TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

קרן פנסיה או קרן פנסיה ברירת מחדל - על ההבדלים והמשמעויות


תמונה: pexels.com
חיסכון פנסיוני הוא בין החסכונות החשובים ביותר בחייו של אדם וקרן פנסיה היא אחד ממכשירי החיסכון ארוכי הטווח הנפוצים ביותר בקרב ציבור החוסכים בישראל. גיל הפרישה הרשמי בישראל נקבע עבור גברים בגיל 67 שנים ועבור נשים בגיל 62 שנים. מאחר ותוחלת החיים הממוצעת בישראל עומדת נכון לשנת 2020 על 80.7 לגברים ו-84.8 לנשים, ניתן להבין בנקל מדוע החיסכון הפנסיוני הוא כה חשוב


 חיסכון זה אמור לספק קצבה לקיום החיים למשך עשרות שנים, בין גיל הפרישה של האדם ועד ליום מותו

בשנת 2008 הוחל חוק פנסיית חובה שהגדיר את החובות והזכויות הפנסיוניות של עובד שכיר במדינת ישראל. מאוחר יותר, בשנת 2017, הורחבה תחולת החוק גם לעובדים עצמאיים המחויבים כיום גם הם להפריש מהכנסתם השנתית עבור קצבת הפנסיה. בהתאם ליישום הרחבות אלה גדל תיק החיסכון הפנסיוני של הציבור בישראל באופן משמעותי והוא מיושם באמצעות שלושה מוצרי חיסכון פנסיוניים מרכזיים: ביטוח מנהלים, קופת גמל וקרן פנסיה. מבין שלושת מכשירי החיסכון הפנסיוניים קרן פנסיה מציעה את השילוב האטרקטיבי ביותר בין חיסכון לגיל הפרישה לבין הגנות ביטוחיות, והחל משנת 2018 הגדיר אותה משרד האוצר כמכשיר החיסכון שהוא ברירת המחדל עבור החוסכים בישראל.

קרן פנסיה
כאמור, קרן פנסיה היא אחד ממוצרי החיסכון הפנסיוניים השכיחים ביותר. לעומת מכשירי החיסכון האחרים, ביטוח מנהלים וקופת גמל, קרן פנסיה מציעה לחוסך אפשרות לשלב חיסכון וביטוח ביעילות ובעלויות נמוכות יחסיות. הביטוח המובנה בקרן הפנסיה כולל ביטוח חיים (שארים) וביטוח אובדן כושר עבודה הנקבעים על ידי החוסך במגוון מסלולי ביטוח, אשר משלמים סכום פיצוי חודשי ביחס לשכר המבוטח. ביטוח החיים המובנה מספק לאלמנת החוסך וילדיו עד גיל 21 קצבת שארים בגובה קבוע בהתאם למסלול הנבחר. ביטוח אובדן כושר עבודה נקבע גם הוא בהתאם למסלול הביטוח, והחוסך זכאי לקצבת נכות במקרה של אובדן כושר עבודה ועד לגיל הפרישה.
קרן פנסיה מאופיינת בעלויות נמוכות ביחס למוצרי החיסכון האחרים. ראשית, פרמיות הביטוח, שארים ואובדן כושר עבודה, נמוכות משמעותית ממוצרים אחרים ומשוק הביטוח הפרטי. שנית, עלויות הניהול בקרן הפנסיה מתחלקות בין עלות ניהול מהפקדה ועלות ניהול מצבירה. בשני המקרים מדובר בעלויות נמוכות ביחס למוצרים אחרים.
המנגנון עליו קרנות הפנסיה מבוססות, המאפשר את הוזלת העלויות המובנות במוצר חיסכון זה, הוא מנגנון הערבות ההדדית. במקרה זה החוסכים בקרן ערבים לכלל ההוצאות של הקרן, כלומר, מבטיחים כי לקרן יהיו מספיק מקורות לשלם לכל חבריה. כך, יתכן מצב בו חוסך א' נפטר בטרם עת וקצבת השארים של אלמנתו וילדיו ממומנים על בסיס הצבירה של שאר חברי הקרן. הניהול המאפשר מנגנון זו הוא מורכב ומבוסס על סטטיסטיקות עמוקות ואיזונים אקטואריים שונים במהלך תקופת החיסכון הארוכה.

קרן פנסיה ברירת מחדל
החל משנת 2016 קבע משרד האוצר כי קרן פנסיה היא מכשיר החיסכון ברירת המחדל בישראל. המשמעות היא שכל עוד והחוסך לא בחר בביטוח מנהלים או בקופת גמל, מחויב המעסיק לבטח אותו פנסיונית באמצעות קרן פנסיה ברירת המחדל. לשם כך מתקיים מכרז תקופתי בין גופים שונים המתחייבים לעלויות ניהול קבועות ונמוכות במיוחד עבור החוסכים למשך תקופה מוגדרת.
חשוב להכיר כי קיים הבדל המשמעותי בין קרן פנסיה רגילה לבין קרן פנסיה ברירת מחדל. בהתאם למנגנון הערבות ההדדית עליו מבוססות קרנות הפנסיה השונות, בעת ההצטרפות לקרן הפנסיה עובר החוסך הליך של חיתום רפואי. במסגרת הליך זה הוא מחויב לדווח על מצבו הרפואי וזאת על מנת לחשב את הסיכון הסטטיסטי הביטוחי המבוסס בין היתר על מצבו הרפואי של החוסך, לרבות קביעת החרגות רפואיות בהתאם.
אולם, בקרן פנסיה המוגדרת כברירת מחדל, חברי הקרן אינם עוברים הליך של חיתום רפואי ויכולים לחסוך באמצעותה גם חוסכים שלא התקבלו לחיסכון בקרן פנסיה שאיננה ברירת מחדל. בעוד שאין מדובר בתופעה שכיחה,הדבר מתבטא ברמת הסיכון האקטוארי בקרנות אלה, דבר שעלול להשפיע על החיסכון הכללי וגובה הקצבאות של חברי הקרן המבוסס על עקרון הערבות ההדדית. עם זאת חשוב לזכור שגם בקרנות הפנסיה הרגילות, רבים מהמבוטחים הצטרפו בפטור מחיתום רפואי. הרגולציה מאפשרת לבצע "הצטרפות רבים" – מצב בו מעסיק מצרף קבוצה גדולה של עובדים לאותה קרן פנסיה (גם אם אינה ברירת מחדל). הדבר מאפשר להם ליהנות מפטור מחיתום רפואי.

סיכום
קרן פנסיה היא מכשיר חיסכון פנסיוני המשלב בין חיסכון לבין ביטוח מובנה. מכשיר זה מבוסס על עקרון של ערבות הדדית ומבטיח לחוסכים הן קצבת זקנה בגיל פרישה והן קצבאות לנכות ולשארים במקרי אובדן כושר עבודה או מוות, בהתאמה. ההבדלים המרכזיים בין קרן פנסיה רגילה לבין קרן פנסיה ברירת מחדל נובעים מדמי הניהול התחרותיים והנמוכים שמובטחים ל-10 שנים בקרנות ברירת המחדל, וכן בפטור מחיתום רפואי בעת הצטרפותם של עמיתים לקרן.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il