TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה
פורומים נוספים:
  • מונדיאל 2018
  • בורסה שוק ההון
  • אופציות מעו"ף
  • אנרגיה ונפט
  • בורסות בארה"ב
  • גבעות עולם
  • מניות ביומד
  • הפורום של hrt23
  • פוליטיקה ואקטואליה
  • פורום נדלן
  • שירות האיתותים בת"א
  • בחירות 2015
  • מעוף פלוס
  • ביזטרייד
  • נסיונות
  • הבלוג של NDX - שי עזר
  • ביטוח ופנסיה
  • ניתוח טכני
  • אג"ח וקרנות נאמנות
  • השקעות ונדל"ן
  • פורום ספורט
  • נפגעי שורט-טרייד
  • אקטואליה וכללי
  • אחר
  • חיפוש הודעה בפורומים:

     
    תגובה להודעה זו  חזרה לפורום  הרשמה לאתר כניסה למערכת 
    25/03/21 09:29 עידן וולס: "השנה הזו היתה רכבת הרים, אבל אני לא כאן במסיבת ס /ו איציק ה10
    וולס התיישב על כיסא מנכ"ל דלק בתחילת 2020, ואז הכתה הקורונה. הנושים התדפקו, מחזיקי האג"ח זעמו, השווי התרסק. רבים פקפקו ביכולתו להתמודד, אבל וולס הוביל מסע מימושים של 3.4 מיליארד שקל שכיווץ את החובות בכמעט חצי: "מי שנשאר בקבוצה בשיא המשבר הרוויח בגדול"

    הראיון הזה יכול היה להיערך בנסיבות אחרות לגמרי. לפני קצת יותר משנה, בתחילת 2020, נכנס עידן וולס, יד ימינו של יצחק תשובה זה 16 שנים, ללשכת מנכ"ל קבוצת דלק במקום המנכ"ל הוותיק אסי ברטפלד.

    ואז הגיעה הקורונה, שהכתה בשוק האנרגיה ובקבוצת דלק ללא רחם. חודשיים לאחר שמונה למנכ"ל של אחת מקבוצות האחזקה הגדולות והחזקות במשק, וולס מצא את עצמו מול צונאמי ששטף את מגזר האנרגיה ואיים להטביע את הספינה של תשובה.

    צניחת מחירי הנפט עוררה בהלה בקרב המשקיעים, המניה התרסקה ושווי החברה צנח ל־650 מיליון שקל – הרחק מימי הזוהר, שבהם קבוצת דלק נסחרה לפי שווי שוק של כ־13 מיליארד שקל. תשואות האג"ח זינקו למספרים מבהילים של 500%, הבנקים הנושים איימו להעמיד חובות לפירעון מיידי ולממש נכסים, ומחזיקי האג"ח יצאו למלחמה.


    לא היה חסר הרבה כדי ששנה אחרי המינוי, וולס ימצא את עצמו בראש חברה חדלת פירעון, ואולי אף בבית, לאחר שקבוצת דלק עברה לידי נושיה, שלהם היא חייבת מיליארדים

    אלה שמכירים את וולס ואת קבוצת דלק מקרוב לא נתנו למנכ"ל הצעיר וחסר הניסיון הרבה סיכוי. "אין לו מומחיות פיננסית שנדרשת בתקופה כזו", העיד אחד מאנשי המפתח המקורבים לקבוצה. "אבל הוא אינטליגנטי, הוא לומד מהר, ויש לו חושים טובים".



    עם זאת, הוסיף אותו גורם, כי "הוא קר. יש בו יהירות מסוימת, שלא תמיד מועילה בשיחות עם אנשים, בטח שלא עם בנקאים, כשמצויים במצב כמו זה שקבוצת דלק היתה בו. קשה לו ליצור קשר עם אנשים. יש בו משהו רובוטי, אבל רובוטיות ברמה גבוהה ועם כושר אנליטי טוב. בסופו של דבר זה הצליח לו. הבנקאים ומחזיקי האג"ח היו באים בדרישות, ועידן ידע לומר 'סליחה, זה - לא'.



    "כשהיה צריך להרים את הקול, הוא הרים. הוא לא בחור קל. הוא אגרסיבי ואסרטיבי, אבל יודע לפצל קשב, לטפל בכמה חזיתות במקביל, ובסופו של דבר כיבה את הלהבות בצורה יוצאת דופן".



    ואכן, שנה לאחר שקבוצת דלק הגיע לשפל, מנייתה התאוששה, וכיום דלק נסחרת לפי שווי של יותר מ־3 מיליארד שקל.



    כלומר, מי שרכש את מניית החברה בשיא המשבר, רשם רווח של פי 5 על ההשקעה. גם המשקיעים בסדרות האג"ח של קבוצת דלק הרוויחו, שכן אלו זינקו ב־300%—500%. בתוך כך, היקף החובות שלה ירד מ־9 מיליארד שקל לכ־5 מיליארד שקל, וזאת בזכות סדרה של מימושים בהיקף כולל של 3.4 מיליארד שקל, שהוביל וולס.



    "אני לא נמצא כאן במסיבת סיום לקורונה. ממש לא", אמר וולס ל"כלכליסט" בראיון ראשון מאז מונה למנכ"ל הקבוצה. "השנה האחרונה היתה מלאה באתגרים ובמשימות. ממש רכבת הרים. מעטות החברות שהיו צריכות להתמודד עם אתגרים כמו אלה שאנחנו התמודדנו איתם. היום קבוצת דלק במקום טוב. יש עוד אתגרים, בהחלט, אבל הכיוון ברור".



    מה עושה מנכ"ל צעיר שמונה לתפקיד ואחרי רגע נקלע לזירת אסון?

    "נכנסתי ישר לתוך האקשן, וזה חייב אותי ואת הצוות להתאפס על עצמנו ולהיות ממוקדים במטרות. הקמנו קבוצת ווטסאפ, 'הקוקפיט' — יו"ר החברה גבי לסט, היועמ"שית ליאורה פרט־לוין, סמנכ"ל הכספים ברק משרקי ואני. כשתמיר פוליקר הגיע במקום ברק, הוא גם הצטרף.



    "ב־7 בבוקר היינו מציבים יעדים, מחלקים עבודה, וכל אחד היה הולך לדרכו. כמובן שאחרי שעתיים הכל היה משתנה. האירוע הזה היה עד כדי כך חזק. אבל אחד הדברים המרכזיים שאמרתי לצוות בכל בוקר הוא שאנחנו מפרידים את עצמנו מרעשי הרקע, אסור שהם יסיחו את דעתנו מהמטרות".



    וולס, מוקפד בלבושו ובדיבורו, לא שוכח לחלוק קרדיט עם הנהלת החברה, אבל לא רק איתה. לדבריו, גם לנושים יש חלק חשוב בניווט הספינה: "יש חלק נכבד בכך למחזיקי האג"ח ולבנקים, שנתנו בנו אמון לאורך כל הדרך".



    נתנו בכם אמון? זה לא נראה ככה. מחזיקי האג"ח יצאו למלחמה כדי להפוך לנושים מובטחים, והבנקים איימו בהעמדת חובות לפירעון מיידי. חלק אפילו עשו זאת. ככה נראה אמון?

    "אני מבין את החששות שהיו למחזיקי האג"ח בשיא המשבר לאור האירועים בשווקים, אבל ברור שהם הביעו אמון. הרי בסוף הם אלה שאישרו את המתווה. המחזיקים הסכימו שנמכור את דלק ישראל כדי לפרוע חובות לבנקים, במטרה להעביר לידיהם בטוחות בדמות האחזקות בדלק קידוחים. והבנקים מצדם הסכימו להקפיא קובננטים. זה לא מובן מאליו.



    "אם לא, לא היינו יושבים כאן היום. כל זה הוא תוצר של צעדים בוני אמון שעשינו, ויש לנו עוד כברת דרך לצעוד בתחום הזה. מי שנשאר והאמין בקבוצה בשיא המשבר, הרוויח בגדול. אבל חובת ההוכחה עדיין עלינו".



    מתי הבנתם שאתם ניצבים בפני קטסטרופה?

    "המציאות של משבר הקורונה קרתה בזמן אפס. המגפה ומלחמת מחירי האנרגיה בין רוסיה לבין סעודיה, שטלטלה את השוק, התרחשו במקביל. הדברים קרו מהר, דבר רדף דבר. אני זוכר לילה אחד, 9-8 במרץ, שבמהלכו מחירי הנפט צנחו דרמטית. אחרי כמה ימים המחירים המשיכו לרדת, ובמקביל ארגון הבריאות העולמי הכריז על הקורונה כעל פנדמיה. הבורסות נצבעו אדום, והיינו חייבים להגיב מהר".



    ואז הבנת שאין ברירה אלא למכור נכסים. איך מוכרים נכסים כאלה? מפרסמים בשוק?

    "נכון, לא ראינו שום אפשרות מלבד לעמוד בהתחייבויות לנושים. בזה התמקדנו כל הזמן. ידענו שיש הרבה חששות וספקות סביב קבוצת דלק, והתפקיד שלנו היה לייצר ודאות. חלק לא מבוטל מהנכסים שמכרנו הם נכסים שהתכוונו למכור עוד לפני הקורונה, במסגרת המיקוד העסקי שלנו בתחום האנרגיה והרצון להפוך לחברת אנרגיה בינלאומית, והמגפה היתה קטליזטור.




    "אם לא היתה קורונה, המימוש היה לוקח יותר זמן, אבל הוא היה קורה. הסיטואציה שנוצרה הציבה לנו דדליין קשוח בדמות לוחות הזמנים שקבעו מחזיקי האג"ח. היו לנו נכסים מצוינים, הנהלה נחושה ואמונה שאפשר לצלוח את המשבר".



    ואז נאלצת למכור נכסים במחיר נמוך יותר, כמו האחזקות בכהן פיתוח וב־IDE.

    "מכרנו את כהן פיתוח במחיר של 25% מעל השוק, ועד השלמת העסקה הפער נסגר. אבל זה נכון שהאחזקות נמכרו במחיר נמוך מזה שבספרים".

    מכירת דלק ישראל: "לא נתתי בלעדיות לאף אחד"

    המימוש המשמעותי ביותר של קבוצת דלק היה מכירת השליטה בחברת תחנות הדלק דלק ישראל לקבוצה שמורכבת מלהב אל.אר שבשליטת מנכ"ל מליסרון לשעבר אבי לוי ואורי מנצור. תהליך המימוש של הנכס הזה ידע תהפוכות רבות. התקיימו מגעים עם שורה של קונים פוטנציאליים, ונחתמה עסקת חוב מורכבת מול קרן ארבל, שבראשה עומד אמיר הסל, מנהל ההשקעות הראשי של הראל לשעבר, אך היא נפלה. ואז דלק ישראל נמכרה ללהב ולמנצור, תוך שקבוצת דלק ממשיכה להחזיק ב־25%.

    "הקפדנו לקיים משא ומתן במקביל. לא היתה לנו פריבילגיה לעבוד בטור, בגלל לוחות הזמנים", אומר וולס. "כל הצדדים ידעו זה על זה. במצב עניינים רגיל, מי שמנהל איתך מגעים רוצה בלעדיות. אני לא נתתי בלעדיות לאף אחד כמעט, פשוט כי ידעתי שאני צריך לעמוד בלוחות הזמנים ולמקסם את התמורה עבור הנכסים".



    כתובות אינטרנט נלוות:
    כלכליסט


    אין לראות באמור לעיל משום עצה ו/או המלצה לפעילות כלשהי בניירות ערך.
    טוען....

    הודעה ראשית   תגובה להודעה   օהודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
    סימון משתמשיםמשתמש מחובר   מנהל   מומחה  מנתח טכני  כותב מוערך  אורח  חדשות טלנירי  
    - מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il