TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

אינפלציה שלילית ב-2016, האומנם?


מחירה של חבית נפט מסוג Brent עומדת כרגע על פחות מ-28$, וכיוון המגמה הוא מטה. רבים מתמחרים את המשך ירידת מחיר הנפט, כפגיעה ישירה במחירי הדלק אשר לו משקל משמעותי בהרכב מדד המחירים לצרכן, אך לא כך הדבר.
מחיר הבנזין המחושב מדי חודש, נגזר משלושה מרכיבים עיקריים. הראשון מחיר הנפט, אשר עבור החישוב של חודש ינואר הינו כ-37$ לחבית. רכיב זה מהווה כיום כ-25% בלבד ממחיר הבנזין עליו אנו משלמים. שני הרכיבים האחרים הינם מס הבלו ומרווח השיווק. אלו הם רכיבים קבועים, אשר יחד מהווים כ-75% ממחיר הבנזין הסופי לפני מע"מ. מכך עולה שכאשר מחיר הנפט היה גבוה פי שניים מהמחיר כיום, מחיר רכיב הבנזין היה גבוה פי שניים ממשקלו והיווה כ- 40% ממחיר הדלק. לכן, לירידת המחיר מ-74$ לחבית ל-37$ לחבית הייתה השפעה שלילית חזקה בהרבה על מדד המחירים, מאשר ההשפעה השלילית שתהיה לירידת מחיר הנפט מ-37$ ל-20$. עקב כך, במידה והמגמה השלילית במחירי הנפט תמשך לאורך 2016, ההשפעה על מדדי המחירים, צפויה להיות פחותה בהרבה.
בנוסף, השפעות האנרגיה בשנה שעברה על האינפלציה, נבעו גם מהוזלת מחירי החשמל ב-16% שגרעה 0.45% מהמדד והוזלת עלויות הטיסות בארץ ולחו"ל עקב הירידה בנפט, שגולגלה אל הצרכן (גריעה של 0.13% מהמדד). מהלכים אלה אינם צפויים לחזור על עצמם השנה, כיוון שחברות התעופה אשר הוזילו מחירים, צפויות לנצל הוזלת הנפט השנה להגדלת שורת הרווח ומחיר החשמל אינו מושפע ממחיר הנפט באופן ישיר. החשמל בישראל, מופק בעיקר מגז טבעי, אשר מעוגן בחוזה קבוע מול מאגר תמר ופחם אשר מחירו נשאר יציב מאז יוני 2015.
מעבר לכך, יש לציין כי מחירי הדלק בישראל נקבעים לפי ממוצע שער החוזים על טון בנזין באירופה ב-5 ימי המסחר לפני שני ימי המסחר האחרונים בחודש. החוזים הללו מתומחרים בדולר, אך מיועדים לאירופה ולכן יש שני שערי מטבע אשר יש לקחת בחשבון, האירו מול הדולר והדולר מול השקל. כך שגם אם מחיר החוזים ירד, התחזקות הדולר מול השקל או האירו תקזז חלק מן הירידה. לאור הצפי להמשך העלאות ריבית בעתיד הרחוק בארה"ב, תרחיש התחזקות הדולר הוא אכן אפשרי ביותר.

אם נסכם, הירידה בחלקו של רכיב הבנזין במחיר הדלק, יחד עם הצפי להתחזקות הדולר מול השקל, מחייבים ירידה משמעותית יותר של מחיר הנפט, בכדי לשחזר את השפעתו על המדד מ- 2015. בשנת 2015 ירידת מחירי הנפט ב35%, הורידה את מחירי הדלק לרכב בישראל ב13% ועקב כך גרעה לבדה 0.5% ממדד המחירים לצרכן. בכדי לשחזר את אותה ירידה, בהנחה כי שערי המטבע ורכיבי מחיר הדלק האחרים נותרו זהים, הנפט צריך לרדת 50% ממחירו, משמע להגיע למחיר של 18$.
ציפיות האינפלציה הנוכחיות בשוק לשנת 2016 שליליות ומגלמות צפי שלילי של 0.6% ב-12 החודשים הקרובים. בהנחה כי כלל השפעות החד פעמיות השנה כבר מתומחרות, השוק מגלם למעשה מחיר חבית נפט הנמוך מ-10$. לכן, לדעתנו הצפי הנוכחי לאינפלציה כה שלילית, מוגזם וסביר כי לא יתאם למדד האמיתי של שנת 2016.

נכתב ע"י:
אודי לוין , זיו אדאטו,
מחלקת מחקר מאקרו,
אילים קרנות נאמנות



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il