TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

הבורסה לניירות ערך: קריסת אוורגרנד אינה סנונית שמבשרת על בוא הגשם ואולם היא מחייבת זהירות ‎‎


לוגו הבורסה
הניתוחים על בועת נדל"ן סינית מתפרסמים בעיתונות הכלכלית חדשות לבקרים בשנים האחרונות ואולם כמו במשל "הזאב -זאב", הבועה המשיכה להתנפח ואזרחי סין המשיכו לרכוש דירות למגורים ולהשקעה כך שכיום על פי הערכות מקובלות כשני שליש מנכסי האזרחים הסינים מושקע בדירות למגורים
מאמר של יניב פגוט

השםGuangzhou Evergrande מוכר היטב לחובבי הכדורגל העולמי מאחר ומדובר בקבוצת הכדורגל המובילה בסין בשנים האחרונות. הקבוצה זכתה ב- 8 אליפויות סין בכדורגל בעשור השני של שנות ה- 2000 וגייסה לשורותיה שחקני כדורגל בעלי שם עולמי בתמורה לשכר דמיוני. חובבי הכדורגל הישראלי נחשפו לקבוצה בעת שעקבו אחר ביצועיו של כוכב נבחרת ישראל ערן זהבי במסגרת היריבה העירונית.

המנוע הכלכלי שעומד מאחורי קבוצת הפאר הסינית הוא חברת הנדל"ן, השנייה בגודלה בסין, אשר עסקיה התרחבו במהלך השנים לשלל תחומי עיסוק נוספים ושמה אוורגרנד. קבוצה זו, שהזרימה לקבוצת הכדורגל הסינית מאות מיליוני דולרים בשנים האחרונות מצויה על סף קריסה כלכלית. קריסתה של אוורגרנד אינה רק מכה קשה לכדורגל הסיני ולשאיפותיו להשתלב בקדמת הכדורגל העולמי, אלא מכה קשה הרבה יותר לשוק הנדל"ן למגורים בסין.

הניתוחים על בועת נדל"ן סינית מתפרסמים בעיתונות הכלכלית חדשות לבקרים בשנים האחרונות ואולם כמו במשל "הזאב -זאב", הבועה המשיכה להתנפח ואזרחי סין המשיכו לרכוש דירות למגורים ולהשקעה כך שכיום על פי הערכות מקובלות כשני שליש מנכסי האזרחים הסינים מושקע בדירות למגורים. התזה החלשה לפיה מחירי הדירות יכולים רק לעלות כבשה לה מקום של כבוד בתפישה הסינית. הסינים, בניגוד לאמריקנים שמחזיקים בממוצע רק כרבע מנכסיהם בדירות וחלק הארי של נכסיהם מושקע בשוק ההון, חשופים עד מעבר לצווארם למחירי הדירות במדינה.

הממשל הסיני, שמבין היטב את הסיכון הכרוך בהמשך עלייה חדה במחירי הדיור, הנהיג בשנה האחרונה צעדי צינון מהותיים במטרה לקרר את שוק הנדל"ן. צעדי הצינון אלו כללו הגבלה על מתן אשראי ליזמי נדל"ן, הגבלה על מתן משכנתאות, הגבלות על מכרזי קרקע ואף הגבלות מחיר במקומות מסוימים ברחבי סין. צעדים אלו ואחרים, בשילוב עם השפעת הקורונה, פגעו קשה בכושר ההחזר של אוורגרנד ומגבירים את ההסתברות לשמיטת חובות ענקית של למעלה מ- 300 מיליארד דולר על ידי החברה, אשר מתקשה לפרוע חובותיה. בעוד הממשל הסיני יכול לחלץ את החברה באם יחליט כי היא "גדולה מידי בכדי ליפול", הוא אינו מאותת כי בכוונתו לעשות כן והחשש הגדול הוא התפשטות של המשבר לכלל ענף הנדל"ן למגורים בסין אשר עלול להביא עימו לפגיעה קשה בצמיחה הסינית, משבר כלכלי בסין ואף אי שקט פוליטי.

יש המגדילים ומשווים בין קריסת אוורגרנד לקריסת ליהמן ברהדרס במשבר הסאב פריים של ארה"ב ואולם להערכתי ההשוואה האמורה מוגזמת. בעוד מרבית ההשקעות בשוק הנדל"ן הסיני הן בעיקר של תושבים מקומיים ואין בו שוק מפותח של איגוח הלוואות לדיור, הריי שבארה"ב של 2007 המצב היה שונה בתכלית. יחד עם זאת, צניחה חדה בפעילות הדיור הסין בצוותא עם אובדן אמון של הציבור הסיני בהנהגה הסינית ובכלכלה הסינית עלול להביא לפגיעה חדה בצמיחה העולמית ולשרשר לפגיעה מהותית במדינות שכלכלותיהן בנויות באופן מהותי על ייצוא לסין.

בנקודת הזמן הנוכחית לא הייתי ממהר ומנפק תחזיות על צניחה חדה בצמיחה הסינית כפועל יוצא מקריסת אוורגרנד מאחר והממשל הסיני הוכיח פעם אחר פעם בעשורים האחרונים כי הוא מסוגל לווסת את הכלכלה המקומית ולתמוך בה בעת הצורך ומנגד לצנן את הכלכלה כאשר דרושים צעדי צינון. בעת הקרובה נראה, ככל הנראה, ניסיונות סינים לייצב את הספינה השוקעת של אוורגרנד באמצעות מכירת נכסים והכנסת שותפים אסטרטגיים ולשדר למשקיעים מסרים מרגיעים. התרחיש המרכזי היה ונותר שהממשל הסיני יצליח לבעוט בפחית של שוק הדיור במורד הירידה, קרי הבעיות יישארו ואולם ההתמודדות עימן תדחה למועד בלתי ידוע.

עבור החוסך הישראלי, ירידה בתיאבון לסיכון כפועל יוצא מחשש למשבר כלכלי בסין תשרשר לתחזיות הצמיחה הגלובליות ולתחזיות הרווח של הפירמות הרלוונטיות. ולפיכך משקיע החושש מאסקלציה במשבר בשוק הדיור הסיני וחושש שהממשל הסיני לא ישכיל לבלום את ההידרדרות צריך לשקול מחדש את ההקצאה של נכסי סיכון בתיק ההשקעות.

בסיטואציה שכזו יש להתמקד בהשקעה בכלכלות וסקטורים בעלי חשיפה נמוכה לכלכלה הסינית.

בניגוד לשקיפות הגבוהה בתעשיית קרנות הנאמנות הישראלית, דווקא גופי החסכון ארוך הטווח אינם מפרטים באופן שקוף דיו לציבור הרחב את החשיפה הגיאוגרפית שלהם למשק הסיני כך שלא ברור למשקיעים מה מידת הפגיעות של תיקי החיסכון של הציבור הישראלי לכלכלה הסינית בכלל ושוק הנדל"ן למגורים הסיני בפרט.

נזכיר כי החריקות הקשות בשוק הנדל"ן למגורים הסינית מתרחשות זמן קצר לאחר בליץ רגולטורי של הממשל הסיני על ענקיות הטכנולוגיה הסיניות. הבליץ המדובר הביא לירידה חדה במחירי מניות פופולאריות אלו והופך את תמחור המניות האלו למשימה כמעט בלתי אפשרית.

בנסיבות שכאלה, ולמרות הנטייה הגוברת של ועדות ההשקעה המקומיות להניף את דגל הפיזור הגיאוגרפי אל על ולחפש עוד ועוד השקעות מעבר לים, דווקא השקעה מוגברת בחברות ישראליות מקטינה את הסיכון הרגולטורי ומאפשרת חשיפה לשוק דיור יציב, לצד השקעות בחברות מקומיות מסקטורים נוספים להן תרומה ניכרת לצמיחת המשק.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il