TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

סקירות שוק

ליאב - ארה"ב - 16/3

השבוע היה שבוע מלא אירועים בוול סטריט כאשר שני אירועים עלו מעל כולם ואתמקד בהם – ההתערבות של הפד בשוק האשראי בצורה ישירה וקריסת בר סטרנס. בהמשך אדון בהרחבה בריבית ובדוחות הצפויים לשבוע הבא.
ליאב ג | 16/3/08, 00:00

סקירה שבועית 16 למרץ 2008

 

השבוע היה שבוע מלא אירועים בוול סטריט כאשר שני אירועים עלו מעל כולם ואתמקד בהם – ההתערבות של הפד בשוק האשראי בצורה ישירה וקריסת בר סטרנס. בהמשך אדון בהרחבה בריבית ובדוחות הצפויים לשבוע הבא.

 

סיכום שבועי –

 

התערבות הפד –

 

מרבית המשקיעים מנתחים את פעולות הפד דרך משקפי שוק ההון בלבד. חשוב לציין כי עבור ברננקי המטרה ליציבות הכלכלה והמערכת הפיננסית קודמת למטרה ליציבות שוק ההון.

השבוע ראינו שלב נוסף במאבקו של ברננקי על מנת להקל על כלכלת ארה"ב את המעבר למיתון/האטה.

עד כה הוריד ברננקי את הריבית ב-2.25% בחצי שנה והצליח להעלות את מחירי הסחורות ולהחליש את הדולר בצורה משמעותית. לרוע מזלו הוא לא הצליח באותה מידה להוריד את הריבית על ההלוואות. מכוון שהריבית על ההלוואות מייצגת הסכמה בין מלווה ללווה, הריבית לא ירדה באותה מהירות שקיצץ אותה הפד. זאת בעיקר בגלל חוסר בכסף זמין למלווים וגידול בסיכון הלווים.

על מנת לפתור בעיה זו הודיע ברננקי על תוכנית חדשה בו הבנק המרכזי (ובנקים מרכזיים נוספים ברחבי העולם) ילווה כסף למערכת הפיננסית ל-28 יום. החידוש העיקרי הוא שהבנק המרכזי הסכים לקבל כערבות אג"ח מגובה משכנתאות (של חברות ממשלתיות או בעלות דירוג גבוה שהן לא סאב-פריים).

ההתערבות, בהיקף של 200 מיליארד דולר, נתנה זריקת עידוד לשוק שכן זו דרך התערבות בשוק האשראי באופן ישיר ותמיכה במוסדות הפיננסיים על מנת למנוע מהן לקרוס (בהמשך...). כמו כן "נשק" הורדת הריבית הינו מוגבל מעצם טיבעו והשפעתו לא הייתה יעילה באותה מידה.

ברננקי גם פתח את הדלת להתערבות ישירה נוספת בשוק האשראי (שלא דרך הריבית) שגם את זה ראו המשקיעים כדבר חיובי.

 

מדד המחירים לצרכן ובר סטרנס –

 

המסחר ביום שישי התחיל באווירה חיובית ובעליות שערים בעקבות מדד המחירים לצרכן אשר הראה כי האינפלציה נשארה ללא שינוי. למרות עליית מחירי הסחורות והורדת הריבית האגרסיבית האינפלציה לא הרימה את ראשה וזאת כנראה בעקבות ההאטה בכלכלה ולחצי המיתון. המשקיעים ניתחו נתונים אלו כחיוביים מכוון שהם מאפשרים לפד "מרווח פעולה" רחב יותר בהורדת הריבית ב-18 למרץ.

 

המסחר שינה כיוון במהירות בהמשך היום כאשר בר סטרנס, בית ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב הודיע על קשיי נזילות (לא פשיטת רגל! עדיין...). בית ההשקעות זימן מסיבת עיתונאים בו הודיע כי הוא "מרגיש בנוח עם תחזיות האנליסטים" (וזה טוב, כי הדוחות ביום שני). בית ההשקעות נכנס למצב בו יש לו חוסר בנכסים נזילים ועל כן נדרש להלוות כסף על מנת לשלם לנושים ולקוחת את כספיהם באופן שוטף. בגלל שבר סטרנס אינו בנק הוא אינו יכול לנצל את התוכנית של הפד הנזכרת מעלה ולכן הבנק JP מורגן משמש כמלווה בפועל מול הפד ומספק (יחד עם תמיכה ישירה של הפד) נזילות לתפעול של בית ההשקעות. חשוב לציין כי הדבר מהווה סיכון אמיתי לבית ההשקעות ואכן המניה צנחה ב-47% ומשכה את סנטימנט השוק מטה וגרמה להרגשה של "מי הבא בתור". בית ההשקעות החל לחפש באופן רשמי רוכש – מחיר מציאה - 4 מיליארד דולר היום כאשר היה 20 מיליארד לפני שנה.

 


הריבית בארה"ב –

 

ביום שלישי (18 למרץ) צפוי הפד להכריז על הורדת ריבית נוספת בארה"ב במאמץ להקל על לחצי המיתון. להלן מצורף גרף ראשון על מנת לסייע בדיון:

הגרף הנ"ל מראה את ציפיות להורדת הריבית לאורך ציר זמן, כפי שמתבטא מהחוזים העתידיים על הריבית של הפד. כפי שניתן לראות מהגרף, המשקיעים נותנים הסתברות של 40% לירידה של 0.5% או 0.75%. כמו כן ירידה של 1% או 1.25% בהסתברות של 10% כל אחת. ניתן לראות את השינויים בהסתברויות לאורך הזמן (הנתונים נכונים ליום חמישי ה-13 למרץ).

 

 

האם השוק צודק בציפיותיו?

כפי שאתם רואים השוק נותן הסתברות למספר מקרים של הורדת מקרים. אבל האם השוק צודק בציפיותיו? ננסה לנתח זאת בכמה שלבים.

שלב ראשון - על מנת שיהיה נוח לדבר על צפי השוק (כלומר צפי יחיד, ולא ציפיות – ברבים) אבצע ממוצע משוכלל לנתוני השוק. כלומר – אכפיל כל ירידה של הריבית בהסתברות שלה. התוצאה המשוכללת הינה 0.725%.

שלב שני – ניתן להגיד כי הצפי של השוק (בממוצע) הינו לירידה של -0.725% בריבית לשער של 2.25%.

שלב שלישי – לאחר שאנו יודעים את צפי השוק, צריך לבדוק כיצד השוק הצליח לנבא את שינויי הריבית בעבר. מחקר שבוצע על ידי הבנק המרכזי האמריקאי בין השנים 1989 ל-2001 גילה כי החוזים בדרך כלל Over-Shoots (עוברים) את הריבית המקורית. בין השנים הנ"ל היה צורך להוריד 0.189% מהריבית הממוצעת על מנת להתאימו מעט יותר לצפי האמיתי. להמשך הדיון אני מצרף גרף נוסף, לחצו עליו לתמונה מלאה:

הגרף האדום הינו גרף של צפי החוזים (אחרי ההפחתה של 0.189%) והגרף הכחול הינו הגרף הממוצע של הריבית בפועל.

ניתן לראות כי הגרפים יחסית חופפים אך האדום יותר תנודתי (עצבנות משקיעים אולי?) וחותך את הריבית האמיתית מספר פעמים – בהתאם למידע החדש שמגיע למשקיעים. כותב המחקר מציין גם כי המשקיעים עוקבים אחרי התנהגות הפד, וכאשר הפד משנה את התנהגותו כך גם המשקיעים.

שלב רביעי- אז מה ניתן להבין מהצפי? ראשית, יתכן והצפי over-shoots את הריבית האמיתית בגלל שהוא מתמחר גם הפתעות בהסתברות נמוכה (כמו ירידה של 1.25% בריבית שמוערכת היום ב-10%). שנית, המשקיעים משנים את התנהגותם בהתאם לפד. מכוון שברננקי הבהיר שהוא מתכוון להמשיך במגמת הורדת הריבית המשקיעים יתאימו את הצפיות בהתאם. וכל עוד הוא לא ישנה את התנהגותו בפתאומיות יתכן ויישארו מסנכרנים.

 

התנהגות השוק:

בתיאוריה, הורדת הריבית על נכסים חסרי סיכון תוביל לעליה בשוק המניות. אפשר להסביר זאת על ידי:

  1. הורדת ריבית על נכסי חסרי סיכון "תדחוף" יותר משקיעים לנכסים יותר מסוכנים, כמו מניות.
  2. הורדת ריבית על נכסי חסרי סיכון תוביל לכך שמשקיעים יהיו מוכנים להתפשר על תשואה נמוכה יותר גם משוק המניות. תשואה נמוכה יותר בשוק המניות -> מכפילים גבוהים יותר -> שוק גבוה יותר.
  3. הורדת ריבית הינה מדיניות פיסיקלית מרחיבה. כלומר מוסיפים כסף לכלכלה ומעודדים צריכה ופעילות כלכלית. השוק בעצם "מתמחר" את העלייה העתידית.

 

חשוב לציין כי ברננקי מוריד את הריבית על מנת להקל על כלכלת ארה"ב מלחצי המיתון הקרב ולא על מנת להעלות את שוק המניות. בגרף המצורף (שנוצר על ידי אדגר, מנהל פורום ארה"ב) ניתן לראות את השפעות הורדת הריבית האחרונות על השוק. ניתן לראות כי השוק עלה בציפייה להורדת הריבית וירד מיד אחריה, זאת מכוון שלא סיים לתמחר את משבר האשראי והסאב פריים ואת המיתון שיגיע בעקבותיהם.

אז, מה יהיה ?

שבוע הבא הולך להיות שבוע מעניין לא רק בגלל השפעת הריבית אלא גם במכוון שהפיננסיות מדווחות באותו שבוע, ובדגש על בר סטרנס שמדווחת ביום שני. בעוד שבדרך כלל הייתי מניח דשדוש עם נטייה לעליה לקראת הודעת הריבית, בר סטרנס והפיננסיות טורפות את הקלפים וכל השוק "עוצר את נשימתו" בציפייה לדוחות של בר סטרנס.

 

צפי לשבוע הבא –

 

השבוע צפי מקוצר בגלל שאירועים אקסוגניים הם אלו אשר יכתיבו את המסחר.

 

א.      סחורות – מחיר הנפט סגר את השבוע ב-110 דולר במסחר תנודתי (אך נוטה מעלה, כפי שניתן לראות) והזהב הגיע השבוע למחיר של 1009 $.

ב.      אג"ח – מחיר איגרות החוב עלה לאורך כל עק' התשואה (ראה הרחבה בסקירה קודמת) והתשואה ירדה אף יותר. שימו לב כי האינפלציה ב-12 חודשים האחרונים הייתה 4%. כלומר כל איגרות החוב הממשלתיות הקצרות מ-10 שנים (כולל) מציגות תשואה ריאלית שלילית (כלומר תשואה פחות אינפלציה).

ג.        מניות – למעלה מ-144 חברות מדווחות דוחות רבעוניים, כאשר 16 מהן מה-S&P 500. מצורפת טבלה המציינת את הדוחות העיקריים השבוע וצפי רווחים:

 

תאריך

סימול

שם חברה

תחזית

17.3.2008

BSC

Bear Stearns

0.9$

18.3.2008

GS

Goldman Sachs

2.58$

18.3.2008

LEH

Lehman Brothers Holdings Inc.

0.72$

18.3.2008

ADBE

Adobe Systems

0.45$

19.3.2008

NKE

Nike

0.81$

19.3.2008

MS

Morgan Stanley

1.03$

20.3.2008

FDX

FedEx

1.23$

 

ד.      שימו לב כי ב-18.3 הכרזת ריבית.

ה.     יום שישי ה-21.3 אין מסחר בעקבות חג.

 

 

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il