TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

פריזמה -סקירה שבועית 17/08

סקירה שבועית מבית פריזמה
פריזמה | 17/8/08, 14:12




בעולם


• תנודתיות גבוהה במחיר הנפט במהלך השבוע וחדשות שליליות מכיוון הסקטור הפיננסי הובילו לירידות בשוקי המניות בשבוע שעבר. בסיכום שבועי ירד מדד ה-MSCI World בכ-1%, ומדד השווקים המתעוררים של MSCI ירד בשיעור של כ-1.8%. ירידה במחיר הנפט לקראת סוף השבוע הובילה להתאוששות מסוימת בשוקי המניות ולהמשך התחזקות הדולר בעולם.



• מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש יולי בשיעור של 0.8%, כפול מהציפיות. נתוני האינפלציה הפתיעו כלפי מעלה בעיקר בעקבות ההפתעה במחירי האנרגיה והמזון. ואולם גם האינפלציה הבסיסית עלתה מעבר לציפיות, וזאת ככל הנראה, בהשפעת ההזרמה הפיסקאלית בחודשים האחרונים. ההפתעה במדד הבסיסי נבעה מסעיפים רבים כגון תחבורה, הלבשה, תרבות, חינוך ועוד אשר "פיצו" על האטה בקצב העלייה של הרכיב העיקרי במדד – הדיור. להערכתנו, בחודשים הקרובים נראה ירידה בקצב האינפלציה הן הכללית, בזכות הירידה במחירי הסחורות, והן הבסיסית, שכן הירידה בקצב מחירי השכירות מהווה התפתחות חיובית שעשויה להשפיע גם על האינפלציה בעתיד.
 
• השפעת ההזרמה הפיסקאלית באה לידי ביטוי גם בנתוני המכירות הקמעונאיות. מכירות הליבה (ללא דלק, חומרי בנייה, וכלי רכב) עלו בשיעור של 0.3% בחודש יולי ובשיעור של 3.8% בשנה האחרונה.. 
 
• נתוני הייצור התעשייתי ונתוני סחר חוץ הפתיעו לטובה בזכות הפעילות החזקה יחסית בעולם והחולשה של הדולר עד לאחרונה. התפתחויות אלו יחד עם נתוני הפעילות החלשים באירופה (והשבוע ירידה של 0.2% בתוצר לרביע השני) תומכים בהמשך היחלשות האירו לעומת הדולר.
 
• למרות נתוני הפעילות החזקים יחסית בארה"ב יחד עם אינפלציה גבוהה, אין אנו מצפים לשינוי המדיניות מצד הפד, מכיוון שאנו מעריכים כי הפעילות תיחלש משמעותית בהמשך. כפי שציינו בסקירותינו הקודמות, אנו מעריכים כי ההאטה המתגבשת בעולם תוביל גם להיחלשות הסקטור היצרני בארה"ב, אשר עד כה הפגין עצמה יוצאת דופן. כמו כן, ברור כי כעת הצריכה הפרטית מושפעת מההזרמה הפיסקאלית, ובהעדרה מצבו של הצרכן האמריקאי צפוי להידרדר משמעותית. בנוסף, אנו מצפים להמשך הרעה בתעסוקה, אשר עד כה הייתה מתונה ולא נתנה את אותותיה על הצרכן. 




לאור אי הוודאות הגוברת בנוגע לעוצמת ההאטה בעולם, קיים קושי להעריך את מגמת השווקים בטווח הבינוני. יחד עם זאת, בטווח הקצר, המשך הירידה בציפיות לאינפלציה בעולם, המאפשרת הפחתת ריבית במדינות נוספות מלבד ארה"ב מובילה לסביבה חיובית עבור שוקי המניות, במיוחד במשקים המפותחים.


בישראל




• מדד המחירים לצרכן עלה ב-1.1% בחודש יולי, שיעור גבוה מהציפיות המוקדמות שנעו בין 0.5% ל-0.8%. התרומה העיקרית למדד הגיעה מסעיף מחירי הדיור בבעלות שעלו ב-2.7% (תרומה של 0.4% לעליית המדד). במהלך החודשים האחרונים ציינו מספר פעמים את הערכותינו לכך שסעיף הדיור יהווה סעיף אינפלציוני בעייתי במהלך הקיץ, בעיקר עקב ריבוי החוזים בתקופה זו ומעבר מואץ לחוזים שקליים מאלו הצמודים לדולר (בחודש יולי כ-74% מהחוזים המתחדשים נחתמו בשקלים והשאר בדולר אמריקאי). מבחינת סך החוזים הקיימים (מתחדשים ושאינם מתחדשים) שיעור החוזים השקליים עומד עדיין רק על כ-50%. אנו מעריכים שגם במהלך החודשים אוגוסט-ספטמבר, צפוי להימשך תהליך המעבר מחוזים דולרים לשקליים, כך שבסופו של המהלך מספר החוזים השקלים יעמוד על כ-75% מסך החוזים. על פי התנהגות השחקנים בשוק בעבר, מעבר זה מלווה בעליית מחירים שיקלית, ועל כן מחירי הדיור צפויים למשוך את המדדים הקרובים כלפי מעלה.




 
• תחזית האינפלציה שלנו לשלושת החודשים הבאים (אוגוסט, ספטמבר ואוקטובר) עומדת על 0.6%, 0.1% ו-0.4%. אנו מניחים עלייה מצטברת של כ-5% במחירי הדיור בחודשים האלו, הנחה שמרנית למדי, כך שההפתעות, אם יבואו, צפויות מכיוון אינפלציה גבוהה יותר. כמו כן, ההנחה היא להתמתנות קלה נוספת במחירי הסחורות. האינפלציה בשנה הקרובה צפויה להסתכם להערכתנו בכ-3%. . 
 
• מודל הדיפוזיה (התפשטות האינפלציה מעבר לאנרגיה ומזון) שלנו הבוחן את שיעור המוצרים אשר מחיריהם עלו ביותר מ-5% מתוך סך המוצרים סל הנבדק (מנוכה מזון, פירות וירקות) עלה לרמה גבוהה של כ-25% בחודש יולי. עלייה זו מעידה על התרחבות עליות המחירים לסעיפים אשר אינם ממוקדים בקבוצת מוצרים ספציפית, ועל כן הדרך להתמודד איתה קשה יותר ועוברת דרך העלאת הריבית הקצרה.



• בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב-25 נקודות בסיס בישיבתו הקרובה, כאשר מבחינת מאזן הכוחות בישיבה, שני המשתתפים אשר תמכו בהעלאת הריבית לחודש יולי והיו בעמדת מיעוט, קיבלו חיזוק משמעותי מכיוון המדד האחרון, כך שקולם עשוי לגבור במהלך הישיבה הקרובה.

• אנו מעריכים שהתקופה הקרובה תאופיין בהמשך התהוות לחצים אינפלציוניים מקומיים (מנוכה אנרגיה ומזון), אשר יובילו את בנק ישראל להמשיך במהלך העלאת הריבית עד לרמה של 4.5%-4.75% בסוף השנה.

• מבחינת שוק האג"ח, החשש מפני האינפלציה העקשנית ומידת העלאת הריבית הנדרשת אל מול ההאטה המסתמנת ימשיכו לגרום לתנודתיות גבוהה. כל עוד רמת הציפיות האינפלציוניות נמוכה מהערכת האינפלציה שלנו לשנה הקרובה (3%) ולנוכח השונות הגבוהה של המדדים החודשיים אנו נוטים להמשיך ולתת משקל עודף לאפיק הצמוד על פני השקלי. מבחינת המח"מ: הערכתנו כי ההתמתנות באינפלציה תגיע רק ב-2009 תומכת באחזקה במח"מ קצר יותר. לעומת זאת, במבט לטווח של שנה קדימה ולמי שרגיש פחות לתנודתיות מומלץ מח"מ תיק בינוני.


 

לאתר פריזמה לחץ כאן

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il