TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה
> > > בלוגים אחרונים

חיוב ארנונה - גזירה משמיים או האם יש מה לעשות בנדון?

חיוב ארנונה - גזירה משמיים או האם יש מה לעשות בנדון?


רובנו מתעלמים מחיוב הארנונה השנתי ומשלמים אותו כמעט באופן טכני. אבל לפני שפונים לשלם את חשבון הארנונה הראשון בשנה כדאי להעיף בו מבט.  ישנם מצבים בהם ניתן לנסות ולהפחית את חיוב הארנונה בין אם מדובר באנשים פרטיים או בעסקים.
מאיה גל | 21/3/19, 11:44
רובנו מתעלמים מחיוב הארנונה השנתי ומשלמים אותו כמעט באופן טכני. אבל לפני שפונים לשלם את חשבון הארנונה הראשון בשנה כדאי להעיף בו מבט.  ישנם מצבים בהם ניתן לנסות ולהפחית את חיוב הארנונה בין אם מדובר באנשים פרטיים או בעסקים.


במקרים רבים, בדיקה אמיתית של חשבון הארנונה תגלה לכם אם:




  1. השטח לפיו החשבון מחושב כלל אינו נכון.

  2. הסיווג, כלומר השימוש המוגדר בנכס, לפיו נקבע התעריף למ"ר הוא סיווג כללי של מגורים/לא למגורים - כלומר התעריפים הגבוהים ביותר לחיוב.

  3. המחזיק הרשום של הנכס, אשר עליו מושתים החובות, אינו המחזיק בפועל.

  4. הנכס נמצא במצב פיזי חריג שמצדיק פטור זמני מחיובי הארנונה (למשל במקרה של שיפוץ מקיף או אם מדובר בנכס לא ראוי לשימוש).


איך נקבע החיוב?


חיוב הארנונה מושפע משלושה רכיבים: שטח, סיווג ותעריף. הסיווגים והתעריפים הקיימים משתנים מרשות לרשות והם נקבעים באמצעות צו ארנונה שנתי. השטח כפוף לביצוע מדידה, הסיווג נקבע לפי השימוש בנכס בפועל והתעריף נקבע לפי הסיווג.


את השטח ואת הסיווג הרשות צריכה לקבוע בהתאם למציאות בפועל ובזמן אמת וככל שהחייב מגלה טעות באחד משני הרכיבים הללו - ישנם הליכים שאפשר לנקוט כדי לשנות אותם.



חלון ההזדמנויות - מתי אפשר לשנות את השטח ו/או הסיווג?


הצעד הראשון יהיה פנייה לרשות המקומית במכתב שלפעמים יקרא "השגה" ולפעמים יקרא "בקשה לסיווג", תלוי בנסיבות. על-סמך מכתב זה ניתנת תשובה של הרשות אשר יכולה לאשר את השינוי המבוקש או לדחות אותו. לכן מדובר בשלב מאוד חשוב שיכול לחסוך הרבה הליכים והוצאות לאחר-מכן ומומלץ לקחת אותו בכובד-ראש. כמו כן כבר משלב זה הרשות מתחילה לתעד כל דבר שקשור בנושא החיוב ובמקרה שהפונה ערך את המכתב באופן לא מקצועי יכול להיות שהנתונים בו ישמשו כנגדו בשלב מאוחר יותר.


בתחילת כל שנה קלנדרית חיוב הארנונה "נפתח" מחדש - בקשה להפחתה בארנונה מתחילה בהגשת מכתב לעירייה שמכונה "השגה" בכל שנה עד ל-31 במרץ. אחרי חלוף המועד הזה לא ניתן עוד לשנות את החיוב ביוזמה של הנישום. אם מישהו הגיע לנכס לראשונה והודיע לעירייה שהוא המחזיק - אז ישנה אפשרות להגיש השגה תוך 3 חודשים מקבלת חשבון הארנונה הראשון לנכס גם אם מדובר בחודש אפריל ואילך.


יש לציין שאם נכנסים לנכס לראשונה ניתן לבקש בקשה לסיווג ארנונה מופחת (כמו למשל "בית תוכנה") ואין הגבלת זמן בדין להגיש אותה. אבל מומלץ לעשות זאת בהקדם האפשרי שכן עיכוב משמעותי יכול לשמש כנגד הנישום ולהראות אדישות מצדו וגם במקרה בו יקבל את הסיווג שביקש יתכן שהרשות תחיל את התעריף המופחת רק פני-עתיד ותגבה תעריף כללי לחודשים שקדמו להגשת הבקשה לסיווג.


לאחר הגשת ההשגה יש למנהל הארנונה 60 יום להשיב עליה. אם מנהל הארנונה לא השיב במועד - ההשגה תתקבל אוטומטית. לעומת זאת, לאחר הגשת בקשה לסיווג אין למנהל הארנונה שום הגבלת זמן להשיב.


אם מנהל הארנונה דחה את ההשגה או חלק ממנה - לנישום יש אפשרות להגיש בתוך 30 יום ערר לוועדת הערר לענייני ארנונה של הרשות או 45 יום להגיש עתירה מנהלית לביהמ"ש לעניינים מנהליים.


במצבים אחרים, העירייה היא זו שדווקא מחליטה לבצע שינויים בחיובי הארנונה - היא עושה זאת באמצעות שליחת מכתב לנישום שנקרא "תיקון שומה" ובו היא מודיע לו שהוחלט לשנות את גודל השטח או את הסיווג בחשבון הארנונה שלו. לאחר קבלת הודעה שכזו ניתן להגיש השגה למנהל הארנונה בתוך 90 יום, גם אם מדובר בחודש אפריל ואילך ולפעמים ניתן להגיש ישירות עתירה מנהלית תוך 45 יום מקבלת תיקון השומה לביהמ"ש לעניינים מנהליים.



עד כמה משנה החיוב?


הרבה נישומים אדישים לחיוב הארנונה שלהם אבל הם לא יודעים שמדובר בהוצאה קבועה שאפשר לחסוך ממנה לא מעט כסף. ראשית, רוב הנישומים כלל אינם יודעים שהרשות צריכה לחייב בארנונה את המחזיק בנכס ולא את לבעליו. במקרה הנפוץ יותר השוכר הוא זה שרשום בספרי העירייה כמחזיק והוא מקבל את חשבונות הארנונה, ולא המשכיר שהוא בעל הנכס. כך עלול להיווצר מצב בו בעל נכס מקבל חשבון עבור חוב ארנונה שצבר משכיר שעזב את הנכס והוא אפילו לא מודע לכך שהוא לא אמור להיות מחויב בו.


שנית, הרבה מחזיקים של נכסים אשר אינם למגורים כלל לא מודעים לאפשרות שישנם סיווגים עם תעריפים מופחתים. למשל - חייטים או סנדלרים לרוב יוכלו לקבל סיווג "בית מלאכה" ולשלם עד כמחצית מחוב הארנונה הרגיל. שלישית, הרבה נישומים לא יודעים שיש מצבים מיוחדים בהם הם יכולים לקבל פטור או פטור זמני מתשלום חיובי הארנונה - למשל בתקופה בה הנכס נמצא בשיפוצים מסיביים או במצב בו הנכס במצב לא ראוי לשימוש.

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:




- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il