TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

רולטה רוסית - אם לא נראה שינוי בקרוב מחיר הדלק בעוד שבועיים עלול להגיע אל קו ה-7 ₪ לליטר בנזין


עפר קליין, קרדיט צילום: יונתן בלום
הראל ביטוח ופיננסים: עצם האיום ממשיך לבוא לידי ביטוי בכיס שלנו
מערכת טלנירי | 15/2/22, 10:44
בואו לדבר על זה בפורום ארה"ב
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים:

בעולם

רולטה רוסית - אם לא נראה שינוי בקרוב מחיר הדלק בעוד שבועיים עלול להגיע אל קו ה-7 ₪ לליטר בנזין.

ההודעה של הממשל בארה"ב שפלישה רוסית לאוקראינה ממש מעבר לפינה (והקריאה לאזרחיה לעזוב), המשיכה להקפיץ את מחיר הנפט והחיטה ותרמה להתחזקות הדולר בעולם. ההערכות שלנו להשלכות לא השתנו בהשוואה לסקירות הקודמות. במידה ופלישה אכן תתרחש אספקת הנפט והחיטה בעולם תיפגע והמחירים ימשיכו ויעלו. הבנקים המרכזיים יתקשו לעצור את מגמת הצמצום, נוכח האינפלציה הגבוהה מלכתחילה והדולר צפוי להתחזק לאור נהירה של משקיעים ל"נכסים בטוחים". חשוב להדגיש שלמרות רוחות המלחמה אנו לא נותנים כרגע הסתברות גבוהה למלחמה מלאה על רקע העלות הכבדה והקושי להשיג ממנה הישג משמעותי (הפקנו על כך פרק בפודקאסט שלנו "אבלמה"). יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעלייה בסיכון. עצם האיום ממשיך לבוא לידי ביטוי בכיס שלנו ואם לא נראה שינוי בקרוב מחיר הדלק בעוד שבועיים עלול להגיע אל קו ה-7 ₪ לליטר בנזין.

לכל דבר יש זמן – למרות האינפלציה המפתיעה להערכתנו הבנק המרכזי בארה"ב לא יסיים את תוכנית הרכישות לפני המועד המתוכנן (בעוד כשבועיים), ולא יקדים את העלאת הריבית.

גם בינואר האינפלציה בארה"ב הפתיעה כלפי מעלה ועלתה ל-7.5 אחוזים (6% הליבה), כאשר מלבד מחירי הדלק והחשמל, נמשכה העלייה במדד הדיור. בעקבות זאת השווקים מתמחרים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית בכמעט 1.5 נקודות אחוז עוד השנה. למרות זאת, אנו לא סבורים שהבנק המרכזי יסיים את תוכנית הרכישות לפני המועד המתוכנן (בעוד כשבועיים), או יקדים את העלאת הריבית לפני הישיבה המתוכננת בעוד 4 שבועות, דבר שעלול לשדר לחץ מיותר לשווקים.


בארץ

קופת המדינה התחילה חזק את 2022 ומאפשרת הרחבה של התוכנית הפיסקאלית (אם קובעי המדיניות אכן מעוניינים בכך)

הכנסות המדינה ממסים בינואר המשיכו להפתיע לחיוב ועמדו על כ-47 מיליארד ₪, שיא חודשי שגבוה ב-10 מיליארד!! בהשוואה לשיא הקודם. העודף בהכנסות הוא תוצאה של גידול חד במיסים הישירים; הכנסות חריגות של מספר חברות גדולות, מימוש אופציות של עובדים כתוצאה ממכירת חברות הזנק והמשך גביית מיסי נדל"ן מעסקאות שנעשו עוד לפני שהעלו את מס הרכישה (בנובמבר). הגירעון כאחוז מהתוצר ירד בחדות ל-3.3 אחוזים (4.5% בדצמבר) וללא תוכנית הממשלה והירידה החדה בנאסד"ק (שתמתן את ההכנסות בהמשך השנה) היינו מעדכנים כלפי מטה את תחזית הגירעון לסוף השנה.

עודף שיא של כ-18.5 מיליארד ₪ בתקציב הממשלה בתחילת שנה לצד המזומנים הרבים שבידי הממשלה יובילו להערכתנו בחודשים הקרובים לצמצום הנפקות אג"ח ממשלתיות (גם כאשר לוקחים בחשבון את העלייה בגיוסים ברבעון האחרון השנה כתחליף למיועדות). במקביל כמובן עולה האפשרות של הרחבת הצעדים הפיסקאליים של הממשלה.


שלל נתונים - היום בערב יתפרסם מדד המחירים לצרכן, מחר נתוני הצמיחה , ובשני הבא ריבית בנק ישראל

היום יתפרסם מדד המחירים הראשון לשנת 2022 והתחזית שלנו היא שהמדד יישאר ללא שינוי. ירידה עונתית במחירי ההלבשה‑הנעלה ופגיעה בביקושים בשל האומיקרון תקוזז מול עלייה במחירי המזון (מס משקאות ממותקים ועוד). העלייה החדה במחירי הנפט והפיחות בשקל יבואו לידי ביטוי רק במדדים הבאים. מחר יתפרסם האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון האחרון של 2021. אנו צופים צמיחה חזקה של כ-4 עד 5 אחוזים (מנוכה עונתיות בשיעור שנתי), למרות האומיקרון שהיכה במשק בדצמבר.


ביום שני הקרוב תתפרסם החלטת הריבית הראשונה לשנת 2022 ואנו צופים שהיא תישאר ללא שינוי. השאלה המרכזית היא האם בדומה לשאר הבנקים המרכזיים בעולם בנק ישראל יאותת על כך שהצעד הבא שלו יהיה למעלה עוד השנה או שהוא יחזור על כך שהוא יהיה סבלני. להערכתנו, להמשך השיפור בשוק העבודה יהיה חלק חשוב בהחלטת הבנק. נתוני סקר כח האדם למחצית השנייה של ינואר הראו ירידה נוספת בשיעור האבטלה הרחבה ל‑5.5 אחוזים. לצד סקר מגמות בעסקים לינואר שהראה שהאומיקרון לא פגע באופטימיות החברות (מלבד המלונאות), ויותר חברות רואות אינפלציה מעל ל-3 אחוזים השנה. מכאן שאנו צופים שבנק ישראל יעלה את הריבית פעמיים במחצית השנייה של השנה.



נקודות מרכזיות


בעולם

גם בינואר האינפלציה בארה"ב הפתיעה כלפי מעלה ועלתה ל-7.5 אחוזים. למרות זאת, אנו לא סבורים שהבנק המרכזי יסיים את תוכנית הרכישות לפני המועד המתוכנן (בעוד כשבועיים), או יקדים את העלאת הריבית לפני הישיבה המתוכננת בעוד 4 שבועות, צעדים שישדרו לשוק לחץ מיותר.
ההודעה של הממשל בארה"ב שפלישה רוסית לאוקראינה ממש מעבר לפינה (והקריאה לאזרחיה לעזוב), המשיכה להקפיץ את מחירי הנפט והחיטה ותרמה להתחזקות הדולר בעולם. אך עצם האיום ממשיך לבוא לידי ביטוי בכיס שלנו. אם לא נראה שינוי בקרוב במחיר הנפט, בעוד כשבועיים מחיר הדלק בישראל עלול להגיע אל קו ה-7 ₪ לליטר בנזין.


בארץ

הצמיחה החזקה בשנה שעברה באה לידי ביטוי בהכנסות גבוהות ממסים בתחילת 2022. הגירעון כאחוז מהתוצר ירד בחדות ל-3.3 אחוזים הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת משבר הקורונה. העודף בתקציב הממשלה יוביל להערכתנו בחודשים הקרובים לצמצום הנפקות אג"ח וכמו כן, גברו הסיכויים לצעדים פיסקאליים נוספים של הממשלה.
צעדי הממשלה שהוכרזו בשבוע שעבר יפחיתו בטווח הקצר רק כ-0.1 אחוז מהאינפלציה. ההכרזה על מכס אפס במגוון מוצרים תפחית את המחירים ליצרנים וליבואנים, אך להערכתנו יתגלגלו באופן חלקי בלבד לצרכנים. הטבת המס למשפחות עם ילדים תתרום לצמיחת המשק בטווח הבינוני-ארוך, בכך שתעודד עלייה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה, במיוחד לעבודות במשרה מלאה.
היום יתפרסם מדד המחירים לחודש ינואר שלהערכתנו יישאר ללא שינוי. מחר יתפרסם האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון האחרון של 2021. אנו צופים צמיחה חזקה של כ-4 עד 5 אחוזים, למרות נגיף האומיקרון שהכה במשק בדצמבר. בשני הבא תתפרסם החלטת הריבית הראשונה לשנת 2022 השאלה המרכזית היא האם בדומה לשאר הבנקים המרכזיים בעולם בנק ישראל יאותת על כך שהצעד הבא שלו יהיה למעלה עוד השנה או שהוא יחזור על כך שהוא יהיה סבלני.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il