TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

הריבית בארה"ב לא תעלה לפני מרץ 2016


איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות "יצירות" בסקירה שבועית
"קשה לקבוע בהסתמך על נתוני החודשיים האחרונים, האם הכלכלה האמריקאית נחלשת או שמדובר בנתונים ארעיים, והאם יש לעדכן שוב את תחזיות הצמיחה והריבית כלפי מטה. עם זאת, הסיכון לכך עלה מדרגה"

• ארה"ב: נתוני תעסוקה מאכזבים

ביום שישי התפרסם כי לכלכלה האמריקאית נוספו בספטמבר 142,000 משרות בלבד, לעומת צפי ל- 203,000. בנוסף, נתוני החודשיים האחרונים עודכנו כלפי מטה ב- 59,000 משרות במצטבר, למרות שהיה קיים צפי לעדכון של נתוני חודש אוגוסט כלפי מעלה.

עוד בנתונים: שיעור האבטלה נותר ללא שינוי, אך הכלכלה איבדה 350,000 איש שיצאו מכוח העבודה, והשכר לשעת עבודה ירד. נקודת האור: שיעור האבטלה הרחב הוסיף לרדת והוא עומד עתה על 10%.

• ארה"ב: השווקים הגיבו לנתוני התעסוקה המאכזבים

תגובת השווקים לנתוני התעסוקה החלשים היתה מהירה ובהתאם לספר: הדולר נחלש, תשואות האג"ח ירדו, ומדדי המניות עלו על רקע דחיית המועד שבו הפד צפוי להעלות את הריבית לראשונה.

"להערכתנו, ההסתברות להעלאת הריבית השנה ירדה, והשוק מתמחר כיום העלאת ריבית רק במרץ 2016".

• ארה"ב: האם נסגר חלון ההזדמנויות להעלאת הריבית במשק ?

בנאומה האחרון אמרה ג'נט ילן, כי הפד מעוניין בשיפור נוסף בנתונים (תעסוקה ואינפלציה) לפני שיעלה את הריבית. בהיבט זה – דוח התעסוקה האחרון לא סיפק את השיפור לו ייחלה הועדה, ועד להחלטה הצפויה באוקטובר לא יפורסם דוח נוסף. פרסום נתוני התעסוקה המאכזבים ביום שישי, מפחית אפוא את ההסתברות להעלאת ריבית כבר באוקטובר לרמה אפסית.

הפד היה צריך להעלות את הריבית מוקדם יותר השנה (עוד לפני ספטמבר) כאשר הנתונים המקרו כלכליים מבית ומחוץ היו טובים, וכן גם תפקודם של השווקים הפיננסיים. ההרעה שחלה בחודשים האחרונים בנתוני המקרו של הכלכלה העולמית (בדגש על סין) ובשל כך גם בביצועים של השווקים הפיננסיים, ולאחרונה גם בנתוני הכלכלה האמריקאית, מעלה את השאלה: האם נסגר חלון ההזדמנויות שעמד לרשות הפד להעלות את הריבית השנה או בטווח ארוך יותר?

הפסימיים טוענים כי חלון הזמן שהיה לפד להעלות את הריבית נסגר, וכי הריבית צפויה להישאר ברמתה הנמוכה זמן רב. לעומתם טוענים האופטימיים, כי לא לאורך זמן יכול המשק להמשיך ולייצר משרות בקצב של 200 אלף בחודש, וכי הכלכלה מוסיפה להיות חזקה, גם בהווה. בנוסף טוענים אלו התומכים בהעלאת הריבית במשק, כי הפד צריך להתייחס גם לאינפלציית הנכסים הקיימת במשק.

החלטת הריבית, כתמיד, תהיה תלויה במשתנים המקרו כלכליים הרבים שיפורסמו בחודשיים הקרובים, בהם שני פרסומים של שוק העבודה.

בפד מאד מעוניינים לעשות את הצעד הראשון לקראת נרמול המדיניות המוניטרית הם רק צריכים שהנתונים והשווקים יפתחו להם חלון הזדמנויות חדש.

הרחבה:

הסקירה הפעם מתמקדת בנתוני התעסוקה שהתפרסמו בארה"ב ביום שישי האחרון, בתגובת השווקים ובהשלכות של נתונים אלו על המועד שבו צפוי הפד לראשונה להעלות את הריבית במשק.

ארה"ב: נתוני תעסוקה מאכזבים
ביום שישי התפרסם, כי לכלכלה האמריקאית נוספו בספטמבר 142,000 משרות בלבד, לעומת צפי ל- 203,000. בנוסף, נתוני החודשיים האחרונים עודכנו כלפי מטה ב- 59,000 משרות במצטבר, למרות שהיה קיים צפי לעדכון של נתוני חודש אוגוסט כלפי מעלה.

זה החודש השני ברציפות בו הממוצע ל-6 החודשים האחרונים נמוך מ- 200 אלף משרות (198.8), לעומת שיא של 281.7 בפברואר האחרון. בשלושת החודשים האחרונים נרשם גידול ממוצע של 167 אלף משרות לחודש בלבד.

נתונים נוספים:
שיעור האבטלה נותר על 5.1%, גבוה אך במעט משיעור האבטלה אותו מחשיב הפד כשיעור האבטלה של תעסוקה מלאה (Nairu).
בשיעור ההשתתפות חלה ירידה של 2 עשיריות האחוז לרמה של 62.4%, לאחר ש-350,000 אנשים נוספים עזבו את כוח העבודה. זו הרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 1977.

השכר לשעת עבודה ירד בפני ומצביע על גידול של 2.2% בשנה האחרונה. השכר השבועי עלה ב- 2.41%.
ה- Diffusion Index שמודד את הנכונות של חברות להעסיק, ירד ל- 52.9% בלבד. הוא אמנם גבוה מרף ה- 50%, אך נמוך משמעותית מרמתו לפני 3 חודשים (מעל ל- 60%).

נקודת האור היחידה: הנתון הבוחן את תת התעסוקה במשק - שיעור האבטלה הכולל את ה"מיואשים" ואת אלו העובדים במשרה חלקית שלא מרצון. נתון זה ירד ב- 3 עשיריות האחוז לרמה של 10%, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2008.

ארה"ב: השווקים הגיבו לנתוני התעסוקה המאכזבים
תגובת השווקים לנתוני התעסוקה החלשים היתה מהירה ובהתאם לספר:
הדולר נחלש מרמה של 1.1183 דולר לאירו לרמה של 1.1216 דולר לאירו, לפני שנחלש בחזרה אתמול.

שוקי המניות בארה"ב הגיבו בחיוב לנתוני התעסוקה המאכזבים בשל ההערכות לפיהן העלאת הריבית תידחה, צעד שיפחת את הדולר ויתמוך ברווחי החברות: מדד ה- S&P 500 עלה ב- 1.43% בעוד שאר מדדי המניות נעו בטווח שבין 1.23% (דאו ג'ונס) ל- 1.74% (נאסד"ק). ביום שני נמשכו העליות החדות.
בשוק האג"ח הממשלתי, ירדה התשואה על האג"ח הממשלתי ל- 10 שנים אל מתחת ל- 2.0% אל עבר 1.9% וסגרה על 1.99%. תשואת האג"ח לשנתיים ירדה ל- 0.5794%. ביום שני התחדשה עליית התשואות ותשואות האג"ח ל- 10 שנים ולשנתיים עלו ל- 2.05% ו- 0.6052% בהתאמה.
תשואת האג"ח הגרמני (המתואם עם ה- UST) ירדה ל- 0.5083%.

בשוקי האג"ח נבנית ציפייה להתמתנות רמת הפעילות הכלכלית העולמית, ובתוך כך גם במדינות המפותחות.
ההסתברות להעלאת הריבית השנה ירדה, והשוק מתמחר כיום העלאת ריבית רק במרץ 2016.

ההסתברות להעלאת ריבית הנגזרת מהחוזים על הריבית
ארה"ב: האם נסגר חלון ההזדמנויות להעלאת הריבית במשק?
בנאומה האחרון אמרה ג'נט ילן, כי הפד מעוניין בשיפור נוסף בנתונים (תעסוקה ואינפלציה) לפני שיעלה את הריבית. ילן אף אמרה, כי תקופה מתמשכת של שיפור בשוק העבודה תעודד את האנשים שמחוץ לשוק זה, לשוב ולחפש עבודה (ירידה נוספת ב- U-6). הגידול בהיצע העבודה יסייע לשמור על קצב עליית השכר ולמנוע מהלחצים האינפלציוניים כאשר אלו יתפתחו לצאת משליטה. בהיבט זה – דוח התעסוקה האחרון לא סיפק את השיפור לו ייחלה הועדה, ועד להחלטה הצפויה באוקטובר לא יפורסם דוח נוסף.

פרסום נתוני התעסוקה המאכזבים ביום שישי, מפחית אפוא את ההסתברות להעלאת ריבית כבר באוקטובר לרמה אפסית.

הפד היה צריך להעלות את הריבית מוקדם יותר השנה (עוד לפני ספטמבר) כאשר הנתונים המקרו כלכליים מבית ומחוץ היו טובים, וכן גם תפקודם של השווקים הפיננסיים. ההרעה שחלה בחודשים האחרונים בנתוני המקרו של הכלכלה העולמית (בדגש על סין) ובשל כך גם בביצועים של השווקים הפיננסיים, ולאחרונה גם בנתוני הכלכלה האמריקאית, מעלים את השאלות הבאות: האם הכלכלה האמריקאית מושפעת מההתפתחויות בגזרה הבינ"ל? האם היא נחלשת? ואם התשובה לשאלות אלו הינה כן, אזי עולה השאלה: האם נסגר חלון ההזדמנויות שעמד לרשות הפד להעלות את הריבית השנה או בטווח ארוך יותר?

הפסימיים טוענים כי השיפור בצריכה הפרטית ובשוק העבודה עד כה, לא מצליח לקזז את ההשפעות השליליות של התמתנות קצב הצמיחה העולמי כמו גם של הפגיעה ביצוא ובסקטור האנרגיה המקומיים. אלו טוענים כי חלון הזמן שהיה לפד להעלות את הריבית נסגר, וכי הריבית צפויה להישאר ברמתה הנמוכה עוד זמן רב. קשה להתווכח עם טיעונים אלו לאור ההתפתחויות האחרונות.

האופטימיים טוענים, כי מדובר בהתמתנות שהיתה צפויה בשוק התעסוקה, שכן לא לאורך זמן יכול המשק להמשיך ולייצר משרות בקצב של 200 אלף בחודש, וכי הכלכלה האמריקאית מוסיפה להיות חזקה, גם בהווה, וכי כל השפעה שלא תהיה לאירועים האחרונים, הינה זמנית בלבד. בנוסף טוענים אלו התומכים בהעלאת הריבית במשק, כי הפד לא רק צריך להתייחס במדיניות שלו לרמת המחירים הנמדדת על ידי סל של מוצרים ושירותים (רחב ככל שיהיה), כי אם גם לאינפלציית הנכסים הקיימת במשק, ובאה לידי ביטוי בעליית מחירי הדיור, המניות והאג"ח.

הפד מנסה שוב ושוב להעביר מסר לפיו המועד הראשון אינו חשוב כי אם תוואי הריבית/קצב השינוי הוא שחשוב, ובהיבט זה: עדיף מוקדם ולאט על פני מאוחר ומהר, אך השוק מוסיף להיות אובססיבי בנוגע למועד הראשון שבו תועלה הריבית.

ביום חמישי אמר ג'פרי לאקר, יו"ר הפד של ריצ'מונד (ובעל זכות הצבעה בישיבות הפד), כי "הכלכלה חזקה מספיק כדי להעלות ריבית, ואין סיבה שזה לא יקרה באוקטובר". זה כאמור היה לפני פרסום נתוני התעסוקה. ג'ון ויליאמס, נשיא הפד של סן פרנסיסקו אמר ביום ה', כי נתון של 150-100 יהיה טוב. לפחות מישהו אחד לא התאכזב מהנתונים ככל הנראה.

"קשה לקבוע בהסתמך על נתוני החודשיים האחרונים, האם הכלכלה האמריקאית נחלשת או שמדובר בנתונים ארעיים, והאם יש לעדכן שוב את תחזיות הצמיחה והריבית כלפי מטה. עם זאת, הסיכון לכך עלה מדרגה".

החלטת הריבית, כתמיד, תהיה תלויה במשתנים המקרו כלכליים שיפורסמו בחודשיים הקרובים, ועד להחלטת הריבית בדצמבר צפויים להתפרסם מגוון רחב של נתוני מקרו ובהם שני פרסומים של שוק העבודה. אם תמונת המקרו תצביע על כלכלה חזקה והשווקים יירגעו או אף יתקנו – הרי שההסתברות לעליית ריבית בדצמבר תעלה, פרסומם של נתוני מקרו חלשים ידחה את מועד העלאת הריבית ל-2016.

בפד מאד מעוניינים לעשות את הצעד הראשון לקראת נרמול המדיניות המוניטרית (הבאת הריבית במשק לרמות נורמליות) הם רק צריכים שהנתונים והשווקים יפתחו להם חלון הזדמנויות חדש.

צלם: גיא אסייג


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il