TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > > ניתוחי שוק אנליסטים

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים


עפר קליין
"להערכתנו, נתוני התחלות הבניה לצד הרמה הנמוכה של הריביות לטווח ארוך ממשיכים לתמוך בעליית מחירי הדירות"

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים:


בארץ


להערכתנו, נתוני התחלות הבניה לצד הרמה הנמוכה של הריביות לטווח ארוך ממשיכים לתמוך בעליית מחירי הדירות.


התחלות הבנייה ברבעון השני של השנה ירדו בשיעור חד של 8 אחוזים (על פי נתונים מנוכים עונתיות), לאחר ירידה דומה ברבעון הראשון. הירידה לא מספרת את התמונה המלאה מכיוון שנתוני 4 הרבעונים הקודמים עודכנו בשיעור ניכר כלפי מעלה (8.4 אחוזים או כ-4000 יחידות), כך שהירידה בהתחלות הבנייה שדווחה בשנה שעברה כיום מתונה יותר. במקביל, נתוני גמר הבנייה ירדו בשיעור חד של 26 אחוזים (על פי נתונים מנוכים עונתיות), נמוך מהערכתנו.


למרות הירידה ברבעון אנו צופים שהשנה מספר הדירות שיגיעו לידיי גמר הבנייה יהיה הגבוה ביותר מאז סוף שנות התשעים, בשל התחלות הבנייה הגבוהות בשנתיים שקדמו.


להערכתנו, אנו מצויים ברבעונים האחרונים (בממוצע) סביב הרמה המינימלית הנדרשת של התחלות בנייה לצרכי המשק ואולי אף מעט פחות מכך – נתון אשר לצד הרמה הנמוכה של הריביות לטווח ארוך ממשיך ותומך בעליית מחירי הדירות. יחד עם זאת, אנו לא צופים חזרה לשיעורי עלייה חדים במחירי הדירות לאור ההיקף הגבוה של גמר הבנייה.

אנו צופים צמיחה של כ-3 אחוזים ברבעון השלישי.
האינדיקאטורים הריאליים הראשונים לרבעון השלישי חיוביים ומצביעים על האצה בהשוואה לרבעון הקודם. כך על פי המדד המשולב של בנק ישראל שעלה ב-0.2 אחוז באוגוסט, בדומה לחודשיים הקודמים, ומהיר יותר בהשוואה לרבעון הקודם. במידה והמומנטום החיובי יישמר גם בספטמבר, הצמיחה ברבעון השלישי צפוייה לעמוד על כ-3 אחוזים (בשיעור שנתי).

בעולם,
בארה"ב: נוכח היציבות בנתונים הכלכליים מכיוון התעסוקה, הצריכה הפרטית והאינפלציה השווקים מניחים כעת רק כ- 2 הפחתות ריבית עד לסוף שנה הבאה. להערכתנו, תוואי סביר בהחלט לאור הנתונים החלשים יותר בשאר העולם.

הבנק המרכזי הוריד את הריבית בעוד 0.25 נקודת אחוז לטווח 1.75 עד 2.0 אחוזים, בהתאם לצפי והפחית גם את הריבית על הרזרבות העודפות בבנק המרכזי ב-0.3 אחוז ל-1.8 אחוזים. למרות שזו הייתה הפחתת הריבית השנייה ברציפות הודעת הריבית והתחזיות הנלוות הראו בבירור שהדעות חלוקות בבנק כיצד להמשיך, כאשר 2 חברים הצביעו (שוב) נגד ההחלטה וחבר אחד הצביע בעד הפחתה של חצי נקודת אחוז.


תחזיות הבנק לריבית הקצרה מראה שכשליש מהחברים תומכים בהפחתת ריבית נוספת עוד השנה (אך ללא הפחתה בשנה הבאה), אך השאר לא משוכנעים שהדבר בכלל נחוץ. התחזיות המעודכנות של הבנק לצמיחה, אבטלה ואינפלציה נותרו כמעט ללא שינוי ואינן מצביעות על חולשה בכלכלה.


נוכח היציבות בנתונים הכלכליים מכיוון התעסוקה, הצריכה הפרטית והאינפלציה, השווקים מניחים כעת רק כ- 2 הפחתות ריבית עד לסוף שנה הבאה. להערכתנו, תוואי סביר בהחלט לאור הנתונים החלשים יותר בשאר העולם.

הירידה החדה בריבית למשכנתאות (בשל הירידה בתשואות אג"ח) לצד החוזקה של שוק העבודה ממשיכים לתת רוח גבית לשוק הנדל"ן בארה"ב.


הירידה החדה השנה בריבית למשכנתאות (בשל הירידה בתשואות אג"ח) לצד החוזקה של שוק העבודה ממשיכים לתת רוח גבית לשוק הנדל"ן בארה"ב. התחלות ואישורי הבנייה באוגוסט עלו בשיעורים גבוהים של 12 ו-8 אחוזים בהתאמה, מעל לצפי והרמה הגבוהה ביותר מזה קרוב לעשור. גם מדד אמון הקבלנים (NAHB) עלה יותר מהצפי ל-68 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר השנה. יש לזכור שעליית התשואות בשבועיים האחרונים מקטינה את הסיכוי שהעלייה בסנטימנט תימשך גם בחודשים הקרובים.

העלייה במתיחות במפרץ הפרסי מגבירה את הסיכוי לעליה נוספת במחיר הנפט דבר שתומך בעליית הציפיות לאינפלציה בעולם.


הפגיעה בהפקת הנפט של ערב-הסעודית (יצרנית השנייה בגודלה בעולם לאחר ארה"ב אך יצואנית הנפט הגדולה בעולם) גרמה לחששות מזעזוע היצע ולעלייה מהירה במחירי הנפט. בימים לאחר מכן נרשמה ירידה חלקית במחיר בשל דיווחים על חזרה מהירה יותר מהצפוי של ההפקה לפעילות מלאה. ע"פ הדיווחים הירידה בהפקה היומית (כ-5.7 מיליון חביות) יותר גדולה בהשוואה לזו שנרשמה לאחר פלישת סדאם חוסיין לכווית ב-1991, פעולה שהציתה את מלחמת המפרץ הראשונה.


למרות העלייה יש לזכור שמחיר הנפט הנוכחי עדיין נמוך בהשוואה לרמתו בספטמבר בשנה שעברה (ואף יותר מכך במונחים דולריים), אך העלייה במתיחות במפרץ הפרסי מגבירה את הסיכוי לזעזועים נוספים דבר שתומך בעליית הציפיות לאינפלציה בעולם.

נקודות מרכזיות


ישראל
· מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה ב-0.2 אחוז והיה בגבולות הצפי המוקדם. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה ל-0.6 אחוז. הריבית צפויה להישאר ללא שינוי.
· גידול בעודף בחשבון השוטף ברבעון השני ובהשקעות הריאליות בישראל תומכים בהמשך התחזקות השקל.
· לאחר הירידה החדה ביוני, בחודשיים האחרונים סנטימנט משקי הבית רשם שיפור נאה.
· מחר בחירות בישראל, בין הסוגיות הרבות שיגיעו מהר מאוד לפתחה של הממשלה החדשה ניתן לציין במישור הכלכלי במיוחד שני נושאים: עליית הגירעון ופתיחת הסכמי השכר במגזר הציבורי - לשני הנושאים השפעה חיובית על האינפלציה הקצרה.
· הציפיות לאינפלציה עלו בטווחים של עד ל-5 שנים, על רקע החששות מעליית מחיר הנפט (עקב זעזוע ההיצע בערב-הסעודית).

ארה"ב
· האינפלציה בניכוי מוצרי המזון והאנרגיה עלתה ל-2.4 אחוזים, חודש שלישי ברציפות של הפתעה כלפי מעלה, והרמה הגבוהה ביותר מאז קיץ 2008.
· המכירות הקמעונאיות הפתיעו לחיוב עם עלייה של 0.4 אחוז ו-4.1 אחוזים בהשוואה לאוגוסט בשנה שעברה, הקצב המהיר ביותר השנה.
· נתוני שוק העבודה ממשיכים להיות חזקים; מספר הדרישות השבועיות לדמי אבטלה ממשיך לפלרטט עם הרמה הנמוכה ביותר מאז שנות השישים (204 אלף בשבוע האחרון) ומספר המתפטרים מרצון עלה לשיא חדש.
· ההאצה באינפלציה, החוזקה בשוק העבודה ונתוני הצריכה הפרטית החיוביים יקשו על הבנק המרכזי לספק ביום רביעי את תיאבון השווקים להצהרה נחרצת בדבר מדיניות מוניטרית מרחיבה עוד יותר בחודשים הקרובים.

אירופה
· הבנק המרכזי בגוש האירו הודיע ביום חמישי האחרון, כפי שצפינו, שהוא מוכן לעשות כמעט כל מה שביכולתו כדי להיאבק באינפלציה ובצמיחה הנמוכה. להערכתנו, ללא סיוע מהמדיניות הפיסקאלית נתקשה לראות שיפור.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il