TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות שוק ההון

בדומה לנעשה בעולם - על הממשלה לגבש תוכנית לעידוד רישום חברות ישראליות בבורסה


פוטנציאל הגידול במספר החברות הישראליות בבורסה מהווה מנוף משמעותי להגברת הצמיחה במשק


החברות הנסחרות בבורסה מעסיקות בממוצע כפול מכמות העובדים המועסקים בחברות שאינן ציבוריות, נתון המבטא ביתר שאת כי גיוס הון ורישום למסחר בבורסה, מהווה מקפצה לגידול משמעותי בפעילותן, ולהגדלת תרומתן לפעילות העסקית של המשק הישראלי.

התמורות הכלכליות שחווה העולם בשנתיים האחרונות חידדו את ההבנה שעל המדינות לעשות יותר ויותר מהלכים על מנת לחזק את הכלכלה המקומית ולהפחית את התלות במדינות אחרות. הבורסות בכל העולם המערבי משמשות כמנוע צמיחה עיקרי לחברות וכפועל יוצא מכך, תורמות באופן משמעותי לצמיחת הכלכלה וליצירת מקורות עבודה חדשים. גיוס כספים דרך הנפקה בבורסה מאפשר לחברות לפרוץ את תקרת הזכוכית בה הן כלואות ופותחת בפניהם עולם שלם של אפשרויות מימון, הן בהון והן בחוב ובאותה נשימה מאפשרת לציבור המשקיעים לקחת חלק ולהיות שותפים ליזמים הטובים ביותר בתחומם.

אחד המדדים הידועים למדידת חשיבותה של בורסה למשק הלאומי הוא היחס בין שווי שוק המניות לבין התוצר. על פי הבנק העולמי, יחס התוצר בישראל עמד בסוף 2021 על כ- 72.3%, עלייה משמעותית לעומת יחס של 64.4% בשנת 2020, אולם נמוך משמעותית לעומת ממוצע של 147.5% במדינות ה-OECD בשנת 2020.

לעומת מדינות רבות בעולם, ממשלות ישראל לא שמו בקדמת הבמה את הקשר בין בורסה חזקה ודומיננטית לבין ההשפעה הישירה על צמיחת המשק ויצירת מקומות תעסוקה, ולא הביאה תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח לתמריצים שיעודדו השקעות דרך הבורסה. גם הליך ההפרטה של חברות ממשלתיות אינו מתקדם וזאת למרות שקיימת החלטת ממשלה משנת 2014 הקוראת להפרטת החברות הממשלתיות דרך הבורסה הישראלית.

בשנים האחרונות הצליחה הבורסה לני"ע בתל אביב למצב את עצמה כבית של הכלכלה הישראלית וכגורם מרכזי במימון פעילותן השוטפת וצמיחתן של כ-650 חברות הנסחרות בבורסה. ולמרות שבשנתיים האחרונות ראינו גידול משמעותי במספר החברות החדשות, הפוטנציאל עדיין רחוק ממיצוי.

עבור חברה פרטית המבקשת לצמוח, להקים מפעלים, לפתח מוצרים חדשים או לפתוח שווקים חדשים למוצריה, אין תחליף לשוק ההון הציבורי. חברות אלה אינן יכולות להסתייע לאורך זמן בהון העצמי של הבעלים, הכנסת שותפים או מימון בנקאי.

שוק ההון הישראלי חייב להיות חזק ולהוות מנוע צמיחה משמעותי למשק ולכלכלה הישראלית בתחומים שונים החל מהגברת הצמיחה, הגדלת שוק התעסוקה, קידום הפריפריה, העלאת הפריון ושיפור התשתיות ובכך להקפיץ את המשק הישראלי מדרגה נוספת וזאת בדומה להתפתחות של חברות בעולם המערבי.

ישנן בישראל מאות חברות פרטיות הראויות להנפקה, אשר יכולות לפרוץ גבולות ולצמוח מעבר לשיעור הצמיחה הטבעי שלהן באמצעות שימוש נכון בשוק ההון הישראלי.

המחלקה הכלכלית של הבורסה בדקה את אומדן הפוטנציאל שטרם מומש ברישום חברות חדשות למסחר בבורסה בתל-אביב ובאיזו מידה החברות הנסחרות בבורסה בת"א משקפות את כלל החברות הגדולות במשק, כלומר את מידת הכיסוי הבורסאי של החברות הגדולות במשק הישראלי, נכון לסוף שנת 2021, ואת הפוטנציאל של החברות הפרטיות שטרם נרשמו למסחר בבורסה.

הבדיקה נעשתה ע"י השוואה בין רשימות החברות הגדולות במשק כפי שפורסמו ע"י חברת "דן אנד ברדסטריט" לשנת 2021 לבין רשימת החברות הנסחרות בבורסה בת"א וכלל את 110 חברות ההיי-טק הגדולות, 200 חברות התעשייה, 200 חברות המסחר ו- 90 חברות השירותים הגדולות בישראל.

מניתוח הנתונים עולה כי במשק הישראלי קיימות כ- 400 חברות גדולות בענפי המשק השונים, המעסיקות כ-350 אלף עובדים, שאינן נהנות מיתרונות שוק ההון הסחיר.

קבוצה זו כוללת 34 חברות היי טק גדולות, בראשן החברות הממשלתיות "התעשייה אווירית" ו"רפאל"; 130 חברות תעשייה, בראשן "החברה המרכזית למשקאות", "כתר פלסטיק, ו"תנובה"; 155 חברות מסחר, בראשן "סופר-פארם", מספר יבואני רכב גדולים; וכן 63 חברות שירותים גדולות, בראשן החברות הממשלתיות "דואר ישראל", נמלי אשדוד וחיפה ו"נתיבי איילון", וכן החברות הפרטיות "הוט", "תעבורה", "אגד, ו"גדות מסופים".

חברות ההייטק הגדולות בישראל יכולות לגייס הון בארה"ב, אך השאלה היא האם מדינת ישראל צריכה להסתמך על כך שמנוע הצמיחה שלה ממומן ברובו רק על ידי השוק האמריקאי, או לחזק את הכלכלה הישראלית ואת יתרונות הביתיות עבור החברות והמשקיעים הישראלים, שהרי ידוע כי בתקופות של משברים כלכליים, המשקיעים הזרים בארה"ב נוטים למכור קודם כל חברות זרות. ניתן היה לראות זאת בחודשים האחרונים, עם התנודות בשווקים וההשפעה שלהן על החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב.


בנוסף, חברות מתחומים מסורתיים, שאינן הייטק, לא מעניינות את המשקיעים בשווקי חו"ל ולכן חשוב שהבורסה תייצג את כל הסקטורים ואת החברות הגדולות והקטנות כאחד ותהיה נזילה כדי שתוכל לספק מימון לכולם.

בנוסף מניתוח הנתונים עולה כי החברות שרשומות למסחר בבורסה מעסיקות בממוצע כפול מכמות העובדים המועסקים בחברות שאינן ציבוריות, נתון המבטא ביתר שאת כי גיוס הון ורישום למסחר בבורסה, מהווה מקפצה לגידול משמעותי בפעילותן, ולהגדלת תרומתן לפעילות העסקית של המשק הישראלי.

נתון זה מוכיח כי בורסה חזקה תשפיע באופן ישיר על צמיחת המשק הישראלי ויצירת מקומות עבודה ולכן ראוי שגם ממשלות ישראל יפעלו על מנת לעודד רישומן של חברות ישראליות לבורסה. הנושא חשוב עוד יותר לאור השינוי שהביאו עמן השנתיים האחרונות ולאחר שהמדינות נסוגו מהגלובליזציה וזאת מתוך ההבנה כי יש לחזק את הכלכלה המקומית ופחות להסתמך על הכלכלות והתעשיות מחוץ למדינה



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il