TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

סקירת שוק שבועית - חזי קלפקה

ניוזלטר 21/9
חזי קלפקה | 21/9/08, 13:58
את שקרה השבוע בשוק ההון בעולם ובישראל אפשר לסכם בציטוט משירו של שמוליק קראוס

"או אוהו איך הגלגל מסתובב לו."כן כי החל מיום ראשון בצהריים ועד יום חמישי בצהריים קרסו שוקי המניות בעולם ואיתם גם שוק המניות הישראלי. אוירת הפאניקה אחזה בכולם, בארה"ב דיברו על משבר נוסח משבר 1929 , ואילו בארץ התבצעה מכירה כללית , כולל קרנות, תעודות סל, וקופות גמל , אשר שלחו את המדדים לתחתיות שלא נראו כמותם כבר שנתיים.

בסיכום שבועי רשם מדד המעוף ירידה של 10.83 אחוז, לרמת שפל של 832 נקודות, ת"א 100 צנח ב- 11.91 אחוז, הבנקים צללו ב- 21.79 אחוז , והנדלן איבד 23.92 אחוז מערכו, בעוד התל טק איבד 13.81 אחוז.

זהו השבוע הגרוע ביותר שנרשם בבורסה בעשור האחרון לפחות ואולי אף יותר, וההוכחה לגובה הפאניקה נראתה היטב בסטיות התקן של אופציות המעוף אשר הגיעו ל- 45-48 אחוזים, כאשר יש לזכור שבמלחמת לבנון הן הגיעו רק ל- 32-34 אחוז.ציבור המשקיעים איבד את אמונו במערכת הפיננסית העולמית והמקומית, והדיבורים וההערכות היו רק בנושא איזה בנק או איזה בית השקעות יקרוס ראשון.

כל זאת היה נכון עד ליום חמישי בשעות הערב, עת התפרסמה התוכנית הכוללת של הממשל האמריקאי בשיתוף עם הבריטים ( כן , כמו במלחמת העולם השניה), להצלת הכלכלה העולמית מפני משבר וחדלות פרעון שהיתה מביאה את העולם לכדי כאוס כלכלי שאין לדעת איך אפשר היה לצאת ממנו.

אין ספק ששוב הוכח שהכלכלה הקובעת את הטון הכלכלי בעולם היא כלכלת ארה"ב. לא גוש היורו , לא הגוש הסיני/קוריאני/יפני, ולא רוסיה שפשוט סגרה את הבורסה למסחר בימי הירידות.ארה"ב היא נותנת הטון וכל העולם הכלכלי רוקד לפי צלילי החליל האמריקאי.

ראשי הכלכלה האמריקאית קיבלו החלטה, יש יקראו לה אמיצה ונכונה, יש יקראו לה טיפשית ומסייעת רק למנהלים העשירים בלאו הכי, אבל ההחלטה של הממשל האמריקאי לצאת בתוכנית " הלאמת חובות רעים" , ועוד ביטול אפשרות השורטים ב- 799 מניות פיננסים בארה"ב, וזאת בתוספת הלוואות וקווי אשראי זולים לבנקים, וסיוע לנפגעי המשכנתאות, נשאה פרי. הגלגל הסתובב לו חזרה, השווקים פרצו בצהלת הקלה וטסו מעלה בין 7-9 אחוזים. אצלנו כל זאת קרה אחרי תום המסחר השבוע , ולכן סביר מאוד שנראה תיקון ביום ראשון של כמה אחוזים מיד עם פתיחת המסחר.

הציניקנים יגידו שארה"ב פשוט נטשה את הקפיטליזם ועברה להיות מדינה סוציאלית כאשר לאף אחד אין מה לדאוג היות והממשל דואג לכולם. המתנגדים לתוכנית יגידו כי העלות של 700-800 מיליארד דולר גדולה מדי על משלם המיסים האמריקאי ובכל מקרה התוכנית תועיל רק בטווח הקצר , ומהר מאוד נחזור למפולות גדולות יותר.

כך או כך נראה כעת , כי נבנתה תוכנית הצלה לכלכלה העולמית, שוקי העולם הגיבו בחיוב, ואפשר לנשום לרווחה , כאשר השאלה הנשאלת היא לכמה זמן.

כל מה שקרה זה כבר היסטוריה, זה כבר קרה. גם המשבר וגם ההצלה השאלה מה הלאה? ובכן הרבה תלוי האם השבוע יעביר הקונגרס את בקשת ממשל בוש לאישור התוכנית ותקציב עבורה בסך 700-800 מיליארד דולר. יש לזכור כי בסוף שבוע זה הקונגרס יוצא לפגרת הבחירות בארה"ב, כלומר: באם השבוע לא מאושר החוק , הרי שהתוכנית אינה קיימת בינתיים עד לממשל הבא.
יש להמתין ולראות האם השוק האמריקאי עיכל את התוכנית, ומהן הערכות המשקיעים לגבי העתיד הכלכלי של האומה הסוציאל קפטילסטית החדשה. הערכה זו תבוא לידי ביטוי במסחר בשווקים במהלך השבוע הבא, ואז נדע האם התוכנית ( בהנחה שאושרה) אוששה את הכלכלה העולמית או שמא נתנה רק כמה ימי חסד לחכמים שמכרו את אחזקותיהם וחזרנו לירידות. ההנחה שלי: התוכנית תאושר, השווקים יתחילו לחזור לעצמם באיטיות, עם הרבה משברים בדרך למעלה, כי יהיו עוד הרבה הרבה שינויים רגולטוריים בשווקים, מיזוגים, הערכה כלכלית חדשה , וניהול סיכונים שונה מזה שהיה. הגענו למצב של רהאורגניזציה בסדר הכלכלי העולמי שיתרחש בשנים הקרובות ויוביל את העולם לצמיחה נוספת מעבר לשיאים הקודמים.אין זה אומר שלא נראה שפל יותר נמוך ממה שהגענו , אבל בכלל באם התוכנית של ממשל בוש קורמת עור וגידים, והגופים המפקחים (כגון הבנק המרכזי) מריצים אותה ומטפחים אותה, תחל התגבשות של מגמת עליה ארוכת טווח שיכולה להמשך כמה שנים טובות כמו במחזוריות הכלכלית הטובה האחרונה בשנים 2003-2007 .

אצלנו בארץ נחזור למסחר ביום ראשון על רקע מה שקרה מאז שנפרדנו מהמסכים. כל המספרים, ביקושים , היצעים וסטיות התקן, בטלין ומבוטלין, ואנו נראה עליות חדות בשערים החל מפתיחת המסחר, כאשר ה- 900 אינו נחשב כיעד בלתי ניתן להשגה ביום ראשון. איני חושב שנגיע לעליות של 9 אחוז כפי שראינו בלונדון, וגם איני חושב שהמסחר יופסק ביום ראשון ל- 45 דקות עקב עליות של 8 אחוז במדד המעוף( אלה חוקי הבורסה). העליות ביום ראשון לא יעלו על 6-7 אחוז כאשר 880 הינה התנגדות ראשונה, וגם סיום ברמת ה- 870 יתפרש כיום מוצלח.

מעבר לכך הרי שתוך הסתכלות למה שקורה בעולם,חצית קו ה- 900 כלפי מעלה , והתבססות מעליו, ולא רק השבוע שהינו שבוע הפקיעה תאותת על תחילתו של גל עליות ארוך טווח שיסבול מתנודתיות גבוהה , אבל יגיע אל מעבר השיא של 1247 נקודות שבו היה מדד המעוף.יש לזכור שהמהירות עובדת לשני הכיוונים בבורסה, וכשם שירדנו מהר כך גם קיימת האפשרות לעליה מהירה.

אינני רוצה לחשוב בכלל מה יקרה באם תוכנית ממשל בוש לא תעבור , או לא תתקבל בצורה טובה על ידי המשקיעים. במקרה כזה כל מספר מתחת ל- 800 הינו טוב לההערכה.

בשבוע הבא עקב צאתי לחופשת ראש השנה לא תפורסם סקירה , ולכן אנצל הזדמנות זו לאחל לכולכם שנה טובה, בטוחה, מלאה השקעות טובות ומעל לכל בריאות ואושר.

שנה טובה

הדרכות, ייעוץ, לימוד וניהול מעוף 050-5510082 מייל klapka@012.net.il

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il