TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

דברי נגיד בנק ישראל במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול בבנק ישראל


סטנלי פישר
נגיד בנק ישראל קיים היום מסיבת עיתונאים בבנק ישראל לאחר הודעתו מאתמול על כך שהחליט לסיים את תפקידו ב-30 ליוני השנה. להלן תמצית מדבריו
שמונה שנים הם זמן ארוך מאוד. ראש הממשלה ביקש ממני להישאר בתפקידי עד לאחר אישור התקציב על ידי הממשלה החדשה, ולכן החלטתי לפרוש רק בסוף חודש יוני. היעדים העיקריים שהצבתי לעצמי כשנכנסתי לתפקיד הושגו במלואם: חוקקנו את חוק בנק ישראל, חתמנו על הסכם השכר, ביצענו את השינוי הארגוני, וכמובן ניהלנו את המדיניות המוניטרית לטובת המשק והאוכלוסייה, תוך שמירה על יציבות מחירים ויציבות פיננסית.

אעזוב את בנק ישראל כשהוא במצב טוב מאוד. הממשל התאגידי של הבנק חזק: המועצה המנהלית בראשות מר דן פרופר מפקחת על הנגיד כשהוא מקבל את ההחלטות האדמיניסטרטיביות. הניסיון של השנה האחרונה מלמד ששינוי זה אכן משפר את איכות הניהול של בנק. הועדה המוניטרית, כולל שלושת חבריה החיצוניים, הפרופסורים ראובן גרונאו, אלכס צוקרמן ורפי מלניק, מביאה לכך שהחלטות המדיניות המוניטרית מביאות למדיניות טובה יותר, מבוססת ויציבה. המערכת הזו תתמוך בקבלת ההחלטות ובאופן הניהול של הנגיד הבא, וגם תסייע לו להימנע מטעויות גדולות.

אני עוזב את המשק במצב טוב עם אתגרים רציניים. בראש ובראשונה, יש להעביר תקציב שיהיה בסיס ליציבות המקרו כלכלית, עם גירעון מוגבל ברמה סבירה. המשק נשאר עם האתגר של טיפול בבעיית הבירוקרטיה שאנו סובלים ממנה. בשנים האחרונות הדירוג של ישראל בסקרים בינלאומיים, למשל סקר Doing Business של הבנק העולמי, מראה על ירידה במצב של ישראל ביחס למדינות אחרות בהקשר זה. זוהי עובדה מדאיגה. קשה מאוד לטפל בבעיות אלו הקשורות במערכת קבלת ההחלטות במשק, וראינו זאת בניסיון של הממשלה לטפל בבעיות הבירוקרטיה בענף הדיור.

מחירי הדירות מהווים אתגר נוסף. בנק ישראל, האוצר והממשלה יצטרכו להמשיך לטפל בבעיה זו – בנק ישראל יכול לעשות דברים בצד הביקוש, אבל חשוב יותר הוא שהממשלה תנקוט בצעדים של הגדלת ההיצע, משום שצעדים אלו גם מפחיתים את המחירים וגם מביאים לכך שלרשות המשק עומדות יותר דירות.

הייתה לי זכות גדלה לעבוד עם עובדי בנק ישראל. כידוע, עבדתי כבר במוסדות כלכליים חשובים אחרים. התרשמתי מאוד מהרמה המקצועית של עובדי בנק ישראל. במהלך המשבר העולמי בנק ישראל פעל ברמה מאוד גבוהה ובצורה יעילה, ובתחומים בהם ניתן היה בקלות לעשות טעויות מהותיות - טעויות כאלו לא קרו. אני זה שמקבל את הקרדיט, אבל הוא מגיע גם לעובדים והמנהלים המקצועיים והמסורים של בנק ישראל.

הייתה לי הזכות לעבוד עם זרועות הממשלה השונות: יש לנו משרד אוצר מאוד מקצועי. השליטה של משרד האוצר בתהליך גיבוש מדיניות ההוצאה היא חשובה ביותר, כל עוד אין יכולת טובה מספיק במשרדי הממשלה לעשות זאת. אני רוצה להודות לשרי האוצר שעבדתי איתם, בדגש על השר הנוכחי. היה לי הכבוד לעבוד עם חברי הכנסת, בעיקר בתהליך חקיקת חוק בנק ישראל, ולאורך כל התקופה היה לי קשר טוב מאוד עם ועדת הכספים, שבשנים האחרונות עמד בראשה ח"כ משה גפני. הייתה לי עבודה פורה מאוד עם חברי הכנסת לטובת כל אזרחי המדינה. נהניתי גם מעבודה פוריה מאוד עם משרד ראש הממשלה, כולל רה"מ הנוכחי שבמקרה הוא זה שגם הציע למנות אותי בתקופה שבה היה שר האוצר. רה"מ מבין כלכלה, הוא אחראי לרפורמות שתרמו ליציבות המשק ב-2003, שהן אחד הבסיסים לביצועים הטובים של המשק בשנים האחרונות.

אני רוצה להודות גם לאלו שאנו מכנים "גברת כהן מחדרה" – הלא הם אזרחי ישראל. היחס של הציבור הישראלי אליי חימם את ליבי ואני גאה על כך מאוד, ומודה לכל אזרחי ישראל על הביקורת שקיבלתי, וכמובן גם על התמיכה.

אין לי כרגע תכניות לעתיד וגם אין תפקיד שמחכה לי. אני מקווה ומתכוון להיות מעורב בחיים הציבורים בארץ, ומקווה שקולי ימשיך להישמע בדיון הציבורי. ישראל היא הבית השני שלי, ואינני יודע אם השני הוא פחות בית מהראשון. אני ואשתי מאוד מודים לציבור הישראלי על שמונה השנים הנפלאות שהיו לנו פה.


בתשובה לשאלות עיתונאים אמר הנגיד:

יש לי אמון בכך שהממשלה יודעת מה היא רוצה להשיג. איננו יודעים נכון לעכשיו מה תהיה הקואליציה ומי יהיו נושאי התפקידים הכלכליים. ראש הממשלה ומשרד האוצר יודעים שהם צריכים לטפל בצורה רצינית בבעיות התקציביות.

עוד כשכתבנו את דוח בנק ישראל לשנת 2010 ציינו שם שבשנת 2013 תהיה בעיה בתקציב, משום שכלל ההוצאה, יעד הגירעון והתכנית להפחתת מיסים אינם עקביים זה עם זה, ולכן המשך הפחתת המיסים תוך עמידה במגבלת ההוצאות יביא לאי עמידה ביעד הגירעון. אמרנו זאת פעם אחר פעם מאז. אני היועץ הכלכלי לממשלה, ובדרך כלל יועצים אינם מעבירים את עצותיהם דרך התקשורת. בשלב מסוים חשנו שהמסר אינו נקלט היטב ויצאנו בכנס קיסריה עם הצהרה ברורה לציבור.

השגנו את רוב הדברים שרציתי להשיג בתחילת הקדנציה, אם כי לא את כולם: הסכם השכר שהשגנו איננו מושלם – יש לנו כעת בעיה בגיוס עובדים מקצועיים ברמה גבוהה ונצטרך לתקן זאת. בין היעדים שהצבת לעצמי בתחילת הדרך, אחד מאלו שהיה בתחתית הרשימה היה לתרום לשיפור השיח הציבורי במדינת ישראל, ולצערי אני לא בטוח שהצלחנו להשיג זאת.

ידעתי שאם אודיע על פרישתי שבוע לפני הבחירות הדבר יביא לרעש רב וההחלטה תיתפס כפוליטית, ולכן לא הודעתי על כך לפני הבחירות. הערכתי שגם לאחר הבחירות יהיה מי שיגיד שזו החלטה פוליטית, אבל זה לא המצב – זוהי החלטה אישית.

משקיעים שרכשו את אגרות החוב של האוצר בניו יורק השבוע רכשו אגרות לעשר ושלושים שנה – הם בוודאי לא חשבו שאשאר בתפקיד זמן כה רב. אנשי האוצר לא ידעו על החלטתי ולכן לא ניתן להאשים אותם בהטעיית המשקיעים.

שמונה שנים הן תקופה ארוכה ומאוד מכובדת לתפקיד כזה. בכל מועד שהייתי בוחר לעזוב התקשורת הייתה מוצאת משבר על המדף והייתה עולה הטענה שבחרתי במועד לא מוצלח. הבעיה התקציבית הנוכחית היא בעיה שממשלה אחראית תוכל לטפל בה – אין להשוות אותה למשל למשבר העולמי, שהיה בעיה חריפה שלא הכרנו כמוה. כולם יועדים מה צריך לעשות עם התקציב, ובבנק ישראל יש יכולות טובות בניתוח התקציב. לא צריך קוסם כדי לפתור את הבעיה התקציבית – צריך אומץ, ואני מקווה שלממשלה תהיה אותו.

לא הייתה סיבה שאתחייב לכך שאשאר למשך כל הקדנציה השנייה. העולם משתנה, המצב המשפחתי משתנה, ואין סיבה שאתחייב למשהו שלא אוכל לעמוד בו. עם זאת, אני סבור שחשוב לשמר את הקדנציה בת חמשת השנים של הנגיד, משום שקדנציה מלאה של ממשלה עשויה להגיע כמעט עד חמש שנים, וחשוב שתהיה רציפות בתפקיד הנגיד בעיקר בזמן מערכת הבחירות.


אני לא מתכוון להתייחס לשמות של מועמדים להחליף אותי. לגבי השאלה על העובדה שהמלצתי למנות את קרנית פלוג למשנה לנגיד, הרי שכשהיא מונתה ידענו שתפקידה הוא גם למלא את מקומו של הנגיד במקרה הצורך, ולא הייתי מציע למנות משנה לנגיד שאיני סבור שיכולה לתפקד כנגיד בעת הצורך.

כולכם מכירים את הביטוי על פיו בתי העלמין מלאים באנשים שחשבו שאין להם תחליף. השווקים מודעים לכך שבנק ישראל ימשיך להתנהל היטב גם לאחר שאסיים את התפקיד.

לאחר סיום תפקידי כנגיד אישתי ואני נחזור לארה"ב, כי לא גרנו שם כבר שמונה שנים. בהמשך אני מניח שנחלק את חיינו בין שתי המדינות.

לגבי תפקיד שר החוץ, שר האוצר או תפקידים אחרים: אני תמיד אומר שאינני נוהג לקבל תפקיד שלא הוצע לי. אני יכול לומר שהציעו לי בעבר את תפקיד שר האוצר וסירבתי לקבלו.

הממשלה חייבת להתחיל לטפל בהיצע הדיור ולהביא לכך שקצב הבנייה יגדל. כל עוד נבנו כ-40,000 יחידות דיור בשנה יכולנו בבנק ישראל לטפל בצד הביקוש. כעת נראה, אם כי הנתונים עדיין לא ברורים, ששיעור הבניה יורד לרמה של כ-30,000 בשנה. הממשלה חייבת להביא לכך שקצב הבניה יגדל.

עמלות הבנקים ירדו בלמעלה מ-20% בשנים האחרונות. זה ללא ספק פוגע ברווחיות הבנקים. אין לנו כוונה למנוע מהבנקים להיות רווחיים – אנו דורשים מהבנקים להיות הוגנים כלפי הלקוחות שלהם. כשאנו מזהים עמלות לא הוגנות אנו דורשים מהבנקים לשנות אותן. אם הבנקים יצליחו להרוויח יותר כתוצאה מהתייעלות זה בוודאי ישמח אותי.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il