TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

זכויות עובדים, שוק אג"ח עמוק וההשלכות על הבנקים


עדי סקופ, אנליסט הבנקים של בית ההשקעות IBI
באפריל האחרון פרסם הפיקוח על הבנקים חוזר בנושא זכויות עובדים. החוזר מאמץ את הטיפול החשבונאי בנושא ברוח כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב. עבור חלק מהבנקים מדובר בכאב ראש גדול- בגלל הנחיה זו צפה ועולה שאלת קיומו של שוק אג"ח קונצרני עמוק בישראל. לשוק כזה יש השלכות של מיליארדי שקלים על הון הבנקים, ובעיקר בכל הקשור למועד חלוקת דיבידנדים.

רשות ניירות ערך בחנה בחודשים האחרונים את שאלת קיומו של שוק עמוק באג"ח קונצרניות באיכות גבוהה והגיעה למסקנה שאכן קיים בישראל שוק כזה. את המלצתה גיבתה הרשות במסמך מקיף בן 186 עמודים. משמעות החלטה זו - שתוכרז כסופית עם סיום הליך הערות הציבור – היא, כי שוק האג"ח המקומי נזיל מספיק, ולכן החברות שמפוקחות על ידי רשות ני"ע יוכלו להוון את ההתחייבויות הפנסיוניות של עובדיהן לפי שיעור ריבית שמעניקות אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה גבוה (AA).

סעיף זכויות עובדים במאזנים מורכב מהערכות שמבצעות החברות לגבי היקף ההפרשות הצפוי בשנים הבאות לזכויות עובדים והיוון של התחייבות זו. ככל ששיעור ההיוון יהיה גבוה יותר כך ההתחייבות במאזן תהיה נמוכה יותר. רוב החברות מהוונות כיום את התחייבות זו לפי תשואה של אג"ח מדינה, ולכן מעבר להיוון לפי תשואת אג"ח קונצרני יכול להוביל לרישום התחייבות נמוכה יותר והכרה ברווח חד פעמי מסוים. רווח זה יהיה חשבונאי בלבד ולא תזרימי, אשר יסווג לראשונה ישירות להון העצמי. אך לא כך הדבר במערכת הבנקאית שלנו.

שעטנז חשבונאי בבנקים
המורכבות מתחילה כאשר מסתכלים על המערכת הבנקאית בישראל, המדווחת לפי מספר כללים חשבונאיים שונים. הבנקים הונחו ליישם תקנים בינלאומיים- IFRS. את הפעימה הראשונה של ה-IFRS, בנושאים שאינם בליבת העסקים, הם החלו ליישם ב2011-. הפעימה השנייה תקועה בינתיים ולא ברור מתי תושלם, אם בכלל. כך נוצר מצב שהבנקים הישראלים סובלים מתרכובת לא בריאה של תקני חשבונאות: בינלאומיים ,IFRS אמריקאים US GAAP, ותקנים ישראליים, כולל הנחיות ספציפיות של הפיקוח על הבנקים.

התוצאה היא שהדוחות הכספיים של הבנקים הינם למעשה שעטנז המקשה על השוואה לבנקים זרים. גם בתחום ההפרשה לזכויות עובדים הבנקים נקטו בשיטה שונה מרוב החברות בישראל. הם מהוונים כיום התחייבות זו בשיעור היוון של 4%, בהתאם להנחיית הפיקוח על הבנקים.

בנק ישראל שוקל בימים אלה את השלכות יישום ההוראה. עדכון ההפרשה החשבונאית צפויה לעלות לבנקים הישראליים בין 2 ל-5 מיליארד ש"ח בהון העצמי, בהתאם לשיעור ההיוון שייקבע. התקן קובע כי ההוראות החדשות יחולו מינואר 2015 כאשר לראשונה בעת היישום בנק ייתקן למפרע את מספרי ההשוואה לתקופות המתחילות מינואר 2013 ואילך.

באיזה ריבית להוון?
השאלה היא באיזה ריבית יש להוון את ההתחייבות בגין זכויות עובדים. בהתאם לחוזר, שיעור ההיוון יתבסס על תשואות שוק של אגרות חוב ממשלתיות בישראל. אולם, לאור קביעת רשות ני"ע בדבר קיומו של שוק אג"ח קונצרני עמוק בישראל מרחפת עננת חוסר ודאות על ההון העצמי ויחס הלימות ההון בבנקים. שיעור הוון גבוה יותר יגרום לרישום התחייבות קטנה יותר במאזן.

להערכת בנק לאומי, שצפוי להפריש יותר מהבנקים האחרים, אילו היה מיושם התקן בתום הרבעון השני של2014 בהתאם לסביבת הריבית דאז, ההשפעה הצפויה על ההון העצמי, היא קיטון של כ-3.5 מיליארד ש"ח לאחר מס, בהתבסס על תשואות שוק של אג"ח ממשלתיות. אבל, אילו ההתחייבויות היו מהוונות בהתבסס על אגרות חוב קונצרניות, כלומר בהתאם לקיומו של "שוק עמוק" ההשפעה הצפויה על ההון העצמי קטנה יותר – קיטון בהיקף של 1.4 מיליארד ש"ח לאחר מס.

להערכתנו, בסופו של יום בנק ישראל יאמץ פשרה: הוון לפי ריבית ממשלתית בתוספת פרמיית סיכון. לצורך הדיון, לקחנו את ממוצע התשואות של אג"ח ממשלתי וקונצרני נכון לסוף יוני 2014.
בטבלה הבאה הנחנו מספר הנחות, כדי לחשב את הפגיעה בהון העצמי ואת הלימות הון עצמי רובד 1 בהתאם למתודולוגיית באזל 3. ריבית ההיוון מחושבת כממוצע של תשואת אג"ח ממשלתי וקונצרני.

1.החישוב מציג את הון העצמי לתחילת ינואר 2015 על פי נתונים מאזניים שהציגו הבנקים לסוף יוני 2014.
2.ההשפעה על הקטנת ההון העצמי בבנקים, לצורך חישוב דרישות הלימות הון עצמי רובד 1 תהיה כפופה להוראות מעבר, כך שהשפעתה תיפרש עד 2018, כלומר 40% מההשפעה. (3) הריביות להיוון הן כפי שהיו בסוף יוני 2014. (4) נלקחה בחשבון השפעת נכסי המיסים הנדחים.

המסקנה: לדיסקונט ולאומי צפויה פגיעה חמורה יותר בהלימות ההון עקב מגבלת נכסי מיסים נידחים בשיעור של 10%. על פי באזל 3, נכסי מיסים נידחים מעבר ל-10% מהון רובד 1 ינוכו מההון. לכן ההשפעה בשני הבנקים האלה צפויה להיות גדולה יחסית לאחרים. בנוסף, לאימוץ התקן האמריקאי עשויה להיות השלכות נוספות שיכולות להקטין את ההון העצמי מעבר למצוין בטבלה. התחייבות זו תתעדכן בהתאם לשינויים בריבית השוק הרלוונטית בתקופות העוקבות, ולכן גם צפויה להגדיל את תנודתיות התוצאות הכספיות העתידיות של הבנקים.

בשורה התחתונה
ייתכן בהחלט ובסופו של דבר פרמיית הסיכון הקובעת תהיה נמוכה יותר מזו שצוינה בטבלה, אך בעקבות ההורדות האחרונות של ריבית בנק ישראל, והירידה לאורך העקום בריביות הארוכות, הפגיעה לעיל צפויה להיות כואבת יותר. כל זה גורם לנו להנמיך ציפיות ביחס לחלוקת דיבידנדים גדולים בבנקים בעתיד הקרוב. (זה עוד לפני שלקחנו בחשבון את ההוראה החדשה בנושא האשראי לדיור) למעט בפועלים והבינלאומי.



הודעת גילוי
לכותב המאמר אין רישיון שיווק השקעות ובעת פרסום המאמר אינו בעל עניין אישי בנושאיו. כמו כן, אין במאמר כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

מסמך זה הינו עבודת מחקר שהוכנה על ידי מחלקת המחקר של שרותי בורסה והשקעות בישראל – אי.בי.אי. – בע"מ ("החברה") והוא מובא כשרות מקצועי ללקוחות כשירים בלבד, על כן, אין במסמך זה ובכל הכלול בו משום דבר פרסומת. המסמך מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. מסמך זה הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע במסמך זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים הנזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מסמך זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. מסמך זה הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד, ואין במסמך זה ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הצעה או שידול או הזמנה לרכוש (או למכור) את ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. קבוצת אי.בי.אי. , עובדיה וחברי הדירקטוריון בתאגידי הקבוצה לא יהיו אחראים לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על מסמך זה. תאגידים הנמנים על קבוצת אי.בי.אי. ו/או בעלי השליטה בה עשויים להחזיק ולסחור עבור עצמם ו/או עבור לקוחות הקבוצה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המסוקרים במסמך זה, כולם או חלקם, והם עשויים לפעול הן במגמת קנייה והן במגמת מכירה בכל אחד מניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים האמורים. קבוצת אי.בי.אי. מעניקה מגוון שירותים בתחום ההשקעות, לרבות ייעוץ ו/או הפצה ו/או חיתום הנפקות וכן עשיית שוק, ועל כן עשויה להעניק שירותים אלה או אחרים לחברות הנסקרות או לקבוצת החברות הנסקרות, וכן עשויה לקבל תגמול מהותי בגין שירותים כאמור. מסמך זה הינו רכושה של החברה ואין להעתיק, לשכפל, לצטט, להפיץ או לפרסם בכל אופן מסמך זה או חלקים ממנו ללא רשות מפורשת, מראש ובכתב, של החברה.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il