TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

"פורום כסף נקי״ בפנייה לבנק הפועלים - הפסיקו להזרים כסף לפרויקטים המאיצים את משבר האקלים


shutterstock global warming
שניים מהגופים המוסדיים הגדולים – מגדל ואלטשולר שחם - כבר הבינו את גודל השעה והתחייבו, בדומה לאינספור גופים בעולם המנהלים במצטבר טריליוני דולרים, שלא לממן יותר פרויקטים פוסיליים המאיצים את משבר האקלים
מדוע ולמה דווקא בנק הפועלים, בשנת 2021, מממן ב-125 מיליון דולר פיתוח מאגר נפט חדש?

בנק הפועלים החליט לקחת חלק משמעותי במימון מאגר ״שננדואה״ בארה"ב בסך כולל של 125 מיליון דולר. האמנם? הבנק שמצהיר בפני הציבור כי הוא המוסד הפיננסי המוביל בישראל ושהוא פועל באחריות חברתית וסביבתית?

שניים מהגופים המוסדיים הגדולים – מגדל ואלטשולר שחם - כבר הבינו את גודל השעה והתחייבו, בדומה לאינספור גופים בעולם המנהלים במצטבר טריליוני דולרים, שלא לממן יותר פרויקטים פוסיליים המאיצים את משבר האקלים. מסיבה לא ברורה, דווקא בנק הפועלים מתעקש לטמון את הראש בחול, כאילו אין שריפות, שיטפונות, טמפרטורות קיצוניות, כאילו ה-IPCC לא פרסם לאחרונה דו"ח אקלים מטריד במיוחד.

עפ"י פורום ״כסף נקי״, קואליציה של 28 ארגוני סביבה וחברה, עם מאות אלפי עוקבים - הגיע הזמן שגם בבנק הפועלים יתעוררו ויתחילו לדאוג לעתיד של כולנו. כיצד יתכן שבנק אשר מצהיר על אחריות ו- ESG בוחר לממן פיתוח של מאגרי נפט חדשים, אשר תורמים לעוד גזי חממה ולתרחישי אקלים קיצוניים? היד האחת של הבנק, זו שמפרסמים את פעולותיה, מצהירה על אחריות סביבתית ומתהדרת במימון פרויקטים לקידום סביבה ירוקה, בעוד היד השנייה, זו שמצניעים את השקעותיה, שופכת כסף למדורת האקלים ומאיימת על עתידנו.

במקביל לפניה זו, ארגונים סביבתיים מתחילים לעדכן את קהל העוקבים שלהם, ובין היתר מציעים לציבור לפנות ישירות למנכ"ל הבנק, מר קוטלר, עם בקשה שהבנק אכן יפעל באחריות.

השקעה זו היא גם דוגמא לבעיה של חוסר בשקיפות. נכון להיום למעלה מ-50 מיליארד ש"ח מושקעים בתעשייה הפוסילית דרך ניירות הערך הסחירים - מניות ואג"ח קונצרני - המופיעים בדיווח הרבעוני של המוסדיים. מלבדם, הציבור אינו חשוף כלל להלוואות בעייתיות לתעשייה הפוסילית, כגון זו המצויינת לעיל. אנו קוראים הן למוסדיים והן לבנקים לפעול בשקיפות ולחשוף את ההלוואות שהם נותנים, מידי רבעון, לכל הפחות ברמת הסקטור.


צר לנו שגופים המתיימרים, כלפי חוץ, לפעול באחריות, בפועל משתמשים בכסף שלנו כנגדנו. אנו שמחים ששני המוסדיים שהחלו להסיט השקעות מדלקים פוסיליים - מגדל ואלטשולר שחם - לא נמצאים ברשימה של הגופים שהשתתפו במימון פיתוח מאגר הנפט הנ"ל. אנו מאוכזבים למצוא שם את בנק הפועלים, הפניקס, מזרחי טפחות, מיטב דש, מנורה ומור.

עלות פיתוח מאגר ״שננדואה״ הכוללת עומדת על 1.8 מיליארד דולר. במימון יקחו חלק גם גופים ישראליים נוספים, בנק מזרחי טפחות שיעמיד מימון של 140 מיליון דולר, כשנתח של 60 מיליון דולר נמכר לחברת הביטוח מנורה מבטחים (כלומר 80 מיליון דולר בפועל); בנק הפועלים יעמיד סכום של 125 מיליון דולר; חברת הביטוח הפניקס תממן סכום דומה; בית ההשקעות מיטב דש יעמיד מימון של 75 מיליון דולר; ובית ההשקעות מור יממן 45 מיליון דולר בתמורה למניות בכורה בנאוויטס ארה"ב.

בזמן שיערות ירושלים עולים באש, והעולם מזדעזע מרצף מטלטל של אסונות, כספים רבים, חלקם אף כספי חסכונות הציבור, ממשיכים לתרום באופן ישיר להחמרה של משבר האקלים. ההתחממות הגלובלית כבר כאן. דו"ח האקלים האחרון של האו"ם קובע כי זהו "המשבר העולמי החמור ביותר בתולדות האנושות" וכי הוא נגרם באופן חד משמעי על ידי פעילות אנושית. מגמת ההתחממות צפויה להמשיך ואף להתעצם אם ריכוז גזי החממה לא יפחת באופן משמעותי. על פי דו"ח האו"ם, 86% מהפחמן הדו חמצני שנפלט לאטמוספירה בעשור האחרון מקורו בשריפה של דלקים פוסיליים (מאובנים) - גז, נפט ופחם. המסקנה חד משמעית - אם אנחנו רוצים לשמור על סיכוי לעתיד שבו כדור הארץ ראוי למחיה, עלינו להפסיק את השימוש בדלקים פוסיליים בהקדם האפשרי.


אודות:
פורום כסף נקי הוא קואליציה של 28 ארגוני סביבה וחברה (גרינפיס, אדם טבע ודין, מגמה ירוקה, שומרי הבית, צלול, Fossil Free Israel ועוד רבים וטובים), העוסקת בהיבטים הפיננסיים של ההתמודדות עם משבר האקלים מתוך מטרה לוודא שהכסף של כולנו עובד לטובתנו ולא נגדנו.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il