TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות נדל"ן

תגובות של בכירים בענף הנדל"ן לנתוני התחלות הבנייה שפורסמו היום‎


עובד למשכנתא
דרור אוהב ציון: "הירידה בהתחלות הבנייה הולכת ומחריפה גם ברבעון השני השנה, והמשמעות היא שהמחסור בדירות גדל, עלייה בשכ"ד מעלה את האינפלציה". ורד צרפתי: "הירידה בהתחלות הבנייה היא כדור שלג מסוכן שמזין את עצמו, ההיצע הנמוך לא יאפשר ירידת מחירים"
תגובת דרור אוהב ציון להתחלות הבנייה רבעון שני 2023
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים חברת שיווק הנדל"ן דרא: "אנו רואים כי הירידה בהתחלות הבנייה הולכת ומחריפה גם ברבעון השני השנה, והמשמעות היא שהמחסור בדירות גדל ושהפער בין ביקוש להיצע של דירות מגורים הולך ומתרחב. אני צופה כי בעוד כשנה עד שנה וחצי, כשתהיה התייצבות באינפלציה ובשיעור הריבית וכשחוסר הוודאות המדינית תתבהר, צפויים להתעורר בשוק ביקושים חזקים מאוד לדירות, שיפגשו היצע נמוך – וזה יבוא לידי ביטוי בהתפרצות מחירים כלפי מעלה כפי שחווינו במשברים אחרים, והמדינה חייבת להיערך לזה. משכך, אני ממליץ לכל מי שצריך ויכול לקנות היום דירה, לסגור כבר עכשיו ולנצל את ההזדמנות שיש היום בשוק לרכישת דירה בתנאי מימון נוחים ועם הטבות כספיות משמעותיות. מי שיתמהמה, ייתקל בקפיצת מחיר חדה מאוד.
ההשפעה מורגשת גם בשוק השכירות, שבו אנו רואים מגמה חריפה מאוד של עלייה בשכר הדירה, בגלל חוסר בהיצע דירות להשכרה, בגלל עצירת פרויקטי דיור להשכרה לטווח ארוך שהפכו להיות לא כלכליים בסביבת הריבית הנוכחית, דבר שצפוי להקטין אף יותר את ההיצע. גם חברות שכבר בנו פרויקטים להשכרה, שינו את התוכנית העסקית שלהן ומוכרות את הדירות, וזו בשורה רעה לשוכרי הדירות, המשמעות היא המשך עלייה בשכר הדירה. צריך לזכור גם שלשכר הדירה יש משקל גדול מאוד בחישוב מדד המחירים לצרכן, ועלייה בשכ"ד מעלה את האינפלציה, ואז גדלים הסיכויים לעוד העלאות ריבית. זה מעגל מסוכן שצריך לטפל בו".

ורד צרפתי: "הירידה בהתחלות הבנייה היא כדור שלג מסוכן שמזין את עצמו"
ורד צרפתי זבולון, מנכ"לית משותפת בקבוצת צרפתי שמעון ויו"ר ועדת ביקורת בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ: "נתוני הלמ"ס מעלים תמונה מדאיגה ומטרידה על מצב שוק הבנייה כיום. ניתן לתאר את המצב ככדור שלג מסוכן שמזין את עצמו.
ישנם שלושה גורמים מרכזיים שפועלים באותו כיוון ומשפיעים לרעה על היקפי הבנייה בישראל. ראשית, הריבית הגבוהה, שזינקה בתוך שנה פי 4 מהשיעור שהיה בעשור האחרון והביאה לזינוק בעלויות המימון ליזמים וכן ייקרה משמעותית גם את המשכנתא. לזאת יש להוסיף את חוסר הוודאות במשק בהקשר של הרפורמה המשפטית והיעדר מדיניות מצד הממשלה לשוק הדיור.
מצד שני, בשנה האחרונה נרשמת ירידה של כ-40% ברכישת דירות חדשות על ידי הציבור – בעיקר בגלל הריבית הגבוהה, וכל אלה מביאים לירידה בהתחלות הבנייה כפי שמדווחת הלמ"ס. זאת, מפני שיזמים רוכשים פחות קרקעות חדשות בתנאי שוק שכאלה, ופחות יוצאים לדרך בשלבים חדשים של פרויקטים, ובוודאי לא בפרויקטים חדשים. כל עוד מלאי הדירות שבידי קבלנים הוא גבוה, ורמת הביקושים נמוכה יחסית, הם לא ייקחו סיכונים והתחייבויות חדשות ויעדיפו להישאר במצב של מגננה ולהקטין סיכונים.
אני סבורה כי הנתונים שפירסמה היום הלמ"ס הם רק ההתחלה, ו'המכה הגדולה' תגיע ביתר שאת בשנת 2024. נכון להיום הקבלנים עדיין בונים על קרקעות שרכשו לפני כמה שנים, אבל בשנת 2024 זה יהיה כבר אחרת – בשל כל הסיבות שציינתי, היקף הבנייה יירד אף יותר ואני לא אתפלא אם הירידה בהתחלות הבנייה תכפיל את עצמה. ואם לנקוט בהערכה שמרנית יותר – לכל הפחות תהיה ירידה של 30% בהתחלות הבנייה במונחים שנתיים בשנה הבאה.
אם ניתן היה לצפות שעקב מכירות נמוכות המחירים יירדו, ההיצע הנמוך שיהיה לא יאפשר להערכתי


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il