TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

כלכלה בצניחה

ניוזלטר 21.9
איל כרמי | 21/9/08, 14:46

וול סטריט מועמדת למכירה כללית. הבנק המכרזי הכין מעל טרליון דולר – מיליון מיליון דולר – אלף מליון דולר – 1,000,000,000,000$ על מנת לייצב את מערכת הבנקאות בארה"ב. השפל הכלכלי שהחל בשלהי שנות ה- 30 ועד לתחילת שנות ה- 50 הזכיר לבנק המרכזי מה כן צריך לעשות ומתי. בתקופה של השפל הכלכלי הבנק המרכזי עצם את העיניים ונתן לשוק להתייצב, זה לקח כמעט 20 שנה. הפעם, בדומה, להתנהגות בשנת 2000, הבנק לא מבזבז זמן יקר ופועל לשיקום הבנקים בארה"ב. המחיר יהיה גבוה מאוד אבל אין ברירה אחרת. הבנק המרכזי הקים קרן אשר תשאב מכל הבנקים את הנכסים המסוכנים אשר יהיו מגובים דולר אמריקאי חדש מהמדפסת. לקיחת הנכסים המסוכנים מהבנקים הוא בדיוק התהליך אשר גרם לכל האסון המתרחש, ההבדל הוא שעד לפני כמה שבועות, אלו שלקחו את הנכסים בשנים האחרונות היו "פראדי ופאני" שלכאורה החזיקו את הנכסים תחת בטחונות פדראלים. זה מה שכולם חשבו. הפעם, הנכסים המסוכנים מגובים דולר או באופן פראקטי אג"ח ממשלתי אמריקאי. למעשה ממשלת ארה"ב הפכה ביום אחד לחברת האיגוח הגדולה בעולם עם בטחונות אין סופיים.
האזרח הקטן מביט מהצד על כל המתרחש והוא דיי המום. לא רק ששווי הנכסים שברשותו ירד באופן משמעותי ( קרן השלמות, קופת גמל, פנסיה, שווי הדירה, שווי תיק המניות וכדומה) אלא עכשיו הוא יצטרך לממן את הקניות של הבנק המרכזי מכיסו. התמיכה של הבנק המרכזי ב- AIG תעלה לכל אזרח אמריקאי כ- 280$. האזרח הקטן שואל את עצמו, מי יבוא לעזרי כאשר אני אפשוט את הרגל? אף אחד.

ניתוח מאקרו כלכלה
מצב הכלכלה עד לשבועות האחרונים היה אפילו מצוין. הכלכלה התאוששה יפה מתחילת שנה. האינפלציה לקראת נחיתה עקב ירידה במחיר הסחורות והתאוששות הדולר. כל זאת היסטוריה. אומנם הבנק המרכזי מציל את הבנקים מטביעה אך הוא לא יוכל להציל את הכלכלה ממיתון.
אחוז בלתי המועסקים יעלה, האינפלציה מסוגלת להרים את הראש עקב תוכנית ההצלה של הבנק המרכזי אשר יזרים לכלכלה אלפי מליונים של דולרים אשר יחפשו סחורות בשוק וימצאו יצרנים ויבואנים בקשיים. הביקוש יגבר על ההיצע. עד לפני חודשיים המצב הכלכלי נראה כמשתפר, היום המצב הכלכלי יורע באופן משמעותי. בשבוע שעבר פורסמו נתוני מאקרו אשר הצביעו כי שוק הנדל"ן עדיין לא מצא תחתית. הנתונים היו פתח לירידות חדות מאוד אשר נבלמו ביום חמישי שבוע שעבר.
השבוע יפורסמו נתוני נדל"ן נוספים כמו מספר הבתים למכירה ומספר בתים חדשים למכירה. הצפי הוא לגידול במספר הבתים העומדים למכירה. שוק הנדל"ן הוא הברומטר לכלכלה. שוק הנדל"ן חייב למצוא תחתית בקרוב אחרת המצב הכלכלי יחמיר. כל אסון ה- sub prime הוא תוצאה של ירידת שווי נכסים אשר היו מגובים אג"ח בשוק המשכנתאות המשני. מה יקרה אם ההאטה תגיע לשוק המשכנתאות ה- prime?

ניתוח שוק המניות
שבוע המסחר החולף בשוק המניות יכנס להיסטוריה. הדאו גונס עד ליום חמישי היה ב- 10% למטה. ביום שישי נסגר שבוע המסחר כאשר המדד נסגר בירידה של 0.3% בלבד. ביום שישי הודיע הפד כי אין לבצע שורט על 799 מניות בנקים הנסחרים בוול סטריט. ההודעה של הבנק גרמה לשורט סקוויז של סוחרים וקרנות אשר נמצאו במצב של מניות העולות מעל 20% בפרה מארקט. מורגל סטנלי (MS ) עלתה בפתיחה מעל 50% כאשר השורטיסטים מפסידים כסף רב מאוד.
בשבוע שעבר המדדים ביצעו היפוך משמעותי תחת גיבוי כלכלי מצד הפד. המדדים בשלים למהלך עולה משמעותי אשר יבלם בנקודות התנגדות קריטיות. נאסד"ק 100 מעל 1762 נקודות ינוע לכיוון 1850 נקודות.ה- S&P 500 אשר סגר שבוע מסחר חיובי, לכיוון ה- 1300 נקודות. דאו גונס מעל 11,800 נקודות לכיוון 12,000 נקודות.
גם אחרי אסון התאומים המדדים ירדו במהירות ועלו כמעט 20%. גם אז הבנק המרכזי בא לעזרת וול סטריט. בדומה לאז הצפי הוא לעלייה במדדים לעבר נקודות התנגדות מהותיות וצניחה עקב כניסה למיתון שאולי יהיה עמוק מהקודם לו בשנים 2001 – 2003. אני מפריד בין הירידה במדדים בעקבות המשבר לבין הירידה הצפויה במדדים בעקבות מיתון כלכלי, ראה נספח

ניתוח שוק האג"ח
סוף העולם הגיע. זאת הייתה התמונה ששוק האג"ח הציג בקריסה של וול סטריט. התשואה על האגח"ים הקצרים צנחה לשפל של פברואר 1941. שיעור הריבית אז היה 0.03% בלבד.
מאז 1941 אחרי השפל הגדול, הכלכלה השתקמה רק בתחילת שנות החמישים. בעקבות הפעילות של הפד התשואה על האג"ח חזרה למצב "נורמאלי" והיא עומדת על 1% בלבד (!)
שוק הא"ח ביצע במהלך החודש האחרון מהלך של 10%. במאמרים הקודמים ציינתי את שוק האג"ח כרלוונטי לתשואה גבוהה בזמן קצר. נכון להיום, במידה ושוק המניות מתאושש לפי התחזית אזי שוק האג"ח צפוי לירידות שערים חדות עקב התנודתיות הגבוהה.

ניתוח שוק החוזים העתידיים
שוק החוזים העתידיים מצביע על נטראליות מסויימת וחוסר וודאות גבוה. שוק האופציות מצביע על ירידה בתנודתיות ועל עליות בנכס הבסיס. מדד ה- VIX  הגיע לשיא של 42 נקודות ביום חמישי והצביע על שפל עמוק במדדים בשוק המניות. ביום שישי המדד בדק קו מגמה עולה בתנודתיות גבוהה. משיא ב- 42 נקודות המדד ירד ל- 28 נקודות וסגר על 32 נקודות מה שמצביע על המשך התנודתיות הגבוהה ורמת סיכול גבוהה במסחר במניות.

סיכום
המדדים נמצאים בשפל זמני אשר יוביל לבדיקה של רמות התנגדות במדדים שבהן יש לוודא היפוך מגמה וחזרה למגמה יורדת. נתוני המאקרו חוזרים לתת משקל יתר לשוק המניות אחרי שיקום סקטור הבנקים. פתיחה של לונגים לכיוון העולה ספקולטיבית ויש להשתמש בפקודות סטופ מהירות, קניה של ביטוח בשוק האופציות ושמירה על מסחר נקודתי לכיוון העולה.
במידה והתרחיש העולה נכשל או לא מתממש, חזרה לביצוע שורטים על מניות שוק ועל מדדים.
מומלץ להשתמש באופציות על מנת להקטין את סכום ההשקעה ולהנות מהתנודתיות במכשיר.

בברכה.

אייל כרמי.
סוחר עצמאי בניירות ערך זרים וישראלים.
מנהל תיקים ומייעץ פיננסי ללא רישיון כמותר בחוק.
מאמן סוחרים בניירות ערך זרים וישראלים.
Trade Safe! – תוכנית אימון אישית להכשרת סוחרים בניירות ערך.
מרצה בסדנאות ובקורסים למסחר בניירות ערך לצורך הכנסה נוספת.
מפעיל שירות איתותים בשיתוף חברת טלנירי.

מעוניין/ת ללמוד לסחור, מחפש/ת הכנסה נוספת?
לפרטים נוספים:
   2199742 - 054

הכותב מחזיק בניירות ערך אשר הוזכרו דלעיל.
כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש של אייל כרמי.

נספח

S&P 500 – חודשי


מדד ה- VIX – יומי


TLT – אג"ח ממשלתי ארוך

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il