TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים


עפר קליין
"יותר משכנתאות ויותר ממונפות – לא רואים כרגע עלייה באחוז ההלוואות שבפיגור אך הסיכון בענף עולה"

בארץ

יותר משכנתאות ויותר ממונפות – לא רואים כרגע עלייה באחוז ההלוואות שבפיגור אך הסיכון בענף עולה.

סך המשכנתאות שנלקחו במאי עמד על כ-5.8 מיליארד ₪, עלייה של כ-7 אחוזים בהשוואה למאי שנה שעברה, אך בתקנון למספר ימי עבודה, הגידול היה כמעט כפול מכך. הירידה בחצי השנה האחרונה בריבית למשכנתאות (בשל הירידה המקבילה בתשואות אג"ח הממשלתיות) כנראה שתרמה לכך לצד העלייה הקלה בפעילות (במיוחד בקרב רוכשי דירה ראשונה).


יחד עם זאת, בחינת שיעור המימון של הלווים (LTV) מראה את המשך מגמת העלייה, כאשר יותר משליש מהמשכנתאות נושאות שיעור מימון של מעל ל-60 אחוזים, הרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת 2015. משמעות הדבר שהרכב המשכנתאות החדש ממונף יותר, דבר שאומנם בינתיים איננו בא לידי ביטוי באחוז ההלוואות שבפיגור אך מעלה את הסיכון בענף.

בשני הקרוב תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל. אנו צופים שהבנק יאותת שהסיכויים להעלאת ריבית פחתו משמעותית.

בשני הקרוב תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל לצד עדכון התחזיות. להערכתנו, התחזית לשיעור האבטלה תעודכן כלפי מטה וייתכן ותחזית הצמיחה לשנה הנוכחית תעודכן כלפי מעלה, על חשבון התחזית לשנה הבאה, בשל הערכות ליבוא מוגבר של רכבים בסוף השנה (שוב שינויי מס).


לגבי תוואי הריבית, מכיוון שמאז הפגישה הקודמת הבנקים המרכזיים המובילים בעולם אותתו על התנעה מחדש של המדיניות המרחיבה, אנו צופים שבנק ישראל יאותת שהסיכויים להעלאת ריבית פחתו משמעותית. אנו סבורים שהפעם ההחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי תתקבל פה אחד (בפעם הקודמת חבר אחד תמך בהעלאת הריבית).

בעולם

הדרך להסכם סחר עדיין ארוכה. בינתיים, אנו צופים עוד הרחבה בפעילות המוניטרית והפיסקאלית של הממשל בסין.

מנהיגי סין וארה"ב נפגשו במסגרת פסגת ה-G20 ביפן בסופ"ש האחרון וכצפוי הם הודיעו רשמית על חידוש המשא ומתן (בדרגים הגבוהים) לצד אי-העלאת מכסים נוספים של הצדדים. הציפיות להודעה ברוח הדברים הללו תרמה כבר לסנטימנט החיובי בשווקים במהלך יוני, אך נשיא ארה"ב הפתיע לחיוב בכך שהודיע שהוא משהה (חלקית) את החרם על ענקית הטכנולוגיה הסינית Huawei, ובתמורה הסינים התחייבו להגדיל את רכישות המזון (סויה) מארה"ב.


למרות ההתפתחות החיובית יש לזכור שלמעשה מה שנמנע זה החרפה בעימות בין הצדדים, לא הושגה התקדמות והמכסים הקיימים לא הוסרו. יש לזכור שבחלק מהנושאים הפערים העמוקים בין הצדדים כמעט ולא ניתנים לגישור (במיוחד בנושא טכנולוגיה), והמשא ומתן צפוי להימשך עוד חודשים רבים.

עוד לפני הפסגה, העימות בין הצדדים נותן את אותותיו בענף התעשייה בסין שהמשיך להתכווץ גם ברבעון השני. הסקר מצביע על חולשה משמעותית בתעשייה שהביאה לירידה במספר המועסקים השנה. הממשל הגיב בעבר ע"י מדיניות פיסקאלית ומוניטרית מרחיבה. להערכתנו, עקב הרגישות הגבוהה שלו לשוק התעסוקה, ימשיך הממשל הסיני לעשות זאת על מנת למנוע האטה מהירה מידי גם בתעשייה וגם בכלכלה.

הבוקר הריבית באוסטרליה ירדה בפעם השנייה ברציפות לרמת שפל של 1.0 אחוז. להערכתנו, הפחתת הריבית תימשך אך לא ברבעון הנוכחי.

הבוקר הבנק המרכזי באוסטרליה הפחית את הריבית ב 0.25 נקודת אחוז (חודש שני ברציפות), לרמת שפל של 1.0 אחוז. נגיד הבנק אמנם ציין שהצמיחה הגלובלית סבירה, אך הסיכונים כלפי מטה נותרו גבוהים והדגיש שהם נובעים בעיקר מהעימותים בעולם סביב הסחר והטכנולוגיה. אנו מאמינים שהירידה בביקושים בסין ליצוא האוסטרלי, עקב הקיפאון בענף התעשייה וחוזקו של המטבע המקומי תרמו מאוד להחלטה. להערכתנו, הפחתת הריבית תימשך אך לא ברבעון הנוכחי.

השבוע נתונים פחות טובים בארה"ב – אך עדיין לא כאלו המצדיקים את הפסימיות הגדולה הגלומה בשוק האג"ח האמריקאי.

על פי העדכון האחרון הצמיחה ברבעון הראשון של השנה נותרה על 3.1 אחוזים, כאשר עדכון מעודד כלפי מעלה של ההשקעות (3.0%) פיצה על עדכון כלפי מטה של הצריכה הפרטית (ל- 0.9% בלבד).

מדד מנהלי הרכש של מכון ISM לענף התעשייה אמנם ירד ביוני פחות מהצפי – 51.7, אך זו רמתו הנמוכה ביותר מאז סוף 2016. הנתון רק מאשש את כל האינדיקאטורים האחרונים שמצביעים על עצירה בפעילות התעשייה ביוני גם בארה"ב. העימות הגובר בין ארה"ב לסין לצד החששות ממכסים על יבוא ממקסיקו היו התורמים העיקריים לחולשה.


הדוח עצמו היו די מעורב עם חולשה בהזמנות החדשות ובמחירים אך שיפור קל בייצור ובביקוש לעובדים. יש לזכור שהדוח מגיע לפני אירועי סופ"ש האחרונים שאולי יתרמו להתאוששות בסנטימנט בחודשים הבאים.

על התייצבות הנתונים באירופה, החולשה ביפן וסיכום המחצית הראשונה בשוק ההון (מדד MSCI העולמי עלה ב- 17 אחוזים) בסקירה המצורפת.

נקודות מרכזיות

ישראל

· בניגוד ליצוא הסחורות, יצוא השירותים (ללא חברות הזנק) נותר גבוה בתחילת הרבעון השני.

· עלייה מהירה במשכנתאות, עוד עדות לעלייה בפעילות בשוק הדיור. שיעור המימון של הלווים ממשיך לעלות.

· בשבוע הבא בנק ישראל יאותת שהסיכויים להעלאת ריבית פחתו משמעותית.

· הציפיות לאינפלציה ירדו קלות מאז הסקירה הקודמת.

ארה"ב

· מנהיגי ארה"ב וסין לא הגיעו לפריצת דרך בפגישתם, אך הם הסכימו שלא להעמיק את הקרע ולחזור לשולחן המשא ומתן. השוק הגיב בחיוב. להערכתנו, המשא ומתן צפוי להימשך עוד זמן רב.

· הצריכה הפרטית הריאלית ממשיכה לצמוח בקצב יציב וחזק. האינפלציה הפסיקה לרדת, אך היא עדיין נמוכה מיעד הבנק המרכזי.

· מדד מנהלי הרכש לענף התעשייה אמנם ירד פחות מהצפי, אך הנתון עדיין מראה תמונת האטה מהירה.

אירופה

· נתוני התעסוקה החזקים ממשיכים להצביע על השונות בכלכלת גוש האירו שנהנית מיציבות יחסית בביקושים המקומיים אך סובלת מהחולשה בתעשייה ובסחר העולמי שמהווים משקולת שלילית על הצמיחה.

· אינפלציית הליבה הפתיעה לחיוב ביוני, אך עדיין רחוקה מיעד הבנק המרכזי.

· במרוץ לראשות ממשלת בריטניה נותרו 2 מועמדים, אך שיטת הבחירה מכריחה אותם להקצין את עמדתם בנוגע ליציאה מהאיחוד.

עוד בעולם

· סקר החברות של הבנק המרכזי ביפן לרבעון השני המשיך להיחלש, עיקר הסיבה לחולשה היא ההאטה החריפה בסחר העולמי וההשלכות השליליות של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין.

· ענף התעשייה בסין המשיך להתכווץ גם ברבעון השני, כך על פי מדד מנהלי הרכש. החולשה בתעשייה הביאה לירידה משמעותית במספר המועסקים השנה.

· הריבית באוסטרליה ירדה הבוקר בשל ההאטה בסין והעלייה בסיכונים הגלובליים.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il