TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

המפלצת מלוך נס בראי הכלכלה


עוזי לוי, אנליסט בכיר, אינפיניטי מחלקת מחקר
היום צפוייה להתבצע הצבעה במשאל העם הסקוטי בדבר סוגיית היפרדות סקוטלנד מבריטניה.

אם ההצבעה לתהליך "ההתנתקות" בין סקוטלנד ואנגליה הייתה עוברת לפעילים בשוק ההון, ככול הנראה הייתם שומעים את התשובה הזו: "לא חשוב איך, העיקר שייגמר ומהר". התרגום לתשובה איננו משתמע לשני פנים, השווקים הפיננסים לא אוהבים אי וודאות. לשון אחר, בואו ונגמור עם זה כמה שיותר מהר, אנחנו כבר נסתדר עם התוצאות!
הסקוטים מרגישים חזקים - זאת טעות אופטית
האוכלוסייה בסקוטלנד מתבגרת, משאבי הטבע בים הצפוני הולכים ומדלדלים לאחר "שאיבה" בריטית, הכובד הפיננסי של סקוטלנד כגון הבנקים: 'לוידס' ו'רויאל בנק אוף סקוטלנד' כבר הודיעו כי יעתיקו את מקום מושבם, הישות החשבונאית והמשפטית שלהם למרכז הפיננסי בלונדון כל זאת, לצד גזירות רבות שקשה להאמין שסקוטלנד תצליח לחיות איתם לאחר מספר שנים במידה ואכן יוחלט על היפרדות במשאל העם.
ביחס לרמת האבטלה הגרף שלהלן מלמד אותנו מספר דברים שצריך לספר לסקוטים: רמת האבטלה אכן קטנה יותר בסקוטלנד ביחס ללונדון בשיעור של כ-1%, אך רמת ההשתתפות בכוח העבודה מראה שביחס לסקוטלנד ושאר האזורים בבריטניה, לונדון התפתחה באופן משמעותי במרוצת השנים האחרונות, כששיעור ההשתתפות בכוח העבודה בעלייה, ולפיכך סביר להניח כי שיעור האבטלה נמוך יותר ומגוון האפשרויות לתעסוקה בלונדון הרבה יותר גדולות מאשר בלונדון. הבעיה היותר גדולה היא הגירה של מוחות, צעירים (כאלה שנותרו), חברות ויוזמות מסקוטלנד ללונדון וזאת במידה של היפרדות, שהרי מבחינת ארץ האפשרויות הגדולות של הסקוטים התשובה המיידית היא כנראה לונדון ולא בהכרח ארה"ב.

שוק המט"ח העולמי בדריכות
אי הוודאות כאמור, קודם כל משפיעה על המטבע, הפאונד הבריטי, ובמסחר הבינלאומי נחלשת הלירה מול הדולר. החודש האחרון מראה היטב מהי אי וודאות וכיצד היא באה לידי ביטוי:

הפאונד הבריטי פוחת מול הדולר בשיעור העולה על 6% מאז סוף יולי ועד היום. נכון, התחזקות הדולר בעולם כמגמה היא עוד סיבה, אבל ברור לכול שאת אי הוודאות ישלמו הבריטים תחילה במטבע. ומי יודע מה יהיה מצבם של הסקוטים ברמת המטבע ביחס לפאונד.
המפלצת מלוך נס בראי הכלכלה
שנים ארוכות של אגדה, או אמת, על המפלצת שחיה בלוך נס שבסקוטלנד. ידוע כי ההכנסות מנפט יעמדו בשני העשורים הבאים בהיקף של כ-2-2.5 מיליארד פאונד, זאת לאחר ירידה בהיקף ההכנסות בשנים האחרונות של מעל 10 מיליארד פאונד בשנה.
אז נכון, הסקוטים מייצרים ומייצאים וויסקי, אבל הם צריכים לדעת שהחוב נטו של ממשלת אנגליה נאמד בכ – 1.4 טריליון פאונד, ואם התוצר לנפש פחות או יותר זהים, ראוי בעיני הפוליטיקאים לחלק את החוב באופן יחסי, לפי האוכלוסייה.
הסקוטים סבורים, או לפחות מציגים באתרים הממשלתיים כי היחס חוב תוצר שלהם עשוי להיות נמוך מזה של הבריטים וברמה של כ-55%, לעומת כ-75% בהתאמה. הם מרגישים חזקים יותר. אבל לא לעולם חוסן, הם חייבים לקחת בחשבון את האוכלוסייה ואת הפריון בכוח העבודה שלהם. הם חייבים להבין שהשווקים ידרשו מהם פרמיית סיכון גבוהה מזו של לונדון ולפיכך עלות החוב שלהם תהיה גבוהה יותר. הכלכלה הבריטית גדולה וחזקה יותר ואם הסקוטים לא מעוניינים שהוויסקי יהיה מר יותר, או שהמפלצת מלוך נס תתגלה כיחס חוב/תוצר שלהם, עדיף להם לשקול ביתר שאת את המהלך אותו הם מעוניינים לקדם. כך או כך עדיף לקבל החלטות וכמה שיותר מהר.





טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il