TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

סקירה שבועית - חזי קלפקה

ניוזלטר 31/08
חזי קלפקה | 31/8/08, 11:11
הסתיים לו השבוע האחרון של חודש אוגוסט. בישראל יש אומנם עוד יום אחד של מסחר באוגוסט והוא יום ראשון הקרוב, אבל בארה"ב הסתיים חודש אוגוסט עם סיום המסחר ביום שישי , כי השווקים יפתחו שוב ביום שלישי ה-2.9.2008 , עקב חג העבודה ביום שני.

חודש אוגוסט היה חודש של מסחר בהיקפים דלילים שאופיין בתנודתיות גבוהה, כאשר המסחר מושפע בדלילותו על ידי היקף החופשות בקרב פעילי הבורסה בישראל ובארה"ב, שנטשו את המסכים לטובת החופים ובתי המלון, בכדי לנקות את הראש, לשכוח מהצרות, ולקוות לשנה טובה יותר עד אוגוסט הבא.

ההיסטוריה חזרה על עצמה בארה"ב, וכמו בכל שנת בחירות המדדים בחודש אוגוסט ( לפני הבחירות בנובמבר) , עלו , כאשר מדד הדאו עלה ב- 1.5 אחוז במהלך חודש אוגוסט, הנאסדק ב- 1.8 אחוז, ואילו האס אם פי 500 עלה ב- 1.2 אחוז. בישראל לעומת זאת לא נשמרה הקורלציה לארה"ב , ובהנחה שלא נראה ביום ראשון עליות של 3-4 אחוז במדדים (עליה הזויה לחלוטין), הרי שהשוק הישראלי לא תאם בהתנהגותו את הנעשה בבורסות בארה"ב, כאשר מדד המעוף ירד השבוע ב- 1.47 אחוז, ובחישוב חודשי בשיעור של 2.13 אחוז, מדד ת"א 100 ירד השבוע ב- 1.18 אחוז, ובמשך כל החודש ב- 2.7 אחוז. מדד הבנקים ירד השבוע ב- 3.3 אחוז וב- 5.42 אחוז במהלך אוגוסט. מדד הנדל"ן ירד השבוע ב- 0.2 אחוז, וסיכם לו ירידה חודשית של 4.71 אחוז, ורק מדד התל טק דמה קצת לארה"ב כשעלה החודש ב- 4.37 אחוז (השבוע עליה של 1.08 ).

את חוסר הקורלציה לנעשה בארה"ב ראינו בעיקר בשבועיים האחרונים כאשר התוצאות במדדים בישראל הושפעו בעיקר מהתנהגויות חריגות של מניות וסקטורים מקומיים כגון: כי"ל, מניות הבנקים , מניות חברות הביטוח ומניות הנדל"ן , מאשר מתוצאות המסחר בנאסדק ובדאו , כולל התנהגות החוזים העתידיים.

לגבי הדקס הגרמני הרי שיש שכינו אותו עד לפני כחודש כתואם מדד ת"א 25, אולם גם בהשוואה לדקס הרי שהמדד בישראל קבע לו החודש דרך עצמאית וברוב ימות המסחר החודש הקשר ההדוק והישיר בין המסחר בדקס למסחר בת"א 25 היה מקרי בהחלט.

האם יש ללמוד מכך על עצמאות מחודשת של מדד 25 ? האם אין יותר להסתמך על הקורה בעולם בהקשר למה שיקרה בבורסה בת"א? האם אנו הופכים להיות שוק תנודתי המושפע רק מגורמים והשפעות פנימיות? התשובה לכך לדעתי הינה שלילית.הקורלציה תישמר , אולי לא בהיקף כל כך מלא כמו בשבעת החודשים הראשונים של השנה אבל לבטח יושפע המסחר בת"א מהנעשה בעולם. המסקנה מכך הינה שלאחר תום החופשות ושיבה למחזורי מסחר רגילים נראה חזרה לקורלציה, "והפער הקורלטיבי" שנפתח באוגוסט ייסגר או על ידי עליה חזקה יותר בישראל , באם תהיינה עליות בארה"ב, או בירידות מתונות יותר באם תהיינה ירידות בארה"ב.

פרט לפער הקורלטיבי שישפיע על המסחר בספטמבר , צריך להביא בחשבון כי חודש ספטמבר הינו החודש האחרון של הרבעון השלישי , והתוצאות בו ישפיעו רבות על התוצאות השנתיות. ככלל ברבעון השלישי לא צפויה בשורה בתחום רווחי החברות, שימשיכו לדשדש בתוצאות שלהן עם נטיה לירידה. נכון שרווחי החברות במדד ת"א 25 ( למעט וריפון, גזית גלוב,ובנק הפועלים) הראו שיפור מצרפי של 28 אחוז לעומת הרבעון הקודם, אולם קשה לראות את החברות ממשיכות לדווח על שיפור ברווחיות ברבעון שהאינפלציה בו הרימה ראש וההאטה החלה לדפוק בשער.

כלכלת ארה"ב וכלכלת ישראל דומות בהתנהגות של כמה נתוני מקרו. בשתי המדינות התבשרנו השבוע שהצמיחה שמרה על שיעור נאה ( אם כי נמוך משנה קודמת), כאשר השיעור שפורסם בארה"ב שהיה גבוה מהרבה מהתחזיות (3.3 אחוז במקום 2.8 ) , יש כאלה הרואים בו נקודת תפנית לגבי התנהגות השווקים.בשתי המדינות אנו רואים האטה בצריכה הפרטית, וגם האטה בהשקעה בנכסים ברי קיימא דהיינו: מוצרי השקעה, ובשתי המדינות האינפלציה הרימה ראש.השוני בין שתי הכלכלות הינו בכך שבישראל כבר החל תהליך של העלאת ריבית ובארה"ב עדיין לא. כמו כן בישראל שיעור האבטלה ירד מ- 6.2 אחוז ל- 5.9 אחוז, בעוד שבארה"ב נרשמו דווקא נתונים פושרים עד רעים בתחום התעסוקה.

המשותף לכן לשתי הכלכלות הינה העובדה ששתיהן הגדילו את היצוא , הקטינו במקביל את היבוא, ולכן שמרו על צמיחה ורמת תעסוקה , כאשר הצמיחה נובעת לא מגידול בצריכה הפרטית אלא נובעת מגידול בייצור ליצוא ובייצור תחליפי יבוא.לגבי כלכלת ישראל פירוש הדבר שראשי התעשיינים "בכו" על התיסוף בשער השקל , אולם התעשיינים עצמם לא התעסקו בכך יותר מדי אלא התעשתו מהר, התייעלו, פיתחו שווקים חדשים ואל אף הירידה בשער הדולר לעומת השקל , הגדילו יצוא, ושמרו על הרווחיות ועל רמת התעסוקה.יש לתת לכך משקל רב כי במידה ואיתות שיעור הצמיחה בארה"ב היה אמיתי הרי ששיפור בארה"ב ייתכן וימנע מכלכלת ישראל כניסה להאטה גדולה או מיתון, ובעצם ניתן יהיה לומר שנעבור את משבר 2007- 2008 בשווקים הפיננסיים בעולם בקלות יחסית.

כל זאת יעמוד למבחן בחודש ספטמבר, שהינו בדרך כלל חודש עם השפעות חיצוניות רעות לבורסה (תחילת אינתיפדה, אסון התאומים ), כאשר הדי המשבר בעולם מאיימים להגיע ביתר שאת לישראל, והמערכת הפוליטית שלנו מתכוננת לבלגן פוליטי שיתחיל כנראה ב- 17.9 , לאחר הפריימריז בקדימה. קחו לדוגמא את נושא התקציב. אישורו בכנסת לא שווה כקליפת השום כי החל מ- 17.9 הוא יעבור שינויים מרחיקי לכת, שיושפעו יותר מהסכמים קואליציונים ושיקולי בחירות , מאשר שיקולים מקרו כלכליים.

לכן חודש ספטמבר צפוי להיות חודש של מגמה יורדת בבורסה בת"א, ואולי סוף כל סוף יחגגו הפסימיסטים שחזרו וטענו שמדד המעו"ף ירד אל מתחת ל- 950 .רמת האי וודאות בעולם גבוהה. התנודתיות גבוהה מאוד. החששות לגל נוסף במשבר העולמי הולכים ומתגברים, ואצלנו בנוסף לכך החשש מפני כאוס פוליטי המלווה בכלכלת בחירות לא מתוזמנת יכול להביא ליציאת זרים מהשקעותיהם בארץ , שיכולים להניע את הבורסה מהר וחזק למטה. גם האינפלציה עוד עלולה להפתיע לרעה, ובארה"ב כבר חוזים העלאת ריבית, ואצלנו הנגיד הוכיח שיעד האינפלציה חשוב לו יותר מכל, כך שהריבית של 4.25 אחוז איננה סוף פסוק.

נקודת התמיכה שאם תשבר תאותת על ריצה לעבר ה- 950 הינה רמת ה- 1000 נקודות, כאשר עם שבירתה יש סיכוי שנגיע מהר ל- 984, לאחר מכן ל- 964 ולמטה מ- 950.

רק שיפור מהותי ודרמטי בעולם , וממשלת אחדות בישראל יכולים למנוע את הירידה בחודש ספטמבר. מניעת הירידה תתבטא במדד שיעלה שוב לרמת ה- 1030-1040 , אבל כל עוד הוא אינו חוצה את רמת ה- 1045 , הרי שאנו במגמת ירידה וכל תיקון הינו תיקון לצורך ירידה.

התרחיש של חצית ה- 1000 כלפי מטה נראה הרבה יותר ריאלי , מאשר התרחיש ההזוי קמעא של חצית ה- 1045 , אולם בבורסה הכל אפשרי , לכן יש לעקוב אחרי התנהגות המדד.

לסיכום חודש של ירידות צפוי לנו. ייתכנו בו גם תיקונים טכניים מפעם לפעם אבל ככלל נראה החודש כיוון ברור לירידה.

שבוע טוב, וחודש טוב.
שאלות, הדרכות, שיעורים אחד על אחד וניהול תיקי מעוף 050-5510082 מייל:klapka@012.net.il

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il