TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

אולי הבנק הכי גרוע במערכת הבנקאית, אז למה דווקא אותו לקנות?


שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי לשוק המקומי בפיוניר
שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי – שוק מקומי, פיוניר ניהול הון

בנק אִיגוד לישראל הוא הבנק השביעי בגודלו במערכת הבנקאות בישראל והוא מספק שירותי בנקאות מלאים ללקוחות פרטיים ועסקיים. הבנק הוקם בשנת 1951, פועל באמצעות 36 סניפים ומעסיק למעלה מ-1,200 עובדים.


את בנק איגוד לישראל בע"מ ייסדה החברה הכלכלית הארץ-ישראלית (ארצות הברית) מניו יורק והחברה הכלכלית בע"מ מלונדון. אלה המשיכו למעשה את פעילות המחלקה הבנקאית של האגודה הארץ-ישראלית אשר החלה בפעילותה בארץ ישראל עוד בשנת 1922.


משנת 1983, בעקבות משבר מניות הבנקים ועד 17 במאי 1993, הייתה השליטה בבנק איגוד בידי מדינת ישראל ובנק לאומי. בעקבות ההסכם למכירת גרעין השליטה בבנק, הועברו 60% ממניותיו לשלמה אליהו אחזקות בע"מ, לישעיהו לנדאו אחזקות (1993) בע"מ ולנכסי דוד לובינסקי (אחזקות) 1993 בע"מ. אלה מחזיקים בגרעין השליטה בבנק עד היום. באוגוסט 2017 פורסם על מגעים למיזוג הבנק עם בנק מזרחי טפחות, צעד שגרם להסתדרות להכריז על סכסוך עבודה בבנק.


ביוני 2018 הודיע מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים על התנגדותו למיזוג. בנק איגוד הוא בנק קטן שאין לו תשתית מחשוב עצמאית והוא רוכש שירותי מחשוב מבנק לאומי. איגוד מחזיק בנתח שוק של כ–3% בלבד ממערכת הבנקאות כאשר בפעילותו העסקית קיים דגש בפעילות מימון בנייה ופעילות מול ענף היהלומנים.
במתכונת פעילותו הנוכחית קשה לראות כיצד יצליח הבנק לשדרג את רווחיותו הנמוכה, במיוחד לנוכח היעדר היתרון לגודל והעובדה שבשנים האחרונות הבנק לא הצליח להציג צמיחה משמעותית בהיקפי הפעילות.


אחת הסוגיות המאתגרות ביותר בתחום הבנקאות הינה הוצאות שכר העובדים והסכמי העבודה עימם. עם פרסום הסכם המיזוג בין בנק איגוד למזרחי-טפחות הכריזו 1,200 העובדים של בנק איגוד על סכסוך עבודה והשביתו את 36 סניפי הבנק. העובדה כי הבנק נמצא במגעים מתקדמים למכירת בניין הנהלת הבנק ברחוב אחוזת בית בתל אביב הינו עוד מקור רווח אפשרי לבנק. היקף העסקה נאמד בכ-100 מיליון שקל. הקונה הפוטנציאלית היא חברת קנדה ישראל שבבעלות ברק רוזן ואסי טוכמאייר. משרדי קנדה ישראל שוכנים בקרבת משרדי הנהלת בנק איגוד ותקופה ארוכה מאוד שהנהלת החברה מגלה עניין בעסקה. בניין ההנהלה נמצא באזור "פריים לוקיישן" בתל אביב והוא משתרע על פני חמש קומות.


מדובר במתחם האחורי של מגדל שלום ובהמשך לבניין הנהלת הבורסה לניירות ערך. עדיין לא ברור למה מייעד הקונה את הבניין. עסקת המכירה תסייע לבנק איגוד לחזק את מבנה ההון ואולי גם תגדיל את הפוטנציאל לחלוקת דיווידנד במזומן. בניין ההנהלה אינו חלק מהמיזוג שתוכנן עם מזרחי טפחות. אם יימכר הבניין, הנהלת הבנק תבקש אופציה להמשיך ולהשתמש בו ככל שתצטרך, עד שיושלם המיזוג, אם בכלל.


בנקים רבים מכרו בשנתיים האחרונות את בנייני ההנהלה שלהם. כך למשל בנק מזרחי טפחות מכר לפני כשנה את בניין ההנהלה שלו במגדל משה אביב ברמת גן לקרן סלע קפיטל תמורת 278 מיליון שקל. בנק לאומי מכר את בניין ההנהלה בתל אביב לפני שנה וחצי לקבוצת ארקו נדל"ן וקנדה ישראל תמורת 277 מיליון שקל. גם הבנק הבינלאומי מכר את בניין ההנהלה במגדל שלום לחברת ככר הרצל שבשליטת משפחת מאייר ב־85 מיליון שקל.

בנק איגוד נסחר היום בכ-0.45 על ההון עצמי ויודע לספק תשואה של כ- 5.5%.

אז למה לקנות?
הבנק ביחד עם בנק המזרחי הגיש ערעור על החלטת מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה הבנק לא ימוזג מטעמי תחרות (בניגוד לדעת כל אנשי המקצוע בשוק ההון וכנראה בהשפעת כחלון שרצה לצבור פופולריות פוליטית). ועדת הערעור התכנסה לפני כחודש. מאז, אין שום פרסום בנושא. כלומר, אפשרות המיזוג עדיין על השולחן.


לפי תנאי המיזוג ובנוסף לתוספת בהון העצמי של איגוד, אם הערעור יתקבל יהיה תיקון של עשרות אחוזים בשווי מניות הבנק.


לאחר המיזוג בעלי מניות איגוד יהיו בעלי מניות בנק המזרחי לכל דבר ועניין. שוי המניות הללו גבוה יותר באופן ניכר משוויין של מניות איגוד.


אם הערעור לא יתקבל, בעלי השליטה הודיעו שינקטו בצעדים העשויים לשפר את המצב של בעלי המניות, כמו למשל מכירת מבנים עם רווחי הון, צמצום כוח האדם ומכירת נכסים פיננסיים.


שווי השוק של הבנק עומד כיום על 1137 מיליון ₪. ההון העצמי המדווח האחרון הינו 2570 מיליון ₪ (44% על ההון). הרווח השנתי של הבנק, ללא נקיטת צעדי התייעלות, הוא בסדר גודל של 130 מיליון ₪ לשנה (תשואה על ההון של כ-5% ועל שווי השוק כ-11.5%).


הבנק התחיל לפעול בכיוון של ארגון מחדש והתייעלות לאור בעיות בשני תחומים: האחד, הוצאות שכר חריגות מאוד. והשנייה, הוצאות מחשוב. שני מרכיבים אלה נוגסים במרבית ההכנסות ומשאירות את הבנק עם רווח צנוע.


הבנק לא נכנס להרפתקאות במתן אשראים מה שמגדיל את היציבות.
נכון להיום מחיר הבנק בבורסה הוא הזול מכל הבנקים. חלקו של הבנק בכל המערכת הוא זניח לגמרי (2%-3%). למיזוג לא הייתה ולא תהיה שום השפעה על התחרות.

בשורה התחתונה לא הרבה פעמים יוצא להשקיע בנייר שבמקרה והתרחיש החיובי של מיזוג יניב רווח של כמה עשרות אחוזים למשקיע. במקרה של תרחיש פסימי יותר, כלומר המיזוג לא יאושר, יוותר המשקיע עם בנק שיודע לספק תשואה של 5.5% לשנה ובתשואה שוטפת של כ-12%. אכן ייתכן שבמקרה בו המיזוג לא יתרחש ערך המנייה ירד אך יחס הסיכון הסיכוי לירידה חדה נמוך ונדיר מאוד בשוק ההון.
ועוד מילה אחת, אין שום סיבה שהמיזוג לא יאושר מלבד פופוליזם זול שכן לבנק איגוד אין כמעט שום נתח במערכת הבנקאית בארץ...



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il