לא יכול ללמד על תנופת קניות שבדרך כלל גורמת לעליית מחירים כמו השבוע.

המסקנה העולה מניתוח התנהלות המדד היא שלטווח הקצר רמת 878 היא המבחן האמיתי לגבי האופטימיות שאפפה את השווקים. ברמה זו עמדו בשבוע שעבר מוכרים רבים והשאלה הגדולה היא מה יקרה עם אותם מוכרים אם וכאשר המדד יחזור לרמה זו. בנוסף, על מנת שנשתכנע שאופטימיות זו אמיתית, היינו רוצים לראות שהיקפי המסחר הולכים וגדלים, עובדה שעדיין לא קרתה, ושאם תקרה שתאשר שעליית המחירים הינה אמיתית ומונעת על ידי כסף חדש שנכנס לשוק.

השפעת גופים רגולאטורים על שוק ההון
השבוע, כמו מספר פעמים בעבר הקרוב והרחוק, נעשה ניסיון של הממשל בארה"ב להשפיע על הכלכלה ושוק ההון האמריקאיים וזאת באמצעות תוכנית הצלה נוספת בהיקף של כ 750 מיליארד דולר. ההשפעה החיובית על שוק ההון היתה מיידית. השאלה, אם השפעה זו הינה אירוע חולף או משהו שעשוי להשפיע לטובה לאורך זמן. ההיסטוריה מלמדת, שלא היה גוף רגולאטורי, גדול ככל שיהיה, שהצליח להשפיע על שווקי ההון. תמיד, כוחו של השוק גבר. פעולתו של הגוף הרגולאטורי הצליחה אולי לעכב את התהליכים, אולם יצרה קפיץ שהלך ונדרך וכשהוא השתחרר הוא עשה זאת ביתר עוצמה. הדוגמה הקלאסית היא ניסיונה של ממשלת יפן להילחם בהתחזקות היין היפאני על ידי הצפת השוק ביינים. ההיסטוריה ידועה. פעולה זו עיכבה במעט את התחזקות היין, ולימים כשהקפיץ השתחרר, היין התחזק באופן משמעותי מאד וחד מאד מול כל המטבעות בעולם. ניסיונות דומים אירעו בשנה האחרונה בשוק האמריקאי. אף אחד מהם לא צלח. הגרף להלן מראה זאת בברור.



קווי תמיכה והתנגדות עיקריים
בחינת רמות התמיכה ארוכות הטווח מלמדות שאזור 800 הינו אזור תמיכה משמעותי ששימש ככזה מספר פעמים בעבר. גם הפעם, אזור זה משמש כתמיכה וימשיך לשמש ככזה כל עוד השוק מעליו. שבירת רמת תמיכה זו עלולה לדרדר את השוק אל עבר שפלים עמוקים יותר.



רמות ההתנגדות לטווח הקצר עימן המדד עשוי להתמודד בקרוב הן 878 ן 944. יכולת המדד לפרוץ רמות אלו תאשר יעדים גבוהים יותר אל עבר 1,010 ועד 1,175. אי יכולתו של המדד לפרוץ אמות אלו תחזיר אותו את המתווה המקורי שלו – דרומה אל עבר השפלים שנקבעו בנובמבר 2008.



בנוסף, המדד נע בתוך מספר "שרוולי תנועה" השזורים שתי וערב וכל עוד שרוולים אלו לא יפרצו / יישברו – המדד ימשיך לנוע בהם בצורה רוחבית.



גלי אליוט
מיפוי גלי אליוט מאפשר להגדיר את המגמה השלטת בשוק וזיהוי של הכיוון לטווח הקצר (ימים) והבינוני (שבועות). כאמור, בשבוע שעבר קיבלנו אישור לכך שגל 1.4 הסתיים ואנו בפתחו של גל 1.5 שעתיד להביא אותנו לפחות לשפל האחרון שנקבע בנובמבר 2008 – 741. השבוע אחז את השווקים פרץ אופטימיות שנבע מתוכנית הממשל להזרים סיוע מסיבי לכלכלה. השאלה, האם פרץ אופטימיות זה שינה את המתווה המקורי שהוצג בשבוע שעבר או לא. או במילים אחרות, אם האופטימיות שאחזה בשווקים היא אמיתית או אירוע חולף.

ככלל, אנו מצויים בתפר של בין גל 1.5.3.2 שהינו גל מתקן לבין גל 1.5.3.3 שהינו גל דוחף. השאלה אם סיימנו את 1.5.3.2 ועברנו ל 1.5.3.3 או שאנו מצויים עדיין ב 1.5.3.2 תלויה ביכולת המדד לפרוץ את רמת 878 (שהיא גם השיא של השבוע הקודם, המחיר בו החל לחץ המכירה שהוריד את המדד לאזור 820). אי יכולתו של המדד לפרוץ רמה זו תאשר שאנו ב 1.5.3.3 והדרך דרומה אל עבר 740 סלולה. יכולתו של המדד לפרוץ רמה זו תייצר שני מצבים אפשריים לספירת הגלים, שני מצבים הדומים מאד מבחינת ההתנהלות והיעדים.







סיכום

לטווח הקצר, מדד ה SP500 מצוי על פרשת דרכים. הם ימשיך במתווה המקורי אל עבר השפל של נובמבר 2008 (741) או האם ישנה את המתווה ויבקר בדרך ברמות גבוהות יותר ? התשובה לשאלה זו תיקבע בטווח הזמן הקצר על ידי יכולתו / אי יכולתו לפרוץ את רמת 878, רמה בה הגיעו מוכרים רבים בפעם האחרונה שהוא ביקר בה, ולאחר מכן, בהנחה שיפרוץ את 878, ביכולתו / אי יכולתו לפרוץ את 944.

מסמך זה נכתב ונערך על ידי דני שי (להלן המחבר) המתמחה בניתוח טכני ואינו בעל רישיון ייעוץ בניירות ערך. המחבר סוחר בשוק ההון ועשוי להחזיק או להימנע מהחזקה בחלק מהנכסים הסחירים המוזכרים במסמך זה.
כל הזכויות שמורות למחבר. אין להעתיק, לצלם, לפרסם את הנאמר במסמך זה בכללותו או בחלקים ממנו ללא קבלת אישור מבעל הזכויות מראש ובכתב.

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il