TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

נתוני התחלואה, ההגבלות והאבטלה מעלים את הסבירות למשבר דמוי "סאב פריים"


חיים אטקין
ישראל נכנסה למשבר הזה עם אבטלה נמוכה אבל עם מחירי דירות הגבוהים ב- 30% מעל השווי (דוח ה- OECD ) מה שיכול למאיים על יציבות הבנקים.

אם ננתח את השוק בהתאם לעקומת שלבי התפתחות הבועה של Dr Jean-Paul Rodrigue כי אז ניתן לזהות בה בבירור את השלבים לפיהם התנהג שוק הנדל"ן בישראל.








בשוק בוער בו עליות מחירים מתמשכות ונוצר נתק בין המחיר לשווי נדלקות נורות אדומות צריכות להידלק ומי שאמור להדליקם הם שמאי המקרקעין.
דילמת הבנקים: האם לצמצם את האשראי בשוק הנדל"ן ו/או לייקר אותו בגלל הסיכון שגדל ועל ידי כך לגרום כמעט מייד למשבר סאב פריים שירסק גם את הקבלנים, נוטלי הלוואות גדולים במיוחד, או להמשיך להזרים כסף לשוק הדירות, בתקווה שהמשק יתאושש וכשהקפאת המשכנתאות תופשר, המשק יחזור אט אט לאיתנותו.

140 אלף רוכשי דירות שהקפיאו את החזרי המשכנתאות שלהם הם פצצה מתקתקת באם כושר ההחזר שלהם ייפגע והם לא יעמדו בהתחייבויות שלקחו. משבר מניות הבנקים - כך קראו לזה בשנות השמונים ו-40 שנה לאחר מכן זה יהיה כנראה משבר מניות הנדל"ן. בשני המקרים אותם גורמים אחראים לכך.
נתוני התחלואה שפורסמו היום והתחזית כי נתוני אבטלה דו ספרתיים ימשכו לפחות עד סוף 2021 לצד מיתון עולמי, מעלים את הסבירות למשבר פיננסי נוסח ה"סאב פריים" שפקד את ארה"ב.
תרחיש הקיצון של בנק ישראל ליציבות הבנקים דיבר על שני פרמטרים שיכולים לפגוע ביציבות הבנקים: אבטלה של מעל 9.3% וירידת מחירי דירות של מעל 35%.
ישראל נכנסה למשבר הזה עם מחירי דירות הגבוהים מהשווי בכ- 30 אחוזים וזאת על פי מחקר שפרסם ה -OECD והכל בשל שוק משכנתאות ער תוסס ותקשורת אוהדת שלא הפסיקה ותדלקה את חגיגת ובהלת הנדל"ן.



3 גורמים מייצרים בועה כלכלית:
כסף זול, חמדנות אנושית ועודפי כסף.
כל אלו התקיימו בעשור האחרון ובהלת הנדל"ן תודלקה באדיקות ובעקביות ומחירי הדירות הגיעו לרמתן הנוכחית ובועת הנדל"ן התפתחה באין מפריע, עד שהבנקים כבר לא יכלו לעצור אותה ותחושת העושר חלחלה והורגשה בכל מקום.



140 אלף רוכשי דירות שהקפיאו את החזרי המשכנתאות שלהם לתקופה של 6 חודשים הם פצצה מתקתקת ואלו יצטרכו להתמודד עם הבעיה כשההקפאה תופשר ואני מעריך שהבנקים, שלא ירצו למצוא עצמם מול 140,000 סרבני תשלום, יתנו גרייס נוסף רק הפעם, "בהתאמה אישית" של הלווים ושל הערבים שיקבלו קריאת השכמה ותזכורת לערבותם.



דרישת "תספורת למשכנתא" הוא תהליך שאני ממליץ עליו בפני כל מי שיעמוד מול הבנקים בטענה שהבנק ידע או שהוא היה צריך לדעת את המצב בשוק הנדל"ן והיה שותף ליצירת הבעיה והבועה.
הדבר הכי נורא שיכול להתרחש הוא כשהחייב יחשוב שכבר ממילא אין לו מה להפסיד יותר.
המחזוריות היא בבסיס החיים והטבע בכלל ומחזוריות בכלכלה הוא מוטיב שאנו רואים ומכירים וכאן נשאלת השאלה האם הבנקים ידעו או צריכים היו לדעת שמחירי הנדל"ן גבוהים מהשווי בצורה המסכנת את הלווים, שאלה אשר תקבל מענה בתום ועדת החקירה.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il