TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > מחשבים וטכנולוגיה

חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון פיתחו שיטה לקביעת מינון מותאם אישית של תרופה לטיפול בסכיזופרניה

השיטה מתבססת על חיישן אלקטרוני שמזהה באופן מידי ומדויק את הריכוז בדם של התרופה האנטי-פסיכוטית קלוזאפין על ידי דקירת אצבע, כדי לאפשר יעילות טיפול מקסימלית תוך מזעור תופעות הלוואי
חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו שיטה חדשה לניטור מידי ומדויק של הריכוז של התרופה האנטי-פסיכוטית קלוזאפין (הידועה בישראל בשם לפונקס Leponex) בטיפת דם מדקירה באצבע. השיטה, שפותחה על ידי דר' הדר בן-יואב, המחלקה להנדסה ביו-רפואית ומכון אילזה כץ למדע וטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון, מבוססת על חיישן זעיר אלקטרו-כימי, שמאפשר לראשונה לזהות קלוזאפין בטיפת דם אחת של חולי סכיזופרניה ללא תהליכי עיבוד מקדימים של הדם.

קלוזאפין נחשב לתרופה האנטי-פסיכוטית היעילה ביותר לטיפול בסכיזופרניה, והתרופה האנטי-פסיכוטית היחידה שמאושרת לסכיזופרניה שעמידה לטיפולים אחרים, אך השימוש בה מלווה גם בתופעות לוואי קשות. הן יעילות התרופה והן תופעות הלוואי שלה תלויות בצורה משמעותית בריכוז התרופה בדם, שיכול להשתנות עד פי 20 בין אנשים שונים שנוטלים מינון זהה של קלוזאפין. הגורמים שמשפיעים על ריכוז התרופה בדם כוללים גיל, מגדר, אינטראקציות עם תרופות אחרות ועוד.

למרות החשיבות בניטור ריכוז קלוזאפין בדם, אופן הניטור כיום מסורבל, כרוך בשאיבות דם פולשניות תדירות ומוביל ליעילות תת-מיטבית של הטיפול בגלל חוסר היכולת להגיע לריכוז שיאפשר טיפול מיטבי ובה בעת ימזער את תופעות הלוואי. כתוצאה מכך, קלוזאפין הוא עדיין אחד הטיפולים הפחות מנוצלים בתחום רפואת הנפש.

קבוצתו של דר' בן-יואב המציאה אלקטרודה חיישנית זעירה שמסוגלת לזהות באופן מידי ובצורה מדויקת את רמות הקלוזאפין בטיפת דם אחת שמתקבלת מדקירת אצבע. מחקר שנערך לאחרונה בשיתוף פרופ' דיאנה קלי, המרכז למחקר פסיכיאטרי בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד, הראה מתאם טוב בין ריכוז הקלוזאפין בדם של חולי סכיזופרניה שנמדד על ידי המכשיר החדש לבין מדידות המעבדה המקובלות כיום[i].

דר' בן-יואב אמר, "אנחנו נרגשים לראות את התוצאות הראשוניות המבטיחות של המכשיר החדש שלנו, שיכול לספק לחולי סכיזופרניה ולרופאים תוצאות מידיות ומדויקות של רמת הקלוזאפין בדם. ריכוז הקלוזאפין בדם חשוב כדי לשפר את שיעור התגובה ולמזער תופעות לוואי בלתי רצויות. המכשיר שלנו יכול להוות בסיס לניטור מהיר ומדויק של חולים בקהילה, שיאפשר רפואה מותאמת אישית על ידי מעקב הדוק והתאמת המינון של תרופה חשובה זו".

ג'וש פלג, מנכ"לTechnologies BGN, אמר, "אנו מקווים שהמצאה חדשנית זו תעזור להגביר היענות ותקל על השימוש בקלוזאפין עבור אנשים שחיים עם סכיזופרניה. תחום המחקר הרפואי משקיע מאמצים ניכרים לפשט ולמזער בדיקות דם שונות, כדי לאפשר למטופלים לקבל תוצאות של בדיקות בבית ובאופן מידי, והמכשיר שפותח על ידי קבוצת המחקר של דר' בן-יואב מהווה תרומה חשובה לתחום זה. לאחר שהגשנו בקשת פטנט, וכעת אנו מחפשים שותף אסטרטגי להמשך הפיתוח והמסחור של המכשיר".

החיישן החדש יכול לשמש כפלטפורמה לניטור כימיקלים נוספים שמעורבים בתהליכי חמצון-חיזור בדגימות קטנות של דם שלא עבר טיפול מקדים. תגובות חמצון-חיזור מתרחשות בריאקציות כימיות חשובות רבות, כמו סינתזה של חומרים שונים, תהליכים ביוכימיים ביצורים חיים, ושיטות אבחון וטיפול רפואיות שונות. ניתן לעקוב אחרי תגובות חמצון-חיזור בעזרת אלקטרודות ייחודיות, אבל כיום יש צורך לעבד את דגימת הדם כדי להפריד את המולקולות הרצויות מחומרים אחרים שיפריעו למדידה. החיישן שפותח על ידי דר' בן-יואב יכול לזהות כמויות זעירות של מולקולות חמצון-חיזור שונות בדגימות דם בלתי מעובדות, והוא סולל בכך את הדרך לפיתוח מכשירי ניטור קטנים לשימוש אישי שיוכלו לנטר חומרי מטרה שונים.


באוגוסט 2020, דר' בן-יואב היה אחד ממקבלי פרס קלרמן ופרידמן הבינלאומי לשנת 2020 של האגודה לחקר המוח וההתנהגות, שניתן על מחקר בסיס או קליני מצטיין בתחום מחלות הנפש. הפרסים מוענים מדי שנה למדענים מצטיינים שפועלים לקדם את המניעה, האבחון והטיפול במחלות פסיכיאטריות. דר' בן-יואב זכה בפרס עבור הפיתוח של "חיישנים ביולוגיים חדשים כדי לזהות טביעות אצבע חשמליות ייחודיות בדגימות דם של חולי סכיזופרניה, שיכולות לספק מידע חיוני על אופן הטיפול בהם."


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il