TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

איגוד לשכות המסחר: פדיון ענפי המסחר והשירותים ביום הבחירות גבוה בממוצע בכ- 5% מאשר ביום רגיל ויעמוד על כ 970 מיליון ש"ח


איגוד לשכות המסחר
האיגוד פרסם הנחיות להעסקת עובדים ביום הבחירות
עו"ד אוריאל לין: על אף הגידול בפדיון בענפי המסחר והשירותים, המצב עדיין מעוות - עובד שלא עבד ביום הבחירות וגם לא מימש את זכותו על מנת להצביע, נוטל יום חופש מיותר על חשבון המעסיקים. איוולת נוספת טמונה בכך שעובדים זרים שאין להם זכות הצבעה נוטלים חופש ומצמצמים את מימוש זכות ההצבעה של בעלי מוגבלויות.

הפדיון ביום הבחירות גבוה בממוצע בכ- 5%, תלוי בסוג העסק וגודלו, בהשוואה לממוצע היומי. זאת מאחר ויום שבתון זה ינוצל לקניות, ולפעילויות תרבות ובידור במסגרת המשפחה. סך הפדיון בענפי המסחר הקמעונאי, אירוח ואוכל, ופעילויות פנאי ביום יעמוד על כ- 970 מיליון ₪, כך עולה מבדיקת איגוד לשכות המסחר, על בסיס ניתוח שנות העבר.

ביום הבחירות לכנסת שיתקיים מחר (17.9.2019), צפויה פעילות עסקית ערה במרבית העסקים בענפי המסחר והשירותים, והם צפויים לפעול מעבר לרגיל, בכלל זה מרכזי קניות, רשתות השיווק, קניונים, מסעדות, פעילות פנאי ואחרים, הצפויים להציע מבצעים והנחות מיוחדים, וזאת יחד עם קרבתו של יום הבחירות לחגי תשרי אשר גם צפוי להביא לעלייה בהוצאה לקניות לקראת החג.

יחד עם זאת, באיגוד לשכות המסחר אומרים כי יש לקחת בחשבון את העלות לכלל המגזר העסקי מאחר ועסקים רבים יאלצו לשלם לעובדיהם בעבור יום חופש נוסף או לחילופין 200% במידה ויעבדו באותו יום שבתון.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, על אף הרווח הצפוי לענפי המסחר והשירותים, מדובר במצב מעוות שיש לתקנו בחוק: "חלק מהעובדים שניתן להם יום חופש ביום הבחירות, אינם מנצלים יום זה על מנת ללכת בפועל לקלפי, להצביע ולממש את זכותם הדמוקרטית, אלא מנצלים את יום החופש לבילוי. איוולת נוספת טמונה בכך שעובדים זרים שאין להם זכות הצבעה נוטלים חופש ומצמצמים את מימוש זכות ההצבעה של בעלי מוגבלויות".

"יום החופשה מוענק על חשבון המעסיק למטרת מימוש זכות דמוקרטית, ומי שאינו מצביע אין סיבה שייטול יום חופש על חשבון המעסיק. על כן, עובד שלא עבד ביום הבחירות וגם לא מימש את זכותו על מנת להצביע, יום החופש שנטל ייזקף לחובתו כנטילת חופש על חשבונו."

בתוך כך, עו"ד סיגל סודאי, מנהלת האגף ליחסי עבודה באיגוד לשכות המסחר, הודיעה לחברי האיגוד כי על פי סעיף 10 לחוק יסוד הכנסת, יום הבחירות לכנסת הוא יום שבתון, למעט שירותי התחבורה ושאר שירותים ציבוריים (כפי שקבעה ועדת הבחירות המרכזית כמפורט להלן), אשר ימשיכו לפעול כסדרם.

כלומר, בשירותים הציבוריים, יום הבחירות אינו נחשב ליום שבתון. באשר ליתר ענפי המשק, יום הבחירות הוא כאמור יום שבתון.

הזכות לתשלום שכר ביום בחירות
על פי סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת, עובד שעבד אצל מעביד לפחות 14 ימים רצופים סמוך ליום הבחירות, זכאי לתשלום שכר שהיה משתלם לו ביום הבחירות אילולא שבת.
עובד שאינו עומד בתנאי האמור, זכאי אומנם שלא לעבוד ביום הבחירות, אולם לא יהיה זכאי לקבל שכר עבור יום זה.

עבודה ביום הבחירות*
אין איסור בחוק על העסקתם של עובדים ביום הבחירות ובלבד שהעסקה תהיה על פי רצונם והסכמתם של העובדים. דהיינו מעסיק שאינו נכלל בהודעת ועדת הבחירות המרכזית (כמפורט להלן) אינו יכול לכפות על העובד להופיע לעבודה ביום הבחירות. לפיכך, ניתן להעסיק ביום הבחירות רק עובדים אשר הסכימו לכך.
חשוב להבהיר, כי על המעסיק לוודא שעובד שיועסק ביום הבחירות יוכל לממש את זכותו לשבו יועסק עובד ביום הבחירות, הרי שמוטלת חובה על המעסיק לוודא כי לאותו עובד יתאפשר לממש את זכותו הדמוקרטית להצביע.

תשלום שכר בגין עבודה ביום הבחירות
החוק אינו מסדיר את נושא תשלום שכר לגבי עובד שעבד ביום הבחירות.
על פי הפרשנות המקובלת עובד שעבד ביום שבתון, יהיה זכאי לשכר בשיעור של 200% משכרו הרגיל. לחלופין, ניתן להמיר את התשלום ביום חופשה נוסף. כמו כן, קיימים הסכמים קיבוצי/צווי הרחבה המסדירים את הנושא באופן ספציפי. מעביד שחל עליו הסדר כאמור חייב לפעול לפיו.

תחילתו וסופו של השבתון
שעות השבתון אינן מוגדרות בחוק ולפיכך נושא זה נתון לפרשנויות שונות לגבי תחילתו וסיומו של יום זה. פרשנות אחת גורסת, כי תחילתו וסופו של יום השבתון הוא בהתאם לסעיף 2 לחוק הפרשנות, המגדיר יום כתקופה מחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו. לפי הפרשנות השנייה, יש לראות את תחילתו וסופו של יום השבתון בהתאם לשעות פתיחת הקלפיות, כקבוע בחוק הבחירות. על פי חוק הבחירות, שעות פתיחת הקלפיות יהיו בין 07:00 - 22:00.

ביום 8 באוגוסט 2019 פרסמה ועדת הבחירות המרכזית את סוגי השירותים הציבוריים אשר יפעלו כסדרם ביום הבחירות:
עובדי ועדת הבחירות המרכזית, מי שמבצע בעבורה תפקיד או מי שנותן לה שירות, וכן, לצורכי יום הבחירות בלבד, עובדי המפלגות, מי שמבצע בעבורן תפקיד או נותן להן שירות.
שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק.
בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים.
מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות.
שירותי התקשורת.
מפעלי מים וחשמל.
אספקת דלק והעברתו.
תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים.
עיתונות, רדיו וטלוויזיה.
הובלת לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב, ביום הבחירות עד השעה 11:00 לפני הצהריים.
חנויות לממכר מזון בין השעות 06:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים (עד 6 שעות).
אפיית לחם וייצור מוצרי חלב.
בתי החולים ושירותי בריאות אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות.
כוחות הביטחון ושירותי ההצלה למיניהם.
שירותי קבורה.
​מערכת בתי המשפט, לצורך קיום דיונים בסעדים דחופים, הנוגעים לאכיפה של חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969 וחקיקת המשנה מכוחו וחוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959 וכן מעצרים דחופים, בין השעות 08:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים.
שירותים אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות.

בכל השירותים שפורטו לעיל תינתן לעובדים אפשרות להצביע.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il