TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

שר הבינוי והשיכון :"מחירי הקרקעות כיום גבוהים כי הקבלנים שמגישים את ההצעות מביאים מחירים לא רציונליים"


השר זאב אלקין כנס ארגון הקבלנים קרדיט פוטו מרסלו
עוד ציין אלקין כי "השנה נעבור בקרקעות מדינה את רף 70 אלף יחידות דיור לשיווק. זהו שיא שלא נראה מאז תחילת שנות ה-90"
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין לקח חלק היום בכנס הנדל"ן ה-23 של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, וציין "אלקין נשאל בנוגע לפער שיש בין פרסום השיווקים של רמ"י למה שקורה בפועל וציין בנושא זה כי זאת אחת הבעיות שראיתי בעת כניסתי לתפקיד. משנה הבאה שיטת הספירה תהיה שונה ונספור חוברות ולא מודעות. שיווק אמיתי הוא שיווק עם חוברת שאפשר לגשת אליו ולזכות ולהתקדם לבנייה. יהיו לנו מספרים נמוכים בהשוואה לשנה הקודמת אבל צריך להיות אמיתי יותר מול הציבור. באופן כללי מחירי הקרקעות כיום גבוהים כי הקבלנים שמגישים את ההצעות מביאים מחירים לא רציונליים. מבחינת קרקעות אנחנו מוציאים כיום את כל מה שיש. במקביל החזרנו את חוק הוותמ"ל בכדי לקדם את התכנון. ברגע שיהיה יותר היצע מביקוש יהיה אפשר להוריד את מחירי הדיור".
בהקשר זה נשמעה מהקהל קריאה של אחד הקבלנים כי מחירי הקרקעות גבוהים מאוד ואלקין השיב כי "מחירי הקרקעות כיום גבוהים כי הקבלנים שמגישים את ההצעות מביאים מחירים לא רציונליים".

אלקין דיבר על התחדשות עירונית ואמר כי חברי הכנסת לא מסייעים בקידום הורדת המספרים לקבלת הרוב הנדרש וברור שהורדת המספרים תשפיע דרמטית לפחות במקומות שיש בהם כדאיות כלכלית. בנוגע לקרקע משלימה אלקין ציין שהם מתחילים בפיילוט להקל בתהליך הבירוקרטי בדיוק באותם מקומות שזה לא מספיק כלכלי באותה הקרקע אבל באמצעות קרקע באותה רשות במקום אחר אפשר לעשות השלמה ולעשות את זה כדאי ולכן אנחנו הולכים עכשיו על שווי כסף, זה יקל מאוד ויזרז. מתחילים עם 5 רשויות מעכשיו, רשויות שהיו תוכניות גדולות מאושרות ולכן היה מקום. כמו כן, מגיעים אלינו ראשי רשויות ואומרים שלא שווה לנו התחדשות עירונית, בנייה חדשה אתם עושים איתי הסכם גג זה עוזר לנו בפתרון לתשתיות העיר. התחדשות עירונית אני צריך להתמודד לבדי עם התשתיות ועם הגדלת התושבים בצורה דרמטית בתהליך הזה. לכן אנחנו היום הולכים לעודד, מקווה שזה יאושר בכנסת במסגרת התקציב, חצי מיליארד שקל לטובת הסכמי גג עם רשויות מקומיות ששם יש מלאי גדול מתוכנן ומוכן של דירות להתחדשות עירונית.

עוד ציין אלקין כי "השנה נעבור בקרקעות מדינה את רף 70 אלף יחידות דיור לשיווק. זהו שיא שלא נראה מאז תחילת שנות ה-90. הדבר הראשון שסגרנו בדיוני תקציב, עוד לפני כסף למשרד השיכון, מה שעניין אותי לדעת כמה תקציב יש לתשתיות תחבורה תומכת בנייה במשרד התחבורה וכמה תקציב יש בכיתות תומכות בנייה חדשה במשרד החינוך. כי בלי זה ידעתי שאין לי מה לדבר עם ראשי ערים לשחרר את החסמים שהם שמו על קידום הבנייה כל אחד בעירו ובצדק הם אמרו המדינה לא מקיימת את מה שהיא צריכה לתת. רק אחרי שפתרנו את זה אז יכולנו לכתת רגליים מראש עיר לראש עיר ולשחרר פקקים."

בהתייחסות לראשי הרשויות אלקין ציין כי אם ראש הרשות לא רוצה לקדם תוכנית אז התוכנית לא תקודם כי יש לו הרבה דרכים לעוצר אותה. נסינו לטפל בחוק ההסדרים בנושא הארנונה ולא הצלחנו. היום לראש רשות לא שווה תושב חדש, שווה לו אזור תעסוקה כי הוא חי מארנונה עסקית. כל תושב הוא מינוס בשבילו. נסינו לאזן בין הארנונות בחוק ההסדרים אבל זה יצר לנו בעיה אמיתית. הפתרון להכניס כמה שיותר אזורי תעסוקה ותעשייה בהסכמי הגג כי אז יקבלנו את הארנונה במקום "הגודיז" שניתנו להם בעבר. בנוסף, לא ביצענו פריסה נכונה בהעברת הכסף במסגרת הסכמי הגג. ראשי הרשויות לקחו את המנה הראשונה וקיבלו את הגודיז והפסיקו את פיתוח התוכנית. להסכמי הגג העתידים למדנו את הלקחים. בסופו של דבר הפתרון הוא לעבור מרשות לרשות ולתת פתרונות מחוץ להסכמי הגג, לחלץ פקקים ולשחרר שיווקים ואחר כך הקבלנים ידעו לבנות.

השר אלקין נשאל על חובת בדיקת הבניינים הקורסים והשיב כי האחריות על הנושא על פי החוק היא על הרשות המקומית, על מהנדס העיר והמערכת שלו. יש חובה לדאוג לכך שהבניינים בשטח הרשות לא יקרסו. החובה היא עליו. בסוף רשות מקומית היא גוף חזק עם הרבה משאבים והרבה אחריות. בעקבות המקרים הללו אנחנו רוצים לעשות שיח ולבנות שיטה אחידה בכל הרשויות בארץ ולראות שזה קורה והדבר השני לזרז כמה שיותר התחדשות עירונית קודם כל בבניינים מהסוג הזה.

השר נשאל בנוגע למחירי הדירות שהשלימו עלייה של כ-9% בשנה האחרונה והאם העלאת מס הרכישה היא לא סוג של עצימת עיניים בטיפול בנושא. אלקין ציין: אין פה פתרון אחד שהוא פתרון כסף מול הבעיה הכוללת, לכן מי שיגיד שמס הרכישה יפתור את כל הבעיות זה לא נכון. קודם כל הגדלת ההיצע זה הדבר הראשון שצריך לעשות. הדבר השני, השוק כרגע בגלל קלות ההשקעה, מצב פיננסי של המדינה, גידול דמוגרפי מהיר אצלנו הנותן צפי לצורך בדיור ועוד סיבות, השוק מחומם מידי מבחינת המשקיעים. לכן, זה לא פשע לצנן טיפה את השוק, כמה ואיך זה יהיה אחרי שנסיים את הדיונים הפנימיים שלנו, נצא בהצהרות ברורות בפרק זמן קצר. בסופו של דבר אנחנו מעוניינים שהשוק בעיקר יהיה לטובת הרוכשים החדשים ומשפרי הדיור ופחות לטובת המשקיעים. את המשקיעים אנחנו מציעים להם להשקיע בפרויקטים של דיור להשכרה. לטווח ארוך כמות השיווקים שאני מדבר עליה שתלך ותגדל בשנה הבאה והלאה, המשמעות של זה שאנחנו נגדיל משמעותית את ההיצע, גם צעדי צינון השוק למשקיעים יעשו את שלהם. באיזה קצב השוק יגיב, תלוי בהרבה גורמים. לא יהיה אחראי לתת לזה תחזית בלוחות זמנים מדויקים, ברור שכל הצעדים הללו ביחד לוקחים אותנו למצב שמי שרוצה לעשות ספקולציה לדיור יכול ליפול לטווח ארוך ובסופו של דבר למצוא את עצמו שהוא הפסיד את הכסף אם הוא בנה על עלייה מאוד גדולה. הולכים על כל המגרש ולא על צעד פלא.




"מחירה של דירה בתל אביב יגיע בקרוב למחיר דירה בדימונה"


הדיון המרכזי בפאנל התחבורה בכנס הנדל"ן ה-23 של ארגון הקבלנים והבונים של מחוז תל אביב והמרכז, ניטש בין נציגת הקבלנים דפנה הר לב לבין סגנית ראש העיר תל אביב ומנכ"ל נת"ע, על הירידה בתקן החניה וכמות החניות מאושרת אל מול הסיכוי כי אמצעי התחבורה ההמוניים הנבנים כעת באמת יצמצמו את הצורך במכונית.

לדברי דפנה הרלב, חברת הנהלת הארגון ומנכ"ל קבוצת אביב ושות', "כשאני במנהטן אני לא נוסעת ברכב פרטי, אבל פה אין סאבווי ואין תחבורה ציבורית נאותה, מתי יהיה קו סגול וירוק? מתי תצא המטרו לביצוע ומתי תסתיים? אם אני גרה בתל אביב או רמת גן ורוצה לצאת לטבע בסופ"ש מה אני יכולה לעשות? אני בכלא מפואר. אני צריכה חניה בדירה המיועדת למשפחה, אין מצב שלא תהיה חניה למשפחה".

על דבריה הגיב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז יהודה כתב, ואמר כי "עוד מעט דירה בדימונה תעלה כמו חניה בתל אביב", ואילו יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי העריך כי "זה כבר קורה עכשיו".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, ומחזיקת תיק תחבורה, תנועה ובטיחות, הסבירה כי "בשלושה דברים אנחנו שונים מהעולם - הסטטוס קוו, הריכוזיות השלטונית ומיסוי מוזר של אחזקת רכב לכל עובד במגזר הציבורי. אנחנו מדברים על צמצום הנסיעה ברכב, זה לא אומר שהרכב הפרטי לא יהיה נחוץ. עדיין יצטרכו אותו כדי לנסוע ליער בן שמן".

"שני משתנים קרו בשנים האחרונות – הראשון זה התייקרות החניה ברחוב וגם הפחתה שלה והדבר השני זה תחבורה חשמלית שדורשת מאיתנו מחשבה מחודשת. לא נוכל לייצר מספיק עמדות חניה חשמליות לרכב, נגיע לעמדות באחוזת החוף. אבל אם לי היה רכב לא הייתי רוצה להטעין אותו בחניון".
להבי הוסיפה כי "לא נוכל להמשיך לקנות רכב ולצופף את הערים. רוצים 800% אחוזי בנייה לבניינים ישנים ולהסב משרדים למגורים? יש לרחוב קיבולת מוגבלת. אם תהיה תוספת של 800% לא נוכל לתת חניות לכולם. טוב יהיה שכולנו נתרגל למחשבה שהתקן המופחת יביא אותנו להשתמש בפחות רכבים".

מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר כי "נסענו הלילה מפתח תקוה מתחת לאדמה 12 ק"מ בואך שדרות ירושלים והגענו גם לבת ים. תאמינו ובסוף זה יקרה. עד היום אף אחד לא האמין שתהיה רכבת וכשאתה שואל את עצמך אם לקנות אוטו התשובה היא בדרך כלל חיובית. כשתהיה אלטרנטיבה אנשים לא יצטרכו את החניות והמכוניות. אם לכולם תהיה חניה אנשים לא יוכלו לצאת מהרחוב. גם אם הרכבת הקלה לא תייתר את כל כלי הרכב היא תקטין את הצורך בשימוש".

הרלב הגיבה ואמרה כי "גם חניה אחת לדירה אתם לא מאפשרים".

גליק התייחס גם לסכנת קריסת הבניינים ואמר כי "אין אף בניין שמתמוטט בגלל הרכבת הקלה או המטרו. בכל העולם בונים מנהרות באופן מקצועי שלא משפיע על הקרקע העלית. אם המבנה עצמו רעוע הוא ייפול לבד ובלא מעט ערים יש בניינים מטים ליפול".

מנחה הפאנל עופר פטרסבורג, עורך הנדל"ן בישראל היום, אמר כי "בפרויקט אקסצ'נג' בבורסה, נגדל ואזורים מוכרים דירות בלי חניות ואנשים קונים. המטרו גם מביא לעליית מחירים מטורפת ברדיוסים שסביב התחנות.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, אמר כי "בראייה שלי, עם כל הכבוד למחזיקי המשרות המינוח של לחנך שוק הוא אבסורדי. שוק זה לא אבא וילד, זה מיליוני אזרחים מפוזרים ואי אפשר לחנך אותם. שוק מחנכים בדרך של פיתוי. אני צריך להבין מרצוני ולא כי חינכו אותי שאם אני עולה על ההונדה לוקח שעתיים ואם לסאבווי שלוש תחנות במרכז העיר. כשאני אבין וארגיש את זה אני אעשה את זה".

מסילתי הוסיף כי "לדעתי המהלכים שהממשלה עושה הם לא בכיוון של להוריד מחירים. מדברים על הסבת בנייני משרדים למגורים בתכנון, במתחם הבורסה כולם נוטשים את הבניינים הישנים".


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il