TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> חדשות שוק ההון

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים:


עפר קליין, קרדיט צילום: יונתן בלום
על מדד המחירים לדצמבר שצפוי להישאר ללא שינוי, על האינפלציה שצפויה בשנת 2021 להיות נמוכה מהגבול התחתון של יעדי בנק ישראל, ועל השוק שרואה בימים האחרונים את הסוכריה שבניצחון הדמוקרטים
בארץ

ביום שישי – מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר צפוי להישאר ללא שינוי. בשנת 2021 האינפלציה צפויה להיות נמוכה מהגבול התחתון של יעדי בנק ישראל.

מבצע החיסונים, העלייה במחירי הסחורות והמגמה החיובית בשווקי המניות תרמו להמשך עלייה בציפיות לאינפלציה גם בשבוע האחרון, למרות החרפת ההגבלות על הפעילות הכלכלית וסגירת מערכת החינוך. אנו מאמינים שעלייה בפועל באינפלציה נראה רק במחצית השנייה של השנה, וגם אז האינפלציה צפויה להיות נמוכה מהגבול התחתון של יעד בנק ישראל.

בשישי הקרוב יתפרסם מדד המחירים לצרכן האחרון לשנת 2020 והתחזית שלנו היא שהמדד יישאר ללא שינוי, כאשר ירידה עונתית במחירי הפירות הטריים, המזון והריהוט יקוזזו עם עלייה במחירי ההלבשה ובמחיר הדלק. התחזית שלנו ל-12 המדדים הקרובים עלתה קלות ל-0.6 אחוז בשל העלייה האחרונה במחיר הנפט.

שנת 2020 הסתיימה עם גירעון שיא, גם בשנת 2021 אנו צופים גירעון גבוה.

שנת 2020 מסתיימת עם גירעון בשיעור של 11.7 אחוזים, מעט נמוך מהערכתנו. עיקר העלייה בגירעון מוסברת כמובן בגידול בהוצאות בעקבות התוכנית הכלכלית להתמודדות עם הקורונה וירידה קטנה יחסית בהכנסות ממסים המוסברת מכך שחלק גדול מאלו שנפגעו קשה מהמשבר מצויים דווקא בעשירונים הנמוכים יותר.

להערכתנו, נמשיך לראות גירעון גבוה גם בשנת 2021 (כ-8 אחוזי תוצר) על רקע התמשכות משבר הקורונה בארץ ובעולם והמשך הפעלת מדיניות פיסקאלית מרחיבה.

תיירות פנים כן, לתיירות חוץ יש עוד זמן.

בקצב הנוכחי, מרבית אוכלוסיית ישראל תוכל להתחסן עד לסוף הרבעון הראשון של השנה. אם זה אכן יתממש, נראה פתיחה מחדש של הכלכלה והתאוששות מהירה ברבעון השני. יחד עם זאת, נוכח הדיווחים על מוטציות חדשות של הנגיף שמקורם מחוץ לישראל (וסביר שנראה עוד מוטציות בעתיד), ייתכן וההגבלות על כניסות תיירים ויציאת ישראלים לחו"ל יימשכו לזמן ממושך יותר.

בעולם

השוק רואה בימים האחרונים את הסוכרייה (ההרחבה הפיסקאלית) שבניצחון הדמוקרטים בג'ורג'יה. המקל יגיע בהמשך.....

הניצחון (הדחוק) של המועמדים הדמוקרטיים בג'ורג'יה הוביל לשוויון במספר המושבים שמחזיקות המפלגות הגדולות בסנאט (50/50), כך במקרה של שיווין במספר הקולות במרבית ההצבעות לסגנית הנשיא תהיה את זכות שובר-השוויון. בעקבות זאת עלו הסיכויים שהנשיא יוכל לממש את הבטחותיו להגדלת חבילת ההרחבה הפיסקאלית והשקעות ארוכות טווח בתשתיות אנרגיה מתחדשת (ירוקה). מנגד, יש לזכור שיש הבטחות שהן פחות חיוביות לשוק ההון כמו חקיקת מס על פליטת גזי חממה, הכפלת שכר המינימום הארצי, העלאה (חלקית) של מס החברות, הגדלת מס ההכנסה השולי למשתכרים גבוהים, הגברת הרגולציה על חברות הטכנולוגיה, רפורמה בבריאות ועוד. התוצאה תרמה לסנטימנט חיובי בענפים שצפויים להרוויח, לצד עלייה בציפיות לאינפלציה ובתשואות האג"ח בעקבות דברי הנשיא הנכנס, ג'ו ביידן, על כוונתו המיידית להגדיל את תוכנית ההרחבה הממשלתית (שאושרה רק לפני 3 שבועות) בדגש על התשלומים הישירים שיקבלו האזרחים בעוד שהגזירות יגיעו רק בעתיד.

בנוסף, למרות העלייה בתחלואה וההגבלות המחודשות סנטימנט החברות בדצמבר נותר חיובי, כך על פי מדדי מנהלי הרכש של מכון ISM שהיו טובים מהצפי עם עלייה ל-57.1 נקודות בענפי השירותים (בגלל החיסונים והצפי להרחבה ממשלתית נוספת) ו-60.7 נקודות בענפי התעשייה (גם בשל העלייה בצריכת סחורות). חשוב לציין שתת-רכיב המחירים בתעשייה המשיך לעלות לרמתו הגבוהה ביותר מזה כ-3 שנים, עקב העלייה במחירי חומרי הגלם בעולם והחולשה בדולר. להערכתנו עלייה זו תמשיך לבוא לידי ביטוי במדד המחירים לצרכן שיתפרסם מחר (רביעי).

האינפלציה בסין עולה מהשפל, וההתאוששות המהירה עוזרת לענפי התעשייה בעולם.

האינפלציה בסין עברה לצד החיובי בדצמבר כאשר עלתה ל-0.2 אחוז, לאחר השפל של מינוס 0.5 אחוז בנובמבר (הרמה הנמוכה ביותר מאז 2008), בעיקר בשל עלייה במחירי המזון. במקביל, מדד המחירים ליצרן ממשיך לעלות בשל העלייה במחירי חומרי הגלם, אך המדד עדיין נמוך ב-0.4 אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה בשל השפעות הירידות החדות במחצית הראשונה של 2020.

סין היא הכלכלה הגדולה היחידה שהתוצר שלה בסוף 2020 היה גבוה מרמתו בתחילת השנה, אישור רשמי לכך נראה בנתוני הצמיחה לרבעון הרביעי שיתפרסמו בראשון הקרוב. ההתאוששות של סין תרמה לשותפות הסחר העיקריות שלה ברבעון הרביעי, בדגש על ענפי התעשייה שעזרו גם לסינגפור לצמוח ב-4.8 אחוזים (בשיעור שנתי) ברבעון האחרון של 2020. אך המשקל הגבוה של ענפי השירותים במדינה הכריע והתוצר עדיין נמוך ב-3.8 אחוזים בהשוואה לרמתו ברבעון המקביל בשנה שעברה.

נקודות מרכזיות

בארץ

קצב החיסון המהיר מגביר את הסיכוי שכבר בסוף הרבעון הראשון חלקים נרחבים מהכלכלה יחזרו לפעילות. אך לנוכח הסיכון שביבוא מוטציות שונות (ושעוד יהיו) להערכתנו, נמשיך לראות ההגבלות בתיירות נכנסת ויוצאת.
מבצע החיסונים, העלייה במחירי הסחורות והמגמה החיובית בשווקי המניות תרמו להמשך עלייה בציפיות לאינפלציה גם בשבוע האחרון. בשישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן האחרון לשנת 2020. התחזית שלנו למדד ללא שינוי. התחזית שלנו ל-12 המדדים הקרובים עלתה קלות ל-0.6 אחוז בשל העלייה החדה במחיר הנפט.
הגירעון בשנת 2020 עמד על 11.7 אחוזים. להערכתנו, לאור התמשכות משבר הקורונה בארץ ובעולם נראה גירעון גבוה מאוד גם בשנת 2021.


בעולם

לאחר שלא הצליחה לשכנע את שאר מדינות קרטל אופ"ק, ערב-הסעודית החליטה באופן חד צדדי לקצץ את הפקת הנפט במיליון חביות בפברואר ובמרץ ותרמה להמשך עליית במחיר ובציפיות לאינפלציה.
בסוף היה גל כחול (קטן) עם שוויון במספר המושבים שמחזיקות המפלגות הגדולות בסנאט, כך שלסגנית הנשיא יש את זכות שובר השוויון. התוצאה מעלה מאוד את הסיכוי שתוכנית ההרחבה הממשלתית תורחב עוד יותר, דבר שמחליש את הדולר בעולם, מעלה את תשואות האג"ח והציפיות לאינפלציה.
דוח התעסוקה לדצמבר הראה ירידה ראשונה במספר המשרות מאז אפריל. התאוששות נרשמה בכל הענפים אך היא נמחקה בשל פיטורים נרחבים בענף ההארחה וההסעדה.
במרבית מדינות אירופה הגבלות הפעילות סביב חג המולד הוארכו נוכח העלייה בתחלואה. יחד עם זאת, ענפי התעשייה ממשיכים להתרחב נוכח המגמה של עלייה ברכישות מוצרים על חשבון צריכת שירותים.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il