TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > > ניתוחי שוק אנליסטים

2022: אין פתרונות מהירים


דויטשה בנק
התחזית השנתית של דויטשה בנק לשנת 2022, רעיונות השקעה לתיק ההשקעות לטווח הארוך
תחזית השקעות וכלכלה
האינפלציה ובנקים מרכזיים יהיו במרכז תשומת הלב בשנה הבאה. זאת תהיה השנה בה המדיניות של הבנקים המרכזיים מתחילה לשנות כיוון בעקבות הפדרל ריזרב, אך צפויים שינויים רבים אחרים(במונח אינפלציה, אקלים, פוליטיקה וטכנולוגיה).
כל השינויים האלה יביאו לסביבה בה אסור להגיע למצב של שאננות לגבי הנחות המוצא שלנו. מגפת הקורונה כבר הראתה לנו כי פתרונות קלים ומהירים לבעיות מורכבות הם נדירים. אנו צריכים להסתכל על שנת 2022 כשנת מעבר שמאפשרת למשקיעים להתאים תיק ההשקעות שלהם לשינויים שעתידים לבוא.
ההתאוששות הכלכלית לאחר הקורונה דרשה התערבות מוניטרית ופיסקלית גבוהה והאינפלציה הגבוהה שאנו רואים היא חלק מתהליך ההתאמה למציאות החדשה שבה נמצא העולם. חוסר ההתאמה בין הביקוש להיצע, בא לידי ביטוי בהפרעה לשרשראות אספקה והייצור העולמי כמו גם בשוק העבודה. תיקון הבעיות הללו לא יעצור את השינויים שעתידים לקרות בעולם והכלכלה העולמית היא דינמית ובעלת יכולת הסתגלות.
משמעות השינוי הזה עבור תיק ההשקעות הוא שניהול סיכונים אפקטיבי של התיק צריך לבוא ביחד עם סדרי עדיפויות לטווח ארוך. עלינו לחשוב בצורה מבנית ולא בדרך של תגובה. ישנן שני מרכיבים הכרחיים: הראשון להתמקד בהקצאת נכסים אסטרטגיים. התמקדות רק בתזמון מתי השינויים המורכבים הללו יקרה לא יהיה מספיק והקצאת נכסים בצורה אסטרטגית תהיה אפקטיבית הרבה יותר להשגת תשואות גבוהות יותר בזמן הארוך. שינוי קטן בריביות עשוי להביא להשלכות משמעותיות על נכסי בסיס שונים ואין לנו להסיק שתיק השקעות טיפוסי של 60/40(60 אחוז מניות, 40 אחוז אגרות חוב) יעבוד היטב. המרכיב השני הוא ESG שיקבל יותר משמעות עבור תיקי ההשקעות. נושאים סביבתיים הם כרגע במרכז תשומת הלב של קובעי המדיניות בעולם וההשלכות עבור המשקיעים הולכות הרבה יותר רחוק מאשר אינפלציה גבוהה יותר. המעבר לכלכלה עם פליטת גזי חממה ניטרלית ייצור הזדמנויות רבות.
כפי שנאמר בתחילת הדברים, שנת 2022 צריכה להיתפס כשנת מעבר שבה הכלכלה הגלובלית וסביבת ההשקעות מחפשות אחר מציאות חדשה. ביצוע פעולות כבר עכשיו בהקצאת נכסים אסטרטגיים וESG בתיקי ההשקעות צריכות לעזור לתפוס את תהליך השינוי הזה.

עשרת הנושאים לשנת 2022
1. פוליטיקה: חלוקת כאב
בעוד שהעולם לומד לחיות עם הקורונה, גיאופוליטיקה נמצאת שוב במרכז הבמה. מערכות כלכליות וסוציאליות שונות מתחרות עבור מסחר ומשאבים טבעיים בדרך שהולכת מעבר ליריבות המסורתית בין המעצמות.
העדויות למתחים הגיאופוליטיים באות לידי ביטוי בכמה דרכים-דרך השווקים הפיננסיים(הגבלות על רישום למסחר), דרך סחורות(הגבלות על היצע), רגולציות שונות, ועידות פוליטיות ולבסוף דרך האיום של קונפליקט צבאי.
ההבדלים הגיאופוליטיים יהיו עמוקים עוד יותר על ידי נושאים סביבתיים. המאבק ההולך והגובר נגד שינוי האקלים עשוי לחשוף מחלוקות חדשות בין המעצמות(הודו, סין ושאר שווקים מתעוררים).
המשמעות של כל אלה שתהיה חלוקת כאב משמעותית הן ברמה הבינלאומית והן ברמה הלאומית. הכלת הצרכים הכלכליים והפוליטיים יחד בצורה משותפת תהיה קשה וזהו האתגר הפוליטי הגדול עבור שנת 2022 לצד בחירות חשובות ומינויים(בחירות אמצע בארצות הברית, בחירות לנשיאות צרפת באפריל).
2. כלכלה: רצה חמה
ההתאוששות הכלכלית תמשך על אף העובדה שהקורונה תהפוך לאנדמית במדינות רבות. אנו עדיין צופים עבור כלכלות רבות, שיעורי צמיחה גבוהים בשנת 2021 עם התמתנות קלה בשנת 2022. למרות צמיחה חזקה, ההתאוששות הנוכחית תהיה שונה. הצמיחה היחסית של מדינות שונות תהיה בעלת משמעות. כפי שאנו יודעים כרגע, ההתאוששות באירופה מפגרת מאחור אחרי ארצות הברית, אך יש לקחת בחשבון גם הצמיחה האיטית ביותר בסין.
הצמיחה מיד לאחר הקורונה נשענה על צריכה פרטית וממשלתית בעזרת מענקים ותוכניות ממשלתיות. התרומה של הייצוא באופן ישיר ועקיף לצמיחה במדינות רבות תהיה גדולה יותר בהנחה ומרבית הבעיות בשרשראות האספקה ייפתרו עד המחצית השנייה של 2022. גם למדיניות הסביבתית תהיה השפעה על הצמיחה במספר דרכים וזה נתפס בעבר כדבר שלילי לאור העובדה שתחומים מסוימים של פעילות מוגבלים. בניית תשתית ירוקה תהיה חיובית במובנים רבים כולל ביקוש עבור סחורות.
3. אסיה: העין של הנמר
אסיה היא אכן במרכז העניינים של חלק גדול מהנושאים שמתרחשים-גיאופוליטיקה(סין/הודו/ארצות הברית), הפרעות בשרשראות אספקה(שבבים מטאיוואן ומדינות נוספות) והמאבק נגד הקורונה. המרכזיות של האזור משקפת את החשיבות הכלכלית שלו ואת הדינמיקה של כלכלת האזור. שנת 2022 תהיה מרגשת ולכן אסיה היא במרכז תשומת הלב שלנו במדינות השווקים המתעוררים.
לסין הייתה שנה קשה ב-2021 ובעיות רבות עדיין לא נפתרו. שיעורי הצמיחה בסין בהאטה, רגולציות חדשות בעיתיות ובעיות בשוק הנדלן הסיני מטילות צל הן על שוק האגח הסיני ושוק המניות. לרוב הנושאים הללו יידרש זמן על מנת לפתור אותם אך אנו צפויים לראות צמיחה עקבית יותר מרבעון לרבעון במהלך שנת 2022. אנו כבר ראינו רמזים למדיניות מוניטרית גמישה יותר מצד הבנק המרכזי הסיני ותמיכה פיסקלית ומוניטרית תהפוך לברורה יותר במהלך שנת 2022.
הודו התאוששה בצורה חזקה ממגפת הקורונה. צמיחה משוערת של 9% בשנת 2021 ו7.5% בשנת 2022, הרבה יותר מעל הצמיחה הצפויה בסין. נגיף הקורונה נראה תחת שליטה לאחר מספר גלים שהיו ואנו רואים את הצריכה הפרטית וההשקעות של חברות בנכסים קבועים וציוד מתאוששת. סכנה מצד האינפלציה קיימת אך הבנק המרכזי ההודי צפוי לזוז באופן איטי מבחינה מוניטרית כאשר הריביות הריאליות צפויות להישאר שליליות.
4.אינפלציה: הקרנף בחדר
חוסר התאמה בין הביקוש להיצע במהלך ההתאוששות הכלכלית הנוכחית מהקורונה שמה לחץ על מחירים רבים במהלך שנת 2021, עם דאגה באשר לדפלציה התחלפה במהירות עם אינפלציה שהגיעה למעל 6% במונחים שנתיים בארצות הברית ומדדי מחירים ליצרן מעל 10% במדינות רבות. האינפלציה היא בעיה רצינית ומפריעה ומביאה עימה סיכונים לטווח הארוך והיא באמת הקרנף בחדר. 2022 צפויה להיות שנת המפתח במובן שהאינפלציה תתחיל להתמתן או תמשיך להרקיע.
ישנם מספר סיבות להיות חיוביים. הלחצים על העלויות צפויות להתמתן עם פתרון רוב הבעיות בשרשראות האספקה במחצית השנייה של 2022. בנוסף אנו גם לא צופים עלייה חדה במחירי הנפט ב-12 החודשים הקרובים. יחד עם זאת לאינפלציה יש מובנים רבים כמו ביקוש גבוה לסוג מסוים של עובדים שעשוי לדחוף את השכר כלפי מעלה. הציפייה כרגע שהמחירים ירדו במהלך שנת 2022 לעומת 2021 והאינפלציה תתמתן אך ההנחה כי הציפיות לאינפלציה לא ייטמעו בשוק העבודה לא צריכה להילקח כמובן מאליו. יחד עם זאת אנו לא צפויים לחזור לעולם של לפני הקורונה עם אינפלציה נמוכה ביותר בעשור האחרון. האינפלציה תישאר פגיעה להפרעות עם התאמתו של העולם לאחר הקורונה. החזרת שרשראות אספקה קרוב לבית צפויה להשפיע על העלויות. בטווח הארוך גם מעבר לכלכלה ירוקה עשוי להביא לעליית מחירים ולאיום מרכזי.
5.מדיניות מונטרית: פחד מאזור הדמדומים
התחזית לאינפלציה גבוהה יותר לפחות לחודשים הבאים מהווה אתגר נוסף עבור הבנקים המרכזיים. זה עשוי להפוך את העולם העדין הזה של ניהול צמצום המדיניות המוניטרית למורכב עוד יותר. אחת הבעיות שאינפלציה גבוהה עשויה להפוך את הבנקים המרכזיים למגיבים יותר ולא אקטיביים. הם עשויים להתחיל לאבד שליטה על הנרטיב ולהגיב באופן חודשי לנתונים ולהביא למצב בו ציפיות השווקים אינן בקו אחד עם ציפיות הבנקים המרכזיים. מצב זה עשוי להביא למצב בו השווקים יתקפו את הבנקים המרכזיים. תנודתיות גבוהה יותר בשווקי אגרות החוב תהיה בעלת משמעות עבור שווקי המניות והסנטימנט הכללי.
נכון לרגע זה נראה כי הפד מפגר מאחור בכל הנוגע להעלאות הריבית ואולי הוא מוכן לנהוג כך לאור העובדה כי יעד האינפלציה הממוצע מאפשר לו את זה. אך אי העלאות ריבית כעת עשוי להביא לבעיה אינפלציה חמורה יותר בשנת 2023. נכון לעכשיו אנו חושבים כי לאחר סיום תוכנית הרכישות של הפד, הריבית תעלה מאוחר יותר בשנת 2022. סך הרכישות של הבנק המרכזי האירופי תפחת בשנת 2022 אך העלאות ריבית לא נראות כאופציה ריאלית. הבנק המרכזי הבריטי עשוי לעשות מספר העלאות ריבית במהלך שנת 2022 והבנק המרכזי היפני לא צפוי לעשות שינויים למדיניות המוניטרית שלו במהלך שנת 2022.
6.אגרות חוב: חולות זזים
העולמות המשתנים סביב אגרות החוב והתנודתיות הצפויה מפחיתים עוד יותר את הערך של הנכס הזה בתיק השקעות מאוזן. ישנו סיכוי שצמצום הרכישות על ידי הפד יוביל לתנועות יחד בשוק המניות ואגרות החוב ולכן מפחיתים את התפקיד שלהן בתור נכס מגוון.
עבור אגרות חוב ממשלתיות אנו צופים רק עלייה קלה בתשואות במהלך 12 החודשים הבאים. המסע עשוי להיות חשוב כמו היעד ואנו צופים כי האגרות חוב עשויות לעבור את היעד שלנו במהלך השנה. צורת עקום התשואות תהיה חשובה, הן בתור אינדיקציה בתור מה שקורה עכשיו ומה שצפוי לקרות בעתיד.
בשוק אגרות החוב הקונצרני בדירוג השקעה(דולרי ואירו) צפוי להמשיך ליהנות מהביקוש הגבוה של המשקיעים. בארצות הברית היצע נמוך יותר ופקטורים אחרים צפוי להותיר את הפקטורים הטכניים במצב טוב. הורדת שיעור המינוף והמשך הקניה של הבנק המרכזי האירופי יתמוך בשוק אגרות החוב בדירוג השקעה באירופה.
בשוק אגרות החוב HY רוב הגורמים הפונדמנטליים צפויים להישאר תומכים. אך זה יהיה לא חכם להתעלם מהסיכונים הפוטנציאלים מצד האינפלציה הגבוהה, שינוי המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים ותוצאות כספיות פחות טובות. אנו כרגע צופים צמצום קל במרווחים של HY שנקובים ביורו ושהמרווחים של HY נקובים בדולר להישאר בערך באותה רמה.
לשוק אגרות החוב בשווקים המתעוררים היה שנת 2021 מעורבת: מחירי סחורות גבוהים היו תומכים עבור מדינות רבות. נתוני מאקרו שונים עבור כל מדינה, בעיות קורונה נמשכות וההתפתחויות בסין מטילות צל כבד במיוחד על שוק אגרות החוב HY באסיה. אנו צופים צמצום קל במרווחים עבור שוק אגרות החוב הממשלתיות כאשר לשוק אגרות החוב הקונצרניות ישנה גם אפשרות לצמצום קל במרווחים.
7.שוק המניות: תשואה ריאליסטית
התחזית עבור שוק המניות בשנת 2022 עדיין נראית חיובית-ציפיות להמשך צמיחה כלכלית טובה והצפי כי הבנקים המרכזיים יהדקו את המדיניות המוניטרית שלהם בצורה איטית. הבעיות בשרשראות האספקה צפויות להתמתן ולרוב החברות יש יכולת להעביר חלק מן העלויות הגבוהות לצרכנים. אנו צופים תשואה חד ספרתית במהלך 12 החודשים הקרובים. התשואה תהיה נמוכה יותר משנת 2022 לאור הצמיחה הכלכלית שמאטה, ירידה בגידול בשיעור הרווחיות והתכווצות של מכפילי הרווח מרמות גבוהות היסטורית.
ברמה הסקטוריאלית דינמיקת הריבית תשחק תפקיד חשוב במונחי רוטציות של מניות ערך מול צמיחה וברמה המדינתית אירופה מול יפן וארצות הברית. אנו עשויים לראות מעבר מן סקטורים מחזוריים במחצית הראשונה של 2022 לעבר סקטורים דפנסיביים במחצית השנייה של 2022. עליית הריבית הריאלית עשויה לגרום לנכסים עם מח"מ קצר לביקוש גבוה יותר אצל המשקיעים כמו בנקים לעומת מניות שנדרשת הסתכלות לטווח ארוך והנחות מוצא. רוטציות אלו יכולות להיות מלוות בתנודתיות גבוהה ולא לעבור חלק.
שווקי המניות לרוב נתפסים כמכשיר שמגן מפני אינפלציה אך מחירים ועלויות גבוהים יהיו בעלי השפעה על סקטורים שונים. עליית השכר בשוק העבודה יכולה להיטיב עם חברות טכנולוגיה אך לפגוע בסקטור השירותים. עליית מחירי הנפט עשויה להיטיב עם חברות הנפט אך לפגוע בחברות מסקטור הייצור.
בשוק המניות בארצות הברית אנו במשקל יתר לעבר הסקטורים צריכה מחזורית, פיננסיים וטכנולוגיה.
בשוק המניות באירופה רוב הסימנים הם חיוביים. המכפילים תיקנו למטה וכבר נמצאים ברמתם מלפני משבר הקורונה ושווקים אלו בדרך כלל הציגו תשואה עודפת בסביבה של תשואות גבוהות יותר. אנו רואים הזדמנויות בחברות מסקטור הטכנולוגיה , החומרים והתעשייה. מניות קטנות ובינוניות גם נראות אטרקטיביות פה.
ביפן השוק נראה אטרקטיבי ורמות התמחור היחסיות אטרקטיביות ויש תקווה כי הצמיחה המקומית תצבור תאוצה. המאזן של החברות במצב טוב וחלוקת הדיבידנדים נותרה יציבה גם במהלך מגפת הקורונה. מנגד יש סכנה גיאופוליטית מצד סין והעובדה כי חברות מסרבות להעלות מחירים. ייתכן ומשקיעים זרים אכן ינקטו בגישה זהירה כלפי יפן.
השווקים המתעוררים חוו שנת 2021 נוראית. בעוד שרמות המחירים של חברות בשוק הסיני נראות כעת אטרקטיביות, עדיין נדרשת זהירות בטווח הבינוני. לאחר הרבעון ה-1 אנו מצפים להתאוששות במהלך השנה. אנו מעדיפים מניות מסוג A וסקטורים שנהנים ממדיניות חיובית כמו סולר, שבבים, מכוניות חשמליות ואוטומציה. המניות בשווקי אמריקה הדרומית צפויים להמשיך לסבול משאלות סביב האינפלציה ומדיניות פיסקלית.
אנו מאמינים כי כל תיקון בשווקים יהיה קצר באורכו והסיכונים הגדולים ביותר לשווקי המניות הם: משבר אנרגיה באירופה, בעיות הנדלן בסין, שינוי לרעה בנגיף הקורונה, העלאות מיסים גדולות בארצות הברית, התמוטטות שוק הקריפטו ורגולציה של חברות הענק הטכנולוגיות.
8. סחורות: צמיחה ירוקה
זכינו לראות תנודות גדולות במחירי הסחורות במהלך שנת 2021 עם פתיחה מחדש של כלכלות רבות ולחצים גיאופוליטיים. מחירי הנפט והגז זכו לעליות המשמעותיות ביותר.
התנודתיות במחירי הסחורות עשויה לרדת במהלך שנת 2022 עם התמתנות הלחצים מפתיחת הכלכלות מחדש אך זהו לא יהיה מצב יציב ולחץ כלפי מעלה במחירים יימשך.
עבור הנפט אנו צפויים לראות העלאת תפוקה נוספת מינימלית מצד ארגון אופ"ק פלוס בשנת 2022. היצרניות בארצות הברית צפויות להישאר ממושמעות עם הגדלת התפוקה. הצפי הוא שהביקוש לנפט ימשיך להיות חזק ב-2022 ולכן התחזית שלנו כי מחיר חבית מסוג WTI ל-12 חודשים קדימה יעמוד על 70 דולר לחבית.
בניית תשתית ירוקה עשויה לדחוף בהתחלה גם את מחירי הסחורות לאור ההשקעה הצפויה בבניה. השקעות ESG ומשמעת של חברות הנפט לגבי הגדלת ההיצע עשויה לדחוף את מחירי הנפט והגז כלפי מעלה.
בנוגע למחיר הזהב מחיר היעד שלנו 12 חודשים קדימה עומד על 1750. למרות סביבת אינפלציה גבוהה אנו לא חושבים ששנת 2022 תהיה טובה עבור הזהב.
9. נדל"ן :עדיין בונים
שנת 2021 הייתה שנת שיא עבור סקטור הנדל"ן בשווקים רבים. רוב הגורמים הפונדמנטליים נותרו תומכים עם ביקוש גבוה וסביבת ריבית נמוכה. יחד עם זאת קיימת שונות בין מדינות שונות וסקטורים וקיימים סיכונים.
בארצות הברית תחום הלוגיסטיקה והדיור הפגינו את הביצועים הטובים ביותר כאשר שוק המשרדים הפגין התאוששות איטית יותר אך אין סימנים לקשיים. בשאר העולם תחום הלוגיסטיקה הפגין ביצועים טובים.
שינויים דמוגרפיים והגידול בסקטור הטכנולוגיה עומדים מאחורי הביקוש. ההיצע עם זאת הוא נושא בפני עצמו. האינפלציה בחומרי הבניה ועלויות אחרות(שכר עבודה) עשויים לשים בלמים על ההיצע.
10. שוק המט"ח: המאקרו משנה
בשנת 2021 ראינו מעבר מצמדי המטבעות הגדולים מסנטימנט של ריסק און וריסק אוף אל עבר גורמים פונדמנטליים. במהלך סוף השנה הזאת ראינו בעקבות האינפלציה בארצות הברית והאפשרות להקדמת העלאות הריבית, התחזקות של הדולר אל מול היורו.
מה יקרה בשנת 2022? שיעורי הריבית היחסיים הם לא הפקטור היחידי וישנם גורמים פונדמנטליים נוספים שעושים לעבוד נגד הדולר. ההבדל בצמיחה בין ארצות הברית לאירופה עשוי לקטון בשנת 2022 ולהביא לזרימת כספים נמוכה יותר אל ארצות הברית. אינדיקטורים שונים מראים כי הדולר נסחר מעל לערכו ההוגן(GDP, REER,PPP) והפוזיציות הגדולות של המשקיעים במטבע עשויות לסבול מירידה.
אנו חושבים שהתחזקות הדולר עשויה להימשך במהלך המחצית הראשונה של 2022 אך מאוחר יותר במהלך השנה אנו חושבים כי היורו יתחזק. התחזית שלנו 12 חודשים קדימה עבור היורו עומדת על 1.20.
בגזרת השווקים המתעוררים רוב המטבעות עשויים לסבול מירידות קלות במהלך 2022 אך חלק גם מירידות חדות יותר עקב טעות מדיניות כזאת או אחרת. במהלך שנת 2021 הרבה מן המטבעות נהנו ממחירי הסחורות הגבוהים והעלאות ריבית. עם העלאות הריבית המתוכננות בארצות הברית בשנת 2022, מטבעות אלו עשויים לאבד מהיתרון שלהם במהלך 3-6 החודשים הקרובים.

רעיונות השקעה לתיק ההשקעות לטווח הארוך:
ניהול תיק ההשקעות עשוי להתבצע על יד התמקדות ברעיונות השקעה לטווח הארוך. על ידי כך לתיק יהיה רלוונטיות לטווח הארוך. אנו מפתחים את הנושאים שלנו לרעיונות השקעה במהלך ה-5 שנים האחרונות. הם כולם יושבים תחת ההגדרה של מה שאנו קוראים לו משלוש TEDS- שלושת הממדים של טכנולוגיה, דמוגרפיה וקיימות. כמו כן השקעות ESG הולכות ותופסות חלק מרכזי יותר בעולם ההשקעות.

להלן הנושאים המרכזיים לרעיונות השקעה:
ESG כלכלה כחולה
ESG אנרגיית מימן
ESG מחזור משאבים
ESG מים
בינה מלאכותית
אבטחת מידע-סייבר
בריאות ומדטק
תעשייה 5G
תשתיות
דור המילניום ודור Z
תחבורה חכמה


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il