TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה
> > > הנצפים ביותר

מינוף(חובות)- מצמיח חברות ומחריב חברות

מינוף(חובות)- מצמיח חברות ומחריב חברות


null
ניר כהן1 | 25/7/13, 00:00
בשנים האחרונות לצערנו אנו שומעים על יותר ויותר חברות שמבקשות לעשות תספורות באגרות החוב מאחר ופשוט אין להן יכולות לשלם עבור ההלוואות שנטלו.

על מנת להבין מדוע זה קורה, מוטב קודם להבין את הצד החיובי והחיוני של מינוף(חובות).
כן כן.. שמעתם נכון, מינוף הוא דבר חיובי.


הכיצד?
 
הכי קל להדגים זאת באמצעות חברת נדלן שקונה נכס מניב בצורה ממונפת.



קצת חשבונאות בסיסית

מימון הנכס= התחייבויות(הלוואות)+ הון עצמי(הכסף של החברה)



כשחברת נדלן רוכשת נכס עליה מין הסתם לשלם עליו.צורת התשלום על הנכס יכולה להיעשות בשלוש דרכים עיקריות.אפשרות ראשונה פשוט להוציא כסף מהון החברה ולשלם עליו. לחילופין
אפשרות שניה לקחת הלוואה ולקנות באמצעות ההלוואה את הנכס ולחילופין אפשרות שלישית והכי נפוצה היא שילוב בין השניים כלומר גם לקיחת הלוואה וגם שימוש בחלק מכספי הון החברה על מנת לממן את הנכס- מינוף.

מדוע חברות בוחרות במינוף כלומר האפשרות השלישית ולא הראשונה?


נאמר וחברה מסויימת איתרה נכס ששוויו כ 100 מיליון ש"ח והתקבולים השנתיים ממנו מהווים כ 10% מסך ההשקעה כלומר תקבול של 10 מיליון ש"ח כל שנה.



לפי האפשרות הראשונה אם חברה תנצל את ההון שלה לרכוש את הנכס אז התשלום יהיה כמובן 100 מיליון ש"ח והיא תקבל כל שנה 10 מיליון ש"ח(10% תשואה) אז מדוע לא להשאר באפשרות הראשונה שהרי ככה אין הוצאות ריבית?

בואו כעת נבחן את האפשרות השלישית(והנפוצה יותר)  


כזכור הנכס שהחברה רוצה לקנות עולה 100 מיליון שקל אך הפעם החברה תשלם רק 10 מיליון מההון העצמי ואת שאר ה90 מיליון היא תשלם באמצעות לקיחת הלוואה מהבנק.



100 אחוז מימון הנכס=90 אחוז התחייבויות(הלוואות)+10 אחוז הון עצמי(הכסף של החברה)

כעת הבנק בודק את מטרת ההלוואה ועל סמך רמת הסיכון ויכולת ההחזר של הנכס ואיתנות החברה הוא קובע בכמה אחוזי ריבית יש לשלם על ההלוואה.


נאמר שהבנק בהסכמת החברה קבע שהריבית תעמוד על 8% לשנה כלומר 90% מ 100 מיליון יוצא שגודל ההלווואה עומד על 90 מיליון שקל והוצאות הריבית (לפי 8% ריבית על ה 90 מיליון שקל)עומדות  על 7.2 מיליון שקל. 


אז מה היה לנו?-הכנסות של 10 מיליון ש"ח והוצאות ריבית של 7.2 מיליון ₪. כעת אם נפחית את ההכנסות מההוצאות נקבל שהרווח על הנכס עומד על 2.8 מיליון ש"ח כשמההון העצמי של החברה הוצאנו 10 מיליון ש"ח(ולא 100 מיליון) כלומר התשואה על ההון גדלה מ 10% לרמה של 28%(2.8מיליון/10מיליון).



אין ספק שנעשתה כאן ממש עסקה טובה!

חשוב להבין שכל הנוסחא הזאת עובדת אך ורק אם תשואת הנכס תשאר גבוהה מריבית ההלוואה כלומר במידה ולפתע אחד משוכרי הנכס יודיע לחברה שהוא פשט את הרגל ולא יכול לשלם הרי שתשואת הנכס תרד ואז במקום תקבולים של 10% נקבל למשל רק תקבולים של 8% בעוד שתשלומי הריבית לבנק נותרים כ 8% כך שהנכס לא יניב פירות נטו.. ומה אם הנכס ייצר פחות מ 8 אחוזים, במקום שהנכס יניב כסף לחברה, החברה תצטרך לשרוף כסף על הנכס.

אז מה בעצם גרם לחברות לבקש תספורות באגחים?

כאן יש מקום לדבר על האפשרות השניה. למקרה שתהיתם מדוע  חברות אינן בוחרות באפשרות השניה אז התשובה היא שכמובן אם זה היה תלוי בהן, תמיד האפשרות השניה היתה נבחרת אך הבנקים/בתי ההשקעות דורשים מהחברות לשים הון ראשוני בדיוק כמו במשכנתא.


אמהמה.. החברות הצליחו ליצור מעיין יצור כלאיים המדמה את האפשרות השניה.הן הנפיקו אגח שמכרו למוסדיים ולציבור, השתמשו בכסף כאילו הוא הון עצמי ועליו עשו עוד מינוף.

חלפו להן השנים הטובות ואז הגיעה המשבר הכלכלי שריסק את שווי הנכסים ואת יכולת ייצור המזומן שלהן. במילים אחרות, כח ייצור המזומנים של הנכסים שנרכשו כבר לא יכל לממן את ההלוואות וגם שוויים נחתך כך שגם מכירת הנכסים לא הספיקה לכסות את ההלוואות.

השילוב של ירידת בתשואות הנכסים ושוויים ובמקביל עומס ההלוואות נותר בעינו, החל ליצור הפסדים כבדים לחברות. ככל שהמשבר התעצם, כך שווי נכסי החברות וכח ייצור המזומן הלך ופחת וכאמור עומס ההלוואה נותר וכך ההפסדים בדוחות החברות הלכו והתעצמו וכך למעשה גרם המינוף לקריסה של המניות של החברות.


 כל זה לכאורה לא אמור לעניין את המלווים(מי שנתן  לחברות את הכסף). הם רוצים את כספם בתוספת הריבית שהובטחה. הבעיה היא  שכאמור אין לחברות כיצד לשלם את הכסף  וכך החלה הקריסה גם בשוק האגח והפיכת מקצוע התספורות למוצר מבוקש.
16/7/13
1. בהצלחה אתה הגדול ביותר - אברהם
לניר כהן בהצלחה, אתה הגדול ביותר, ההמלצות שלך שוות זהב ויהלומים, היכן אני יכול לקרוא מה אתה כותב בנוסף, והיכן, אברהם
[סגור תגובה]
24/7/13
2. שאלה להבין את הנקודה - יונתן
אם באפשרות הראשונה נקבל 10 מילון שקל הכנסות בלי מינוף ובאפשרות השלישית נקבל 2.8 מיליון אז למה לבחור באפשרות השלישית ולא הראשונה?
[סגור תגובה]
25/7/13
3. אברהם תודה רבה על המחמאה [ל"ת] - ניר כהן1
25/7/13
4. יונתן שים לב שהשקענו רק 10 מיליון - ניר כהן1
באפשרות השלישית.כדי לראות את ההבדל מבחינה כמותית ולא אחוזים, קח את כל ה 100 מיליון שקל ותמנף אותם כמו בדוגמא(למשל תקנה 10 נכסים כשלכל נכס תשים 10 מיליון שקל ואת החסר תשלים באמצעות מינוף).
במצב כזה תקבל שבמקום לקבל תקבולים של 10 מיליון שקל כמו באפשרות הראשונה, אתה למעשה תקבל 28 מיליון שקל באפשרות השלישית- זינוק של כמעט פי 3.
[סגור תגובה]

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:




- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il