TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

פורום בכירי ענף הבניה והנדל"ן : "אנחנו לפני רעידת אדמה" ‎


בכירי ענף הבניה והנדל"ן התכנסו הבוקר בפורום השנתי של דן אנד ברדסטריט ודנו בהשפעות הקורונה על הענף, עליית מחירי הדיור, מחסור בקרקעות ועוד
במסגרת הפורום עלו התבטאויות קשות בנוגע להתנהלות החובבנית של הממשלה והעדר פתרונות

אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט, "בשנת 2020, תחת השפעת משבר הקורונה על פעילות הענף, למעלה מ- 2,000 חברות בתחום הבניה, תשתיות ויזמות נקלעו לכשל פיננסי - עליה של כ- 100% בהשוואה לשנה שעברה"
ירון זליכה החשב הכללי לשעבר: המדיניות החזירית הקפיטליסטית של היום, יצרה דור אבוד, ובעתיד דור של עניים. מחירי הדיור בישראל עלו וכיום זקוקים ל-150 משכורות לרכישת דירה עקב ירידה בקצב הצמיחה במשק. בקצב הזה הדור של הילדים של היום יצטרכו לשלם משכנתא עד גיל 60 והם לא יצליחו לחסוך לילדים שלהם.
רוני מזרחי יו"ר קבוצת מזרחי ובניו: אנחנו לפני רעידת אדמה, האוכלוסייה גדלה, הצרכים נשארו וממשלת ישראל החובבנית לא העבירה שום פתרון. הבעיה זועקת לשמים. הותמ"ל בקושי אישרו 10% ממה שאישרו בשנה שעבר, רמ"י הוציאו פחות קרקעות, וזה חמור
חיים פייגלין מנכ"ל צמח המרמן: "יש מחסור חמור בדירות. צריך להקים 2 מטרופולינים חדשים בנגב ובגליל"
עו"ד לוי אמיתי: "חובה להסבר שטחי משרדים לטובת דיור"
שאול לוטן מנכ"ל קבוצת לוינשטיין: הקורונה רק החמירה מצב קיים, ולא המציאה שום דבר חדש. לפעמים בגלל עץ מסכן שעולה 100 ש"ח צריך להזיז ולשנות תוכניות של חניונים ומרתפים.


אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט:

"שנת 2020 אופיינה בירידה משמעותית בפעילות בקרב מוסדות התכנון, בפרט במהלך הסגר הראשון, שהביאה ברמה השנתית לירידה באישור תוכניות חדשות במתן היתרי בנייה לפרויקטים חדשים. כמו כן, חלה התארכות במשך הפרויקטים אשר גרמה לעיכובים של כ- 4 חודשים בממוצע,

ירידה בנגישות למקורות מימון ועליה בכמות הצ'קים החוזרים בענף. על פי נתוני דן אנד ברדסטריט, בשנת 2020 חלה עליה בכמות הצ'קים שלא כובדו מסיבת אין כיסוי מספיק בשיעור של כ- 15% בהשוואה לשנת 2019.

בשנת 2020, תחת השפעת משבר הקורונה על פעילות הענף, למעלה מ- 2,000 חברות בתחום הבניה, תשתיות ויזמות נקלעו לכשל פיננסי - עליה של כ- 100% בהשוואה לשנה שעברה. במבט קדימה לשנת 2021, שוררת אי-וודאות רבה, כאשר ברקע טרם גובשו תוכניות חלופיות ברורות ל"מחיר למשתכן" ולתמ"א 38,

לצד אי-וודאות פוליטית (קיומן של בחירות בפתח), וכתוצאה היעדר מדיניות ברורה לאופן ניהול הענף, וזאת בצל משבר הקורונה. במידה ומגמות אלה תימשכנה עמוק לתוך שנת 2021, כמות הכשלים הגבוהה שאפיינה את הענף בשנת 2020 עלולה להימשך בשנת 2021"

ירון זליכה החשב הכללי לשעבר:

מחירי הדיור בישראל עלו וכיום זקוקים ל-150 משכורות לרכישת דירה עקב ירידה בקצב הצמיחה במשק. בקצב הזה הדור של הילדים של היום יצטרכו לשלם משכנתא עד גיל 60 והם לא יצליחו לחסוך לילדים שלהם.

המדיניות החזירית הקפיטליסטית של היום, יצרה דור אבוד, ובעתיד דור של עניים.

אם אנחנו רוצים לשנות את המצב האבסורדי ולהגיע למצב של 40 משכורות, ולא מצב של עבדות מודרנית עם 150 משכורות צריך לחזור למדיניות של 2003, הפחתות מיסים מסיביות, לבטל חוק עידוד השקעות הון...

בנוסף, בנוגע לכל הפרוייקטים של התשתיות, הממשלה שלנו חבורה של מושחתים, חייבים להעביר את כל הפרוייקטים חזרה לסקטור הפרטי מחוץ לחברות הממשלתיות ולהעיף את הפוליטיקאים ואת הרגל הגסה שלהם מהפרוייקטים הללו, וזה גם יעזור למחירי הדיור. נפסיק לממן את החריגות המטורפות במיסים פסיכים.

השפעת הקורונה:

מצוקה בהיצע ועליית מחירי הדירות

ארנון פרידמן מנכ"ל אשדר חברה לבניה:

יש בעיה בתחום ההיצע, בין אם לרכישה ובין אם להשכרה, והתוצאה לחץ ועליית מחירים. עד שלא יטופל צד ההיצע באיזורי הביקוש אז הלחץ יביא לעליית מחירים

בשנה האחרונה ראינו תנודתיות במכירות, בתחילת הקורונה לא הגיעו אנשים למשרדי המכירות ולא היו עסקאות. לאחר הסגר היתה חזרה מסיבית למשרדי המכירות וכנ"ל אחרי הסגר השני.

מיכה קליין מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים:

פגשנו בהתחלה עצירה מוחלטת של המכירות ולאחר מכן פגשנו עליה הדרגתית בכמות מכירות הדירות. אנו פוגשים כיום בכל מקום, התעוררות עצומה הלכה למעשה. הריבית, החזרת המשקיעים.. בקורונה אנשים נמצאים יותר בבית ורוצים לשדרג את סביבת המגורים והעבודה. אבל בסופו של דבר הסיבה המרכזית לעליית המחירים הינה מצוקת הקרקעות, החמורה שקיימת. והמצב לא יילך וישתפר רק יחמיר ובעקבות כך נמשיך לראות עליית מחירים.

אורנה ומשה צור אדריכלים מתכנני ערים, בעלי משה צור אדריכלים בוני ערים:

הבעיה העיקרית היצע של קרקעות, תקופת הקורונה והסגרים שהשאירו אותנו הרבה בבית, גרמה לנו להבין כמה חשובה איכות החיים שלנו ואיכות הקהילה הקרובה, איכות התיכנון, עיצוב ואוורור, כאדריכלים, צריכים להתאמץ יותר ויותר לספק את זה.

אילו צעדים על הממשלה לעשות?

רוני מזרחי יו"ר קבוצת מזרחי ובניו:

אנחנו לפני רעידת אדמה, האוכלוסייה גדלה, הצרכים נשארו וממשלת ישראל החובבנית לא העבירה שום פתרון. הבעיה זועקת לשמים. הותמ"ל בקושי אישרו 10% ממה שאישרו בשנה שעבר, רמ"י הוציאו פחות קרקעות, וזה חמור. צריך להוציא הודעת שעה שהרשויות יהיו חייבות לאשר קרקעות שמוציא המנהל במכרזים.

בנוסף, צריכה לצאת הכרזת ממשלה שבכל בינייני המשרדים אפשר יהיה לשלב דירות קטנות, לא יהיה מה לעשות עם כל המשרדים. אפשר להוריד מעט את הארנונה מהמשרדים.. ולהסב לדירות קטנות.. אבל הבעיה שכולם רוצים להינות מחזירות הארנונה הגבוהה על משרדים.

האם שוק השכירות יכול להוות חלופה לשוק הדיור?

חיים פייגלין מנכ"ל צמח המרמן: "משבר הדיור יפתר רק אם נבנה 2 מטרופולינים חדשים בנגב ובגללי"

שוק השכירות יכול לאפשר גמישות וככל שיעלה, ישראל תהפוך לאחת המדינות ב OECD שבה זוגות צעירים יכולים להתגורר בדיור להשכרה עם ביטחון שאף אחד לא יזרוק אותם, עם יציבות במחירים, ישקפו מציאות כלכלית שאפשר לעמוד בה. הבעיה ששוק המגורים הינו שוק של נישות, ורצוי להסתכל על השוק ברמת המאקרו ורק זה ייתן פיתרון כולל

אם נתעסק רק בנישה אחת פתרון לשכירות.. או לחרדים .. או למשקיעים.. משפרי דיור לא נצליח להתגבר. מדובר על הכפלה של שוק המגורים בישראל לפחות, ולכן צריך 2 מטרופולינים חדשים אחד בנגב ואחד בגליל. צריך שהמדינה תפשיר לנו 100 אלף דונם . לא צריך תקציבי מדינה,אנחנו יודעים לגייס את הכסף מהשוק המוסדי. צריך רק קרקעות. צריך לפתח שני אזורי ביקוש חדשים שימשכו אוכלוסייה צעירה ובוגרת עם איכות חיים טובה יותר מגוש דן ורק ככה אפשר לפתור את משבר הדיור בישראל.

עו"ד לוי אמיתי: "חובה להסבר שטחי משרדים לטובת דיור"

דיור להשכרה הולך ותופס תאוצה.. אני לא חושב שזוג צעיר שמתחתן בארה"ב חושב אחרי נישואיו לרכוש דירה. אנשים מבינים שלהשתעבד לרכישת דירה בלבד זה לא הדבר הנכון. ולכן השילוב הנכון הינו בין היצע דירות למכירה והיצע דירות להשכרה עם תנאים מיטיבים שרואים גם את היזם וגם את הדייר (הטבות מיסויו וכו) עם אפשרות ניצול בהוראת שעה של משרדים לטובת דיור כל המיכלול הזה לצד דירות מכירה יכול לתת מענה הולם.

ההתחדשות העירונית על פרשת דרכים, האם זהו סופה של ההתחדשות העירונית?

עו"ד אבי ארד, שותף ראש מחלקת נדל"ן תכנון ובניה גולפרב זליגמן בע"מ:

ההתחדשות העירונית נדבך מרכזי בהגדלת היצע הדירות. נותנת מענה לבעיית ההיצע בקרקעות.

יש חסמים רבים בהתפתחות ההתחדשות העירונית. יש הכרח בהתווית מדיניות וחקיקה, המענה צריך לבוא דרך התנהלות ממשלתית. בישראל נשברים שיאי עולם שלילים באישור תוכניות בהתחדשות עירוניות, אם לא יהיו סנקציות לא נוכל להתקדם. מן הראוי שזה יקודם ויתפוס מקום גם בראיה הממשלתית.

שאול לוטן מנכ"ל קבוצת לוינשטיין:

הקורונה רק החמירה מצב קיים, ולא המציאה שום דבר חדש. גרמה לדחייה של דברים והבירוקרטיה כרגיל מעמיסה. עברנו למצב אי וודאות.

אני רוצה לבנות מהר אבל פתאום מפילים עלינו שינויים. פתאום מבקשים מאיתנו שטחים ציבורים .. לפעמים בגלל עץ מסכן שעולה 100 ש"ח צריך להזיז ולשנות תוכניות של חניונים ומרתפים. צריך מדיניות כמו בארה"ב עם תוכנית אחת ולא לנהל מו"מ כל פעם מול כל רשות.

עו"ד צבי שוב בעלים ומנהל צבי שוב משרדי עורכי דין:

"הותמל לא מתפקד, התכנון והרישוי העירוני משתנה, הכוח חזר לעיריות כרגע, והן פועלות מתוך אינטרסים של עיריות. התכנון מתקדם בקצב אחר, הכל בזומים אין גישה ישירה והכל מתעכב והמחירים יעלו. אם הכח חזר לעיריה והיא רוצה משרדים, כי שם יש ארנונה. העיריות ימשיכו לקדם את אותם התוכניות בקידום משרדים... לפי האינטרסים שלה. שום דבר לא השתנה בקורונה...

עו"ד דור שחם ראש מחלקת נדל"ן המבורגר עברון ושות'

הקורונה באה לזמן קצר ותחלוף עם הגעת החיסונים, הקורונה ביחד עם התהליכים שקרו לפניה מחיר למשתכן, הפיכת שיווק קרקעות לשוק החופשי הביאה את היזמים לחפש אפיקים מול בעלי קרקעות פרטים, בשנים האחרונות אנחנו מנסים במשרד לקדם תוכניות של בעלי קרקעות פרטים. החסם העיקרי להגדלת ההיצע הינה התקיעה מול הוועדות השונות במשך שנים. רק קיצור משך הזמן של הליכי התכנון יפתור את הבעיה.

עתיד עולם המשרדים: חברות רבות ביצעו השנה שינויים שקשורים במשרדים שלהם, האם קיים עודף של תכנון משרדים?

יאיר עיני מנכ"ל משותף קבוצת אפיק הירדן:

כולם חושבים שאנחנו הולכים לשינוי דרמטי, הפתרון של לחיות ולעבוד מהבית זה פתרון זמני בלבד, הערכה שלי שמהר מאוד ברגע שימצא חיסון והאירוע הזה יהיה מאחורינו החיים יחזור לשגרה ואנשים יחזרו למשרדים והביקושים יעלו. אי אפשר לסגור את האנשים בבית. צריך את התנועה, האינטגרציה בין אנשים... בסופו של יום משרדים שינסו לחסוך בשטחים יאבדו תפוקה וקשר עם העובד. בסופו של דבר בני אדם בעלי חיים צריכים אינטרקציה עם אנשים.

מוטי כסיף שותף ברעלי לויצקי כסיף אדריכלים:

עולם המשרדים לא מת ולא ימות. לאנשים יש זיכרון קצר. חווינו שינוי במגמות, אבל אנו צופים שמשרדים יחזרו על ציר הזמן. יהיה שילוב של עירוב שימושים. ראשי ערים מדברים על כך, הרצליה, נס ציונה, ת"א, ואפילו ראש עירית רמת גן אמר שיאפשר שימושים חורגים של משרדים. עירוב שימושים לא יפתור את מצוקת הדיור האומנם אבל מדובר בתפיסת עולם, שלא יהיו אזורים מתים בתקופות מסוימות. עירוב שימושים זה העתיד וקורה יותר ויותר.

כיצד נתין לתמרץ את הרשויות המקומיות. ? הרי אף אחד לא ישלם ארנונה של משרדים על מגורים

סמי מצלאוי בעלים ויו"ר מצלאוי חברה לבנין:

שינוי הזכויות ועירוב שימושים זה מבורך אך מעמיד את הרשויות קצת בבעיה כי הם גובים פחות ארנונה ופחות משתלם להם. אני חושב שאם נתרום את חלקנו בהשבחה או באגרת פיתוח, זה יכול להביא לפיתרון ורשויות ילכו איתנו. אנחנו צריכים לתת את חלקנו על מנת שהרשויות יתגמשו.

איך למרות שיש חוסר בהירות בנוגע למצב הכלכלי בישראלי עדיין דירות ממשיכות להימכר בקצב גבוה . אין ירידות מחירים..?

אלי רוזנטל מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז:

ברגע שבונים פחות המחירים עולים, ואף אחד מהפוליטיקאים לא יצליח לפתור את הבעיה הזו.. והכיוון רק למעלה... דירה בעצם מוצר בסיסי ולא מותרות, זה ש30% חיים בשכירות עדיין לא אומר שאין להם רצון לרכוש דירה. לעיתים יש ירידות מחירים נקודתיות בכלל שקבלנים נתקעו עם דירה.. אבל אנחנו בגדול רק במגמת עליה.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il