TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה
> > > המלצות אנליסטים

מידרוג מעלה דירוג לחברת מימון חוץ בנקאי גיבוי אחזקות מ- Baa2 ל- Baa1 אופק הדירוג יציב‎‎


מידרוג
העלאת הדירוג נתמכת בשיפור מהותי בפרופיל העסקי של החברה כתוצאה מגידול משמעותי בתיק האשראי, היקף ההון העצמי והיקפי הרווח
מידרוג מעלה דירוג מנפיק מ- Baa2.il ל- Baa1.il לגיבוי אחזקות בע"מ (להלן: "החברה") ומעלה את דירוג אגרות החוב (סדרות א' ו-ב') מ- Baa2.il ל- Baa1.il. אופק הדירוג יציב.

שיקולים עיקריים לדירוג
העלאת הדירוג נתמכת בשיפור מהותי בפרופיל העסקי של החברה כתוצאה מגידול משמעותי בתיק האשראי, היקף ההון העצמי והיקפי הרווח, וכן משיפור מתמשך בבסיס ההכנסות והוזלת מקורות המימון, התומכים ביכולת יצור הרווח ובנית כרית ההון. כמו כן, משיפור בפרופיל הנזילות והנגישות לגורמי מימון.
דירוג החברה משקף את הסיכון הענפי המוערך על ידינו כבינוני-גבוה; פרופיל עסקי אשר עודנו מוגבל בגודלה של החברה על אף גידול משמעותי בהיקף פעילות החברה במונחי האשראי וההכנסות. פרופיל הסיכון של החברה נתמך במח"מ התיק הקצר ופיזור מושכים רחב יחסית, אולם עודנו מוגבל נוכח חשיפה ריכוזית לענף הנדל"ן, הבנייה והתשתיות. רווחיות החברה הושפעה לחיוב מצמיחה מהירה בתיק האשראי, המשך שיפור ביעילות תפעולית ועלייה במרווח הפיננסי, נוכח גידול שיעור לקוחות הקצה מתמהיל האשראי, המאופיינים בריבית ללקוחות גבוהה יותר להערכתנו; איכות הנכסים סבירה ביחס לדירוג, אולם צפוי לחץ מסוים על מדדי הסיכון של התיק בשל הסביבה העסקית המאתגרת וגידול בפעילות מול לקוחות קצה. בנוסף, קיימת ריכוזיות גבוהה יחסית לענף הנדל"ן, המהווה מוקד סיכון מרכזי בתיק, אשר עלול לפגום משמעותית בכריות הספיגה כתוצאה מהפסד בלתי צפוי ונוכח מאפייניו ההומוגניים; לחברה רמת מינוף טובה ביחס לדירוג, נוכח בנייה מתמשכת של כרית ההון התומכת בספיגת הפסדים בלתי צפויים, אולם במרווח צר יחסית מהקובננטים הבנקאיים; לחברה מגוון מקורות מימון הולם לדירוג הנתמך בשלושה קווי אשראי בנקאיים חתומים לזמן קצר ושתי סדרות אג"ח. פרופיל הנזילות הולם לדירוג לאור שיפור משמעותי של היתרות הנזילות של החברה ביחס לתשלומי חוב (קרן) ב-12 החודשים הקרובים העומד על כ- 181%.
בתרחיש הבסיס שלנו לשנים 2022-2021, אנו צופים המשך סביבה עסקית מאתגרת לצד אי וודאות אודות השלכות התפשטות נגיף הקורונה על הפעילות הכלכלית, ומצב התעסוקה במשק. לאור השינוי במיקוד העסקי של החברה, אשר צפוי להמשיך לשנות את פרופיל הסיכון בתיק האשראי באמצעות עלייה בסיכון התמחור של לקוחות קצה, אנו מניחים שיעור חובות בעייתיים לתיק אשראי בטווח של 1.2%-3.5%. כמו כן, אנו צופים שיפור בהכנסות נטו של החברה ביחס לשנת 2020, נוכח הגידול הצפוי בתיק האשראי ועליית המרווח הפיננסי של החברה לאור גידול שיעור לקוחות הקצה מתמהיל האשראי, המאופיינים בריבית ללקוחות גבוהה יותר להערכתנו, לצד יציבות בעלות מקורות המימון. יחד עם זאת, אנו צופים עלייה בשיעור ההפרשה להפסדי אשראי חזויים, אולם להערכתנו זו צפויה להיספג במרווח הפיננסי של החברה. בתרחיש זה, התשואה על הנכסים (ROA) ותשואת הליבה ינועו בטווח שבין 2.8%-3.6% ו- 5.2%-6.2%, בהתאמה. אנו צופים המשך צמיחה גבוהה בשנת 2021 וצמיחה ממותנת בשנת 2022. בנוסף, להערכתנו, היקף הכרית ההונית ימשיך להבנות בשנתיים הקרובות כתוצאה מצבירת רווחים וגיוסי הון ללא צפי לחלוקת דיבידנדים, כאשר יחס המינוף המאזני תחת הנחות הצמיחה יעמוד על כ- 21%-22%. בנוסף לשיקולים לעיל, הצמיחה המהירה בתיק האשראי בשנה האחרונה חושפת את החברה לסיכוני אשראי מוגברים ומהווה שיקול נוסף לשלילה בדירוג. שיקול נוסף הינו מבנה גיוס החוב אשר היווה השפעה ניטראלית על הדירוג.

אופק הדירוג
אופק הדירוג היציב משקף את הערכתנו, כי הפרופיל הפיננסי ונתוני המפתח של החברה יישמרו בטווח תרחיש הבסיס של מידרוג. מידרוג תמשיך לבחון את מאפייני הפעילות ואת פרופיל הסיכון של תיק האשראי. נציין כי בשלב זה עדיין קיימת אי ודאות בנוגע להתאוששות המשק בשל מאפייני המשבר הכלכלי הנוכחי, ובכך על ההשלכות האפשריות על הסביבה הכלכלית, ענף המימון החוץ בנקאי והחברה בפרט.

גורמים אשר יכולים להוביל להעלאת הדירוג:
שיפור משמעותי בפרופיל העסקי ופיזור ההכנסות ותיק האשראי
שיפור משמעותי בהלימות ההון
שיפור משמעותי בפרופיל הנזילות ובגמישות הפיננסית

גורמים אשר יכולים להוביל להורדת הדירוג:
עלייה משמעותית בשיעורי הכשל ו/או נזקי האשראי וכנגזר שחיקה באיכות הנכסים
שחיקה מתמשכת בהיקפי הפעילות ובמרווחים הפיננסיים באופן שיפגע ברווחיות החברה באופן משמעותי
פגיעה בגמישות הפיננסית המתבטאת בנגישות למקורות המימון ובעליית מינוף מהותית
שינויים רגולטוריים אשר עלולים לפגוע במעמד החברה ובביצועיה

פירוט השיקולים העיקריים לדירוג
ענף בפרופיל סיכון בינוני-גבוה, בשל ריכוזיות ענפית ופרופיל הלקוחות וחשיפה גבוהה למחזוריות הכלכלית
החברה פועלת בענף המימון החוץ בנקאי באמצעות ניכיון ממסרים מסחריים והלוואות למגזר העסקי ובפרט ל-SME. ענף זה מאופיין על ידנו בפרופיל סיכון בינוני-גבוה, הנתון לחשיפה גבוהה לרגולציה ולמגוון משתנים מאקרו-כלכליים המשפיעים על רמת התחרות, הביקושים והיציבות בענף, כאשר לחברה קיים רישיון מורחב למתן אשראי, בכפוף לתנאים והגבלות המקובלים בענף, עד ליום 31 בדצמבר 2026. רמת התחרות מושפעת הן מהמערכת הבנקאית (כ- 95% מהתחום ממומן ע"י המערכת הבנקאית, בדגש להלוואות למגזר העסקי ובפרט ל-SME), והן ממספר שחקנים מרכזיים, בעלי ותק וניסיון בתחום. בנוסף לכך, הענף מאופיין בחשיפה משמעותית לחברות בנייה וקבלנות הפועלות בענפי התשתיות, הבנייה ונדל"ן על נגזרותיהם, המאופיינים בסיכון ענפי גבוה יחסית בשל מאפיינים הומוגניים. כמו כן, הענף מאופיין באסימטריה במידע אל מול לקוחות ומושכים, שחלקם בעלי פרופיל סיכון גבוה אשר ממותן כאשר מועמדות בטוחות. התפרצות נגיף קורונה, הניסיונות למגרו והמשבר הכלכלי החריף שנלווה לכך משליכים לעליית הסיכון העסקי בענף המימון החוץ בנקאי, נוכח פגיעה במחזוריות העסקית הן בצד הביקוש למוצרים ושירותים והן בצד ההיצע. הדבר ניכר לאור עלייה בשיעור השיקים החוזרים בשיא תקופת המשבר, ונוכח עלייה במספר אירועי חדלות פירעון. מנגד, הענף מאופיין בפיזור רחב של לקוחות וחייבים ובמח"מ קצר יחסית, התומך ביכולת ניהול החשיפות והפחתת הסיכון הכולל בגין מתן האשראי. חסמי הכניסה לענף כוללים כרית הון עצמי ונגישות למקורות מימון בהיקפים משמעותיים וכן אישורים רגולטורים הנדרשים לצורך מתן אשראי. חסמי כניסה נוספים כוללים בין היתר, ניסיון, ידע מקצועי ובסיס נתונים, התומכים ביכולת חיתום ובזמני תגובה מהירים יחסית. שינויים רגולטוריים עלולים להשפיע על רמת התחרות, הביקושים והיציבות בענף. בשנים האחרונות עבר הענף אסדרה נרחבת שכללה בין היתר את חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), תשע"ו-2016, שנכנס לתוקף ביוני 2017. במסגרתו נקבעה לראשונה מסגרת כוללת להסדרת שוק האשראי החוץ בנקאי, הכוללת משטר רגולטורי על הגופים הפועלים בענף, המפוקח על ידי רשות שוק ההון ביטוח וחסכון. הגברת דרישות הרישוי והפיקוח בענף הינה בעלת השפעה חיובית על תחום הפעילות ועל מעמדן של החברות בו, זאת בין היתר, לאור הציפייה, כי דרישות אלה יובילו לייצוב ולחיזוק הענף, לרבות הגברת השקיפות ושיפור דרכי ההתנהלות בו. בנוסף, הקשחת התנאים לקבלת רישיון ע"י רשות שוק ההון עשויה להערכתנו להקטין את מספר הגופים הפועלים בענף (בפרט הקטנים), באופן שעשוי לייצר קונסולידציה, תוך הפיכתם של גופים אלה למשווקים (נקודות מכירה). חוק נתוני האשראי שנכנס לתוקף בשנת 2019, צפוי להקטין אסימטריה במידע ולתמוך בחיתום מותאם סיכון טוב יותר עבור חלק מהגופים בענף. מנגד, חוק חדלות הפירעון ושיקום כלכלי החדש מקל על הליכי חדלות הפירעון של לווים, מגביר את שכיחות הכשלים ופוגע בקדימותם של נושים מובטחים, כך שלהערכתנו תהיה לו השפעה שלילית על כלל הגופים העוסקים במתן אשראי, בייחוד לאור הצפי לעלייה בשכיחות אירועי חדלות הפירעון כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, אשר תגרום לפגיעה באיתנות הפיננסית והנזילות של לקוחות הענף ושל המושכים.
שיפור בפרופיל העסקי, אולם עודנו מוגבל בקוטנה של החברה
היקף הפעילות של החברה צמח בקצב מהיר בשנים האחרונות (CAGR של 30% בתיק האשראי ברוטו בשנים 2020-2016), כך שנכון ליום 31 בדצמבר 2020, עמד תיק האשראי ברוטו על כ- 194 מיליון ₪. המשבר הכלכלי במשק על רקע התפתחויות הנובעות מהתפשטות נגיף הקורונה ומהניסיונות למגרו, וטיוב תיק הלקוחות של החברה במחצית הראשונה של שנת 2020 בשל עליית סיכון האשראי של הלקוחות, הובילו לקיטון בשיעור של כ- 14% בתיק האשראי ברוטו במחצית הראשונה של שנת 2020 ביחס ליום 31 בדצמבר 2019, כך שעמד על כ- 133 מיליון ₪ ליום 30 ביוני 2020. עם זאת, היקף תיק האשראי ברוטו חזר לצמוח בקצב מהיר של כ- 45% במחצית השנייה של שנת 2020 ואף צמחה בשיעור של 66% בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021, כך שנכון ליום 30 בספטמבר 2021, תיק האשראי ברוטו עמד על כ-322 מיליון ₪. יחד עם זאת, אנו מעריכים כי המיצוב העסקי של החברה עודנו מוגבל נוכח תיק אשראי קטן יחסית של החברה ביחס למתחרות הגדולות יותר בענף, המשליך על פוטנציאל יצור ההכנסות, ומתאפיין בחשיפה משמעותית למרווח פיננסי ללא מרכיב הכנסות תפעוליות נוספות מהותי ומודל פעילות ריכוזי הכולל בעיקר ניכיון צ'קים מסחריים. מודל הפעילות של החברה כולל עבודה מול לקוחות קצה ונש"א (נותן שירות אשראי), כאשר משקלם של נש"א הופחת משמעותית, ועמד על כ- 23% מתיק האשראי ליום 30 בספטמבר 2021 לעומת כ-50% ליום 31 בדצמבר 2020 וכ – 75% ליום ליום 31 בדצמבר 2019. אנו מעריכים המשך ירידה בפעילות מול לקוחות נש"א כתוצאה מהתרחבות לעבר לקוחות קצה הנובעת בין היתר מהתרחבות גיאוגרפית בצפון הארץ במהלך שנת 2020 וגידול בפעילות כחלק מעיבוי מערך הסוכנים. החשיפה ל-10 הלקוחות הגדולים של החברה משקפת מגמת ירידה ועומדת על כ- 41% מתיק האשראי וכ- 39% מסך ההכנסות, נכון לנתוני ה-31 לדצמבר 2020 (לעומת כ- 68% וכ- 65% בממוצע בין השנים 2019-2018, בהתאמה). יכולת השבת ההכנסות של החברה מתבססת בעיקר על המוניטין שצברה החברה, הפועלת בשוק זה שנים ארוכות ונהנית להערכתנו מניסיון רב ומהיכרות רחבה עם הגורמים הפועלים בתחום, זאת לצד איכות שירות גבוהה, זמני תגובה ומתן אשראי מהירים.
בתרחיש הבסיס שלנו לשנים 2022-2021, אנו מעריכים, כי הסביבה העסקית תוסיף להיות מאתגרת כתוצאה מהתחרות הגוברת בענף ומהשלכות המשבר הכלכלי הנובע מהתפשטות נגיף הקורונה. עם זאת, אנו צופים המשך צמיחה גבוהה בשנת 2021 וצמיחה ממותנת בשנת 2022.
פרופיל הסיכון נתמך במח"מ התיק הקצר ופיזור מושכים
החברה הינה חברה ציבורית המתנהלת על פי הסטנדרטים הנהוגים בחברות ציבוריות, לרבות בנושאי ממשל תאגידי. ניהול הסיכונים נתמך במספר מעגלי בקרה בהם מנגנון חיתום, ניטור ומעקב שוטף בדמות מנהל סיכונים, הכפוף ישירות למנכ"ל החברה. בנוסף, פרופיל הסיכון נתמך בפיזור מושכים טוב יחסית ולאורך זמן, כך שחלקם של 10 המושכים הגדולים עמד על כ- 14.1% מיתרת תיק האשראי ליום 30 בספטמבר 2021 ועל כ- 61% מההון העצמי לאותו מועד (לעומת כ- 12.1% וכ- 51.3%, בהתאמה, ליום 31 בדצמבר 2020). תיק האשראי של החברה מאופיין בריכוז ענפי גבוה (בדומה לענף), כאשר החברה חשופה בעיקר לענפי הנדל"ן והבינוי (כ- 40% מיתרת תיק האשראי ליום 31 בדצמבר 2020) ולענף התשתיות (כ- 18% לאותו מועד), המאופיינים ברמת סיכון גבוהה יחסית ומושפעים ממאפיינים הומוגניים. מח"מ תיק האשראי הינו קצר בדומה לשאר החברות בענף וצפוי לאפשר גמישות ניהולית וחיתומית, תומך בניהול סיכון הנזילות ומקטין את החשיפה לשינויים בריבית, אשר תתבטא ביכולת התאמת הריבית של החברה כנגד השינוי בסיכון הלקוחות ושינוי עלות המימון.
שיפור במדדי הרווחיות וצפי להמשך גידול בהיקף הרווחים תומכים בהעלאת הדירוג
רווחיות החברה הושפעה לחיוב מצמיחת תיק האשראי בשנים האחרונות, מאיכות נכסים סבירה והוזלת עלות מקורות המימון. בנוסף, ניכרת עליה במרווח האשראי, כתוצאה מקיטון בפעילות מול לקוחות נש"א וגידול בפעילות מול לקוחות קצה. כך, שיעור הכנסות המימון לתיק האשראי ברוטו עמד על כ- 14.3% בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ועל כ-10.9% בשנת 2020 (לעומת כ- 11.5% בשנת 2019). במקביל, בשנים האחרונות חלה ירידה בעלות מקורות המימון נוכח שיפור תנאי האשראי של החברה מול הגורמים המממנים וכן בעקבות קיטון בהוצאות מימון לבעלי שליטה. על כן, עלות המקורות עמדה בממוצע על כ- 3.4% בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ועל כ- 3.5% בשנת 2020 לעומת כ- 4.4% בשנת 2019. כנגזר, חלה עלייה במרווח הפיננסי שעמד כ- 10.8% בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ועל כ- 7.5% בשנת 2020 לעומת כ- 7.1% בשנת 2019. לאור זאת, חל שיפור ביעילות תפעולית של החברה, אך זו עדיין נמוכה יחסית לענף, כמשתקף ביחס הוצאות תפעוליות להכנסות של כ- 48% בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021 (לעומת כ- 59% בשנת 2020). כנגזר, שיעורי הרווחיות, התשואה על נכסים (ROA) ותשואת הליבה עמדו על כ-1.9% וכ-3.5%, בהתאמה, בשנת 2020, ובתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021 בגילום שנתי על כ- 3.0% וכ-5.5%, בהתאמה, והינם בולטים לחיוב ביחס לדירוג.
בתרחיש הבסיס שלנו לשנים 2022-2021, אנו צופים שיפור בהכנסות נטו של החברה ביחס לשנת 2020, נוכח הגידול הצפוי בתיק האשראי ועליית המרווח הפיננסי של החברה לאור עליית סיכון האשראי וגידול שיעור לקוחות הקצה מתמהיל האשראי, המאופיינים בריבית ללקוחות גבוהה יותר להערכתנו, לצד יציבות בעלות מקורות המימון. יחד עם זאת, אנו צופים עלייה בשיעור ההפרשה להפסדי אשראי חזויים, אולם להערכתנו זו צפויה להיספג במרווח הפיננסי של החברה. בתרחיש זה, התשואה על הנכסים (ROA) ותשואת הליבה ינועו בטווח שבין 2.8%-3.6% ו- 5.2%-6.2%, בהתאמה.
איכות הנכסים סבירה לדירוג, אולם קיים צפי ללחץ מסוים על מדדי הסיכון ואיכות הנכסים בשל שינוי בתמהיל הלקוחות של החברה
תיק האשראי של החברה מאופיין באיכות נכסים סבירה לדירוג בשנים האחרונות. אולם בשנת 2020 חלה הרעה באיכות הנכסים על רקע המשבר הכלכלי שנבע מהתפשטות נגיף הקורונה ומהניסיונות למגרו, כפי שמשתקף בשיעור החובות הבעייתיים לסך התיק ברוטו אשר עמד על כ- 2.4% ליום 31 בדצמבר 2020, לעומת כ- 1.7% ליום 31 בדצמבר 2019. עם זאת, נכון ליום 30 בספטמבר 2021, חלה ירידה בשיעור החובות הבעייתיים לסך התיק ברוטו כך שעמד על כ- 0.9%. מאפייני תיק האשראי גוזרים שיעור הוצאה להפסדי אשראי מתיק אשראי גבוה יחסית של כ- 0.9% בשנת 2020, אולם נכון לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021, יחס זה בגילום שנתי עמד על הוצאה של כ- 0.7%. נכון ליום 30 בספטמבר 2021, יתרת ההפרשה לתיק האשראי עמדה על כ- 0.6%, אשר הינה נמוכה יחסית לענף, ועלולה להיות נמוכה ביחס לסיכון הצפוי בתיק נוכח השינוי בתמהיל הלקוחות של החברה. בנוסף, אנו בוחנים את שיעור החובות האבודים ביחס לתיק האשראי ברוטו, אשר עמד על כ- 0.5% נכון לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021 בגילום שנתי, וזאת לעומת ממוצע של 0.8% בשנים 2020-2019. שיעורים אלו בולטים לטובה ביחס לדירוג ומהווים גורם תומך לאיכות תיק האשראי של החברה.
אנו סבורים כי מוקד סיכון מרכזי בתיק, נובע מריכוזיות ענפית גבוהה לענפי בניה, נדל"ן ותשתיות (כ- 58% מיתרת המושכים וכ- 236% מההון העצמי המתואם, ליום 31 בדצמבר 2020), בדומה לחברות דומות בענף, העלולה לפגום בכרית הספיגה כתוצאה מהפסדים בלתי צפויים נוכח המאפיינים ההומוגניים של ענפים אלו. בנוסף, אנו סבורים כי השינוי במיקוד העסקי של החברה, צפוי להמשיך לשנות את פרופיל הסיכון בתיק האשראי באמצעות עלייה בסיכון התמחור של לקוחות קצה, המאופיינים בסיכון גבוה יותר לרוב ביחס ללקוחות נש"א.
בתרחיש הבסיס שלנו לשנים 2022-2021, אנו צופים המשך סביבה עסקית מאתגרת לצד אי וודאות אודות השלכות התפשטות נגיף הקורונה על הפעילות הכלכלית, ומצב התעסוקה במשק. כך, אנו צופים גידול בשיעור יתרת ההפרשה ביחס לתיק האשראי, אשר ינוע בטווח של 0.6%-0.8% בטווח התחזית, לצד עלייה בשיעור הוצאות להפסדי אשראי מתיק האשראי אשר ינוע בטווח של כ- 0.9%-1.3% בשנים אלו. כמו כן, אנו צופים עלייה בשיעור החובות האבודים ביחס לתיק האשראי ברוטו אשר ינוע בטווח של כ- 0.6%-1.0% ושיעור חובות בעייתיים ביחס לתיק האשראי ברוטו אשר ינוע בטווח של 1.2%-3.5%.
רמת מינוף טובה ביחס לדירוג, התומכת ביכולת ספיגת ההפסדים
החברה מתאפיינת במינוף מאזני טוב יחסית לדירוג, כפי שנמדד ביחס הון עצמי למאזן, אשר עמד על כ-21%, ליום ה-30 בספטמבר 2021 ונתמך על ידי בניית כרית ההון כתוצאה מרווחים שוטפים והנפקות הון וללא חלוקת דיבידנדים של החברה בשנים האחרונות.
לחברה מספר אמות מידה פיננסיות הקשורות ברמת המינוף בהן התחייבה לשמור, בין היתר, על יחסי מינוף מול הבנקים של מעל 20%, כאשר החברה שומרת על מרווח צר יחסית מדרישות אלו.
אנו צופים, כי היקף הכרית ההונית ימשיך להבנות בשנתיים הקרובות כתוצאה מצבירת רווחים, כאשר יחס המינוף המאזני תחת הנחות הצמיחה יעמוד בטווח של כ- 21%-22% וזאת תחת הנחה כי קובננט ההון למאזן לא ישתנה בטווח התחזית (היחס האפקטיבי הנדרש ע"י המערכת הבנקאית).
לחברה מגוון מקורות מימון ופרופיל נזילות הולמים לדירוג; מנגד, הגמישות הפיננסית נמוכה לדירוג
החברה נשענת במידה רבה על מימון חיצוני ובפרט על המערכת הבנקאית לצורך מימון פעילותה השוטפת ופעלה בשנה האחרונה להגדיל את היקף המסגרות. כך שנכון למועד זה, לחברה שלוש מסגרות אשראי בנקאיות לזמן קצר (כולן חתומות), אשר היקפן המנוצל הכולל עמד על כ- 162 מיליון ₪ ליום 30 בספטמבר 2021. בנוסף, נכון ליום 31 בדצמבר 2021, לחברה שתי סדרות אג"ח בסך כולל של כ- 125 מיליון ₪ וזאת לאחר גיוס סדרת אג"ח חדשה (סדרה ב') ובצוע הרחבות לאותה סדרה במהלך החציון השני של שנת 2021. כך, נכון ליום 30 בספטמבר 2021, יחס היתרות הנזילות של החברה ביחס לתשלומי החוב (קרן) ל-12 חודשים הקרובים עמד על כ- 181% והינו הולם לדירוג. בנוסף, נציין, כי תיק הלקוחות מאופיין במח"מ קצר כאמור (נכון ליום 30 בספטמבר 2021 כ- 64% נפרע תוך 90 יום), התומך בגמישות הפיננסית ויכול לפצות על היעדר נזילות מספקת בעת הצורך, אולם לתקופה מוגבלת בזמן ותוך שחיקה מסוימת בפרופיל העסקי. מידרוג בוחנת את הגמישות הפיננסית של החברות בענף על ידי בחינת היקף הנכסים המשועבדים לסך הנכסים המוחשיים, המבטאים את יכולת המנפיק להרחיב את המימון מהמערכת הבנקאית תוך שעבוד נכסיו. נכון ליום 30 בספטמבר 2021, יחס זה עמד על כ- 64% והינו נמוך ביחס לדירוג.
שיקולים נוספים לדירוג
צמיחה מהירה בתיק האשראי, החושפת את החברה לסיכוני אשראי מוגברים
דירוג החברה מושפע לשלילה מקצב גידול משמעותי בפעילות החברה ובתיק האשראי, לאור קצב גידול בתיק האשראי ברוטו בשיעור של כ – 66% במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, כאשר להערכתנו מגמה זו המשיכה גם ברבעון הרביעי של שנת 2021. לאור זאת, אנו סבורים כי החברה חשופה לסיכוני אשראי מוגברים וכי מגמה זו עלולה להעיד על עלייה בתאבון הסיכון ולהשפיע על איכות הנכסים, רווחיות החברה וגמישותה הפיננסית.

שיקולים מבניים - השפעה ניטראלית לדירוג
מבנה הגיוס של החברה כולל גיוס אג"ח באמצעות החברה והזרמתו לגיבוי איתן, באמצעות הלוואת בעלים, לצורך פעילותה השוטפת שביחס לאג"ח (סדרה א') תנאיה לפחות זהים לתנאי האג"ח, כמפורט בשטר הנאמנות סדרת אג"ח (סדרה א'). לאור זאת, למבנה הגיוס בקבוצה השפעה ניטרלית על הדירוג.

אודות החברה
חברת גיבוי איתן בע"מ התאגדה בישראל ביום 27 בינואר, 2013 בהתאם להוראות חוק החברות, התשנ"ט-1999, כחברה פרטית בעירבון מוגבל. גיבוי איתן החלה את פעילותה בחודש מרץ 2014. גיבוי איתן הינה חברת מימון המעניקה מימון לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, בין השאר באמצעות מסחר בממסרים דחויים לטווח קצר. ביום 18 באוקטובר 2018 חתמו גיבוי איתן וחברת גיבוי אחזקות בע"מ (לשעבר - אולטרה אקוויטי השקעות בע"מ, להלן: "גיבוי אחזקות") על הסכם מיזוג ותוספות לו מיום 28 בנובמבר 2018 ומיום 31 בדצמבר 2018. ביום ה-7 בינואר 2019 הושלמה העסקה, במסגרתה התמזגה גיבוי איתן עם גיבוי אחזקות על ידי הקצאה של מניות גיבוי אחזקות, שלד בורסאי ריק מכל פעילות וחברה ציבורית, לבעלי המניות הקיימים באותה עת של גיבוי איתן וזאת תמורת העברת מלוא (100%) פעילות גיבוי איתן כך שהפכה לחברה בת המוחזקת ב-100% ע"י גיבוי אחזקות.
ביום 10 ביוני 2021, התקשרו בעלי השליטה לשעבר בחברה (מר אריאל פרדו ומר אביטל פרדו) בהסכם למכירת מרבית החזקותיהם בחברה וכן את הזכויות למלוא הכספים בקשר עם מימוש זכויותיהם על פי שטרי ההון אשר היו קיימים בחברה, לחברת אינפין ייעוץ בע"מ. ביום 26 באוגוסט 2021 הושלמה העסקה, והחל מאותו מועד מר יהונתן כהן הינו בעל השליטה בחברה. ביום 29 באוגוסט 2021 חדלו מר אריאל פרדו ומר דורון אדירי מלכהן כדירקטורים בחברה. באותו מועד, מונו מר יהונתן כהן ומר יוסף לוי כדירקטורים בחברה וכן יהונתן כהן מונה לכהן כיו"ר הדירקטוריון. ביום ה-6 בדצמבר 2021, הודיעה החברה על מינויו של מר דוד טל למנכ"ל החברה במקום מר רן קאירי החל מיום 01 למרץ 2022. פעילות החברה מתבצעת ממשרדי החברה בתל אביב ומסניף מזרע אשר נפתח במהלך שנת 2020 בצפון הארץ (סניף של גיבוי פלוס). ביום 21 בדצמבר 2021 קיבלו החברות הבנות (גיבוי איתן וגיבוי פלוס), חידוש רישיון למתן אשראי מורחב, כך שתוקפו הוארך עד ליום 31 בדצמבר 2026 וכן קיבלה גיבוי איתן חידוש רישיון למתן שירות בנכס פיננסי מורחב לתקופה זהה.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il