TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

בחסות הקורונה השוק השחור חוגג


shutterstock
ישראל תמיד היתה גן עדן למעלימי מס, בעולם המערבי, שניה אולי לאיטליה. על פי הערכות רשות המסים מהעת האחרונה, ההון השחור בישראל עומד על כ 20% מהתל"ג. מאת רו"ח יורם שיפר
רו"ח יורם שיפר | 15/11/21, 10:20
בואו לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון
ישראל תמיד היתה גן עדן למעלימי מס, בעולם המערבי, שניה אולי לאיטליה. על פי הערכות רשות המסים מהעת האחרונה, ההון השחור בישראל עומד על כ 20% מהתל"ג, כ- 300 מיליארד שקל בשנה. אלא שנדמה שמאז הקורונה התופעה גדלה למימדים חסרי תקדים. כמעט כל אחד מאיתנו נתקבל לא פעם ולא פעמיים בנותני שירותים שדורשים לקבל את שכרם "בשחור". הדרישה הזו מעמידה אותנו בדילמה. מצד אחד זה מרגיז. מצד שני זה השירות קצת יותר זול. מצד אחד זה מרגיז. מצד שני אני לא שטינקר. ובאמת, זה תפקידה של המדינה להילחם בהון השחור אלא שהפלא ופלא. כל הסעיפים הנוגעים למאבק בכלכלה השחורה בחוק התקציב שנדון בימים אלה בכנסת, הוסרו ממנו.
בין יתר התכניות למאבק בהון השחור שהוסרו מחוק התקציב ניתן למנות את החשבוניות הפיקטיביות שמגלגלת מיליארדים, זירת הנדל"ן שמהווה קרקע פורייה להעלמות מס וזירת הקריפטו החדשה יחסית שהרגולטור עוד לא לחלוטין גיבש דרך התמודדות איתה. מהפרק הדרמטי הזה כמעט ולא נותר דבר, מלבד החקיקה שמתכוונת להוריד את תקרת השימוש במוזמן ל-6,000 שקל.
לפי הערכות, התוכנית שאמורה הייתה להניב הכי הרבה לקופת המדינה, היתה המאבק בחשבוניות הפיקטיביות. כוונת רשות המסים היתה שכל בעל עסק שמוציא חשבונית בסכום של מעל 5,000 שקל אמור לקבל אישור מיידי אונליין בזמן ביצוע העסקה מרשות המסים. חשבונית שלא תאושר, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינה. השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה (הערכות מדברות על כ 15% מהחשבוניות הן פיקטיביות), אלא שנדמה שהתכנית הזו התמקדה בארגוני פשיעה ולא באזרח הנורמטיבי. בנוסף טענו מומחי מס שהתכנית הזו תעמיס בירוקרטיה על עסקים. כך או כך התככנית נגנזה שוב.
אין זו הפעם הראשונה שנגנזת תכנית למאבק בהון השחור. כבר לפני כ 13 שנים פורסמו המלצות של צוות בינמשרדי, בשיתוף המוסד לביטוח הלאומי, הרשות לאיסור הלבנות הון, רשם החברות, האוצר והמשטרה, שהוקם בעקבות דו"ח של מבקר המדינה על טיפול לקוי של רשויות המס והאכיפה בתחום החשבוניות הפיקטיביות בישראל. על פי ההמלצות, כל העצמאים והעסקים בישראל שאינם עוסקים פטורים לא יוכלו עוד לרשום חשבוניות ידניות, הניתנות לזיוף בקלות. החשבוניות יהיו אך ורק ממוחשבות, ויצאו מהמחשב של מס הכנסה. המסקנות כמובן לא יושמו ובינתיים חל גידול עצום במספר העוסקים הפטורים שממשיכים לתת חשבוניות ידניות ללקוחות שמתעקשים לעבוד לפי הספר.

מכת המדינה של החשבוניות המזוייפות עולה לאוצר מיליארדים רבים בשנה, אולם ניתן לפתור את הבעיה בעלות שולית ביותר ובזמן קצר מאד, שכן הפתרון כבר מצוי בשוק. על המדינה לבצע פעולות שיעודדו את ציבור העסקים להשתמש בחשבוניות מס ממוחשבות עם חתימה אלקטרונית שלא ניתן יהיה לזייף.
כשם שנציבות מס הכנסה ידעה ליצור קבצים במבנה אחיד לכל תוכנות הנהלת החשבונות במשק – כן ניתן ליצור ממשק אחיד לייצור חשבוניות אלקטרוניות שיבדקו אונליין כבר במהלך ההפקה וכך ימנע מצב בו תופק במערכות הללו חשבוניות מזוייפות.
תוכנות כאלה כבר קיימות בשוק ויעילותן הוכחה.
בנוסף הגיעה העת להגביל את השימוש במזומן בעסקים. בעידן שבו אפליקציות התשלומים זמינות לכולם וממילא רובנו ממעטים להשתמש במזומן, הרי זה אך טבעי להגביל כמעט לחלוטין את השימוש במזומן לסכומים שבין 500-1000 שקלים ואולי אף לשקול לאסור כליל על בעלי עסקים לקחת מזומן.

רו"ח יורם שיפר ,
משרד רואי החשבון זיו, שיפר ושות', מפתח ובעלים של תוכנה להפקת חשבוניות INVOICE4U


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il