TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > > ניתוחי שוק אנליסטים

חשוב שרשתות ויצרניות המזון יגבירו את השקיפות שלהן מול הצרכנים


לילך גראוס, אנליסטית רוסאריו ייעוץ ומחקר
ובעיקר יתחילו לחשוב על מה שחברות הסלולר לא רצו לחשוב וזו רגולציה עצמית. לילך גראוס, רוסאריו: התייחסות לאירועים האחרונים בשוק המזון הישראלי
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה הבוקר דיון סוער בנושא עליית המחירים במשק ויוקר המחיה בישראל. זאת על רקע חקירת רשות התחרות שנפתחה אתמול נגד שופרסל, שטראוס וחברות נוספות בחשד לעבירות על חוק התחרות וביצוע הסדר כובל. כפי שדיווחו החברות, החקירה מתייחסת להעברת מסרים תחרותיים, בין היתר סביב מחירים, בין ספקים לקמעונאים בשוק המזון, וזאת באמצעות ראיונות, הודעות ותגובות בתקשורת.
קצת רקע....
עבר עשור ממחאת הקוטג' של 2011 אך מחירי המזון בישראל עדיין גבוהים בהשוואה בינלאומית. בהתאם לדו"ח מבקר המדינה על ריכוזיות בענף המזון (ממאי, 2021) הסיבה למחירים הגבוהים היא "חסמים מבניים המקשים על הורדת מחירים וקידום התחרות בענף והרשויות לא עושות די בנושא".
לפי דו"ח מבקר המדינה, בשנת 2017 מחירי המזון והמשקאות בישראל היו גבוהים בכ-37% בממוצע בהשוואה למדינות ה-OECD ובכ-51% יחסית למדינות האיחוד האירופי. כאשר הפער הבולט ביותר הוא במחירי חלב, גבינה וביצים בהם המחירים היו גבוהים ב-79% וב-100% בהתאמה בהשוואה למחירים במדינו ה-OECD. פער אשר גדל משנת 2011 ב-28%. במקום השני מבחינת יוקר המזון נמצאת קטגוריית הלחם והדגנים - היקרה בהשוואה למדינות ה-OECD, בכ-54% בשנת 2017. מחירי המשקאות הלא אלכוהוליים והבשר היו יקרים יותר ב-49% וב-43% בהתאמה.
נזכיר כי קיימת ריכוזיות גבוהה של ספקי המזון ובהתאם לנתוני סטורנקסט לספטמבר 2021, נתחם של 10 הספקים המובילים מגיע
ל- 53.5% בחודשים ינואר-ספטמבר,2021 ורושם עליה של 0.3 נקודות מול התקופה המקבילה בשנת 2020. כאשר ארבעת הגדולים מחזיקים בנתח שוק של כ-34.5%.
עוד עלה ממסקנות המבקר כי "ההתמודדות עם יוקר המחיה בענף המזון והצריכה מחייבת את ממשלת ישראל לפעול לצמצום השפעתם של מונופולים וקבוצות ריכוז, לקידום התחרות במשק ולהפחתת החסמים על ייבוא מוצרים. משנת 2000 מינתה הממשלה כמה ועדות ממשלתיות שעסקו בנושא זה, הציעו דרכים להורדת יוקר המחיה והציבו יעדים להשגת המטרה. חוקים שחוקקו נועדו לסייע לרשויות הרלוונטיות לפעול ביעילות לטיפול בנושא".
החתירה למשק תחרותי
חשוב שנזכור שהקו המנחה את הרגולטורים הוא להפוך את המשק למשק תחרותי שמטרתו להביא לירידת מחירים מתוך אמונה שתחרות היא מרכיב חשוב ומרכזי בכל משטר כלכלי וקפיטליסטי. בהתאם לכך, ובהמשך למחאה של קיץ 2011, אנחנו רואים איך הרגולטורים בעשור האחרון מנסים להילחם ביוקר המחייה כאשר המלחמה הבולטת שבהם היא הרפורמה בשוק הסלולר שהונהגה ע"י השר משה כחלון. חברות הסלולר שהיו עתירות כוח אדם והרוויחו רווחי עתק הגיעו למצב בו הן נלחמות כדי לשרוד.
אסור לנו "לזלזל" ברגולטור שכן חשוב לצאת מתוך הנחה שמטרת העל שלו היא המלחמה ביוקר המחיה. בין אם זה באמצעות הגברת יבוא, הפחתת מכסים על מוצרים ופירוק של מונופולים. לעיתים אף נדמה כי הרפורמות הן המטרה ולא האמצעי בכל מה שקשור לרגולציה כי היא חלק מפוליטיקה. אין הדבר אמור לשנות למשקיעי ענף המזון – כאשר הרגולציה תזהה גם הזדמנות פוליטית היא תפעל בכל הכוח והרפורמה תהפוך למטרה העיקרית.
אז מה עושים עכשיו?
אנו חושבים כי מדובר בענף חזק, גם כשבוחנים את יכולות והנהלות יצרניות המזון וגם כאשר בוחנים באותה מראה את קמעונאיות המזון. הענף הוכיח חסינות לאירועים חיצוניים ואף יותר מזה בכל הקשור לנגיף הקורונה.
עם זאת, אם נסתכל על יצרניות רשתות המזון ונסתמך על ה-Case Study שיש לנו מענף התקשורת, אנו לא נכנסים לנושא הטיפול ביוקר המחייה ואיכותו – שוב כי מדובר ברגולציה שאותה תמיד קשה לחזות. חשוב להבין כי הלך הרוח של שנת 2011 שבעטיו נגזרו הגזרות על שוק התקשורת (עד היום הענף לא ממש מצליח לצאת ממנו ולחזור לשיווי משקל כלשהו), עלול לחזור על עצמו. כפי שחברות הסלולר הוצגו כתאבות בצע הטומנות ראשן בחול נוכח המחאות וההזהרות של משרד התקשורת, עלולות יצרניות המזון והרשתות למצוא עצמן במצב דומה.
אנו מאמינים כי חשוב שרשתות ויצרניות המזון יגבירו את השקיפות שלהן מול הצרכנים ובעיקר יתחילו לחשוב על מה שחברות הסלולר לא רצו לחשוב וזו רגולציה עצמית. הפיכת הטיפול במשבר הנוכחי לטיפול אקטיבי ואקטיביסטי, גם אם כרוך בוויתור מסוים על רווחיות וגם ישפר רק במקצת את שביעות רצון הצרכנים והרגולטורים, עשויה להציל את הענף מליפול כפי שנפל ענף התקשורת. הקרבת רווחיות וטיפול נכון במשבר הם קרש הצלה וכנראה גם אמצעי לבידול רשתות/יצרניות מול הצרכן והרגולטור. אנו נעקוב בדריכות אחר מאמצי וצעדי הטיפול
במשבר הנוכחי (שעלול להעמיק וזאת למרות שהביקוש למזון נחשב לקשיח יחסית) לפני שנחשב מסלול מחדש בנוגע לשווי הוגן של כל חברה ולמיצוב שלה כאלטרנטיבת השקעה בשוק המזון.
כרגע יושבים על הגדר....

גילוי והגבלת אחריות מטעם רוסאריו ייעוץ ומחקר בע"מ
הדו"ח מתבסס על מידע אשר פורסם לכלל הציבור, על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים ומידע פומבי אחר אשר רוסאריו ייעוץ ומחקר בע"מ (רוסאריו) מניחה שהינו מהימן וזאת מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות ביחס למידע. עם זאת, מודגש כי אין רוסאריו, מחברי הדו"ח ועורכיו אחראים למהימנות המידע המפורט בדו"ח, לשלמותו, לדיוק הנתונים הכלולים בו או לכל השמטה, שגיאה או ליקוי אחר בדו"ח וכי כל נתון, מתווה, ניתוח, רעיון או הערכה הינם ראשוניים ולא נבדקו מבחינה כלכלית, שיווקית, משפטית, מיסויית או כל בחינה אחרת.
הדו"ח מופנה למשקיעים מסווגים בלבד כחומר מסייע ואין להסתמך עליו בקבלת החלטות השקעה כלשהן. הדו"ח אינו מתיימר להיות ניתוח מלא של כל העובדות וכל הנסיבות הקשורות לאמור בו ומשקף את הערכת עורכי הדוח למועד בו הוא נכתב ועשוי להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. המידע בדו"ח הוא כללי ואינו בבחינת ייעוץ להשקעות, ייעוץ משפטי, מיסויי או ייעוץ אחר מסוג כלשהו, ואין דרך להבטיח כי המידע הכלול בנייר זה הינו מדויק, נכון ומעודכן. מכלול הדעות, החדשות, המחקרים, הניתוחים, המחירים והמידע האחר הכלול בנייר זה ניתן כפרשנות כללית על שוק ההשקעות ועל החברה הנדונה במסמך אשר מסופקת למטרות מידע בלבד ואינה מהווה עצה או המלצה להשקעה או פעולה אחרת כלשהי. ניתוח זה לא נערך בהתאם לצרכיו של קורא הדו"ח, וקורא דו"ח זה אינו יכול להניח כי הסתמכות על הדעות וההמלצות המובאות בו, תיצור עבורו רווחים. האמור בנייר זה כולל ניתוח ראשוני, ואין בו כדי להטיל על רוסאריו, עובדים ונושאי משרה בה, בעלי השליטה בה, ותאגידים מקבוצת רוסאריו קפיטל בע"מ וחברות בנות או קשורות שלהם ("קבוצת רוסאריו") חובה כלשהיא. קבוצת רוסאריו, כל חברה בה וכן מחברי הדו"ח ועורכיו אינם מספקים ייעוץ לביצוע עסקאות או להימנעות מהן ולא ישאו בכל אחריות בכל צורה שהיא עבור כל נזק, הפסד ו/או אובדן, כולל, אך לא מוגבל, לכל רווח או הפסד, שעלול לנבוע בישירות או בעקיפין מן השימוש או ההסתמכות על דו"ח זה. כל עסקה שתתקיים כתוצאה מדו"ח זה או הסתמכות עליו תהיה באחריות הצדדים לעסקה בלבד וכפופה לתנאי שוק שישררו בסמוך לעסקה, לבדיקות הכלכליות, המשפטיות והחשבונאיות המקובלות ולאישורים מקובלים. הדו"ח אינו מהווה ייעוץ השקעות ואינו מהווה הזמנה לרכוש או הזמנה למכור את ניירות הערך הנזכרים בו. לפיכך, אין להסתמך על המידע הכלול בדו"ח ואין בו כדי להחליף שיקול דעת עצמאי וקבלת ייעוץ מקצועי, לרבות מיועץ השקעות אשר ייעוצו מתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
דו"ח זה הינו רכושה הבלעדי של רוסאריו ואין להעביר לצד ג', להעתיק, לשכפל, לצטט, לפרסם בכל אופן, להדפיס, לצלם, להקליט או להעתיק את הדו"ח, באופן מלא או חלקי, מבלי לקבל אישור מראש ובכתב מאת רוסאריו.
קבוצת רוסאריו וחברות בנות או קשורות עוסקות בחיתום, תיווך בעסקאות בניירות ערך, בנקאות השקעות, השקעות בניירות ערך לחשבון עצמן ופעילויות אחרות בשוק ההון, ועשויות להחזיק או מחזיקות בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המתוארים בדו"ח וכן ביצעו ו/או עשויות לבצע עסקאות קניה ו/או מכירה בניירות הערך.
במהלך השנה האחרונה, רוסאריו ו/או חברות מקבוצת רוסאריו, נתנו או עשויות היו לתת לחברה הנסקרת ולחברות בקבוצה שירותי גיוס חוב ציבורי או פרטי, ובנוסף, עשויות רוסאריו ו/או חברות מקבוצת רוסאריו לתת בעתיד שירותים פיננסיים לחברה או לחברות מקבוצת החברה, לרבות שירותי ניהול, הפצה וחיתום בהנפקות. תאגידים קשורים לרוסאריו החזיקו או עשויים היו להחזיק במועד פרסום הדו"ח ובמהלך 30 הימים שקדמו למועד הפרסום החזקה מהותית בניירות הערך של התאגידים הנסקרים בדו"ח ("תאגיד קשור" ו"החזקה מהותית" –כהגדרתם בהוראות רשות ניירות ערך מיום 18.9.2007).
להלן פרטים לגבי עסקאות שנעשו בידי רוסאריו ו/או חברות בקבוצת רוסאריו עבור החברה וכן החזקות תאגידים קשורים בניירות הערך של החברה:


גילוי והצהרת האנליסט
אני, לילך גראוס, מצהירה בזאת שהדעות המובעות בעבודת אנליזה זו משקפות את דעותיי האישיות על ניירות הערך המסוקרים ועל התאגיד שהנפיק ניירות ערך אלה.
לילך גראוס


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il