TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

סימנים של שפל


ניוזלטר 28.9.08
אייל כרמי | 28/9/08, 09:11

כל נפילה בכלכלה ובשוק המניות היא הזדמנות. כל משקיע מנוסה שראה כמה שפלים בחייו יאשר זאת. JPMorgan הפך לבנק המסחרי השני בגודלו בארה"ב אחרי שרכש את WaMu ב- 1.9 מיליארד דולר. מניית WaMu צנחה ב- 90% והמניה של JPMorgan עלתה ב- 11%. וול סטריט עוברת מהפכה. Goldman Sachs שינה סטאטוט והפך מבית השקעות לבנק מסחרי וכנ"ל Morgan Stanley. שינוי הסטאטוס מאפשר לבנקים לגייס כסף בקלות. למעשה אחרי שינוי הסטאטוס אין בתי השקעות בארה"ב (!) כל המודל של המעצמה הפיננסית נשבר לרסיסים.
התוכנית של ממשל בוש מתעקבת ומכניסה את המדדים לחוסר וודאות. המשבר הנורא הגיע חודשיים לפני בחירות – אין יותר גרוע מזה. הפוליטיקה, הכסף, הרצונות הטובים והאינטרסים, כולם מתערבבים אחד עם השני ורק האזרחים מביטים מהצד משתוממים ותוהים, במי לבחור? מקיין או אובמה? שורט או לונג?

ניתוח מאקרו כלכלה

תוכנית הממשל מתעקבת ולהערכתי היא תאושר. הקריסה של WaMu מלחיצה את מקבלי ההחלטות וסבירות מאוד גבוהה שהתוכנית תאושר בתחילת שבוע הבא. אישור התוכנית תנתק את כל המכשירים המסוכנים מהבנקים והמאזנים של חברות הבנקים ישתפרו באופן ניכר. באופן מעשי, רמת הסיכון בבנקים תרד באופן מיידי ותעבור מיידית לממשלת ארה"ב ועל האזרחים שמשלמים את המחיר של וול סטריט. סביר להניח שדירוג מניות הבנקים והאג"חים ישתפר גם כן בעקבות הגריעה של הנכסים המסוכנים מיידי הבנקים.
בשבוע החולף פורסם עדכון למדד ה- GDP שקבע כי הצמיחה ברבעון השני של 2008 הייתה 2.8% במקום 3.3%. נתוני האינפלציה מזה זמן רב הצביעו על דכיעה באינפלציה בזכות ירידה מהירה במחיר הנפט והמיתון בארה"ב. המיתון בכלכלה נראה כבלתי נמנע. המנועים של הכלכלה כבו. הבנקים שהיו מקור האשראי לפעילות בארה"ב ובכל העולם סגרו את הדלת בפני הלוואות מסוכנות והחוקים מחמירים עוד יותר. הקשחת החוקים הגיעה לאירופה ואף לישראל. תנסו לקחת הלוואה מהבנק עם בטחונות מתחת ל- 50% ותקבלו תשובה מאוד מהירה – אין הלוואה.
אי מתן הלוואות ע"י הבנקים יחנוק את הכלכלה הרבה יותר ממה שריבית גבוהה חונקת את הכלכלה כאשר יש צמיחה כלכלית. הפעם, הכלכלה בהאטה ואף יש צפי למיתון ויש מחנק אשראי עצום. במשק הישראלי הבעיה הרבה יותר גדולה. יש צפי למיתון, האבטלה עולה, האינפלציה עדיין עולה, הקשר לדולר מאוד חזק וחולשתו תעיב על הכלכלה, הריבית גבוהה באופן יחסי למצב הכלכלה היום ובעתיד הקרוב (!) ויש מחנק אשראי שיתכן ויחמיר. הפתרון הוא הורדות ריבית בהדרגה בהתאם להתפתחות האירועים בכלכלה. בעקבות התוכנית של הממשל, הדולר ירד באופן משמעותי ויתכן כי אחרי התוכנית הדולר ימשיך להחלש, אולם עליות בדולר הן אינטרסים של כולם, הנחת העבודה היא שיתמכו בדולר תוך כדי הירידות עד להתבהרות כלכלית.

ניתוח שוק המניות
שוק המניות מגלה סימנים חיוביים:
1. הבנק האחרון שקרס הוביל את בורסות העולם לירידות, השינוי הגיע כרגיל מוול סטריט. החוזים הצביעו על פתיחה שלילית והמדדים תיקנו תוך כדי שעות המסחר הרגיל – סימן חזק לתחתית.
2. וורן באפט השקיע 5 מיליארד דולר ב- Goldman Sachs ובנוסף 5 מיליארד באופציות להמרה. להשקיע 5 מיליארד דולר נשמע הגיוני, אבל להשקיע 5 מיליארד נוספים באופציות להמרה עתידית הוא כבר ראיית העתיד לחלוטין – המוסדיים והמשקיעים מגלים עניין – סימן לתחתית.
3. תוכנית הממשל לקראת אישור – זאת הנחת עבודה עיקרית של הסוחרים בשוק המניות. אישור התוכנית יזניק את המניות למעלה. הגישה היא, "יהיו עוד בקשות לעזרה ויהיה מי שיעזור להם. אז אין מה לדאוג".
שוק המניות ביצע ביום שישי מהלך עולה משמעותי. הפתיחה הייתה שלילית, במהלך המסחר החלו הירידות אולם הקונים הצליחו לבלום את המוכרים והתקבלה סגירה בכמעט גבוה יומי.
הדאו גונס ביצע את המהלך העולה המשמעותי ביותר כאשר נוצר ביום שישי נר אוגף אשר "בלע" את יום המסחר של יום חמישי ומאותת לנו על המשך עליות. בנוסף המדד נבלם מעל רמה טכנית חשובה 10,750 נקודות. המדדים יצרו שפל חדש הגבוה מהשפל הקודם, אשר מהווה איתות כניסה אגרסיבי ללונג על המדדים ועל מניות אשר נמצאות בתרחיש טכני דומה.
מדד הנאסד"ק לא סגר בצבע הירוק בעקבות דוח של RIMM אשר נפלה מעל 25% ביום שישי. דוחות החברות הם טריגר נוסף לתנועה חדה בשוק המניות והדוחות נכנסים למשוואה בנוסף למשבר הקיים, צפי למיתון, תוצאות הבחירות ואישור התוכנית. לא יהיה פשוט לסחור ולהשקיע בשוק המניות. מחזורי המסחר ירדו באופן משמעותי בשבוע האחרון. ההסבר דיי הגיוני. לפעילים בשוק אין מושג קלוש מה יקרה בטווח הקרוב והבינוני. רבים מהם יושבים על הגדר ומחכים להתבהרות שיכולה לקחת בין שבועות לשנה. הצפי הוא שמחזורי המסחר ימשיכו לרדת גם בזכות אי ביצוע שורט על 1200 מניות שלא בהכרח מסקטור הפיננסים. (לינק: http://sec.gov/news/press/2008/2008-204.htm)

ניתוח שוק האג"ח
שוק האג"ח מצביע על כסף היוצא משוק האג"ח ונכנס לשוק המניות או ממתין לכניסה לשוק המניות.
התשואה על ה- Treasury bills ממשיכה לעלות ומצביעה על צפי להתאוששות המצב הכלכלי בעקבות המשבר. במאמר הקודם ציינתי את את התשואה על האג"ח אשר צנחה ל- 0.03% בפברואר 1941. התאריך היה לי מוכר. ב- 07.12.1941 הותקפה ארה"ב בפרל הארבור ע"י יפן.
מאז התשואות על ה- Treasury bills צנחו. התקיפה בפרל הארבור הייתה הטריגר של ארה"ב להצטרף למלחמת העולם השנייה.

ניתוח שוק החוזים העתידיים
החוזים העתידיים מצביעים על שינוי קל בסנטימנט בעיקר בחוזה עתידי על S&P 500 למסירה בדצמבר. בשבוע שעבר ננעל חוזה ל הנפט בעלייה של 25%. כמובן שאחרי הפקיעה המחיר של הנפט צנח למחיר של 105$ לערך. שוק האופציות מצביע עדיין על סנטינמט שלילי ועל תנודתיות גבוהה. יש צפי לירידה בתנודתיות לקראת סוף השנה. ה- VIX נסחר ב- 35 נקודות כאשר 37 נקודות מהווה רמת הנגדות קריטית להמשך העליות במדדים. פריצה של ה- 37 נקודות תצביע בסבירות מאוד גבוהה על כישלון הנסיון לעליות שערים וחזרה למומנטום היורד.

סיכום
שוק המניות, טכנית ופאנדומנטאל בשל למהלך עליות משמעותי - בין 15% ל- 20% ולעבר רמות ההתנגדות. העליות הן עדיין מהלך עולה בתוך המגמה היורדת במהלך השנה האחרונה.
הצפי הוא לעליות משמעותיות וצניחה בעקבות כניסה למיתון או לשפל כללי במהלך החודשים הקרובים.
שוק האופציות מצביע על ירידה הדרגתית בתנודתיות. ניתן לרכוש אופציות PUT על ה- VIX לפקיעה בדצמבר 2008 ולמכור CALL לפקיעה באוקטובר, נובמבר 2008 לצורך גריפת רווחים בזכות ירידה בתנודתיות בשוק המניות.
בתרחיש החיובי מומלץ להתגונן ע"י אופציות PUT על המדדים. אני מניח שהעליות יהיו מוגבלות ולכן נרכוש אופציות PUT לפקיעה בינואר, פברואר 2009 עם צפי לירידות שערים בחודשים אלו.
יש ליצור חשיפה לכיוון העולה על מדדים ועל מניות ויש להגן על הנכס על ידי רכישת ביטוח בשוק האופציות ומתוך הנחה שלא רק נשלם על הביטוח אלא נקבל גם כסף בחזרה.

בברכה.
אייל כרמי.
סוחר עצמאי בניירות ערך זרים וישראלים.
מנהל תיקים ומייעץ פיננסי ללא רישיון כמותר בחוק.
מאמן סוחרים בניירות ערך זרים וישראלים.
Trade Safe! – תוכנית אימון אישית להכשרת סוחרים בניירות ערך.
מרצה בסדנאות ובקורסים למסחר בניירות ערך לצורך הכנסה נוספת.
מפעיל שירות איתותים בשיתוף חברת טלנירי.

מעוניין/ת ללמוד לסחור, מחפש/ת הכנסה נוספת?
לפרטים נוספים:
2199742 - 054

הכותב מחזיק בניירות ערך אשר הוזכרו דלעיל.
כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש של אייל כרמי.

                                                                  נספח

דאו גונס – יומי


נאסד"ק 100 - שבועי


מדד ה- VIX – יומי

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il