TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

מעו''ף בגריל - 15 ביוני

"תיטא" - כרוניקה של מוות ידוע מראש
רוני1 | 15/6/08, 09:23

לוקחים תנופה?.. / roni1

שבוע המסחר המקוצר של אחרי חג השבועות נפתח ביום ג' חזרה מתחת ל- 1110, ולאחר טיפוס ביום ד' ל- 1118 ונסיגה ביום ה' ל- 1094.5 נסגר בירידה שבועית של 1.27% ל- 1107.91
אוכפים חדשים נכתבו השבוע בעיקר באזור 1100-1120 למרות שמדד המעו"ף רוב הזמן נסחר נמוך יותר או בחלק התחתון של הטווח - כנראה מראה על ציפיות להמשך עליות.
סטיות התקן באזור הכסף היו יציבות השבוע סביב 19%-20% ונסגרו דווקא בקצה התחתון של טווח זה למרות ירידת המדרגה במדד עצמו. אמנם בסוף השבוע הקודם נסגרו הסטיות על 17.5% לקראת סוף השבוע הארוך של חג השבועות אך בתימחור מדוייק יותר המתחשב בהפסקת מסחר של 5 ימים ניתן לתרגם את 17.5% הנ"ל ולומר שהיה למעשה קרוב ל- 19% שנסגר השבוע כך שבאופן כללי ניתן לומר שהסטיות שומרות על יציבות גם אם מידי פעם רואים יום של ירידות בשוק והדבר כנראה לא ישתנה הרבה עד שיהיו ירידות חדות יותר או שתחזור התנודתיות לשני הכיוונים.


"תיטא" - כרוניקה של מוות ידוע מראש

אחת לחודש, אחרי הפקיעה, נפתחת בבורסת אחד העם סדרת אופציות חדשה על מדד המעו"ף לשלושה חודשים (מלבד 2 הסדרות שנשארו אחרי פקיעת הסדרה לחודש שעומד להסתיים: זו שלחודש קדימה וזו אשר לחודשיים)
התרחשות הדברים דומה גם באופציות על מדד הבנקים ועל שערי הדולר והאירו אך אתייחס במאמר זה לאופציות על מדד המעו"ף - הפופולריות יותר.
גם סוחר האופציות המתחיל יודע בד"כ כי מחירי האופציות מנופחים יחסית בתחילת חייהן ואלו צפויות להשיל שומנים ככל שמתקרב מועד סליקתן והסתלקותן מהעולם. אך מה קובע את גודל הפרמיה או את גודל פרוסת הבשר הצפויה להיחתך עד דק? ומה זה בעצם "דק" עבור אופציה כלשהי שניקח?
לפי "חוקי המשחק" אם אנחנו כרגע במדד 1098 והפקיעה היתה מתרחשת ברגע זה הרי שקול 1090 למשל היה שווה 800 ש"ח (וזה נקרא "הערך הפנימי" של האופציה) ואם הוא למעשה שווה יותר אזי ההפרש הוא "ערך הזמן" או "ערך החלום" ולמעשה תוספת הפרמיה שהקונים מוכנים לשלם בשל ציפייתם שעד הפקיעה האופציה תהיה שווה יותר ו"תשלם" לפחות את מה שהם מוכנים לשלם היום.
אם ניקח שילוב כלשהו של אופציות - בקניה או בכתיבה, הרי שתנודות השוק בהשפעתן על מחירי האופציות ולכן גם על סך שווי הפוזיציה שלנו, עלולות או עשויות להיות מספיק מכריעות על מנת שיסתירו את השפעת סטיות התקן ושחיקת הזמן. מידי פעם נזכה ליום שקט שבו השוק כמעט לא זז ולכן מחירי האופציות לא יושפעו מתזוזת שוק – ואז נרגיש את השפעת שינוי סטיות התקן ("מדד פחד") או שחיקת הזמן על מחיר האופציות שלנו. אם נדע לחשב ביום כלשהו כמה בדיוק הרווחנו או הפסדנו בשל תזוזת השוק ובשל עליה או ירידה בסטיות התקן, הרי שאם יש הפרש נוסף שאותו הרווחנו אם כתבנו אופציות או הפסדנו אם קנינו, הרי שהוא נובע בדיוק משחיקת הזמן הנ"ל.
בניגוד לכיוון השוק ולכיוון סטיות התקן שיכולים להשתנות ואכן משתנים מידי פעם ובד"כ יותר מפעם אחת בתוך יום מסחר, שחיקת הזמן פועלת בכיוון אחד מהסיבה הפשוטה שהזמן זורם בכיוון אחד בלבד. כמובן שאם יש לנו פוזיציה מורכבת יתכן מצב שתזוזת השוק תביא אותנו למקום לא נוח שבו אנחנו אמורים להפסיד משחיקת זמן למרות שקודם הרווחנו אבל אם נסתכל לרגע על אסטרטגיה פשוטה של כתיבת אוכף - אמנם תזוזת השוק עצמה עלולה להסב לנו נזק (או ההיפך - תלוי כמובן אם השוק מתקרב או מתרחק מאזור הרווח האופטימלי של האוכף שלנו) אך פוטנציאל הרווח שלנו הנובע משחיקת הזמן בלבד הוא תמיד חיובי. לא תמיד השפעתו תפעל במציאות אך בכל מקרה לא נפסיד משחיקת זמן במקרה זה.
דברים "בטוחים" יחסית בחיים או לפחות כאלה עם סיכון נמוך דורשים מחיר והמחיר הוא סבלנות. בן אדם שפוי ממוצע עלול לאבד לעתים את סבלנותו עד שיזכה לראות את השפעת התיטא (=שחיקת מחיר האופציה ביום הקרוב עקב התקצרות הזמן לפקיעה ביום אחד)
תזוזת השוק היא תמיד הדומיננטית ביותר בהשפעה על מחירי האופציות לעומת סטיות תקן ושחיקת זמן אבל יחד עם זאת בשבוע הפקיעה ובמיוחד ביום האחרון למסחר בסדרת האופציות הפוקעות, שחיקת הזמן כבר הרבה יותר דומיננטית מסטיות תקן שלמעשה "מתעוותות" (ולכן כדי לקבל מושג על ציפיות סוחרי האופציות לפי סטיות התקן הגלומות כבר נסתכל על הסדרה לחודש הבא) ולמעשה בתנודות שוק קטנות שחיקת הזמן עשויה או עלולה להשתוות בכוחה לכוח של כיוון השוק בהשפעה על מחירי האופציות.
השחקנים בשוק הסוחרים בהיקפים גדולים לעתים קרובות יעדיפו יום או יומיים לפני פקיעה כבר לגלגל פוזיציה לחודש הבא על מנת לא להיחשף לתנודת שוק חדה ברגע האחרון כשכבר לא ניתן יהיה לתקן את הנזק. אם החזיקו פוזיציה מספיק גדולה במהלך החודש אשר גרפה רווח קטן אפילו משחיקת הזמן עצמה (למרות שרוב ה"בשר" של שחיקה זו מגיעה בד"כ ביום האחרון לפני הפקיעה) סביר שאותו רווח קטן הוכפל פי כמה וכמה לכדי רווח סביר.
בהיקף פעילות נמוך יותר או פוזיציה קטנה יותר עדיף להשכיל להגן עליה ולקחת אותה עד הפקיעה וכך בד"כ לגרוף את מלוא שחיקת הזמן.

לתגובות, שאלות או הצעות: roni1@talniri.co.il


אזהרה: הכותב אינו יועץ השקעות מורשה ע"י רשות נ"ע ויתכן כי מחזיק פוזיציה שונה מהמתואר לעיל, המתואר כאן לא מכסה את כל האפשרויות הקיימות ואינו מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם, אין באמור לעיל להוות המלצה לפעולה או אי פעולה בנ"ע המוזכרים, יש לזכור כי הפעילות בשוק הנגזרים טומנת בחובה סיכון לאבד את מלוא כספי ההשקעה ולעתים אף מעבר לכך

מושגים:


רוברט מרטון: מתמטיקאי שפיתח בתחילת שנות ה- 70 מודל לתימחור אופציות במקביל לפישר בלאק ומיירון שולס שעל שמם נקראת הנוסחה המפורסמת שפיתחו במקביל אליו והוא זה שלמעשה טבע את שמה של הנוסחה… למרות שיש ש"עושים לו כבוד" ומכנים את הנוסחה "נוסחת בלאק-שולס-מרטון"
בשנת 97 לאחר שבלאק כבר נפטר זכו שולס ומרטון הנ"ל בפרס נובל לכלכלה על תרומתם לתחום המורכב של תימחור אופציות

16/6/08
1. מאמר מעניין [ל"ת] - אישית לוחצת

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il