TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

סקירה מקרו כלכלית של כלכלני הראל ביטוח ופיננסים


עפר קליין, קרדיט צילום: יונתן בלום
עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "האינדיקאטורים המקדימים מצביעים על צריכה פרטית חזקה ברבעון הראשון שיתפרסם בעוד כשבועיים. יצוא ההיי-טק ממשיך לשמור על השקל חזק, שיעור האבטלה הרחבה ירד ל-8 אחוזים והטיעונים להארכת תשלומי האבטלה מעבר ליוני מצטמצמים." ‎



נקודות מרכזיות
בארץ
האינדיקאטורים המקדימים מצביעים על צריכה פרטית חזקה ברבעון הראשון שתתפרסם בעוד שבועיים.
יצוא השירותים ממשיך לשבור שיאים ונותן תמיכה לשקל.
שיעור האבטלה הרחבה ירד ל-8 אחוזים והטיעונים להארכת תשלומי האבטלה מעבר ליוני מצטמצמים.

בעולם
הצמיחה ברבעון הראשון בארה"ב האיצה. הצריכה הפרטית הייתה התורמת העיקרית לכך בזכות הסיוע הממשלתי הנדיב במרץ שהזניק את ההכנסה הפנויה הריאלית.
למרות הצמיחה המהירה והצפי לעלייה חדה באינפלציה בחודשים הקרובים, הבנק המרכזי עוד לא קרוב לדון על צמצום המדיניות המרחיבה. הנגיד הדגיש שלהערכתם העלייה באינפלציה מקורה בגורמים חד פעמיים.
אירופה המשיכה לשקוע ברבעון הראשון עם עוד התכווצות בתוצר, בהובלת גרמניה. אך השיפור במבצע החיסונים והעלייה בסנטימנט החברות מרמז שנראה מהפך ברבעון הנוכחי.
סנטימנט חברות התעשייה בסין השתפר באפריל בשל הביקושים העולים מבית ומבחוץ.
כצפוי, גם הבנק המרכזי באוסטרליה השאיר את הריבית ללא שינוי. להערכתנו, לנוכח שיפור מצב הכלכלה הוא צפוי לשקול בהמשך את צמצום קצב רכישות אג"ח הממשלתיות.

האינדיקאטורים המקדימים מצביעים על צריכה פרטית חזקה ברבעון הראשון שיתפרסם בעוד כשבועיים.
יצוא ההיי-טק ממשיך לשמור על השקל חזק.
יצוא השירותים ממשיך לצמוח והגיע לשיא נוסף בפברואר לאחר עלייה חודשית של 3 אחוזים (על פי נתונים מנוכים עונתיות), כאשר הגידול ביצוא בענפי ההיי-טק ממשיך לפצות על אובדן יצוא שירותי התיירות.

ההשקעות העצומות של משקיעים זרים בחברות היי-טק ישראליות ברבעונים האחרונים (בדגש על הרבעון הראשון השנה), תומכים בגידול עתידי נוסף ביצוא השירותים, ובכך גם בחוזקו של השקל.

מדד פדיון רשתות השיווק עלה ב-4 אחוזים במרץ (על פי נתונים מנוכי עונתיות) לאחר עלייה דומה בפברואר. הנתון החזק מתווסף לשאר האינדיקאטורים המקדימים שמצביעים על צריכה פרטית חזקה ברבעון הראשון שיתפרסם בעוד כשבועיים.

שוק העבודה ממשיך להשתפר והטיעונים להארכת תשלומי האבטלה מצטמצמים
ההתאוששות המהירה באה כצפוי לידי ביטוי גם בשוק העבודה, כך שבמחצית הראשונה של אפריל מספר המובטלים והנעדרים מהעבודה בשל הקורונה (בעיקר חל"ת) ירד ל-8 אחוזים מכח העבודה (קרוב לרף ה-7.5% שמתחתיו מפסיקים התשלומים לאחר חודש).
השיפור בשוק העבודה לצד הגידול החד במספר המשרות הפנויות מצמצמים את הטיעונים הקוראים להאריך את דמי האבטלה מעבר לסוף יוני, כאשר גם בסקר מצב העסקים של הלמ"ס צוין ש-29 אחוזים מהעובדים מסרבים לחזור לעבודה כי הם מעדיפים דמי אבטלה. אנו מקווים שלאחר מכן הממשלה תמקד את הסיוע בענפים שעדיין לא יכולים לחזור לפעילות מלאה נוכח ההגבלות (בעיקר תיירות נכנסת, תרבות והארחה).

אמריקה ממריאה, והבנק המרכזי לא חושב עדיין להתחיל לחשוב על צמצום המדיניות המרחיבה
נתוני התוצר בארה"ב לרבעון הראשון הראו צמיחה של 6.4 אחוזים בשיעור שנתי, בדומה להערכות המוקדמות. אך בניגוד לרבעון הקודם, הפעם הצריכה הפרטית הובילה את הצמיחה (10.7%) בשל התוכנית הפיסקאלית המאוד נדיבה של הממשל במהלך מרץ. הסיוע הוביל לזינוק בהכנסה הפרטית הריאלית במרץ בכמעט 30 אחוזים בהשוואה למרץ בשנה שעברה, כאשר ללא תשלומי הממשלה הגידול היה אפסי. שיעור החיסכון הגבוה של משקי הבית תומך בהמשך צריכה פרטית חזקה גם ברבעונים הבאים, במיוחד לאחר שענפי השירותים יפתחו באופן מלא.

להערכתנו, הפתיחה ההדרגתית של ענפי השירותים, לצד הזינוק במחירי הסחורות והשילוח בחצי השנה האחרונה יובילו לעלייה חדה באינפלציה (במבט לאחור) בחודשים הקרובים. למרות זאת, בהחלטת הריבית האחרונה הבנק הדגיש את מחויבותו לריבית נמוכה והמשך רכישות אגח לזמן ממושך. הנגיד ציין שהם עדיין לא שוקלים עדיין לדון על צמצום המדיניות הרחיבה, והדגיש שלהערכתם הזינוק הצפוי באינפלציה בחודשים הקרובים יהיה זמני. הפוקוס של הבנק כרגע הוא על שוק העבודה, שאמנם השתפר משמעותית, אך עדיין רחוק מרמתו קדם המשבר. המדיניות המרחיבה של הממשלה והבנק המרכזי ממשיכים לתמוך בהיחלשות הדולר בעולם.

אירופה שוקעת גם ברבעון הראשון, אך השיפור במבצע החיסונים מסמן היפוך מגמה בקרוב.
בניגוד לארה"ב ולסין, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם המשיכה להתכווץ גם ברבעון הראשון כאשר נרשמה ירידה של 2.5 אחוזים (בשיעור שנתי) בתוצר בגוש האירו. ההגבלות על הפעילות הכלכלית לצד צמצום המדיניות המרחיבה של הממשלות (גרמניה העלתה מחדש את המע"מ בתחילת השנה) היו הגורמים העיקריים לכך, כאשר התוצר בגרמניה ירד ב-6.6 אחוזים (בשיעור שנתי). יחד עם זאת, ההתקדמות במבצע החיסונים באיחוד האירופאי, שכבר חצה את 25 האחוזים מהאוכלוסייה, לצד השיפור בסנטימנט החברות מלמדים על צמיחה חיובית ברבעון הנוכחי.

למרות הצמיחה הנמוכה האינפלציה המשיכה לעלות ל-1.6 אחוזים באפריל (על פי האומדן הראשוני), אך בניכוי מחירי המזון והאנרגיה האינפלציה נשארה מתונה. אינפלציית הליבה הנמוכה מגבירה את הסיכוי שהבנק המרכזי יודיע בהחלטה הבאה על התמדה בקצב רכישות האג"ח המוגבר.

הצמיחה המהירה בסין מחלחלת לאוסטרליה. להערכתנו, לנוכח שיפור מצב הכלכלה הבנק האוסטרלי צפוי לשקול בהמשך את צמצום קצב רכישות אג"ח הממשלתיות.

לאחר חודשיים של ירידה, מדד מנהלי הרכש לענף התעשייה בסין עלה יותר מהצפי באפריל ל-51.9 נקודות, כאשר גידול בהזמנות המקומיות ובביקושים ליצוא תרמו לכך.

החברות המשיכו לציין את העלייה במחירי הסחורות ששוחקת את המרווחים שלהם, אך המהלך האחרון של הממשלה שהפחית מכסים על יבוא חומרי גלם (לייצור מקומי בלבד) צפוי לסייע לרווחיות החברות בענף.

הביקושים העזים לחומרי גלם מסין תורמים להתאוששות של המדיניות המייצאות אליה, בדגש על אוסטרליה הקרובה. כאשר בהחלטת הריבית הבוקר הבנק המרכזי עדכן כלפי מעלה את תחזיות הצמיחה והותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1 אחוז יחד עם מדיניות שליטה על העקום התשואות (0.1% עד ל-3 שנים).
יחד עם זאת, נוכח השיפור בתחזיות הם ידונו בהחלטה הבאה (יולי) בכמה להגדיל את תקרת תוכנית רכישות אג"ח הממשלתיות, לאחר שהתקרה הקודמת על סך 100 מיליארד דולר אוסטרלי תגיע למיצוי בספטמבר.
נגיד הבנק ציין שלמרות ההתאוששות המהירה, האינפלציה (1.1%) עדיין מתחת ליעד הבנק (2%-3%) ושוק העבודה וקצב עליית השכר עדיין רחוקים מלחזור לרמות משביעות רצון. לכן הדגיש שהריבית הקצרה תישאר ללא שינוי לפחות עד 2024, או עד שנראה שיפור משמעותי יותר בשוק העבודה.




טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il