TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > > ניתוחי שוק אנליסטים

בנק דיסקונט: הסיכון להדבקות נרחבת בעקבות אירוע SVB נמוך


בנק דיסקונט
מצורפת סקירה כלכלית אודות אירוע SVB מאת מחלקת מאקרו כלכלה בבנק דיסקונט
הסיכון להדבקות נרחבת בעקבות אירוע SVB נמוך

• פשיטת הרגל של SVB היא תוצאה של העלאת הריבית המהירה, השיפוע השלילי של העקום הממשלתי ובלימת הגאות בהייטק.

• הבנק שלקוחותיו מרוכזים בסקטור הטכנולוגיה איבד פיקדונות והגיע למשבר נזילות. עם זאת, נסיבות נפילתו של בנק SVB הן ייחודיות, והסיכוי שנפילתו תוביל להידבקות נרחבת של בנקים נוספים הוא קטן.

• להערכתנו, ככל שתושג רגיעה בחששות מפני הידבקות, צפויה עליה מחודשת בציפיות הריבית ותיקון מעלה בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב.

הרשויות האמריקאיות סגרו את בנק SVB לאחר שסבל מ"ריצה אל הבנק". הבנק האמריקאי שפעל בעיקר מול חברות סטארט אפ וקרנות הון סיכון, פתח חשבונות לחברות סטארט אפ והלווה להן כספים, בניגוד לבנקים גדולים שסירבו לעשות זאת בשל העדר נכסים ובטחונות. הריכוזיות של לקוחות הבנק בסקטור ההייטק הגבירה את הסיכון של הבנק, סיכון שהתממש בסוף השבוע האחרון.

עד שנת 2021 הבנק נהנה מגאות בענף הטכנולוגיה וגידול בהיקף המזומנים שבידי חברות הסטארט אפ. היקף הפיקדונות שבידי הבנק גדל מ- 44 מיליארד דולר בסוף 2017 ל- 189 מיליארד בסוף 2021, בעוד שהיקף ההלוואות גדל בקצב איטי הרבה יותר מ- 23 מיליארד דולר ל -66 מיליארד דולר, ונותר נמוך משמעותית מהפיקדונות. ההיקף הנמוך של ההלוואות שנתן הבנק חייב אותו למצוא מקור אחר להכנסות ריבית, והוא רכש אג"ח ממשלתי ומשכנתאות.

עליית הריבית בשנה האחרונה הובילה להפסדים על תיק האג"ח, במקביל להתייבשות יתרות המזומנים של חברות הסטארט אפ וקרנות ההון סיכון, וירידה בהיקף הפיקדונות ל -173 מיליארד דולר בסוף 2022, תהליך שהותיר את הבנק חשוף למחסור בנזילות, והבנק נאלץ לממש את תיק האג"ח בהפסדים גבוהים, ולכן, ניסה לגייס הון, אך נכשל.

לא ברור בשלב זה האם הממשל יחלץ את הבנק, הבנק יירכש על ידי גוף גדול או יאפשרו לו ליפול. חשיבותו הגדולה לתעשיית הטכנולוגיה תומכת במניעת נפילתו.

בנק SVB היה חשוף יותר מבנקים אחרים ל"ריצה אל הבנק", מכיוון שביטוח הפיקדונות הפדרלי מבטח יתרות עו"ש ופיקדונות בהיקף של עד 250 אלף דולר, סכום המכסה לרוב את היתרות של לקוחות פרטיים, אך אינו מספיק על מנת לכסות יתרות של חברות. כאמור, מרבית לקוחות הבנק, הם חברות סטארט אפ, ולכן המוטיבציה שלהם למשוך כספים ובכך לגרום ל"ריצה אל הבנק", גדולה יותר מאשר לקוחות פרטיים. בנוסף, בבנקים מסחריים רכיב ההלוואות מהווה מרכיב גדול יותר בנכסים, והם נשענים על מספר רב ומפוזר של פיקדונות של משקי בית, ולכן הסיכון שלהם נמוך יותר והפגיעה של ההפסדים מאג"ח מתונה יותר.


נסיבות נפילתו של בנק SVB הן ייחודיות, והסיכוי שנפילתו תוביל להידבקות נרחבת של בנקים נוספים הוא קטן. אולם, נפילתו היא תזכורת כואבת לסיכון של מדיניות מוניטרית ולעליה בסיכון לנחיתה קשה, מכיוון שגם ללא הידבקות של בנקים נוספים, צפויה פגיעה בקצב גידול האשראי בארה"ב, מכיוון שעיקר הגידול באשראי בשנה האחרונה התמקד בבנקים קטנים.


בהקשר זה יש לציין כי ההשלכות על כלכלת ישראל עשויות להיות משמעותיות יותר מאשר ההשלכות על כלכלת ארה"ב, לאור ההשפעה על סקטור הטכנולוגיה, אשר לא ניתן להעריך את עוצמתה בשלב זה.

סגירת SVB הובילה לחששות מפגיעה במגזר הפיננסי, ירידות בשווקים ומעבר לנכסים בטוחים, שיחד עם הירידה בציפיות הריבית הובילו לירידה חדה בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב. תשואות אג"ח ממשלת ארה"ב לשנתיים ירדו בשיעור החד ביותר מאז המשבר הפיננסי הגלובלי ב-2008.

להערכתנו, לכשיתברר כי נפילת SVB לא תוביל לאפקט הידבקות משמעותי, הפד לא צפוי לעצור את העלאות הריבית, לאור הנתונים החזקים של כלכלת ארה"ב והירידה המתונה בלבד באינפלציה. לפיכך, ככל שתושג רגיעה בחששות מפני הידבקות, צפויה עליה מחודשת בציפיות הריבית ותיקון מעלה בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב.


הסקירה הוכנה על ידי מחלקת מאקרו כלכלה, בנק דיסקונט
נכתב על ידי: עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים einat.meir@dbank.co.il
מנהלת המחלקה: נירה שמיר, כלכלנית ראשית, nira.shamir@dbank.co.il



הערות ואזהרות כלליות מטעם בנק דיסקונט לישראל בע"מ:
הניתוח הכלול בסקירה זו הינו למטרת אינפורמציה בלבד ואין לראות בו המלצה, תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל לקוח או הזמנה לייעוץ כאמור או הצעה להחזיק/לקנות /למכור ני"ע או נכסים פיננסיים או התחייבות של בנק דיסקונט לישראל בע"מ (להלן: "הבנק") לייעץ ללקוחותיו בהתאם לאמור בו. הניתוח מתפרסם בהתבסס, בין היתר, על נתונים ומידע גלויים לציבור שהונחו כמהימנים מבלי שנבדקו עצמאית, העשויים להיות חסרים, בלתי מדויקים, בלתי מעודכנים ואינם מתיימרים להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה או להחליף את שיקול דעתו העצמאי של הקורא. הדעות המובאות בסקירה מייצגות את עמדת מחבריה והן אינן זהות בהכרח לעמדת יועצי ההשקעות בבנק. הדעות האמורות נכונות ליום פרסומן לראשונה והן יכולות להשתנות בכל עת ללא הצורך בהודעה מוקדמת. הניתוח מופץ כחלק מתפוצה רחבה, וגם אם במסגרת תפוצה רחבה זו, הוא מגיע אליך אישית באמצעות הדוא"ל או בכל דרך או מדיה אחרת, אין לראות בו משום ניתוח או סקירה המותאמים לצרכיך ולנתונים האישיים שלך, לא מבחינת תוכן הניתוח, לא מבחינת סוגי הני"ע והנכסים הפיננסיים הנזכרים בו, ככל שיהיו ולא מכל בחינה אחרת. עשוי להיות למחברי הסקירה ו /או לבנק עניין אישי בנושא הסקירה. הבנק וכל חברה קשורה אליו ו /או בעלי מניותיו ו /או עובדיו ו /או מי מטעמו אינם לא יהיו אחראים לכל אי דיוק, שגיאה או כל פגם אחר בסקירה זו, לרבות ביחס לנתונים ו/או לכל נזק, ישיר או עקיף, שייגרם, אם ייגרם, כתוצאה מהסתמכות על סקירה זו, ואינם יכולים לערוב או להיות אחראים למהימנות המידע המפורט. אין להפיץ, להעתיק, לפרסם או לעשות כל שימוש אחר בסקירה זו ללא אישור הבנק מראש ובכתב. העברת הסקירה ופרסומה במלואה או בחלקה, ללא קבלת אישור הבנק כאמור לעיל הינה אסורה בהחלט. הבנק ו /או חברות הבנות שלו ו/או החברות הקשורות עוסקות, בין היתר בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, ביצוע עסקאות בבורסה ובפעילות בנקאית לסוגיה, ועשויים להחזיק ו /או לבצע, בין היתר, עסקאות בנייר הערך ו/או נכסים פיננסיים הנזכרים בסקירה זו, ככל שנזכרים, בהתאם או שלא בהתאם לאמור בה. תיתכן אפשרות שבסקירה נפלו שיבושי הגהה, ניסוח, טעויות, אי דיוקים וכו' למרות שהבנק נוקט באמצעים ככל יכולתו למונעם. השימוש באינטרנט חשוף לתקלות וסיכונים הטבועים ברשת האינטרנט ובמערכות ממוחשבות על אף שהבנק נוקט בכל האמצעים הסבירים למניעת תקלות וסיכונים, כאמור. לפיכך לא ישא הבנק באחריות לנזק ו/או הפסד ו/או הוצאה ו/או תוצאה שנגרמה כתוצאה משיבוש ו/או הפסקה בקווי התקשורת ו/או בהעברת הנתונים ככל שאלו נגרמו מתקלות שאינן בשליטת הבנק ושהבנק לא יכול היה למונען במאמץ סביר.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il