TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

איך להגן על העסק בתקופה של אינפלציה וריבית גבוהה


קרדיט תמונה: freepik
קשה לחשוב על בעל עסק בישראל שאינו מרגיש את השפעות האינפלציה ועליית הריבית, בין אם באופן ישיר דרך עלייה בהוצאות ובין אם באופן עקיף דרך הקטנה בהזמנות.
מספר השפעות של האינפלציה והריבית הגבוהה על בעלי העסקים
אם לאורך העשור הקודם התרגלנו לכך שהאינפלציה עמדה על פחות מאחוז בדרך כלל, ולעיתים אף הייתה דפלציה, הרי שכיום האינפלציה עומדת על סביבות 5%. במילים פשוטות, אינפלציה היא עלייה מתמשכת במחיריהם של מוצרים, שירותים, חומרים ותהליכים, ומבחינה כספית זה אומר שאותו סכום כסף קונה היום פחות מאשר בעבר.

למעשה, בדיוק על מנת להילחם בעליית המחירים הזאת, העלה בנק ישראל שוב ושוב את הריבית במשק. להעלאת הריבית יש משמעות הפוכה: הכסף הופך להיות יקר יותר. אם בעבר יכולנו לקבל כסף מהבנק (הלוואה) ולשלם עליו ריבית נמוכה יחסית, הרי שכיום עלינו לשלם הרבה יותר עבור אותו הסכום. כלומר, אם האינפלציה גורמת לכסף לאבד מערכו, הרי שהעלאת הריבית נלחמת במצב הזה ומעלה את ערכו.

ואולם, תהליכים כלכליים לוקחים זמן רב, וישראל ממילא אינה אי בודד ותלויה בתהליכים גלובאליים, שלא לדבר על תהליכים נוספים שמתרחשים במדינתנו הקטנה. על כן, בשלב זה המשק ועימו בעלי העסקים מצויים בטלטלה משמעותית: גם ריבית גבוהה וגם אינפלציה גבוהה בו זמנית, ולכך יש השלכות כבדות משקל.

כמובן שההשפעות אינן זהות לכל עסק ומגזר, אך ניתן בהחלט להצביע על מספר השפעות בולטות וגורפות יחסית. ראשית, מכיוון שמחירים המוצרים, השירותים, הרכיבים וחומרי הגלם של הספקים עולים, גם הוצאות הייצור/אספקת שירותים ללקוחות עולות, ולרוב גם הוצאות התפעול כגון חשמל, שכירות, ציוד משרדי וכיוצא בזאת. במילים פשוטות, הרווחיות קטנה.

שנית, מכיוון שהאשראי והלוואות הפכו יקרים יותר, מה שאומר פחות יכולת וכדאיות בגיוס כספים, ולא פחות חשוב – עליית ההחזרים החודשיים על הלוואות קיימות על בסיס פריים, בריבית עוגן או קבועה צמודה למדד. ושוב, הרווחיות נפגמת. שלישית, מאחר שהלקוחות עצמם סובלים בדיוק מאותן הבעיות, ניכרת ירידה בהזמנות ובמכירות. כל הלקוחות סובלים מהעובדה שהמשכורת של לפני שנה ושנתיים קונה היום פחות, ולא מעטים מהם גם סובלים מהכבדה בהחזרי משכנתאות והלוואות. מטבע הדברים, הם מקצצים בהוצאות בלתי הכרחית, וקונים פחות.

אם לסכם, עקב האינפלציה והריבית בעל עסק צריך למכור יותר מוצרים או שירותים כדי להגיע לנקודת האיזון ולאותו הרווח, אך דווקא באותה עת המכירות יורדות. יתר על כן, ייתכן שחלק מהשירותים והמוצרים שהעסק מציע הפכו למעשה לבלתי רווחיים. אז בנסיבות אלו, כיצד מתנהלים נכון ומייצרים לעסק מעטפת הגנה טובה ורצינית? בואו נראה.

צעדים בסיסיים וחשובים להגנה על העסק
התחום העיקרי שעליו צריך לשים את הדגש בעת הזו הוא כמובן הניהול הפיננסי. נכון שתמיד חשוב לנהל את הפן הכלכלי של העסק באופן מוקפד ומדויק (מה שלא קורה בחלק גדול מהעסקים), אך כיום זהו הכרח קריטי. בראש ובראשונה, מה שצריך להבין הוא כמה אתם באמת מוציאים בכל הסעיפים, כי ברמה כזו של אינפלציה בכלל לא בטוח שמה שהיה נכון לפני מספר חודשים נותר אותו הדבר. מכיוון בחלק מהעסקים ממילא אין מעקב שלם וקפדני אחר ההוצאות, זוהי הזדמנות לצלול אל המספרים ולהבין על מה וכמה אתם בדיוק מוציאים.

מהצד השני, יש לעשות סדר במכירות ולהבין כמה בדיוק אתם מכניסים. הקפידו לנהל בצורה הדוקה את דוח תזרים המזומנים, תוך שאתם מבינים את הרווחיות האמיתית של מוצרים ושירותים בעסק. ייתכן מאוד שתגלו שבחלק מהם הרווחיות ירדה, וייתכנו גם כאלו שאף אינם רווחיים וכרוכים בהפסד. נקודה משמעותית נוספת שחשוב לשים אליה לב היא אל הלוואות שנטלתם בריבית פריים, עוגן או קבועה צמודה למדד, אשר החזריהן עלו מן הסתם לאורך השנה האחרונה.

במילים אחרות, מה שחיוני לעשות כעת הוא סדר במספרים, על מנת להבין מהי הרווחיות הנוכחית של העסק, כיצד השתנו נקודת האיזון שלו, המחזור, כדאיות המוצרים והשירותים וכן הלאה. ובמיוחד בעת הזו, כדאי להזמין יועץ עסקי וכלכלי שיעשה סדר בנתונים, במקום לנסות להסתמך על דוחות רואה החשבון שממש לא מספרים את כל הסיפור. היועץ העסקי יבצע סקירה מעמיקה ומקיפה של המצב הפיננסי, במידת הצורך יוציא לכם דוחות כלכליים עדכניים, מפורטים ורלוונטיים, שיראו את הרווחיות המפורטת. היועץ העסקי יסביר את הדוחות בגובה העיניים ויביא תובנות והמלצות הנובעות מהם.

כמובן, בתקופה בה עליית מחירים מצמצמת רווחיות, פעולה נוספת שחשוב לעשות הוא להתייעל בהוצאות. אמנם, לא צריך בהכרח לחתוך בבשר החי, ובוודאי לא בכל התחומים, אבל שווה למשל לבחון מול הספקים אם הם מתכוונים להעלות מחירים בקרוב. במידה וכבר קיבלתם הודעה כזו, או שמשיבים לכם שהעלאת מחירים אכן מסתמנת באופק, כדאי להקשיח עמדות במשא ומתן ובאותה עת לחפש ספקים חדשים.

מעבר לכך, ניתן לבחון אפשרויות נוספות להקטנת הוצאות, כגון צמצום משרות מלאות שאינן מצדיקות את עצמן לחצי משרה, העברה של חלק מהשירותים בעסק למיקור חוץ, צמצום תקציב שיווק שאינו נוגע למכירות ישירות, ועוד. ובנוגע להלוואות, כדאי להסתייע ביועץ עסקי המכיר היטב את המצב הנוכחי בשוק האשראי הבנקאי והחוץ בנקאי לעסקים, ולפנות אל הבנק לצורך מחזור או סגירה של ההלוואה הקיימת.

מה עוד ניתן לעשות כדי להגן על העסק?
מטבע הדברים, נושא משמעותי ביותר הוא התמחור, מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של העסק. זהו נושא מורכב בתקופה הנוכחית, וחשוב מאוד להסתייע לבחינתו ושינוי ביועץ עסקי מיומן. לכאורה, העלאת מחירים עשויה 'לסגור את הפינה' של הקטנת הרווחיות, אך מהצד השני הלקוחות מצמצמים הוצאות והמכירות יורדות. לכן, ייתכן שהעלאת מחירים בעת הזו תוביל דווקא לפגיעה ביחסים עם הלקוחות ובמכירות.

לפיכך, צריך לבחון היטב בכל מקרה לגופו מה ניתן וכדאי לעשות. לעיתים יהיה צורך לבצע תמחור מקצועי מחודש למוצר/שירות אחד, לחלק או לכל המוצרים, ולעיתים נכון יהיה להעלות באחוז או שניים בודדים את המחירים הכלליים, אך במקרים רבים אחרים הדבר הנכון לעשות הוא דווקא לצאת במבצעים והנחות. אכן, אם הלקוחות הרבה יותר מקפידים על מה שיוצא מכרטיס האשראי, מבצעים והנחות יכולים להכריע את הכף של ההתלבטות, ובנוסף, לחזק את האהדה וההזדהות עם העסק שמבין ללב לקוחותיו ובא לקראתם.

גם מבחינת העובדים, לכאורה המהלך הנכון להקטנת הוצאות והתייעלות הייתה צמצום בכוח האדם, במשכורות ובתנאים. אמנם, זהו לא הזמן להיכנס לתהליכי גיוס גדולים, אבל כן שווה לשקול במשורה מסוימת במשכורות, לפחות אצל עובדים חיוניים. העובדים בהחלט רואים ומרגישים שהמשכורת שווה היום פחות, ולכן שיפור מסוים בהשתכרות עשוי לחולל פלאים עבור המוראל, ההתגייסות, ההזדהות וההערכה לעסק, מה שיתבטא במישורים רבים של השירות ללקוח, הפריון בעבודה וכדומה. ושוב, גם את הנושא הזה יש לבחון לגופו של מקרה.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il