TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > מחשבים וטכנולוגיה

אוקיינוס של חדשנות


אור חביב צילום הדר יעקוב
האינטרס הכלכלי של פיתוח אקוסיסטם חדש בתחום טכנולוגיות האוקיינוס
אור חביב, שותף וראש תחום החדשנות באריאלי קפיטל | 10/2/21, 09:34
בואו לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון
אוקיינוס הוא שם נרדף למקור אינסופי בהקשרים רבים. ואכן, גם בהקשר הכלכלי האוקיינוס הוא מקור משאבים עצום שצומח מאד בשנים האחרונות והוא בעל פוטנציאל עסקי-כלכלי נרחב גם בכל הקשור לחדשנות טכנולוגית. הערך הכלכלי העולמי של האוקיאנוס מוערך בכ-24 טריליון דולר. מחקרים מראים כי האוקיאנוס נמצא במקום השביעי בין עשר הכלכלות המובילות בעולם עם תפוקה שנתית של סחורות ושירותים בסכום של 2.5 טריליון דולר. אך, למרות כל היתרונות שמציע האוקיאנוס, אנחנו לא מקפידים לשמור עליו, מנצלים אותו ניצול יתר, גורמים להרס בתי הגידול ובעיקר לזיהום. וכאשר מרבית התפוקה הכלכלית של האוקיאנוס נשענת על "חסינותו ובריאותו", ישנה חשיבות רבה לפיתוח של אקוסיסטם עולמי חדש של חברות סטארטאפ ומיזמים טכנולוגיים, שיאפשרו לאוקיאנוס להמשיך ולספק לנו שפע של משאבים עוד שנים רבות.

היום כבר ברור, שהאוקיינוס מספק מענה לרבים מהאתגרים הגלובליים איתם האנושות מתמודדת, ביניהם אספקת מזון לאוכלוסיית הכדור ההולכת וגדלה, הפקת גז טבעי, מציאת טיפולים ותרופות למחלות, פתרונות שיתמודדו עם השינויים באקלים ועוד. הכלכלה שנשענת על האוקיינוס כוללת תעשיות ותיקות כגון דייג, תיירות, ביוטכנולוגיה ימית, דייג של בעלי חיים למאכל, מסחר ימי, תיירות ועוד.
כעת, במקביל לכלכלת האוקיינוסים המסורתית מתפתח אקוסיסטם חדש לפיתוח חדשנות טכנולוגית בתחום, שיאפשר למשל הפקת מזון מן הים - תחום ענק שתופס תאוצה ונקרא "הפרוטאין של העתיד", ובנוסף, טכנולוגיות בתחומי הקיימות, איכות הסביבה, אנרגיה, "ים עמוק" ) deep sea ), תשתיות שיספקו אנרגיה ותקשורת באמצעות מי האוקיינוס ועוד.

מתוך הבנה שהנושא מרכזי וחשוב, בישראל, הוקמה וועדה לאומית שבחנה בין השאר את השוק העולמי לחקלאות ימית. בראש הוועדה עמדה פרופסור מינה טייכר, מאוניברסיטת בר אילן , לשעבר המדענית הראשית של משרד המדע, אשר ציינה בדו"ח שהוגש למשרד האוצר, שחקלאות ימית הוא ענף הייצור החקלאי העולמי המתפתח בקצב הגבוה ביותר בשלושת העשורים האחרונים – מעל 10%בשנה. ולכן הוא מהוה ענף אטרקטיבי למשקיעים. התפתחות זו נובעת מכך שבארצות המערב יש הבנה שדגים הם מזון בסיסי ומקור חיוני לחלבון ויש לאפשר לתושבים להשיגו, ובארצות במזרח – יש צמיחה מהירה לגידול של כוח הקניה. במקביל אוכלוסיות הדגים הטבעיות הידלדלו , והאפשרויות לבנות ברכות מים מתוקים ביבשה, הצטמצמו. יתר על כן, כיוון שענף זה תלוי במחקר מדעי ופיתוחים טכנולוגיים יש כאן הזדמנויות להשקעות בטכנולוגיות רלוונטיות, שיגדילו את המצאי והיעילות של הפקה מסחרית של דגים, כולל בניית כלובים מתוחכמים ועמידים בסערות, יאפשרו גדול של מינים חדשים ופופולריים, שעד עכשיו מנגנוני הרבייה שלהם לא פוצחו , יבטיחו את בריאות הדגים, וישמרו על המאזן האקולוגי בסביבת הגידול.

על פי התחזיות, עד שנת 2030 כלכלת האוקיינוס עשויה לצמוח משמעותית ולהגיע ליותר מ 3 טריליון דולר ולהעסיק קרוב ל 40 מיליון איש ברחבי העולם. על מנת שהאוקיינוס יוכל להמשיך ולתרום לכלכלת העולם, תעשיית החדשנות צריכה לתת את הדעת על מכלול הבעיות והאתגרים שיש למצוא להם פתרונות טכנולוגיים. למעשה, לתעשיית ה- Ocean tech תפקיד מרכזי במציאת פתרונות לאתגרים הסביבתיים הרבים בתחום זה על מנת שהכלכלה סביב האוקיינוס תמשיך להיות משמעותית במישור הכלכלי.

המומחים העולמיים מסכימים שלטכנולוגיה תפקיד חשוב בקידום התחום. בכנס "מזון מן הים " שהתקיים באוניברסיטת חיפה לפני מספר חודשים, אמרה פרופ' אנגל מאוניברסיטת וירג'יניה, מומחית בכלכלת מים, שניצול האוקיינוסים חייב להסתמך על חידושים טכנולוגיים שיבטיחו משמעות כלכלית יחד עם קיימות. וחוקרים נוספים ציינו כי הסביבה הימית היא מנוף לפתוחים טכנולוגיים בטוח רחב של תחומים, כולל אמצעי חישה תת ימיים, כלי רכב אוטונומיים ימיים לחקר הים העמוק, זיהוי והפקה של חומרים מאצות וממקורות ימיים אחרים לשימושים חדשניים ברפואה, בקוסמטיקה, בתוספי מזון, בדישון וביצירת תחליפי פלסטיק ואנרגיה ירוקה. ההתקדמות הזאת באה לצד ההכרה בתפקידן של שמורות טבע ימיות בהגנה על המגוון הביולוגי ועל איתנותה של המערכת האקולוגית הימית.

טכנולוגיית האוקיאנוס אינה חדשה, אך נראה שעד כה היא לא זכתה לתשומת לב ואולי אפילו התעלמו ממנה מעט. ברור כי כיוון שמדובר באינטרס עולמי, חייב להיות שיתוף פעולה בינלאומי בין ממשלות וגופי השקעה אשר ישתפו מידע וימנפו יחד את התחום. לאחרונה למשל, ממשלת סין הודיעה כי היא מקימה בעיר סניה שבדרום סין מרכז חדשנות בתחום טכנולוגיות הים (Ocean Tech). במרכז, שהוקם בשיתוף פעולה עם China Merchants ואריאלי קפיטל, בהשקעה של כ 3.5 מיליארד ין, יבנה מרכז חדשנות עצום שכולל חממה להצמחת חברות וכן קרן השקעות בחברות סטארט אפ מישראל ומהעולם.

לפיתוח של טכנולוגיות בתחום האוקיינוס ישנה חשיבות כפולה עבור כולנו – אקולוגית, טיפוח ושמירה על הסביבה ועל מקורות המים והדגה הגדולים בעולם, וגם כלכלית – הבטחת המשך הצמיחה של השוק העצום הזה אשר תורם טריליוני דולרים לכלכלת העולם.

כתב: אור חביב, שותף וראש  תחום החדשנות באריאלי קפיטל


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il