TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> חדשות שוק ההון

סקירת מאקרו שבועית של פסגות


סקירת המאקרו השבועית של אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות. ההתפתחויות בסין ודו"ח התעסוקה בארה"ב לחודש דצמבר.
עוד כמה נקודות על סין
בשבוע שעבר שלחנו מייל בו טענו כי האירועים האחרונים בסין הם תהליך מתמשך ולא אירוע נקודתי. לאור מבול השאלות שניתך עלינו במהלך השבוע, להלן כמה הרחבות לגבי ההסתכלות שלנו על סין:

· הפיחות של היואן יימשך – כבר באוגוסט רשמנו כי היואן מתוסף באופן משמעותי לעומת רמת שווי המשקל שלו. זה לא שאנחנו יודעים בדיוק מהי הרמה הזו אלא שלעומת סל המטבעות היואן תוסף מאז אמצע 2014 ביותר מ-15%, זאת על אף שכל הגורמים הכלכליים תמכו בפיחות (הורדות ריבית, האטה בצמיחה, חשש מהתפוצצות בועות ועוד). התיסוף ביואן הוא תוצאה ישירה של הצמדת המטבע לדולר והתחזקות הדולר בעולם בציפייה להעלאת הריבית בארה"ב ולכן יש עוד לא מעט מקום לפיחות של המטבע הסיני.

· הסינים יודעים לעבוד – כן, גם 1.5 מיליארד סינים יכולים לפעמים לטעות. ביום שני למשל הושק בסין מנגנון הפסקות המסחר האוטומטי שהחזיק מעמד בדיוק 4 ימים (בשניים מהם הוא גם הופעל) עד שבוטל על ידי הממשל ביום שישי האחרון. עם זאת, מקבלי ההחלטות בסין מוכיחים בשנתיים האחרונות כי הם מסוגלים להתמודד בהצלחה עם האתגרים הנוכחיים במשק השני בגודלו בעולם. על סמך מה אנו אומרים זאת? על סמך זה שבכל מדינה אחרת, הבועות שיש בסין כבר מזמן היו מתפוצצות והקריסה היתה עובדה מוגמרת. בסין יש ממשל שיכול לעשות ככל שעולה על רוחות, ללא לחץ פוליטי מצד האופוזיציה או מגבלות חוקתיות משמעותיות. כפי שאפשר לראות בבירור מהפערים שבין השער הרשמי של היואן לשער הלא רשמי של המסחר במטבע מחוץ לסין, השווקים ממשיכים לצפות לפיחות של היואן. לכן, סביר להניח שאם התנועות הון בסין היו חופשיות היינו כבר רואים מזמן בריחה של כסף מהבנקים, בדיוק כמו שראינו ביוון לפני שנה. המגבלות על תנועות ההון והחיבה של הממשל להעלים אנשים באישון לילה מביאים לכך שהיכולת של הסינים לשלוט במצב גבוהות, מה שמאפשר להם להמשיך ולפחת בעדינות את המטבע.

· יש להם כלים – מצחיק לומר את זה על מי שהסכו"ם שלו מסתכם בשני מקלות אבל גם אם הנקודה מלמעלה לא ממש שכנעה, חשוב לזכור שלסינים יש עוד לא מעט כלים להתמודד עם ההאטה במשק ועם הלחצים לפיחות. הפחתות ריבית, הקטנת יחס רזרבה, הרחבות פיסקאליות, רפורמות להתייעלות הסקטור היצרני והאצת תהליך האורבניזציה הם רק חלק מהכלים שעומדים לרשות הממשל הסיני. בנוסף, ברשות הסינים יש עדיין רזרבות מט"ח אדירות שמאפשרות להם להחליק את תהליך הפיחות ככל שירצו. אמנם, הרזרבות פחתו בשנה וחצי האחרונות מ-4 טריליון ל-3.4 טריליון דולר אבל עדיין מדובר על רמה גבוהה מאוד. כמה גבוהה? לפי הגדרות ה-IMF, רזרבות מט"ח של מדינה מספקות אם הן עומדות ברמה של 150% מסך הצרכים הבאים: מכסות 30% מהחוב החיצוני לטווח קצר, 10% מהייצוא, 15% מההתחייבויות החיצוניות ו-10% מכמות הכסף במשק (M2). שלושת וחצי טריליוני הדולרים של סין עומדים בהגדרות אלו אבל בקרן המטבע מדגישים כי כאשר מכניסים לחשבון את המגבלות על תנועות הון הנהוגות בסין הרי שהרזרבות של בין עומדות למעשה ברמה של 218% מהצרכים, כפי שמוגדרים על ידי הקרן עצמה. במילים אחרות, כששוק המט"ח שלך הוא פחות או יותר שוק סגור וכשהממשל אוסר על האזרחים לקנות מט"ח כאוות נפשם, הסיכוי למשבר מטבעות שואף לאפס.
דו"ח התעסוקה
דו"ח התעסוקה של חודש דצמבר היה טוב יותר מהצפוי כאשר תוספת המשרות עמדה על 292 אלף, זאת לעומת צפי לתוספת של 202 אלף משרות "בלבד". לא רק זאת אלא שגם נתוני אוקטובר ונובמבר עודכנו כלפי מעלה ב-50 אלף משרות נוספות כך שתוספת המשרות החודשית הממוצעת בשנת 2015 עמדה בסופו של דבר (לפני העדכונים שעוד יהיו) על 211 אלף, רמה גבוהה לכל הדעות. עם זאת, לפני שנכתיר את הדו"ח כדבר השני הכי טוב שקרה בארה"ב בדצמבר (מעדיף שלא להתעסק עם מעריצי מלחמת הכוכבים), נציין כי למזג האוויר יש ככל הנראה השפעה חיובית לא קטנה על הנתונים. הטמפרטורה הממוצעת בארה"ב בדצמבר עמדה על 38.6 מעלות (פרנהייט, זה לא קיץ תל אביבי), זאת לעומת ממוצע עונתי של 33.2 מעלות. במריל לינץ' בחנו את השפעת מזג האוויר החמים של דצמבר בעזרת מודל שבפד בנו בדיוק לצורך זה וגילו כי מזג האוויר תרם בדצמבר כ-97 אלף משרות למשק כך שללא השפעה זו מדובר על נתון שעומד בסך הכל בממוצע. בחודשים הבאים סביר להניח שהשפעה חיובית זו תקוזז כלפי מטה.
עוד בדו"ח, שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 5% וזאת על אף ששיעור ההשתתפות עלה בעשירית נ"א ל-62.6%. קצב הגידול השנתי בשכר המשיך לעלות גם הוא ועומד על 2.5%, לעומת 2.3% בחודש שעבר.
דו"ח התעסוקה החיובי תומך ללא ספק בהעלאת ריבית נוספת של הפד בחודש מרץ. אם נוסיף לכך גם את האינפלציה שצפויה לחזור לכ-1.5% כבר בפברואר ואת ההטיה החיובית שמזג האוויר החמים נותן לנתונים השוטפים, הרי שההסתברות להעלאת ריבית אינה נמוכה. מצד שני, האירועים בשווקים הפיננסיים ומחיר הנפט הנמוך כנראה מטים את דעת המשקיעים כך שההסתברות להעלאת ריבית במרץ עומדת כיום על 40.5% בלבד. במידה והפד יעדיף שלא לאותת כי הוא מובל על ידי השוק, השווקים עשויים להיות מופתעים. יתרה מכך, נתוני הצמיחה לרבעון הראשון יתפרסמו רק באפריל ואלו עשויים להיות חיוביים מאוד בשל התיקונים שנעשו לניכוי העונתיות בשנה שעברה, לאחר שני חורפים קשים במיוחד. להעלאת ריבית גם במרץ וגם ביוני השוק ממש לא מוכן.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il