TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > > ניתוחי שוק אנליסטים

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "הכל עניין של תזמון - נתוני הצמיחה בארץ לא חלשים כמו שניתן לחשוב"


עפר קליין
מדד המחירים ביולי הפתיע כלפי מטה וירד ב-0.3 אחוז

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים:


בארץ

הכל עניין של תזמון - נתוני הצמיחה בארץ לא חלשים כמו שניתן לחשוב.

נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון השני היו בהתאם לתחזית שלנו חלשים, כאשר התוצר צמח ב-1.0 אחוז בלבד בשיעור שנתי. יחד עם זאת, כצפוי, הצמיחה הושפעה לשלילה מהיבוא החריג של הרכבים ברבעון הראשון. לכן, הצמיחה ללא מיסים נטו על היבוא עמדה על 3.1 אחוזים בשיעור שנתי, נתון חיובי וקרוב לפוטנציאל הצמיחה של המשק. יש לציין שהצריכה הפרטית השוטפת עלתה בקצב נאה של 3.6 אחוזים, והיצוא (ללא יהלומים, וחברות הזנק) עלה ב-4.6 אחוזים בשיעור שנתי, זאת למרות ההאטה בסחר העולמי.

מכיוון שנתוני הצמיחה הרבעוניים בישראל נוטים להיות מאוד תנודתיים, מבט על המחצית הראשונה כולה מראה קצב צמיחה של 3.6 אחוזים בשיעור שנתי, האצה בהשוואה למחצית השנייה בשנה שעברה. לכן, תחזית הצמיחה השנתית שלנו נותרה ללא שינוי (על 3.2 אחוזים), כאשר החוזקה בשוק העבודה וביצוא השירותים מפצה על החולשה ביצוא הסחורות. יחד עם זאת, יש לציין שהעלייה באי-הוודאות העולמית והסיכוי למדיניות פיסקאלית פחות מרחיבה בשנה הבאה (העלאות מיסים וקיטון בקצב גידול ההוצאות) מגדילה את הסיכונים להפתעה כלפי מטה בצמיחה בשנה הבאה. (התחזית המרכזית שלנו היא סביב 3 אחוזים).

בנק ישראל יוריד רשמית בהחלטה הבאה ב-28 באוגוסט את האפשרות של העלאת ריבית וסביר שגם אותו חבר בודד בוועדה שתמך בחודשים האחרונים בעליית ריבית ישנה את דעתו. יחד עם זאת, הנתונים שנצברו בארץ עד כה לא מהווים סיבה מספקת להורדת ריבית.


מדד המחירים לצרכן לחודש יולי הפתיע כלפי מטה כאשר ירד ב-0.3 אחוז, נמוך בהרבה מהציפיות. סעיפי ההלבשה וההנעלה (מינוס 6.4%), הירקות והפירות (מינוס 3.7%), התחבורה והתקשורת (מינוס 0.4%) היו התורמים העיקריים לירידה. חוזקו של השקל בלט בחלק מהסעיפים ותרם לירידה במחירים כגון הריהוט, החינוך ואף הנסיעות לחו"ל שירדו במונחים שקליים בניגוד לעלייה העונתית בקיץ. בכך האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-0.5 אחוז, רמתה הנמוכה ביותר מאז מאי בשנה שעברה.

התחזית הראשונית שלנו למדד אוגוסט היא לעלייה של 0.1 אחוז, עם סיכוי להפתעה כלפי מעלה, מכיוון מחירי השכירות. התחזית הראשונית למדד ספטמבר היא מינוס 0.2 אחוז בשל התחזקות השקל וכתוצאה מהירידה החדה הצפוייה במחיר הדלק (שיתפרסם בסוף אוגוסט). למרות מדד יולי הנמוך, התחזית שלנו ל-12 החודשים הבאים עומדת על 1.0 אחוז, כאשר אנו מניחים שחלק מהירידה החריגה במחירי הפירות והירקות תעודכן כלפי מעלה בהמשך השנה. יש לציין שאנחנו לא לוקחים בחשבון בחישוב זה עלייה אפשרית במע"מ במחצית הראשונה של שנת 2020, פעולה שיכולה להוסיף עוד 0.4-0.3 נקודות אחוז לאינפלציה.

להערכתנו, בשל ירידת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים מתחת לגבול התחתון של יעד האינפלציה, יחד עם התחזקותו של השקל והמדיניות המרחיבה יותר של בנקים מרכזיים בעולם, להערכתנו, בנק ישראל יוריד רשמית בהחלטה הבאה ב-28 באוגוסט את האפשרות של העלאת ריבית וסביר שגם אותו חבר בודד בוועדה שתמך בחודשים האחרונים בעליית ריבית ישנה את דעתו. יחד עם זאת, הנתונים שנצברו בארץ עד כה לא מהווים סיבה מספקת להורדת ריבית.

בעולם
להערכתנו, הצמיחה השלילית בגרמניה יכולה להוות קריאת השכמה להפעלת מדיניות פיסקאלית מרחיבה באירופה.


נתוני הצמיחה הראשוניים בגרמניה לרבעון השני היו כצפוי מאכזבים כאשר התוצר התכווץ בשיעור שנתי של 0.3 אחוז, חלש יותר מהצמיחה הכללית בשאר מדינות גוש האירו. החולשה בביקושים ליצוא הגרמני (גם בתוך אירופה), לצד הירידה בהשקעות (בחלקה בשל אי-הוודאות סביב ה-Brexit) תרמו להתכווצות התוצר.

גרמניה אשר היוותה בשנים האחרונות את אחד המחסומים המרכזיים כנגד מדיניות מוניטרית ופיסקאלית מרחיבות יותר, היא דווקא מהגורמים העיקריים לדאגה באירופה. במיוחד ענף התעשייה, כאשר הייצור התעשייתי בגרמניה ירד ב-5.2 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים עד יוני, הנתון החלש ביותר מאז 2009. לשם השוואה, מדד הייצור התעשייתי בגוש האירו כולו התכווץ ב-2 אחוזים במהלך אותה התקופה.

למרות החולשה, לממשלת גרמניה יש מספיק מרווח תמרון פיסקאלי (לצד גיוסים באג"ח בתשואה שלילית) שיכול לשפר את הפעילות. להערכתנו, אפשר שהצמיחה השלילית תהווה "קריאת השכמה" למנהלי המדיניות בגרמניה לעשות זאת ובכך גם לעודד את הצמיחה בכל אירופה. (גם בארה"ב יש כבר מי שמדבר על הפחתת מיסים נוספת ככלי נוסף לתמיכה בכלכלה).

נקודות מרכזיות


ישראל
· בהתאם להערכתנו, הצמיחה ברבעון השני עמדה על 1.0 אחוז בלבד. אך בהתבוננות על המחצית הראשונה כולה - התמונה חיובית יותר, עם חוזקה בצריכה הפרטית וביצוא. תחזית הצמיחה השנתית שלנו נותרה ללא שינוי על 3.2 אחוזים.
· מדד המחירים ביולי הפתיע כלפי מטה וירד ב-0.3 אחוז. הפירות והירקות לצד חוזקו של השקל תרמו לכך.
· מגמת העלייה במכירת דירות חדשות נמשכה לצד ירידה בהיצע. מחירי הדירות עולים כבר 6 חודשים ברציפות.
· סך המשרות הפנויות בתחילת הרבעון השלישי הפתיע לחיוב, אך אנו צופים שקצב הגידול בשכר ימשיך להתמתן.
· הציפיות לאינפלציה ירדו השבוע בעקבות ההפתעה השלילית במדד המחירים לצרכן.

ארה"ב
· הייצור התעשייתי ממשיך להיחלש. מנגד, המכירות הקמעונאיות הפתיעו לחיוב, עדות לחוזקה של הצריכה הפרטית.
· הירידות בשווקים באוגוסט לצד ההודעה על עליית מכסים פגעו בסנטימנט משקי הבית בתחילת אוגוסט.

עוד בעולם
· כפי שצפינו, התוצר בגרמניה התכווץ ברבעון השני. החולשה בתעשייה בגרמניה מהווה משקולת שלילית על אירופה. יתכן שהנתונים החלשים יהוו "קריאת השכמה" למנהלי המדיניות בגרמניה להפעיל מדיניות פיסקאלית מרחיבה.
· האינדיקאטורים לפעילות הכלכלית בסין בתחילת הרבעון השלישי היו חלשים. אנו מצפים מהבנק המרכזי להוריד את הריבית (או את יחס הרזרבה לבנקים) בשבועות הקרובים.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il