TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

מעוף בגריל - 18/5

אוכף או שוקת? - איך להיות על הסוס...
רוני1 | 18/5/08, 14:10
אותו סרט / roni1

בהמשך לדישדוש של השבועות הקודמים גם השבוע נתחם מדד המעו"ף בטווח 1074-1105 - התחיל למטה וסיים למעלה. בסיכום שבועי עלה מדד המעו"ף ב- 1.1% ל- 1099.03
סטיות התקן הגלומות לאופציות באזור הכסף פתחו את השבוע שלאחר חופשת יום הזכרון והעצמאות בזינוק מכ- 22% ל- 25.2% בירידת שוק של כ- 1% במעו"ף בבוקר יום א' אך עד סוף היום ירדו ל- 24.1% ביום נטול דרמות בו המדד נע בסופו של דבר בטווח צר סביב 1076.
בהמשך השבוע נשחקה הסטייה לכ- 22.5 ונסגרה על כ- 21.9% (בדומה לשבוע הקודם - המקוצר של יום העצמאות).
גם השבוע ראינו כמות זניחה של כתיבת אוכפים חדשים (תרשים 1 - לפי מפת פוז' פתוחות) - כאשר כמות משמעותית נכתבה ב- 1080 ו- 1090 בלבד (כ- 4000 ו- 3000 בהתאמה)





מה בין אוכף לשוקת?

שאלה שאני נתקל בה הרבה: מה כדאי לקנות (או לכתוב) - אוכף או שוקת? ואם שוקת, אז באיזה מרחק כל צד מהספוט (מדד מעו"ף נוכחי) ?
התשובה כלל וכלל לא פשוטה והשאלות הנשאלות קודם כל הן מה אני מעריך שיקרה ומתי אני מתכוון להתערב לאחר שאני כבר בפוזיציה. כמובן שאם אני מתלבט מה לקנות הרי שאני מעריך תנועה לאחד הכיוונים אבל לא יודע לאיזה כיוון. קניית אוכף 1100 (קול+פוט) לקראת סוף יום ה' האחרון היתה עולה לנו כ- 3800 ש"ח (כ- 1900 ש"ח לכל אופציה) ושוקת במרחק 3 סטרייקים כ- 1560 ש"ח (900 לפוט 1070 + 660 לקול 1130)
בשני המקרים הדלתא בזמן הביצוע קרובה לאפס כלומר אני מצפה כאמור לתנועה לאחד הכיוונים ואין לי כלל וכלל דעה לגבי הכיוון. אם הייתי מצפה בכ"ז לכיוון אחד יותר מהשני הייתי יכול "לשחק" עם הכמויות של קולים לעומת פוטים שלקחתי או לקחת קולים במרחק שונה מהספוט לעומת הפוטים על מנת ליצור לעצמי דלתא שונה כאשר יש לזכור כי דלתא 100 באחד הכיוונים (פלוס או מינוס) שקולה לקניית או מכירת (שורט) מניות מעו"ף בהיקף של 110,000 ש"ח כאשר מדד המעו"ף קרוב ל- 1100
ניתן לראות בתרשים 2 בטור הימני בטבלה את הדלתא של כל אופציה קרי החשיפה של אותה אופציה לתנועת השוק בנק' המדד הקרובה. סיכום הדלתות של האופציות שאנחנו מחזיקים ייתן את הדלתא הכללית (כאשר בכתיבת אופציות יש להפוך כמובן את הסימן כלומר דלתא חיובית לפוטים ושלילית לקולים)
עכשיו כאמור השאלה הגדולה כמה זמן אני מתכוון להישאר בפוזיציה ואיך אני מגיב לתרחיש שוק כזה או אחר. ראינו פה באחד השבועות הקודמים דוגמא לכתיבת אוכף לעומת שוקת שבמהלך אותו שבוע נתנו שניהם שחיקה של 700 ש"ח כך שלא היה משנה הרבה מה בחרנו לכתוב אם כי כמובן שההבדל היה מורגש אם השוק דווקא היה "בורח" או שהיה חולף יותר זמן והיינו קרובים יותר לפקיעה.
נחזור לאפשרויות הקנייה הנ"ל: נשאלת קודם כל השאלה האם אנחנו מתכוונים להתערב בפוזיציה או שלמעשה בנינו פוזיציה לפקיעה ואנחנו "הולכים לישון" אם לא עד הפקיעה אז לפחות קרוב מאד אליה - בלי לגעת. במידה והחלטנו "להיות עצלנים" ולא לגעת בפוזיציה הרי שנקודות האיזון שלנו יהיו רחוקות ככל שנבחר שוקת רחוקה יותר וזה למעשה עדיף בכתיבה שוקת... אם קנינו שוקת הרי שמבחינה זו עדיף היה שנקנה אוכף דווקא או לפחות שוקת קרובה לספוט. אם באוכף נק' האיזון שלנו במחירי יום ה' 1062+1138 כלומר מעבר לנק' אלה נתחיל להרוויח ובתוך הטווח נפסיד לפחות חלק מ- 3800 ש"ח שהשקענו (מקס' הפסד בפקיעה 1100), הרי ששוקת במרחק סטרייק אחד מהספוט תזיז לנו את נק' האיזון ל- 1061+1139, שוקת 2 סטרייקים 1059+1141, 3 סטרייקים: 1055+1145 וכך הלאה... כלומר מבחינה זו כאמור נעדיף שוקת רחוקה דווקא בכתיבה ואם החלטנו לקנות נעדיף שוקת "צרה" או אוכף. אך למעשה זהו שיקול פשטני ויש שיקולים רבים אחרים. השאלה הבאה שעלינו לשאול את עצמנו: אם נקנה שוקת, בהתחשב בעלות הנמוכה יחסית לאוכף למשל, האם אנחנו הולכים להגדיל את המינוף ולקנות 2 שקתות או יותר כנגד כל אוכף שויתרנו עליו?
אם נשווה (תרשים 2) שוקת אחת במרחק 3 סטרייקים לעומת אוכף 1100 הרי שלכאורה תאורטית אין הבדלים גדולים בטווח הקצר בהשפעה של תנועת השוק (אם נדמה שאנו נעים על הגרף הכחול לאחד הכיוונים) - נראה אפילו לכאורה כי "האוכף מנצח" אך יש לזכור שהגרף הוא תאורטי בלבד ובמציאות יש תופעות נוספות שמשפיעות על הדינמיקה של הדברים. היתרון הגדול דווקא בקניית שוקת הוא שאם אכן תבוא תנועה חדה הרי שההפסד שלנו בצד אחד יחסית מוגבל ובצד השני שבו הדלתא תתחיל לקבל נפח, מינוף האופציה עליה נרוויח ישחק לטובתנו.



מה קורה מבחינת סטיות התקן והאם למעשה אנחנו בכ"ז קצת "משחקים כיוון" למרות שלא זו היתה כוונתנו?... אם קנינו אוכף והשוק יירד הרי שהסטיות יעלו אך בגלל אופיין ה"עקמומי" (SKEW) האוכף שלנו נשאר באזור שכרגע מעל הספוט ולכן עם אותן סטיות או שבכל אופן לא ייהנה מאותה עליית סטיות כפי שמתרחשת באותו רגע באזור הכסף וודאי נמוך יותר. כך צריך להתחשב בקיזוז דומה במקרה של עליות בהן צפויה ירידת סטיות. דווקא מבחינה זו אם קנינו שוקת והשוק יורד הרי שנהנה מעליית סטיות חריפה בפוטים ככל שהשוקת שלנו רחבה יותר (אבל כמובן שאם לא נגזים במרחק אז נהנה גם מהתנפחות טובה יותר של הדלתא)
מבחינת שחיקת הזמן דווקא השוקת עלולה לעמוד בעוכרינו ככל שמתקרבים לפקיעה אם השוק אכן זז לאחד הכיוונים אבל לא מספיק חזק - אמנם הפרמיה שהיא המקסימום שנפסיד היא כחצי מזו של האוכף אך ככל שנהיה קרובים סמוך לפקיעה לאחד הסטרייקים של השוקת ולא רחוק משם באזור הרווח - מצבנו יורע יחסית לאוכף,
לסיכום, שוב - הכל תלוי בהערכה שלנו אם לא לגבי הכיוון אז לפחות לגבי עוצמת ההתרחשויות אבל חשוב אולי יותר מכל לזכור את חוסר הסימטריה בד"כ בין עליות לירידות בשוק: לירידות יש נטייה להיות חריפות יותר ולכן סטטיסטית התנועה היומית הממוצעת בכיוון ירידות תהיה גדולה מאשר זו שבכיוון למעלה ומכאן נגזרות בד"כ גם סטיות התקן שמרמזות באופן ברור בד"כ כי רוב הזמן אף אחד לא באמת פוחד מעליות. לכן אולי נעדיף לשקול, אם מדובר בקנייה, שוקת לא סימטרית - למשל קול 1100 (על הספוט) + 2 פוט 1070 במקום הדוגמאות הנ"ל או אפילו משהו מורכב יותר כמו מרווח עולה בשילוב פוטים רחוקים - אלה למעשה פתרונות שעשויים להיות טובים יותר גם סמוך לפקיעה וגם בדרך אליה אבל שוב: הכל תלוי בתשובות שאנחנו נותנים לעצמנו על השאלות שהעליתי כאן בדרך לקבלת ההחלטה הנכונה לפתיחת הפוזיציה ולא פחות חשוב - לניהולה וסגירתה.


לתגובות, שאלות או הצעות: roni1@talniri.co.il


אזהרה: הכותב אינו יועץ השקעות מורשה ע"י רשות נ"ע ויתכן כי מחזיק פוזיציה שונה מהמתואר לעיל, המתואר כאן לא מכסה את כל האפשרויות הקיימות ואינו מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם, אין באמור לעיל להוות המלצה לפעולה או אי פעולה בנ"ע המוזכרים, יש לזכור כי הפעילות בשוק הנגזרים טומנת בחובה סיכון לאבד את מלוא כספי ההשקעה ולעתים אף מעבר לכך

מושגים:

תיטא: אחת ממדדי הרגישות ("היווניות") ובין הכי חשובות שבהן אם כי באה לידי ביטוי במיוחד סמוך לפקיעה, מסמלת את שחיקת הזמן ומציינת למעשה בכמה תאורטית יישחק מחיר האופציה בחלוף יום אחד לפקיעה. שווייה התאורטי עולה ככל שמתקרבים לפקיעה וגם השפעתה בפועל.
תיטא של תיק אופציות = סה"כ התיטות של האופציות בתיק

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il