TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים


עפר קליין
"למרות הירידה בהתחלות הבניה, אנו מעריכים שהשנה גמר הבנייה (למגורים) יהיה הגבוה ביותר מאז סוף שנות התשעים, מגמה זו תלחץ את מחירי השכירות כלפי מטה ובכך גם תפעל למתן את האינפלציה"

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים:


בארץ
האינדיקאטורים הריאליים לפעילות המקומית בתחילת הרבעון השני היו טובים מהצפי והם מפצים חלקית על החולשה בנתוני הסחר.


האינדיקאטורים הריאליים הראשוניים לאפריל הצביעו על עלייה קלה בפעילות כאשר מדד פדיון ענפי המשק עלה ב-0.2 אחוז ומדד הייצור התעשייתי עלה ב-1.4 אחוזים – שניהם הגיעו לשיא חדש.


המשך השיפור בפעילות לצד החוזקה בשוק העבודה מפצים באופן חלקי על החולשה בנתוני סחר הסחורות שהעיבו על המדד המשולב לפעילות המשק של בנק ישראל שעלה ב-0.1 אחוז בלבד במאי.

נתוני שוק העבודה לצד האינדיקטורים הריאליים האחרונים תומכים בהמשך עליית השכר בסקטור העסקי.
שיעור האבטלה ממשיך במגמת הירידה המרשימה שהחל בתחילת השנה והגיע ל-3.6 אחוזים במאי, חזרה לרמתו הנמוכה ביותר בהיסטוריה שנרשמה בתחילת 2018.


יחד עם זאת, חלק ניכר מכך נובע מירידה מקבילה בשיעור ההשתתפות ל-63.5 אחוזים כך ששיעור התעסוקה ירד ל-61.1 אחוזים. בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) התמונה דומה כאשר שיעור האבטלה ירד ל-3.2 אחוזים. הנתונים בשילוב היציבות בסך המשרות הפנויות תומכים בהמשך עליית השכר בסקטור העסקי, אך להערכתנו בשיעור מתון יותר בהשוואה לשנה שעברה.

למרות הירידה בהתחלות הבניה, אנו מעריכים שהשנה גמר הבנייה (למגורים) יהיה הגבוה ביותר מאז סוף שנות התשעים, מגמה זו תלחץ את מחירי השכירות כלפי מטה ובכך גם תפעל למתן את האינפלציה.
נתוני התחלות הבנייה הראשוניים לרבעון הראשון השנה היו מאכזבים. אמנם נתוני 2018 עודכנו כלפי מעלה בכ-2 אחוזים, אך סך ההתחלות ירד ב-16 אחוזים (על פי נתונים מנוכים עונתיות) בהשוואה לרבעון הקודם.


למרות הירידה ברבעון הראשון, סך היתרי הבנייה עלה בשיעור נאה של 10 אחוזים במהלך אותה התקופה, לכן, אנו מאמינים שתירשם התאוששות בהתחלות הבנייה ברבעון הבא, דבר שנתמך גם בגידול בביקושים לרכישות דירות חדשות לצד הירידה בתשואות אג"ח הממשלתיות שתומכת בצמיחה בפעילות בשוק הנדל"ן.
במקביל, נתוני גמר הבנייה זינקו ב-18 אחוזים ברבעון הראשון (על פי נתונים מנוכים עונתיות), קרוב להערכתנו, בשל התחלות הבנייה הגבוהות בשנתיים שקדמו לכך. אנו צופים שהשנה גמר הבנייה יהיה הגבוה ביותר מאז סוף שנות התשעים, מגמה זו תלחץ את מחירי השכירות כלפי מטה ובכך תפעל למתן את האינפלציה.

על רקע העלייה האחרונה במחירי הנפט עדכנו את התחזית מדד יולי ל-0.1 אחוז. הצפי לאינפלציה ב-12 החודשים הבאים 1.3 אחוז.


בשבוע האחרון מחיר הנפט נסק בשל המתיחות העולה בין ארה"ב לאירן והחשש לפגיעה אפשרית בהיצע הנפט, לכן עדכנו את התחזית מדד יולי ל-0.1 אחוז. הצפי לאינפלציה ב-12 החודשים הבאים 1.3 אחוז. למרות העלייה במחירי הנפט הציפיות לאינפלציה בארץ נותרו כמעט ללא שינוי בהשוואה לסקירה הקודמת.

בעולם
באירופה – למרות הרצון הטוב, הכלים של הבנק המרכזי לא רבים ובמקרה של משבר יהיה צורך בסיוע גם מהמדיניות הפיסקאלית.


נגיד הבנק המרכזי בגוש האירו הדגיש בנאומו האחרון שבמידה והסיכונים לתחזית הצמיחה ולאינפלציה לא ישתפרו הבנק יצטרך להגיב בקרוב ע"י מדיניות מרחיבה. כלומר, הנגיד מאותת בחוזקה שבמידה והציפיות לאינפלציה לא יעלו בקרוב (וסיכוני הסחר ימשיכו לדרדר את התחזיות קדימה) הבנק עשוי להודיע על הגדלה מחדש של תוכנית הרכישות שלו כבר בפגישה הבאה ב-25 ביולי, כאשר הנגיד הדגיש שגם הפחתה נוספות של הריבית תהיה חלק מהכלים המוניטריים שנלקחים בחשבון. דברי הנגיד תרמו להמשך הירידה בתשואות האג"ח כך שסך יתרות האג"ח בעולם הנסחרות בתשואה שלילית הגיעה לשיא חדש.

למרות שדבריו תרמו מאוד לסנטימנט החיובי בשווקים חשוב לזכור שכרגע "ארגז" הכלים של הבנק המרכזי האירופאי דליל. ריבית ההלוואות בגוש האירו היא אפס והריבית על פיקדונות היא מינוס 0.4 אחוז, ולא ברור כמה הריבית יכולה עוד לרדת בלי לערער את יציבות חלק מהבנקים השבריריים באירופה.


בנוסף, בעקבות תוכנית הרכישות (שרק הסתיימה לפני כחצי שנה) הבנק קרוב לתקרה שקבע בכמות האג"ח שהוא יכול לרכוש מכל מדינה וכדי לשנות זאת הוא יצטרך לגייס הסכמה פוליטית ומשפטית. לכן, ההשפעה של תוכנית הרחבה נוספת תהיה מתונה יותר בהשוואה לעבר. זה יספיק במקרה הנוכחי של האטה, אך במקרה של מיתון הבנק לא יוכל לאושש את הכלכלה במהירות ללא עזרה מהצד הפיסקאלי.

סנטימנט החברות בגוש האירו הפסיק לרדת. כך עולה מהאומדן הראשוני למדד מנהלי הרכש ליוני שעלה קלות ל‑52.1 נקודות (לעומת 51.9 במאי), מעט טוב מהצפי. השיפור במדד הכללי (זה מספר חודשים) אולי מסמן שהתקופה הרעה ביותר כרגע מאחורינו, אך למרות זאת השוני בין הענפים והמדינות נותרו בולטים; המשך מיתון בענפי התעשייה לצד התרחבות של ענפי השירותים, שיפור בפעילות בגרמניה וצרפת לצד המשך חולשה בשאר המדינות.


יפן – ממלחמת סחר למלחמת במטבעות.
הבנקים המרכזיים הגדולים בארה"ב, אירופה וסין אותתו בשבועות האחרונים על כוונתם להשיק מחדש מדיניות מרחיבה, ובכך למעשה הם מתניעים מחדש "מלחמת מטבעות" בזה שהם תורמים (כל אחד בתורו ולפי יכולתו) ללחצים כלפי מטה על המטבעות המקומיים שלהם.

לכך הבנק המרכזי ביפן לא היה יכול להישאר אדיש, מחשש לייסוף של המטבע שיפגע עוד יותר בצמיחה מוטת היצוא של המדינה. הבנק הותיר את הריבית ומדיניותו כמובן ללא שינוי, אך במסיבת העיתונאים נגיד הבנק הדגיש שבמידה והכלכלה תאבד מומנטום ויגדלו הסיכונים לאי-עמידה ביעד האינפלציה הם לא יהססו להגדיל את ההרחבה. חשוב לציין שבדומה לבנק המרכזי בגוש האירו, גם הכלים שעומדים לרשות הבנק המרכזי ביפן פחותים (במיוחד השוואה לארה"ב ולסין). לכן, כל מדיניות מרחיבה מחודשת תהיה לה השלכות מתונות יותר בהשוואה לתוכניות הקודמות.

הצורך בהמשך מדיניות מרחיבה של הבנק באה לידי ביטוי גם באינפלציית הליבה ביפן (ללא מוצרי מזון ואנרגיה) שירדה ל-0.5 אחוז במאי, רחוק מיעד הבנק המרכזי. הרצון של הבנק לשמור על המטבע המקומי חלש חשובה כאשר יצוא הסחורות של המדינה ממשיך במגמה השלילית עם ירידה של 7.8 אחוזים במאי בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

הנתונים החלשים ממשיכים להעמיד בספק את העלאת מס הצריכה המתוכנן באוקטובר השנה.

עוד בסקירה, על החלטת הריבית האחרונה של הפד ולקראת הפגישה בין מנהיגי ארה"ב וסין (כל האופציות פתוחות) בסקירה המצורפת.


נקודות מרכזיות


ישראל
· יציבות בסך המשרות הפנויות במשק והמשך ירידה בשיעור האבטלה (ל-3.6%) תומכים בהמשך העלייה של השכר הממוצע בסקטור העסקי, אך בשיעור מתון יותר בהשוואה לשנה שעברה.
· האינדיקאטורים הריאליים לפעילות המקומית בתחילת הרבעון השני היו טובים מהצפי והם מפצים חלקית על החולשה בנתוני הסחר.
· התחלות הבנייה אכזבו ברבעון הראשון, אך העלייה המהירה בהיתרי הבנייה מלמדים שנראה שיפור בהמשך השנה. נתוני גמר הבנייה קרובים לרמתם הגבוהה ביותר מאז סוף שנות התשעים.
· הציפיות לאינפלציה נותרו כמעט ללא שינוי, למרות העלייה המהירה במחיר הנפט בשבוע האחרון.


ארה"ב
· הבנק המרכזי סימן שהמהלך הבא שלו הוא להפחתת ריבית, השאלה שנותרה היא הקצב. חברי הבנק חצויים בין אלו שקוראים להפחתה מהירה, לבין אילו שמעדיפים להמתין.
· סקרי המחוזות השונים מצביעים על כך שהחולשה בסחר העולמי וההודעה המפתיעה של הנשיא על העלאת מכסים על יבוא ממקסיקו (שבוטלו בינתיים) גרמו לקיפאון בענף התעשייה ביוני.


אירופה
· נגיד הבנק המרכזי אותת שאם לא נראה שיפור בתחזית הבנק יצטרך להגיב ע"י מדיניות מרחיבה. סך יתרות האג"ח בתשואה שלילית בעולם עלו לשיא חדש.
· מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עלה ביוני לרמתו הגבוהה ביותר מזה 7 חודשים, אך עם שונות גבוהה בין המדינות והענפים.


עוד בעולם
· בסופ"ש הקרוב יפגשו מנהיגי ארה"ב וסין ביפן – כל האופציות פתוחות.
· ממלחמת סחר למלחמת מטבעות - גם הבנק המרכזי ביפן הודיע שהוא מוכן להעצים מחדש את המדיניות המרחיבה שלו.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il