TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

עשרת המוטיבים המובילים ביותר לשנת 2022 סיכום מיוחד מדויטשה בנק


דויטשה בנק
האם הקורונה היא המוטיב היחידי שמשנה? סופו של הכסף הקל בשווקי המניות
מערכת טלנירי | 5/1/22, 11:51
בואו לדבר על זה בפורום ארה"ב
האמת היא שהקורונה כעת היא כבר לא כל כך מוטיב לעומת שאר ההתפתחויות שקורות ברקע בכלכלה, פיננסיים והשוק העסקי. אז נשאלת השאלה אילו מוטיבים יהיו בעלי חשיבות בשנת 2022?

כמובן שאנו נעסוק בנושאי המאקרו המשמעותיים- הסיכון שהכלכלה הגלובלית מתחממת יתר על המידה לאור המדיניות המונטרית המרחיבה והפיסקלית שננקטה. גם כיצד שוק העבודה שהולך ונהיה צפוף יותר עשוי לדחוף את האינפלציה כלפי מעלה עוד יותר. סוף התקופה של כסף חינם עשוי להביא לכך שהשווקים אולי לא יקרסו אך הם יחזרו להיסחר על בסיס פונדמנטלי יותר.

החברות בשנת 2022 יתמודדו עם בעיות חדשות בנוסף למחסור בעובדים. במשך שני העשורים האחרונים, התשואות נתמכו על ידי עלייה בשיעור הרווח וחוב זול. כעת שני הדברים הללו צפויים להתהפך בשנת 2022. הרגולציה בנוגע לתחרות ורכישות נהיית נוקשה יותר ולכן חברות יצטרכו להבין כיצד להפיק יותר מכירות מלקוחות קיימים.

השקעות ESG זכו לדחיפה גדולה בתקופת הקורונה. המומנטום הזה עומד מאחורי אגרות חוב מבוססות ESG. המשקיעים אוהבים את הסיפור, הלקוחות אוהבים את הסיפור והחברות מצטרפות לטרנד גם כן.

הרחק מאור הזרוקים ישנם מספר מוטיבים שעשויים להיות בעלי השלכות בשנת 2022. אחד הוא שהמטבעות הדיגיטליים של הבנקים המרכזיים ייקחו צעד אחד גדול קדימה עם מספר מדינות שמתכננות להנפיק ב-2022. בינתיים אנו גם חושבים שרוב האנשים ממעיטים בהשפעה הגיאופוליטית של הפיכת פעילות החלל לצבאית.

1. כלכלה חמה יתר על המידה
בעוד שישנם כאלה שדואגים בנוגע לסטגפלציה בשנת 2022, האפשרות הסבירה יותר היא שכלכלת ארצות הברית תחווה סיכונים של התחממות יתר. בהנחה ווריאנט הקורונה החדש לא ישנה לחלוטין את התוואי הקיים של נגיף הקורונה, שנה הבאה צפויה להיות טובה יותר מבחינת המגפה. בינתיים התמריצים האדירים שקיימים עדיין במערכת יחד עם מדיניות מרחיבה עשויים להבטיח כי גם האינפלציה וגם הצמיחה יישארו גבוהים.

התוצאה הצפויה היא כלכלה חמה מבחינת אינפלציה וצמיחה בשנת 2022. לדעתנו הפד יהיה אגרסיבי יותר בשנת 2022 על מנת להילחם באינפלציה. זה יגרום לצמצום בתנאים הפיננסים שבמהלכו המשקיעים יתרגלו לעולם החדש. במידה והכלכלה אכן תתחמם יתר על המידה והפד יאלץ לנקוט בצמצום מהיר יותר מהקצב ההיסטורי, אנו עשויים להיכנס למיתון בשנת 2023 או 2024.

אחד ההבדלים המרכזיים בין המחזור הזה והאחרון הוא הפער בין התפוקה והתעסוקה. לאחר המשבר הפיננסי, לשניהם לקח שנים להיסגר. זו הייתה ההתאוששות האיטית ביותר בהיסטוריה ולכן במבט לאחור ניתן להבין מדוע לא ראינו אינפלציה. במעגל הזה הפער צפוי להיסגר כבר ברבעון הבא וזו תהיה אחת מן ההתאוששויות המהירות בהיסטוריה.

על פי התחזית של דויטשה בנק רוב כלכלות ה-G7 ירשמו צמיחה של מעל 3% בשנה הבאה. לכן אנו יכולים לצפות לצמיחה חזקה ואינפלציה גבוהה. לכן הסיכון של התחממות יתר של הכלכלה הגלובלית הוא סיכון מרכזי לשנת 2022.

2. אופטימיות קורונה
התחזית עבור הקורונה באזור חצי כדור הארץ הצפוני היא מדאיגה. מספר מדינות נכנסות אל סגרים חדשים וההגעה של ווריאנט האומיקרון הובילה להגבלות חדשות בנוגע לתנועה וירידות בשווקים הפיננסים. יחד עם זאת יש מקום לאופטימיות בנוגע לאופן שהמגפה תתפתח בהמשך. הימצאותם של תרופות נוספות יחד עם זמינות של חיסונים נוספים משמעותה שאוכלוסיות שלא הייתה להם גישה לחיסון יוכלו להתחסן כעת.
המשנה מציאות הגדול ביותר בשנת 2022 יהיה התרופה האנטי ויראלית. ההבטחה להוריד בחדות את מספר האשפוזים תעשה באמצעות 2 תרופות. לפי ניסויים קליניים של מרק, הכדור שלה יכול להפחית את האשפוזים ב-30%. הכדור של פייזר עשוי להפחית את מספר האשפוזים ב-89%.
בהסתכלות אחורה הטרגדיה של הקורונה הכריחה מדינות להתמודד עם נושאים קשים שנזנחו לאורך זמן רב מידי. עם ניהול נכון יותר של הקורונה, ישנה תקווה כי התמודדות עם נושאים של אי שיווין בחינוך או תמיכה גדולה יותר לבריאות הנפש יקבלו תשומת לב גדולה יותר.
כמובן שווריאנטים חדשים מהווים סיכון וההגעה של ווריאנט האומיקרון המחישה זאת שוב פעם. יחד עם זאת בטווח הבינוני ההיסטוריה מראה עי הרבה וירוסים נהפכו לפחות מסוכנים עם הזמן כפי שקרה עם וירוס H1N1 שהיה אחראי לשפעת הספרדית בשנת 1918. עם הרפואה המודרנית וההגעה של תרופות חדשות אנו יכולים לצפות שהאנושות תוכל לחלוף מעל הווירוס הזה גם כן.

3. שוק עבודה היפרסוני ואינפלציה
כפי שטיל היפרסוני מציף מתחים גיאופוליטיים כך גם ההתאוששות ההיפרסונית של שוק העבודה מציתה חששות אינפלציוניות. תופעה זו צפויה להחריף עוד יותר עם העובדה שעובדים בעלי כישורים יעזבו את העבודה שלהם בחיפוש אחר עבודה טובה יותר.

השינוי הגדול בהתאוששות של שוק העבודה הזה הוא הקצב שובר השיאים. לאחר מיתון רגיל לוקח בדרך כלל בין 4-5 שנים לשוק העבודה להתאושש. הפעם זה קורה מהר הרבה יותר. שיעור האבטלה בארצות הברית חזר לרמה של 4.2%, לא רחוק מהרמה של 3.5% שלפני הקורונה. בצרפת וספרד שיעור ההשתתפות בשוק העבודה כבר גבוה יותר מלפני הקורונה.

בעוד שמדובר בעובדה מרגיעה שאנשים חוזרים לעבוד, המהירות שבה זה התרחש מחביאה בתוכה כמה סיכונים. שיעור האבטלה נוטה לרדת ככל שמתקדמים במחזור הכלכלי. לאור העבודה שהמחזור הכלכלי הזה רק התחיל והעובדה שמחזורים נוטים להאירך זמן רב, ישנה אפשרות ששיעור האבטלה ימשיך להצטמצם במשך שנים. מה ממחיש את הטענה הזאת היא העובדה שבארצות הברית מעל 4 מיליון איש עזבו את עבודתם מאז הקורונה ולא שבו לעבוד.

אנו יודעים כי ישנו קשר בין שוק עבודה צפוף לבין עלייה בשכר שמובילה לעלייה באינפלציה. הקורונה עודדה אנשים בעלי כישורים לחפש אחר עבודות מתאימות יותר להם עם שכר גבוה יותר. גם החברות מתאימות את עצמם למציאות בשוק העבודה והם מציעות תוכניות הכשרה ומשלמות עבור השכלה גבוהה. אם אנו אכן בתחילתו של מחזור כלכלי שיימשך זמן רב כמו ב-4 העשורים האחרונים, אינפלציית השכר עשויה להימשך.

4. התמקדות החברות ביעילות נכסים.
בעשור האחרון התשואות מהשקעה בחברות הגיעו מעלייה בשולי הרווח וחוב זול. אחרי הכל חברות צמחו דרך רכישות והתעלמו מיעילות הנכסים שלהם. ניתן לראות שהחברה החציונית במדד אס אנד פי 500 הרוויחה דולר אחד במכירות עבור כל דולר שהיא החזיקה בנכסים בתחילת שנות ה-2000. היחס הזה עומד כעת על 60 סנט.

בשנת 2022 תשומת הלב על יעילות הנכסים צפויה לחזור כתוצאה מכך ששני הגורמים האחרים- התשואה על ההשקה ושולי הרווח צפויים להיות תחת לחץ כבד. שולי הרווח יהיו תחת לחץ לאור העבודה שעובדים מבקשים שכר גבוה יותר לצד הטבות. הטרנד הזה החל בשנת 2021 וצפוי לצבור תאוצה ב-2022. בנוסף מה שצפוי להכביד על שולי הרווח הוא העובדה שהרגולציה לגבי רכישות צפויה להיות נוקשה יותר. הירידה בתחרותיות לאורך השנים הובילה לכוחן הרב של החברות אל מול העובדים.

בנוסף גם המינוף צפוי לרדת בשנת 2022. העלאות ריבית אפשריות יהפכו את החוב ליותר יקר ואם שיעור מסוים של אינפלציה יוכח כקבוע יותר, החברות יכולות לצפות לעלויות חוב יקרות יותר בטווח הבינוני.
חברות גדולות כבר החלו בתהליך של ייעול הנכסים. ג'ונסון אנד ג'ונסון, ג'נרל אלקטריק וטושיבה הודיעו לאחרונה על כוונתם לבצע פיצול של פעילויות שונות. הניתוח שלנו מראה כי חברות רזות בנכסים השיגו תשואת יתר לעומת חברות כבדות בנכסים בעשור האחרון. מנקודת המבט של המשקיע, אם חברות לא יצמצמו את היקף הנכסים שלהם, הם יהיו חייבות לגרום לנכסים הקיימים לעבוד קשה יותר. זוהי איננה משימה קלה והיא דורשת כישורים ניהוליים ומבניים שצורכים הרבה תשומת לב.

5. עודף מלאי
בשנת 2022 אנו צפויים להיות עם הרבה דברים. בכל מקום שיבושים בשרשראות אספקה יחד עם שווקים בתפקוד לא מלא, יובילו קמעונאיים ויצרנים להיתקע עם עודפי מלאי. שחרור איטי מהצפוי של הביקוש הכבוש כמו גם התמקדות בשירותים לעומת מוצרים יחריף את עודפי המלאי.

הקמעונאיים לא רוצים להיתקע עם חוסרים במוצרים כפי שהיה בשנה האחרונה. למרות שהמלאים שלהם הם כרגע נמוכים, ישנם סימנים שם אוגרים סחורה ומזמינים יתר על המידה לקראת עונת החגים.
לכן שנת 2022 יכולה להיות שנה בה הקמעונאים והיצרנים יחוו חוסרים ומלאים הלוך ושוב. ברבעון ה-3 ראינו מספר שיא של חברות מתייחסות לשרשראות אספקה, הגבוה ביותר בעשור האחרון.
מה שעשוי להחריף את הבעיה הם חששות שהביקוש מצד הצרכנים לא יתאושש במהירות כפי שהחברות צופות. הצרכנים האמריקאים מאותתים בציפיות שלהם שהם יבזבזו יותר אך בפועל הם מבזבזים פחות. אם אכן זה יתרחש זה עשוי לגרום לתרחיש של עודפי מלאי. בנוסף גם שיעורי החיסכון של האזרחים בארצות הברית גבוהים.

השינויים בין הזמינות של מוצרים לבין חוסרים ימשיכו להתרחש עד ששיווי משקל יגיע לבסוף. במילים אחרות אנו צפויים לראות ב-2022 תקופות של עודפי מלאי.

6. שובם של ההגבלים העסקיים
תאהבו את זה או לא, חברות בארצות הברית צפויות להתמודד עם תחרות גבוהה יותר ב-2022. שאר העולם המערבי צפוי ללכת בעקבות ארצות הברית. צו נשיאותי שנחתם על ידי השניא ביידן בחודש יולי טען שבמהלך העשורים האחרונים, התחרות נחלשה בשווקים רבים מידי. בנוסף גם מינויה של Lina Khan ליושבת ראש נציבות הסחר מאותת על הכיוון של הממשל בנושא הזה.

אם מאמצים אלו יצליחו, חברות עשויות לחזות במהפך של הטרנד של פחות תחרות שהיה קיים בעשורים האחרונים.

התוצאה של תחרות פחותה היה בגידול שיעורי הרווח. ברבעון האחרון התוצאות של החברות הצביעו על כך ששיעורי הרווח הגיעו לשיא של כמה עשורים למרות הקורונה ועמדו על 11.2%.
התחרות הפחותה הצליחה לתפוס תאוצה בעקבות שינוי חוקתי ב-1980 שנתן את הביטחון לחברות לצאת למסעות של רכישות ומיזוגים. התוצאה היא מספר נמוך יותר של חברות ענק בשווקים רבים. לדוגמה מספר חברות התעופה והתקשורת שקיימות כיום הוא נמוך בהרבה ממספרם לפני 20 שנים.
ללא קשר לסיבה לתחרותיות הפחותה, נראה שלנשיא ביידן יש את הכח הפוליטי להגביר את התחרות. בנוסף לאחר הקורונה גם עובדים רבים במיוחד אלו עם שכר נמוך יש כח מיקוח רב יותר. אנו רואים כי חברות ענק כמו אמזון ודיסני העלו את השכר לעובדים מאז הקורונה.

עם הכח הפוליטי מלמעלה והעובדים מלמטה, חברות צפויות להיכנס לעולם חדש בשנת 2022 של תחרות גדולה יותר עם שחקנים חדשים.

7. סופו של הכסף הקל בשווקי המניות
"האם שוק המניות יתרסק ב-2022 עם צמצום הרכישות של הפד והעלאות ריבית"? זאת השאלה שמשקיעים רבים שואלים את עצמם. המשקיעים עשויים לשקול בפעם הראשונה בעשור האחרון כיצד סופו של הכסף הקל עשוי להשפיע על שווקי המניות.

סופם של התמריצים צפוי להאט את זרימת הכספים אל שוק המניות בוודאות. במידה וגם הריבית תעלה ותדחוף את התשואה על אגרות חוב כלפי מעלה, המשקיעים ימצאו אופציות נוספות בשווקי אגרות החוב ומכשירי השקעה שרגישים לריבית והתעלמו מהם במשך שנים.

שווקי המניות יהיו המומים מחזרתם של הפונדמנטליים. אחרי הכל היינו בעידן של כסף זול והרבה משקיעי ערך צברו תסכול רב. הסיבה לתשואת החסר של מניות הערך לא יכולה להיות מוסברת רק בגלל תשואת היתר של מניות הטכנולוגיה. זה גם בעיקר עקב העובדה שהשווקים הפיננסים התרגלו לעולם של כסף זול. כתוצאה מכך כל המניות נעו בכיוון דומה ללא קשר לרווחיות שלהם.

מאז הקורונה שווקי המניות פלרטטו עם הרעיון של להבחין בין חברות עם רווחיות חזקה לחלשה. אך התמריצים הרבים שננקטו הצליחו לייצר ראלי שהביא לסיום הפלירטוט. המשקיעים שוב זורקים כסף לכל רחבי השוק, במיוחד קרנות השקעה פאסיביות.

בשנת 2022 שהשוק יאבד את הכסף שזרם והעלה את כל המניות בעשור האחרון, המשקיעים עשויים להבחין ולהיות יותר בררנים. ישנם סימנים שזה מתחיל להתרחש.

ההאצה של החשיבות של הנתונים הפונדמנטליים עשוי להיות ההידוק בתנאים העסקיים. לחצי שכר, חשיפה לנושאי ESG והרצון של ביידן להגביר תחרותיות יהיו בעלי השעה לרעה על החברות שנמצאות בתחתית הרשימה מבחינת איכותם.

כל אלה לא באים לרמוז על התרסקות בשווקי המניות. זה עשוי להוביל לסדר חדש שבו נראה השקעות מבוססות פונדמנטליים וערך.

8. החלל- חזית גיאופוליטית מדאיגה
לאור העובדה שאנו עדים למתיחות גיאופוליטית בין מספר מדינות, שנת 2022 תהפוך לשנה שבה מתיחות בנוגע לפוטנציאל של הפיכת החלל לנושא צבאי תהיה נושא משמעותי למשא ומתן.

הבעיה היא שלרוב הצדדים יש תמריץ להימנע להסכים על חוקים חדשים. רובם יעדיפו להשאיר את החלל כ"מערב פרוע". כמובן למספר מדינות יש חוקים לאומיים בנוגע לחלל ואמנות בינלאומיות כמו אמנת החלל משנת 1967 עדיין בתוקף. יחד עם זאת הם לא לוקחות בחשבון הפיכת טכנולוגיות חלל לאמצעי נשק. בנוסף גם חוסר הסכמה בנוגע לגבולות ושליטה על אובייקטים בחלל מעלים את הסיכון לקונפליקט.

החשיבות של החלל עלתה בשנים האחרונות לאור העבודה שהמחיר לשיגורים הובילה לעלייה במספר הלוויינים והתלות בהם עלתה. מלבד שימושים צבאיים, עימותים עתידיים יהיו ממוקדים בתקשורת, GPS ואפליקציות פיננסיות שכולם נשענות על לוויינים.

מדינות לקחו במהירות את הסכנות הצבאיות של החלל ברצינות. במהלך הסתיו מנהיגי ה-QUAD הסכימו להסכם הבנות בנוגע למודעות של המצב בחלל. השנה גם בריטניה באופן נפרד דחפה להחלטה על התנהגות ואיום בלתי אחראי בחלל שעבר את השלב הראשון באו"ם וייבחן בדצמבר.

השלמתה של תחנת החלל הסינית, Tiangong תסמן מהפך חד במאזן הכוחות בחלל. היא תגביר את היכולות המדעיות המחקריות של סין ושיתוף הפעולה שלה עם מדינות אחרות. לכן שנת 2022 תהיה השנה שבה החלל יהפוך לחזית הבאה של מרוץ החימוש בין שחקני המפתח הגלובליים. כולם רוצים שכולם ישחקו על פי החוקים. יחד עם זאת החוקים לגבי החלל הם מיושנים וישנם תמריצים למרבית המדינות להימנע מלקבוע חדשים. המתיחות מעל כדור הארץ תעלה מדרגה ונושא החלל יהפוך לגורם מתיחות גיאופוליטי מרכזי בשנת 2022.

9. המטבעות הדיגיטליים של הבנקים המרכזיים
ישנו מניע ברור לעבר כלכלה נטולת מזומן ומטבעות דיגיטליים של הבנקים המרכזיים צפויים להחליף בהדרגה את השימוש בו. השאלה היא לא אם אלא רק מתי ואיך. כיום 86% מן הבנקים המרכזיים מפתחים מטבע דיגיטלי ו60% בשלב של ניסוי היתכנות. בנקים מרכזיים שמייצגים חמישית מאוכלוסיית העולם צפויים להשיק מטבע דיגיטלי במהלך השנתיים הבאות. אנו מאמינים שרוב המדינות יהיו בעלי מטבע דיגיטלי במהלך ה-5-6 השנים הבאות.

המדינות בשווקים המתעוררים יובילו את המרוץ. הם ינועו בקצב מהיר יותר עם אימוץ גבוה יותר מאשר המדינות המפותחות. איי הבהמה ומזרח הקריביים כבר עם מטבע כאשר סין תשיק ב-פברואר 2022. ב-5 שנים הקרובות רוב המדינות ינועו כולל רוב המדינות מאסיה. הבנק המרכזי האמריקאי והבנק המרכזי האירופאי יתחילו בקרוב ניסויים ואם יעברו בהצלחה הם צפויים להשיק מטבע דיגיטלי ב-2025-2026.
מטבע דיגיטלי שלעצמו לא צפוי לארגן מחדש את מאזן הכוחות בין ארצות הברית וסין. אבל האסטרטגיה הגלובלית של בראייה של 360 מעלות עם מערכת תשלומים מתקדמת יוצרת יתרון לשלם במטבע שלה ולצבור נתח שוק. הממשלה הסינית השקיעה מאמצים רבים להפוך את מטבע הרנמינבי לבינלאומי. סין שואפת להיות מובילה בינלאומית במדע וטכנולוגיה עד לשנת 2050.

10. אגרות חוב ESG הופכות למיינסטרים.
בין המוטיבים הרבים שזכו להאצה בזכות לקורונה, אגרות חוב מבוססות ESG היו מהבולטות ביותר. בשנת 2022 הנפקות אגרות חוב ESG צפויות להיכנס למיינסטרים. האחזקות של משקיעים באגרות חוב מבוססות ESG שולשו להיקף של מעל 45 מיליארד דולר מאז פרוץ הקורונה.

הגידול באגרות חוב ESG הגיעה לנקודת קצה. לא רק בגלל שמשקיעים רוצים להחזיק בהם אלא גם בגלל שחברות רואות שאגרות חוב מסוג זה משפיעות על הסיכון העסקי שלהם. כעת שיש קשר ברור בין הנפקות ESG וסיכון עסקי, כלי השקעה ESG(בעיקר אגרות חוב) הפכו במהירות לפופולריים מאוד.
רוב ההנפקות החזקות של שנת 2022 יהיו אגרות חוב שקשורות לנושא קיימות. הם מציעות לחברות הנחה בריבית אם הם עומדות ביעדי ESG. מבסיס של אפס לפני שנתיים, אגרות חוב מבוססות קיימות מהוות כמעט חצי מהנפקות אגרות חוב מסוג ESG.

ההגדרה כיצד לבצע השקעות ESG תשתנה לאור הקצב הגבוה שבהן הן מתרחשות. ללא קשר, חברות ומשקיעים יצרו כעת את השוק עבור אגרות חוב מסוג ESG. העובדה כי חברות מפרסמות יעדי ESG ספציפיים, זה נראה בלתי נמנע ששנת 2022 תראה גידול חד בהנפקות מצד החברות ותיאבון בריא מצד המשקיעים.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il