TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > > ניתוחי שוק אנליסטים

הדילמה של הבנקים המרכזיים בעולם, דיור או תעסוקה


עפר קליין. קרדיט צילום: יונתן בלום
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: בנק ישראל לא ממהר לצמצם את רכישות האג"ח והמט"ח
כצפוי, ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי על 0.1 אחוז תוך כדי התחייבות להמשך מדיניות מרחיבה לזמן ממושך, כאשר בהודעה לעיתונות ניכרת אופטימיות מנתוני המשק על כה לצד אי-הוודאות נוכח ההתפשטות של וריאנט הדלתא בישראל.

לגבי רכישות האג"ח הנגיד אמר במסיבת העיתונאים שהבנק נמצא במרחק של כ- 20 מיליארד שח מסיום התוכנית הנוכחית ושבקצב הרכישות הנוכחי התוכנית תספיק עד לסוף השנה. הנגיד ציין שכאשר נתקרב לסוף התוכנית הבנק יפרסם לאן מועדות פניו בנושא. ההערכות שלנו הן שהבנק ימשיך את התוכנית לתוך 2022 אך בקצב רכישות נמוך מהקצב הנוכחי בעקבות הירידה בגירעון הממשלתי והצמיחה המהירה הצפויה ב-2022.

לגבי תחזיות הצמיחה - גם פה אין הפתעות. הבנק עדכן את הצמיחה ב-2021 כלפי מטה ל-5.5 אחוזים (בעקבות נתוני הרבעון הראשון) והעלה את 2022 ל-6.0 אחוזים. יחד עם זאת בנק ישראל עדיין מודאג משוק העבודה ולא רואה אינפלציה משמעותית - דבר שלהערכתנו מבטיח ריבית אפסית לפחות עד לסוף 2022.

רכישות המט"ח של בנק ישראל יימשכו גם לאחר שיגיעו לתקרת ה-30 מיליארד דולר שהכריז הבנק בתחילת השנה. הנגיד ציין במסיבת העיתונאים שהבנק איננו מוגבל ברכישה של 30 מיליארד דולר וכאשר התוכנית תסתיים, אם יהיה צורך, הם ימשיכו וירכשו. לגבי תוכנית הרכישות לשנת 2022 הוא לא אמר ולא רמז דבר. ההנחה שלנו היא שהבנק ימשיך וירכוש מט"ח גם בשנת 2022 בכדי להאט את קצב התחזקות השקל מול הסל אך לא יוכל לעצור אותו גם על רקע המשך יצוא שירותי היי-טק שרשם עלייה של 1 אחוז באפריל (על פי נתונים מנוכים עונתיות) וצפוי להמשיך בצמיחה לנוכח שיא של הנפקות חברות טכנולוגיה בנאסדק השנה.

בנוסף, הבנק הודיע שתוכנית ההלוואות למערכת הבנקאית כנגד הלוואות לעסקים קטנים תסתיים בתחילת הרבעון הרביעי. אנו רואים בהחלטה זו החלטה אופטימית שמלמדת שהסיוע הזה ככל הנראה אינו נדרש יותר.

הדילמה של הבנקים המרכזיים בעולם, דיור או תעסוקה
המדיניות המוניטרית המרחיבה מאוד במרבית המדינות המפותחות ממשיכה ללבות את שוק הדיור למגורים. מתלווה לכך גם ירידה בהיצע נוכח השיבושים בהיצע חומרי הגלם, לצד הקלות בתנאים ללווים מתקשים. בארה"ב לדוגמא ב-12 החודשים האחרונים עד אפריל עלו מחירי הבתים ב-20 הערים המרכזיות ב-15 אחוזים (על פי מדד Case-shiller), הקצב המהיר ביותר מזה כ-20 שנה. הדבר מעמיד את הבנק המרכזיים בדילמה לגבי צמצום המדיניות המרחיבה במיוחד שחלקים משוק העבודה עדיין רחוקים מלהתאושש. רק מספר מצומצם של בנקים מרכזיים מאותתים על העלאת ריבית או צמצום קצב הרכישות כדי לצנן את שוק הדיור, כגון בנורבגיה, קנדה ובדרום‑קוריאה. אך מרבית הבנקים המרכזיים עדיין רחוקים מכך, דבר שממשיך להגדיל את האטרקטיביות של שוק הדיור למגורים. להערכתנו, סביר שכשיגיע הרגע הבנק המרכזי יעדיף לצמצם קודם את רכישות אג"ח המגובות משכנתאות.

אנו מאמינים שההתמתנות הקלה באינפלציה בגוש האירו ביוני היא זמנית והאינפלציה תמשיך לעלות בחצי השנה הקרובה לפני שתרד במהלך השנה הבאה.

'צווארי הבקבוק' בתעשייה ובשילוח הגלובליים ממשיכים להכביד על היצרנים בעולם בכלל ובגוש האירו בפרט, כאשר המשך הגידול בביקושים נתקל בשיבושים חוזרים בעיקר מצד הכלכלות המפותחות שסובלות לאחרונה מהתפשטות וריאנט הדלתא. בגוש האירו ב-12 החודשים האחרונים עד מאי מדד המחירים ליצרן עלה ב-9.6 אחוזים. אמנם מרבית העלייה נובעת ממחירי האנרגיה (25%) שהשפעתה תתמתן בחודשים הבאים, אך גם בשאר המוצרים עליית המחירים גבוהה (5%). הדבר ימשיך להפעיל לחץ על היצרנים להעביר חלק מהעלויות לצרכנים. לכן אנו צופים המשך עלייה באינפלציה בגוש האירו בחודשים הבאים, שנתמכת גם ב'פתיחה מחדש' המהירה באירופה וסקרי החברות ומשקי הבית המעודדים מאוד ליוני. אנו מאמינים שההתמתנות הקלה באינפלציה בגוש האירו ביוני ל-1.9 אחוזים (על פי האומדן הראשוני) היא זמנית והאינפלציה תמשיך לעלות בחצי השנה הקרובה לפני שתרד במהלך השנה הבאה עם האיזונים מחדש של שרשראות האספקה בעולם.



נקודות מרכזיות

בארץ
הריבית ללא שינוי ותישאר כך לזמן ממושך. בנק ישראל ימשיך ברכישות המט"ח גם מעבר לתקרה שהצהיר, אך את ההחלטה בנוגע להמשך רכישות האג"ח הממשלתיות הבנק מעדיף לדחות לסוף השנה.
שוק העבודה השתפר קלות במחצית הראשונה של יוני, אך נמשכת המגמה של עובדים העוברים מסטטוס של נעדרים למובטלים.


בעולם

שוק העבודה בארה"ב ממשיך להשתפר בעיקר כתוצאה של העסקה מחדש של עובדים שפוטרו במשבר. אך אנו עוד רחוקים משיפור שיגרום לבנק המרכזי לאותת על העלאת ריבית.

הריבית הנמוכה ממשיכה ללבות את שוק הדיור למגורים, ובשנה האחרונה מחירי הבתים בארה"ב עלו בקצב המהיר ביותר מזה כשני עשורים. כשהצמצום יחל הבנק כנראה יעדיף להתחיל עם אג"ח המגובות משכנתאות.

'צווארי הבקבוק' בתעשייה ועלייה במחירי חומרי הגלם ממשיכים להכביד על היצרנים. בגוש האירו האינפלציה במחירים ליצרן כמעט דו-ספרתית, זה תומך להערכתנו בהמשך עלייה במדד המחירים לצרכן בחודשים הבאים.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il