TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> חדשות שוק ההון

השפעת טורקיה בהיבט עולמי


איביאי
המשבר בטורקיה והשפעתו

כבר מספר חודשים שהשווקים בטורקיה נמצאים במשבר, עם ירידה של עשרות אחוזים בלירה הטורקית, ירידה שהפכה למפולת של ממש ביום שישי האחרון בעקבות הטלת סנקציות ע"י ארה"ב עם מכסים חדשים על יבוא פלדה ואלומיניום מהמדינה. המצב הכלכלי בטורקיה הינו בעייתי נוכח תלות גבוהה במימון זר, קריסה במטבע המקומי, עלייה בהיקף החוב החיצוני מהתמ"ג (כאשר חצי מחוב זה הוא במט"ח), העברת סמכויותיו של הבנק המרכזי לנשיא, ואי הסכמה של הנשיא ארדואן להעלות ריבית ועוד.

טורקיה אמנם כלכלה קטנה במונחי תוצר, ומשבר כלכלי עמוק במדינה אינו צפוי לגרור אחריו את שאר העולם, אך ישנן שתי השפעות גלובליות שיש להביא בחשבון:

חשיפת הבנקים האירופאיים לטורקיה- ביום שישי פרסם ה-ECB כי הוא מודאג מחשיפת הבנקים האירופאיים לטורקיה, מה שהביא לירידות שערים באירופה. מלבד החששות לפגיעה בתוצאות הבנקים, עלתה השאלה אם הבנקים האירופאיים יעצרו את האשראי שהם מספקים למדינה (בשיחות הועידה לרבעון השני לא נשמעו קולות כאלו). החשודים המיידים שעלו בהודעת ה-ECB היו BBVA, Unicredit, BNP ונבחן את חשיפתם לטורקיה.

סך החשיפה של בנקים זרים לטורקיה עומדת על 224 מיליארד דולר, מתוך זה הבנקים הספרדיים הינם עם החשיפה הגדולה ביותר של כ-80 מיליארד דולר, הצרפתים עם חשיפה של כ-33 מיליארד דולר, והבנקים האיטלקיים עם כ-18 מיליארד דולר.

BBVA- הבנק חשוף לטורקיה דרך אחזקה של 49.85% ב-Garanti Bank, כשהערך בספרים של אחזקה זו עמד על 4.4 מיליארד יורו ביוני 2018. סך ההלוואות לטורקיה עומדות על 51.4 מיליארד יורו ומהוות ככ-13% מסך ההלוואות של הבנק- אחוז לא נמוך, וסביר שהבנק יפרסם הבהרה בנושא בקרוב. יחס ה-CET1 של BBVA הינו הנמוך ביותר מבין הבנקים האירופאיים הגדולים ועמד על 11.1% ברבעון השני, כך שתיתכן ירידה ביחס ברבעונים הקרובים בעקבות ההפסדים על הפעילות בטורקיה (הבנק מגודר על רקע מהחשיפה). עם זאת נציין שחברות הבת של הבנק הינן עצמאיות ואין הסכם ערבות בין חברת האם לחברות הבנות.

BNP- הבנק פועל בטורקיה תחת חברת הבת TEB בה מחזיק BNP כ-73%. ב-2017 טורקיה תרמה כ-1.5% בלבד מסך הרווח לפני מס של הבנק, והיקף חשיפת האשראי למדינה מהווה כ-2% מסך תיק האשראי של הבנק. ב-2017, בשל ההאטה בצמיחת TEB, רשם BNP הפחתת מוניטין בהיקף של 172 מיליון יורו על הפעילות בטורקיה.

UniCredit- הבנק פועל בטורקיה תחת הבנק Yapikredit, כאשר סך ההלוואות לטורקיה הינן בהיקף של כ-5% מסך הלוואות הקבוצה. UniCredit מחזיק בבנק הטורקי באמצעות JV (בה מחזיק 50%) כך שתוצאות הבנק הטורקי נרשמות תחת רווחי אקוויטי, ועמדו על 83 מיליון יורו. לדברי הבנק ירידה של 10% בלירה הטורקית תביא לירידה של 2bp ביחס ה-CET1 של הבנק.

גם ל-ING חשיפה לטורקיה, המהווה כ-1.4% מסך תיק האשראי של הבנק, ואצל HSBC החשיפה של תיק ההלוואות לטורקיה היא פחות מ-1%.

סך הכל, ניתן לראות כי מלבד BBVA שם החשיפה לטורקיה הינה לא מבוטלת ונצפה לפרטים נוספים מהבנק, בשאר הבנקים הגדולים באירופה, החשיפה אינה מהותית וניתנת לניהול ואנו לא חושבים שיש מקום לדאגה.


ירידה בתיאבון הסיכון של המשקיעים לשווקים מתעוררים- מאז תחילת השנה ראינו מספר משברים בשווקים המתפתחים הן על רקע בעיות מקומיות פנימיות, עלייה התשואות על הדולר ונושא הסחר העולמי. לאחר שבתחילת השנה היה זה המשבר בארגנטינה בהמשך עברו המשקיעים פיחות (שנרגע) בברזיל ולאחר מכן במקסיקו ועכשיו הבלגן בטורקיה. רכבת הרים כזו עשויה להקטין את תאבון המשקיעים לשווקים מתפתחים, ליציאת כספים משווקים אלו, ומעבר ל-risk off. אולם צריך לזכור כי בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב מתקרבות ולא נראה שטראמפ ירצה להגיע לבחירות אלו עם סנטימנט שלילי בשווקים, כך שאם יראה שהשווקים עוברים לטריטוריה שלילית הוא עשוי לשלוח מסרים (ציוצים במקרה שלו) מרגיעים יותר לשווקים.

השפעת טורקיה על המאקרו בישראל
חשיפה נמוכה של המשק הישראלי לטורקיה
למרות הקירבה הגיאוגרפית החשיפה של המשק הישראלי לטורקיה נמוכה יחסית. היקף הסחר הגיע בשנה האחרונה קרוב ל-5 מיליארד דולר ומהווה כ-4% מהיקף הסחר של ישראל. היצוא הישראלי לטורקיה עומד על 1.5-2 מיליארד דולר עם משקל בולט לענף הכימיה. היקף היבוא קרוב ל- 3 מיליארד דולר כאשר הענפים העיקרים הם מתכות, מכונות וציוד חשמלי וטקסטיל. בסופו של דבר החשיפה העיקרית של היצוא הישראלי ממשיכה להיות הגוש האירופאי, ארצות הברית וחלק ממדינות אסיה כאשר בשנים האחרונות יצוא ענפי השירותים הוא זה שהופך לדומיננטי יותר לעומת קיפאון יחסי של היצוא התעשייתי. מכאן הסיכון לפעילות היצוא הישראלי נובעת מהרעה גלובלית בגושים המובילים או הידרדרות בענפי הטכנולוגיה כאשר המשבר בטורקיה מהווה פגיעה מינורית יחסית בפעילות הסחר הישראלי.

השפעת טורקיה על מניות ישראל
בנק הפועלים – פוזיטיף או נגטיב?
החשיפה של בנק הפועלים לטורקיה הינה דרך ההחזקה בבנק פוזיטיף, כאשר נכון לרבעון הראשון השווי בספרים של החזקה זו עומד על כ- 190 מיליון ₪. נציין כי לאור החלטה עסקית שקיבל הבנק, לאורך השנים האחרונות היינו עדים להפחתת השווי בספרים בהתאם להפחתת היקפי הפעילות.
להערכתנו, היקפי הפעילות כולל ערבויות ואשראי עומדים על רמה גבוהה בכמה עשרות מיליוני ₪ מהשווי בספרים, כך שבכל מקרה לא מדובר בדרמה.

כרגע לבנק יש עננה כבדה יותר שמרחפת מעליו, הלא היא חקירת הרשויות בארה"ב. להערכתנו, ברבעון השני נראה הפרשה נוספת בגין החקירה שצפויה להסתיים בתוך מספר רבעונים.

בזן וטורקיה
קודם כל מספרים:
נכון לסוף 2017 כ-10% מסך המכירות של בתי הזיקוק מגיעות מייצוא לטורקיה כאשר על פי נתוני הלמ"ס חלק גדול מקורו במגזר הפטרוכימיה.
כלומר במונחים שנתיים התרומה ל-EBITDA של החברה עומדת על כ-40 עד 50 מיליון דולר.

המצב הבעייתי בטורקיה מייצר לבז"ן (על הנייר) שני סיכונים:

סיכון אשראי – לדברי החברה וכפי שהיא מדווחת בדוחות הכספיים הסיכון הזה מגודר כמעט לחלוטין בין אם באמצעות מקדמות ובין אם מכתבי אשראי וערבויות בנקאיות.
סיכון כמויות – מבחינת היקפי מכירה לטורקיה ב- 2017 נמכרה סחורה בהיקף של כאלף טונות ובסכום של כ-600 מיליון דולר. בסביבת המחירים הנוכחית ובביקושים הגבוהים לתזקיקים ולפולימרים אנו סבורים כי אם ידרש, לא תהיה בעיה להסיט את המכירות לשווקי יעד אחרים באגן הים התיכון ואף לאירופה.

לסיכום, הסיכון שנוצר לבז"ן כתוצאה מהחשיפה למצב בטורקיה הוא קטן עד זניח על אחת כמה וכמה בסביבת המחירים הנוכחית, אנו מערכים כי לא צפויה השפעה על תוצאות החברה בעתיד הקרוב.

חולשת הלירה הטורקית חיובית לדלתא, אך טורקיה זה לא מצרים...
אנו מעריכים כי הירידות החדות במטבע הטורקי ביחס לדולר צפויות להטיב עם חברת דלתא.
דלתא פועלת בטורקיה באמצעות מפעל ייצור לגרביים (בשכירות) החולש על פני שטח של 9,400 מ"ר ומונה מעל ל-500 עובדים, זאת לצד ייצור באמצעות קבלני משנה באזור.
להערכתנו, לא כל התרומה של פיחות המטבע תישאר ב"כיס" של דלתא, שכן ייתכנו התאמות מסוימות להיחלשותו, דוגמת העלאת משכורות לעובדים או מתן הנחות ללקוחות.


נזכיר כי לקראת סוף שנת 2016 החל פיחות משמעותי בלירה המצרית, אשר תמך באופן ניכר בתוצאות מגזר חטיבה גלובלית - פלח שוק עליון, שכן לדלתא פעילות ייצור גם במצרים. חשוב לציין כי בטורקיה מדובר על מפעל קטן בהרבה מהמפעל שבמצרים ונכון לעכשיו לא מדובר על תרומה מהותית לתוצאות החברה.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il