TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > חדשות כלכלה

תכנית מעמ אפס גרמה לאובדן הכנסות של 1.5 מיליארד שקלים למשק


כלכלני חברת BdiCoface : לא רק הקבלנים מפסידים; נזקים כבדים נגרמו לתעשיות הנלוות לענף הבניה, להכנסות המדינה וגם לרוכשים שממתינים לתכנית שלא בטוח תמומש ובינתיים מחירי הדירות ממשיכים לעלות.
בחודש מרץ האחרון הכריז יאיר לפיד על תכנית מע"מ אפס וקרא לרוכשי הדירות להדיר את רגליהם ממשרדי המכירות עד ליישום התכנית. סקירה מיוחדת שערכה חברת המידע העסקי BdiCoface מגלה שההמתנה של הרוכשים למע"מ אפס כבר גרמה אובדן הכנסות של מעל 1.5 מיליארד שקלים למשק והנפגעים הם לא רק הקבלנים.

כלכלני חברת BdiCoface מדווחים כי ההמתנה לתכנית מע"מ אפס יצרה האטה במשק ואובדן הכנסות לענפים רבים. לא רק הקבלנים מפסידים, נזקים כבדים נגרמו לתעשיות הנלוות לענף הבניה, לספקי השירותים לענף כמו חברות הפרסום, משווקים, עורכי דין, שמאים, מהנדסים ומעצבי פנים. גם המדינה ספגה אובדן הכנסות ממיסים של מאות מיליוני שקלים. בינתיים ראינו – כך על פי כלכלני החברה - שעל פי סקירת השמאי הממשלתי שפורסמה השבוע מחירי הדירות המשיכו לעלות גם ברבעון השני למרות הירידה בביקושים, כך שגם רוכשי הדירות צפויים להיפגע באם התכנית לא תמומש.
עוד מוסיפים בחברת BdiCoface כי ההמתנה לתכנית מע"מ אפס יצרה מיתון מלאכותי אולם השילוב שלו יחד עם ההשלכות הכספיות של מבצע "צוק איתן" גורם לנזקים חמורים לכל המשק שבאים ויבואו לידי ביטוי בקריסת חברות.

כלכלני החברה בחנו את השפעת הביקושים לדירות חדשות מחודש מרץ ועד סוף חודש יוני (על מנת לנטרל את השפעות מבצע צוק איתן) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מהנתונים עולה כי חלה ירידה של כ- 23% ברכישת דירות חדשות מקבלנים ומספר הדירות שנמכרו פחת בכ- 1,900 דירות. מחירה של דירה חדשה ממוצעת עומד על כ- 1.5 מיליון ₪, כך שמדובר בסכום מצטבר של כ- 2.85 מיליארד שקלים, בהנחה שהחברות הקבלניות לא מקבלות את מלוא הסכום בעת חתימת החוזה מדובר על אובדן הכנסות של כ- 500 מיליון ₪.

בתקופת הקיפאון הקבלנים סופגים גם עלויות מימון וריבית שנאמדות על פי שיחות עם גורמים בענף על כ- 100 מיליון ₪.

המשמעות של הירידה ברכישת דירות אינה כאמור רק אובדן הכנסות לקבלנים, אלא בסכום הנזקים המוערך מגולם גם נזק לכל נותני השירותים לחברות הבניה כמו עורכי דין שחותמים על החוזים מול הרוכשים, השמאים המתפרנסים משמאויות עבור הבנקים למשכנתאות, המשווקים ששכרם נגזר מכמות המכירות, מעצבי הפנים שמטפלים בשינויי הדירות ועוד... במקרים רבים מדובר בעסקים קטנים שהנזק עבורם מהותי.

למעגל הזה נכנסים גם משרדי הפרסום. מאז ההכרזה על מע"מ אפס קבלנים עצרו קמפיינים פרסומיים ומשרדי הפרסום, בעיקר אלו המתמחים בנדל"ן מושבתים.

גם הכנסות המדינה נפגעות. ברבעון השני של 2013 הכנסות המדינה ממס רכישה בלבד עמדו על כ- 1.2 מיליארד ₪ . על פי נתוני משרד האוצר ברבעון השני של 2014 חלה ירידה של כ- 29% בעסקאות לרכישת דירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (עסקאות לרכישת דירות חדשות ודירות יד שניה) כלומר שמדובר באובדן הכנסות של כ- 350 מיליון ₪ רק ממס רכישה .

מעבר לנזקים שנגרמו כתוצאה מעצירת המכירות, כלכלני BdiCoface מציינים את הנזקים שנוצרו וייווצרו כתוצאה מהירידה בהתחלות הבניה.

אי הודאות בקרב הקבלנים גורמת מידית לעצירה בהתחלות הבניה. בנוסף, משרד השיכון ומנהל מקרקעי ישראל עצרו או דחו מכרזים חדשים גם בשל ההמתנה ליישום תכנית מכרזי מחיר מטרה וגם כתוצאה ממבצע צוק איתן מה שיוצר חשש שייקח זמן רב עד שרמת התחלות הבניה תחזור ותעלה.

על פי בדיקת BdiCoface ובהתאם להערכות בשוק שהתחלות הבניה ירדו בכ- 12% בעקבות ההכרזה על מע"מ אפס, הנזקים לתעשיות הנלוות לקבלנים עומדים על יותר מחצי מיליארד שקל.
בענף המלט, ירידה בולטת בפדיון ממכירת מלט למגורים בסכום של כ- 120 מיליון שקל. ענף האלומיניום ספג ירידה בפדיון של 100 מיליון שקל ממכירת אלומיניום, ענף הקרמיקה והכלים הסניטריים ספג פגיעה של 70 מיליון שקל, הרהיטים (לא כולל מטבחים) 35 מיליון שקל, ענף הצבע 24 מיליון שקל, המטבחים 20 מיליון שקל ואילו ענף דלתות הפנים הפסיד הכנסות בהיקף מוערך של 12 מיליון שקל.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il